ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
od Zera do e-bajkowego rowera _ Bujaviator
Autor Wiadomość
maran_hand 
dyrektor



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 459
Skąd: Warszawa-Sadyba
Wysłany: Nie 19 Cze, 2016   

tak myślę że jeszcze tylko ramę trzeba będzie wymienić bo moc silnik z czasem ją pokona..

rower fajny ale łączna wydana suma spora. na Twoim przykładzie można stwierdzić, że jeśli chcemy mocnego bajka to łatwiej zrobić od zera niż przerabiać gotową konstrukcję. np w niewiele wyższej cenie miałbyś amortyzowaną w pełni ramę przystosowaną do mocnego silnika. koszt Twojego czasu który poświęciłeś licząc po najniższej krajowej ( bez obrazy jakieś kryterium musiałem przyjąć :mrgreen: ) niepoliczalny ale gdyby jednak to pewnie kolejne tysiące zł.

na pewno cierpliwości i ambicji odmówić Ci nie można :wink:
_________________
🔋 3,5 sztuki ;) 🔌 - https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6828
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3860 http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5181
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Ja jebie!

Jade, jade, patrze a tu czrny jak smoła dym leci ze skrzynki..... Nagle zwarcie w silniku, awaria.

W domu okazalo sie, ze to sterownik :(

Chciało by sie powiedzieć ku...a.

SORY ZA WIELKOSC ZDJECIA, Zmienie je jak tylko wroce do domu (akcja z telefonu).

 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Wow :mrgreen:
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Niezłe się przypiekło :D Teraz pytanie co było przyczyna awarii sterownika? Nie zadziałał BMS? Teraz chyba mocniejszy to nie zdążył ? :>
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

U ciebie zawsze niezła porcja szoku :shock:

Ale jak to zwarcie w silniku? Fazowe zwarły się? Jakie prądy były ustawione na sterowniku?
Wiesz co było przyczyną? Bms pewnie nie zadziałał bo prąd nie był wystarczająco wysoki na ten bms.
Ale jeżeli chodzi o efekty to skoro to trwało trochę dłużej niż sekundę to i mały prąd przy jakimś zwarciu w sterowniku mógł to zdziałać.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Ale jak mówiłeś, że cisnąłeś przez długą chwilę ostro to może nie zadziałało zabezpieczenie termiczne sterownika i się usmażył?
 
 
maran_hand 
dyrektor



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 459
Skąd: Warszawa-Sadyba
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Oj nie dasz o sobie zapomnieć. Strasznie lapczywy jesteś na te nasze komentarze ;)
_________________
🔋 3,5 sztuki ;) 🔌 - https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6828
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3860 http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5181
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Uuuu...Wróciłem w tamtym tygodniu z urlopu i tak sobie siedzę i myślę nieraz wieczorami, że Bujakoto nic nie pisze w swoim wątku...? :roll: Aaa, no tak, przecież oficjalnie zakończył, stary rower jeździ dobrze, teraz myśli nad zrobieniem nowego - jest dobrze, to co ma pisać? Chyba na jesień, jak zacznie nowy temat...
A tu taki klops..! :sad:
Nie wiem, kolego, jak Cię podnieść na duchu...Ja bym się chyba załamał, bo jak mnie coś nie lubi, to "nie lubię w gównie rzeźbić", ale widać, że masz hart ducha godny pozazdroszczenia! Choć ze szczęściem (w ebajkach) jakby gorzej :neutral:

Upalił się tylko silnik i sterownik, czy coś jeszcze? Co z baterią??
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Nie masz szczęścia :)
wygląda jakby się podkładki izolujące na kondziorze przetarły i zwarło do górnej pokrywy? Może nie były podklejone?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Albo zbyt duży prąd i kable się grzały do 200stopni aż z nich pozchodziła izolacja :wink: Ja mówiłem już wcześniej że fazy powinny mieć lepszy sposób połączenia niż zwykła nakrętka.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

Nie oszukujmy się i Jego, cały rower trzeba zrobic od 0, zgodnie ze sztuką.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Sob 09 Lip, 2016   

atomek1000 napisał/a:
Albo zbyt duży prąd i kable się grzały do 200stopni aż z nich pozchodziła izolacja :wink: Ja mówiłem już wcześniej że fazy powinny mieć lepszy sposób połączenia niż zwykła nakrętka.


