ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
pomoc przy silniku 5kw
Autor Wiadomość
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Paź, 2008   

Jeśli umieszczanie silników AC w autach jest bezsensem, to bezsensem popularnym i najwyraźniej bardziej przyszłościowym, skoro niewiele produkuje się obecnie seryjnych aut z napędem DC.
Jeśli chodzi o wstawianie silnika trójfazowego do amatorskiej przeróbki to owszem, jest dużo trudniejsze niż w przypadku zwykłego DC, ale nie niemożliwe, o czym świadczą fajne przeróbki na austinev.
Ja jakoś nie potrafię dostrzec nic niestosownego w próbie budowy takiego silniczka AC, aż żal że nie mogę pomóc...
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Paź, 2008   

Jeśli umieszczanie silników AC w autach jest bezsensem, to bezsensem popularnym i najwyraźniej bardziej przyszłościowym, skoro niewiele produkuje się obecnie seryjnych aut z napędem DC.
Jeśli chodzi o wstawianie silnika trójfazowego do amatorskiej przeróbki to owszem, jest dużo trudniejsze niż w przypadku zwykłego DC, ale nie niemożliwe, o czym świadczą fajne przeróbki na austinev.
Ja jakoś nie potrafię dostrzec nic niestosownego w próbie budowy takiego silniczka AC, aż żal że nie mogę pomóc...
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Paź, 2008   

Jeśli umieszczanie silników AC w autach jest bezsensem, to bezsensem popularnym i najwyraźniej bardziej przyszłościowym, skoro niewiele produkuje się obecnie seryjnych aut z napędem DC.
Jeśli chodzi o wstawianie silnika trójfazowego do amatorskiej przeróbki to owszem, jest dużo trudniejsze niż w przypadku zwykłego DC, ale nie niemożliwe, o czym świadczą fajne przeróbki na austinev.
Ja jakoś nie potrafię dostrzec nic niestosownego w próbie budowy takiego silniczka AC, aż żal że nie mogę pomóc...
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 27 Paź, 2008   

Jeśli umieszczanie silników AC w autach jest bezsensem, to bezsensem popularnym i najwyraźniej bardziej przyszłościowym, skoro niewiele produkuje się obecnie seryjnych aut z napędem DC.
Jeśli chodzi o wstawianie silnika trójfazowego do amatorskiej przeróbki to owszem, jest dużo trudniejsze niż w przypadku zwykłego DC, ale nie niemożliwe, o czym świadczą fajne przeróbki na austinev.
Ja jakoś nie potrafię dostrzec nic niestosownego w próbie budowy takiego silniczka AC, aż żal że nie mogę pomóc...
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 27 Paź, 2008   

Ja napisałem, że WEDŁUG MNIE jest to bezsensem, przecież nie rezerwuję dla siebie nieomylności ;)
Po to jest forum żeby dyskutować, póki co nie widzę argumentów z drugiej strony,
a bardzo bym chciał je zobaczyć, bo być może faktycznie indukcyjniak to jest to.

Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Jasna sprawa, rzecz gustu i upodobań.
Sorki za sklonowane posty, ale zgłaszał mi jakieś dziwne błędy przy wysyłaniu.
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Jaki typ elektroniki prezentują te wykresy – najprostszy falownik.
Falownik wektorowy jest w stanie wytworzyć moment 150% nominalnego przy 1Hz.
Zastosowanie sprzężenia zwrotnego (encoder)na wale silnika znacznie poprawia parametry przy niskich obrotach.
W nowoczesnych samochodach stosuje się silniki indukcyjne trzyfazowe synchroniczne, silnik zamiast wirnika w postaci klatki posiada magnes stały.

Pracowałem kiedyś na chłodni gdzie używano dużo wózków elektrycznych więc pamiętam
ciągłe problemy z komutatorem w silniku i szczotkami. (komutator do przetoczenia)

LEM to silnik bardzo lekki a więc posiada małą pojemność cieplną, lekkie przeciążeni i dym.
Zalecam zastosować ograniczenie prądowe i czujnik temperatury.
Podobne małe silniki szczotkowe stosuje się małych narzędziach ręcznych, np. kątówki,
które wiadomo jak łatwo uszkodzić.

Pewną ochroną dla komutatora są obroty tylko w jedną stronę i ogólne oszczędzanie silnika.

Bez szczotkowe silniki są ok., ale ta cena to nie do zastosowań amatorskich.
Ale coś rusza w temacie w rowerach są już normalnie dostępne, nie wiele droższe niż szczotkowe.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Slawek napisał/a:
Jaki typ elektroniki prezentują te wykresy – najprostszy falownik.
Falownik wektorowy jest w stanie wytworzyć moment 150% nominalnego przy 1Hz.
Zastosowanie sprzężenia zwrotnego (encoder)na wale silnika znacznie poprawia parametry przy niskich obrotach.

Może i tak, ale taki super wypas sprzęt kosztuje odpowiednio.
Poza tym nie zarejestrujesz amatorsko wykonanej konstrukcji
która pracuje pod napięciem przemiennym w sensownej dla takiego silnika wysokości.
Slawek napisał/a:

Pracowałem kiedyś na chłodni gdzie używano dużo wózków elektrycznych więc pamiętam
ciągłe problemy z komutatorem w silniku i szczotkami. (komutator do przetoczenia)

Zbyszek jakoś problemu nie zgłasza, a przejechał już spoooro ;)

PODSUMOWUJĄC

Mnie generalnie interesuje stosunek sprawność/cena, i w tym przypadku LEMCO jest bezkonkurencyjne.
Kamieniem u szyi są dla nas ciągle akumulatory, ich koszt, wymiana, zużywanie się.
Im lżejszy i sprawniejszy silnik tym mniejszy koszt wymiany akumulatorów.
Silnik kupuje się (przynajmniej w teorii) raz i warto zapłacić więcej na początku,
a potem mieć lepsze osiągi i mniejsze ssanie baterii.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Doszło do tego, że auta z silnikami AC (jednak lepszych nie chcą dawać) rozdają gratis:

http://www.roadlook.pl/ak...ektrycznym.html

Ma dużą moc, a po parametrach auta tego nie widać, na pewno to jest moc pobierana (no cóż - ich sprawność).

