Już na poprzednie święta sobie postanowiłem zbudować bajka, ale nie wyszło i dopiero na te święta się udało dokończyć. Nie dlatego, że to jakiś szczególnie skomplikowany projekt (wręcz jest brutalnie prosty) ale z powodu ciągłych zmian planów, zasilania, ramy, kół, silnika, braku czasu, witki opadają, ponad 18 miesięcy bez własnego ebajka to już wyglądało jak odwyk...
Finalnie stanęło na ramie Falcon v2 (wersja 130mm) i było trochę czekania ale było warto jak cholera. No i to jest jedyny custom w którym ja mając 185cm jestem w stanie tak ustawić wszystko, żebym pedałując prostował kolana, a chowając sztyce w chwilę robię z niego traila/zjazdowca bo siodełko można złożyć kompletnie do zera bez wadzenia o dumper.
No ale wychodzę z założenia, że lepiej odwlec, poczekać nawet dłużej, zmienić niż zbudować na szybko. Efekt ostateczny jest wtedy spotęgowany. No i zrobiłem przez te 3 dni co go mam 200km i nie pozostaje mi nic powiedzieć ponad to, że było warto czekać, zmieniać, rezygnować z tych i wdrażać kolejne plany
Poza tym, że jeździ, to projekt czeka jeszcze wiele zmian, komputerek jakiś, oświetlenie (jak skończę to dam przepis na fajne oświetlenie do ebajka z płynną regulacją jasności) i ogólnie całą instalacja 12V/5V, nazwa bajka na burcie itp ale to już szczegóły. Na zdjęciach nie ma osłony sterownika - jest zdjęta bo ją przerabiam.
Może po zdjęciach tego nie widać, ale bajk jest OGROMNY, kierownica jest na wysokości ponad 110cm. Koła 26" na obręczach 42mm i kapciach 3" robią wielkie wrażenie bo mają wielkość mniej więcej 31" Przy takim kole Manitou Travis, wcale nie taki mały, wygląda jak idź i nie wracaj
Pierwotnie miał powstać zgodnie ze sztuką, czyli 24", ale doszedłem do wniosku, że ja głównie i tak pomykam na wspomaganiu i naprawdę się staram kręcić więc zrezygnowałem z momentu na korzyść dzielności terenowej. I muszę przyznać, że ten eksperyment się udał. W połączeniu z fenomenalną pracą ramy na wybojach i idealnym rozłożeniem masy bajk nie jedzie, on płynie. Płynie tak, że aż nie mogłem uwierzyć jak można jechać po dziurach i kamieniach.
Na razie instalacja jest w fazie ustawiania, sterownik ma wiele opcji i trochę minie zanim uda się odnaleźć złoty środek, ale póki co początkowe 80A zmniejszyłem na 60A i jest rewelacja przy 4500W Złożyłem tymczasowo ze szrotu jakiegoś Pikacza aby wiedzieć co się dzieje w bajku.
Silnik bardzo dobrze sobie radzi. Co prawda czuć, że prawie 30" koła robią mu serio dużo pracy, ale zryw ma potworny Sterownik ogranicza prędkość ebajka do 50km/h co jest moim zdaniem optymalne i nie zamierzam tego zmieniać.
Całość zasilana jest kolejnym eksperymentem, czyli prawie 3.5kWh pakietem LiIon 20s16p (320szt).