Płytka jest połączona za pomocą śruby M4 przez wszystkie 4 warstwy. Przekrój wynosi jakieś 12,5qmm. Osobiście uważam połączenia lutowane w tym zastosowaniu niezbyt na miejscu. A to dlatego, że ze względu na występujące obciążenia prądu przemiennego, utlenianie lub wahania temperatur, materiał lutowniczy może oddzielić się od powierzchni styku i spowodować całkowite lub częściowe zerwanie. Dodatkowe, z czasem przenikanie wilgoci do związku, co prowadzi do procesów chemicznych pomiędzy przewodami miedzianymi, lutu (cyny, ołowiu lub srebra lub stopów lutowniczych ) oraz elementów stykowych, wraz z naturalnie niską wilgotnością lutu. Co z kolei prowadzi do zwiększenia oporu połączenia.
Dodatkowo połączenia lutowane są mniej odporne na przeciążenia mechaniczne, wibracje czy mikrowibracje, które tu permanentnie występują. Przez powleczenie cyną poszczególnych drutów oraz wolnej przestrzeni między nimi uzyskujemy ostrą krawędź między sztywnym (polutowanym przewodem) a przewodem , gdzie lutu brak. I tu właśnie leży problem. Połączenie nie jest elastyczne i minimalnie obciążalne mechanicznie.

Tak więc istnieje spora liczba zagrożeń, jakie mogą wyniknąć w złączu lutowanym. Ja w swoim rozwiązaniu zastosowałem świadomie połączenie mechaniczne, które już od kilkunastu kkm zdaje z powodzeniem egzamin. Przy czym pojazd jest użytkowany zarówno w lecie jak i zimie.

Co do połączenia mechanicznego, to podczas zaciskania kontakt (zazwyczaj w formie rękawa ) zostaje specjalnymi szczypcami bardzo równo i pod wysokim ciśnieniem sprasowany do przewodu kabla. Przy prawidłowym wykonaniu, połączenie to jest gazoszczelne więc nie ma nawet wilgotnośći (utlenianie ), która może spowodować jego uszkodzenia. Opory kontaktowe są niskie, ponieważ materiał jest położony bezpośrednio na materiale, bez szczelin pomiędzy poszczególnymi drutami w przewodzie. Trwałość mechaniczna jest zdecydowanie większa (brak lutu na drutach).

Dla informacji: w przemyśle samochodowym brak jest połączeń lutowanych...

Ponadto, płytka jest certyfikowana na TG140°C (Technoserwis w Gdańsku) i ze zdjęcia nie zauważyłem jakiegokolwiek elementu, z temperaturowo wymuszonym odlutowaniem spowodowanym przez zewnętrzną temperaturę (ze względu na gęstość i grubość Cu na płytce i projekcie po wcześniejszej symulacji konwekcji do otoczenia o delta 40° ciepło jest "grubo" rozpraszane. A propo popalonej izolacji... ). To z kolei potwierdzałoby poprawną termiczną symulację płytki! Zresztą jedną z wielu. Nawiasem mówiąc, dlatego płytki robione są właśnie w Technoserwisie :-) Jednak ta dopalona izolacja nie widzi mi się najlepiej...

Tak więc, Atomek, jeśli masz jakieś konkretne argumenty na ten temat, zapodaj je proszę. Samo subiektywne gdybanie co jest lepsze bez podania "co autor ma na myśli" niezbyt jest produktywne. Tym bardziej tyle razy...

Pozdrawiam :-)
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 09 Lip, 2016   

barmal napisał/a:
Przekrój wynosi jakieś 12,5qmm
Śrubki są miedziane tak?

barmal napisał/a:
Płytka jest połączona za pomocą śruby M4 przez wszystkie 4 warstwy

No spoko ale ja zwyczajnie nie wierzę, że takie połączenie nie ważne jak skręcone(a użytkownik i tak chyba sam dokręca kable fazowe więc nie można mieć pewności połączenia) jest w stanie wytrzymać tych 120A prądu fazowego o których wspominał Bujakoto.

Próbowałem przeszukać internet w poszukiwaniu jakiś profesjonalnych złącz typu m4/podobnych i nigdzie nie spotkałem się z prądami bliskimi nawet do 100A
w tym pdfie http://www.multi-contact...._(de-en)_hi.pdf dla m4 wspominają coś o 20A..

Jeżeli połączenia są ok to skąd się wzieła taka temperatura w sterowniku?

barmal napisał/a:
Atomek, jeśli masz jakieś konkretne argumenty na ten temat, zapodaj je proszę

Według mnie, i jest to tylko moje zdanie dostęp do wnętrza sterownika powinien być ograniczony - niepotrzebny. Wszystkie kable powinieneś dokręcać jak i dobierać ich odpowiedni przekrój tylko ty bo inaczej takie lub inne usterki są nieuniknione.
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Sob 09 Lip, 2016   

Zgadzam się z barmalem, połączenie lutowanie na pewno nie jest lepsze niż mechaniczne, kto ma do czynienia z automatyką przemysłową ten wie o czym pisze.
A co przyczyny awari, to z całym szacunkiem do kolegi, ale wystarczy poczytać wątek i na pewno nie obstawiałbym awarii sterownika spowodowanej zastosowanym połączeniem śrubowym ;)

Pozdr
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 09 Lip, 2016   

Kolegę trzeba wesprzeć nie dobijać. Bujakoto przetrwałeś z konsekwentnie i godnym podziwu uporem przez jakieś 20-30 problemów i awarii - nie podawaj się przy tej i działaj dalej :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group