Mogli by mi takie autko dać, to szybko bym przerobił na DC, bo jest lepszy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Akumulatory to osobny temat.
Widziałem na zdjęciu że silnik już masz, ale co myślisz o takim zestawie.
Moc ciągła 9kW, szczytowa 34kW, napięcie takie jak planujesz.
Cena z sterownikiem trochę wyższa od DC.
http://www.electricmotors...c-induction.php
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Może kolega który założył temat podoił by się wykonani lekkiego niskonapięciowego silnika AC do EV dostosowany do falownika Curtis.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Waga tego zestawu AC jest o wiele wyższa, cena o bardzo wiele wyższa, a sprawność ....
Musi jeszcze być wymuszone chłodzenie wodne, do tego więcej kabli.

Ale każdy może to zrobić i na FORUM podzielić się opinią użytkwnika. Marzenia należy szybko realizować, bo kryzysy krążą.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

Slawek napisał/a:
Akumulatory to osobny temat.
Widziałem na zdjęciu że silnik już masz, ale co myślisz o takim zestawie.
Moc ciągła 9kW, szczytowa 34kW, napięcie takie jak planujesz.
Cena z sterownikiem trochę wyższa od DC.
http://www.electricmotors...c-induction.php

Wygląda ok, ale jak pisze Zbyszek brakuje informacji o sprawności, poza tym obroty
są ciut za wysokie, 7500 to o wiele za dużo na skrzynię i prędkość pojazdu.

No i nie zapominajmy, że trzeba dorzucić transport, cło i vat, a to już dodatek 30%...

Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008   

W sprawie używania LEMCO.
Na jednym silniku zrobiłem 8500 km, a moje doświadczenia są różne (też z przyczepą 0,5 tony), do tego są góry, korki miejskie, a czasem kita (ale to już było złe).
Sprawdziłem szczotki zużyły się ok. 2 mm, czyli jeszcze jakieś 7 razy tyle można z nich krzystać, a eksploatując prawidłowo, to jeszcze dużo dłużej (producent pisze, że na 50 tyś. godz.).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Śro 29 Paź, 2008   

Witam
mowiac o silnikach 3f mialem na mysli takie rozwiazanie

"SILNIKI Z MAGNESAMI TRWAŁYMI


Silniki przeznaczone do zastosowania w napędach o regulowanej prędkości obrotowej, np. w pojazdach mechanicznych, powinny cechować się wysoką sprawnością, dużą przeciążalnością momentem oraz szerokim zakresem regulacji prędkości obrotowej n.

Wymagania te spełniają silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, zaprojektowane do pracy z dwustrefową regulacją prędkości obrotowej.

W pierwszej strefie regulacji, w zakresie prędkości obrotowych od zera do prędkości bazowej nb, silnik pracuje przy stałym stosunku napięcia zasilania do częstotliwości U1 /f, czyli przy stałym strumieniu magnetycznym, a moment elektromagnetyczny T silnika jest w przybliżeniu liniowo zależny od prądu zasilania I1. Jest to obszar pracy ze stałym momentem.
Przy prędkości bazowej nb, napięcie na zaciskach silnika U1 osiąga wartość maksymalną U1max, jaką może wygenerować przekształtnik energoelektroniczny, zasilany np. z baterii akumulatorów.

Powyżej prędkości bazowej nb, silnik pracuje w drugiej strefie regulacji, w której zwiększenie prędkości obrotowej możliwe jest dzięki odpowiedniemu osłabianiu strumienia magnetycznego w szczelinie powietrznej.

Przy stałej wartości prądu zasilania I1, moc mechaniczna Pm silnika jest stała w drugiej strefie regulacji prędkości obrotowej.
"
np:
http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/danepm.pdf

..
http://www.sevcon.com/pages/acmotors.html
.........

http://www.sevcon.com/PDF...1005EN_rev1.pdf


obserwujac rozwiazania nasuwa sie pytanie dlaczego w przemysle nie widac rozwiazan z lemco,
still produkuje wozki z napedem 3f z magnesami trwalymi w miejsce silnikow DC
JH- rowniez
w maszynach gdzie potrzebne jest precyzyjne zarzadzanie momentem rowniez serwo bezszczotkowe z magnesami trwalymi.
w EV rowniez zajmujemy sie dystrybucja momentu obrotowego, z tego parametru wynika prad pobierany z aku, ktore sa najwazniejsze w calej inwestycji

Celem nie jest namawianie na ktorekolwiek rozwiazanie, to miejsce na wymiane pogladow.
ceny sa zblizone i silnikow i kontrolerow.
Pytanie do ktorego rozwiazania beda mniejsze i lzejsze aku potrzebne.
Nie moge sie doczekac parametrow silnika ze zlotu z firmy komel. Ale wielkosc silnika j.w. przy 4 kw byla dla mnie zadowalajaca.

pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez rarek Śro 29 Paź, 2008, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group