Spadek napięcia podczas pełnego obciążenia 60A wynosi około 5V, czyli już widać, nie jest to LiPo niestety i taki akumulator działa inaczej, ma inne napięcia, inne charakterystyki rozładowania, wymaga specyficznych ustawień w sterowniku itp itd więc będzie czas na naukę jego humorów. Aku wyszedł mnie prawie 5k i zdaję sobie sprawę, że to dużo w porównaniu do alternatywnego LiPo ale traktuję to właśnie jako eksperyment. LiPo dają radę nawet w 4x mocniejszych ebajkach i nawet się nie pocą, a jak da radę LiIon, tego właśnie chcę się dowiedzieć
Zużycie energii jest na poziomie 500W ebajków, tzn jazda z prędkością 25km/h bez wspomagania zużywa około 300W. Zrobiłem kilka tras, które znam na pamięć bo jeździłem nimi dziesiątki razy na innych (klasycznych) ebajkach i pobór energii jest taki sam a nawet mniejszy mimo Fotona ważącego ponad 50kg. Na pewno niebawem zrobię jakieś bliższe porównania bo teraz mam już na czym
Tylna przerzutka pełni rolę napinacza - sprawdza się idealnie ale muszę mieć jeszcze jakąś prowadnicę łańcucha na blaty. Boczne panele i górną zaślepkę wyciąłem z płyty carbonowej 2mm bo mi się podoba bajk carbonowo-biało-czarny.
Mam nadzieję, że spadnie teraz śnieg, bo jest jeszcze masa pracy do zrobienia (np poprawa osłony na sterownik bo ją źle zaprojektowałem) a ciągnie do lasu straszliwie.
Pierwsza jazda, to nawet ciężko opisać jaką miałem frajdę. Dawno tego nie czułem. Niby człowiek pomyka co chwila na czymś (nie swoim) ale jednak co swoje umęczone rękoma własnymi to swoje i się nie boi że porysuje, zadrapie tylko ogień
=============================
Eksploatacja:
Przyciski na kierownicę: 22zł
4x dętka: 100zł
1x opona (zdarłem na śniegu w 2 tyg, wiecie, od kamieni POD śniegiem): 50zł
1x obręcz: 110zł
36 szprych: 45zł
Zaplatanie: 40zł
amortyzator po urwaniu tłumika, naprawa + olej do zalania :40zł
Lewa klamka hamulcowa: 95zł
olej do zalewania hamulcy: 25zł
2x komplet okładzin F03C: 150zł
============================
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 16 Kwi, 2016, w całości zmieniany 11 razy
Poprawiłem na dokładniejsze około 5V
A co do spadku, to jest prawidłowy, tzn przy około 4A/celę mają około 0.25V spadku (na maksymalnym naładowaniu). Ogniwa to LG MH1
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Gratuluje finału też męczę swojego bajka i końca nie widać Ehhhh też nie mogę się doczekać pierwszej jazdy, ale to jeszcze daleka droga. Myślę że śnieg tego roku a raczej tej zimy już w naszych okolicach już nie spadnie Jakie zasięgi na tym aku?
Jak będzie wyglądać sprawa z przełożeniem przy silniku RHR-205-50 da się włożyć jakiś wolnobieg. Gdyż na razie nie wiem jaki silnik chciałbym kupić a jakoś własnie RHR-205-50 mi lepiej odpowiada.
Właśnie tyle mi wystarczy. Z przodu 2, 3 blaty. Tylko nie wiedziałem jak to będzie wyglądać na ramie falcon i czy bez problemu takie blaty da się zrobić razem z zamontowaniem prowadnicy. Jeżeli się da to jakoś już się to rozpracuję w czasie budowy.
Zresztą na zdjęciu widać blaty. Nie zauważyłem na początku.
Na razie mam zrzucane ręcznie, ale mam już kupioną przerzutkę i robię przymiarki na zamontowanie jej, to już będzie w customie lans. Czekam tylko na deszcz/śnieg.
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Niecałe 30km/h (nie mam jeszcze licznika tak po prawdzie )
Myślę, że dałoby radę zrobić adapter na zwyczajne wolnobiegi ale nie chce mi się aż tak kombinować.
Tomas napisał/a:
Jakie felgi i oponki ?
Opony renomowanej firmy Chao YANG 26x3.0
Obręcze równie renomowane P39D
Zresztą te opony to jest fenomen. Kosztują... uwaga... 55zł/szt i są z prawdziwej grubej gumy, zero papierowego dziadostwa!!!
Są ciche, nie ma ślizgu na krawędziach oraz mają minimalne opory toczenia bo po długości mają tak ułożone kostki, że jedzie się jak na szosowych. Powierzchnia styku z asfaltem ma 2.5cm i jest prawie gładka
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum