ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
od Zera do e-bajkowego rowera _ Bujaviator
Autor Wiadomość
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

atomek1000 napisał/a:

Tutaj też się coś stało :???:

A ta pomyłka w oznaczeniach bmsa wlasnie polega na tym ze z jednej strony pisze jedno z drugiej drugie ale sterownik powinien być podłączony na górze bms'a...


No to Atomek zdiagnozowałeś usterkę!
Ten element który wskazujesz (fotka dokładniejsza poniżej) wskazuje na 9 cele, i właśnie 9 cela została wczoraj zniszczona!

Czyli lepiej nie podłączać do tego BMS baterii.





Eryk1000 napisał/a:
Bujakoto Obawiam się że musisz znowu wymienić BMSa, Możesz pokusić się o wymianie elementów tych wizualnie uszkodzonych ale może to nie pomóc, mogły też paść inne elementy, nie dając o sobie znać. Dobrze by było po naprawie BMSa sprawdzić na stole czy pracuje poprawnie w całym zakresie napięć, oraz czy zadziała przeciążenie. Kilka podobnych BMSów naprawiałem i niestety rożnie działały. Jedne wróciły do pełnego życia a inne wariowały. Jeżeli zależy Ci na baterii kup nowego BMSa.


Da się to naprawić? Wymienić te dwa elementy przy przewodach balansujących?

maniekrox napisał/a:
Ale nie kupuj do tej baterii bmsa 150 A. Taki 80 A będzie "po uszy".


Kupiłem wcześniej na 150A, ponieważ potrzebowałem na gwałt a akurat Quaz33 z Gdyni miał, podjechałem i tego samego dnia miałem nowy.

Ajajajajajajjjjjjjjjjjj :(
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

Naprawić - można próbować. Jednak to nie same rezystory poleciały, z jakiegoś powodu ciągle rozładowywały aż się usmażyły :) Obawiam się że problem jest głębiej prawdopodobnie w układzie nadzorującym napięcie celi nr9. Czy przypadkiem jakiś przewód balansera się nie poluzował? Dobrą miałeś kolejność?
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

Element 72K na 99% do wymiany , to jest jakiś mały mosfet . Ale nawet jak teraz jest przebity i balansuje non stop przez te dwa oporniki 151 to one nie mogą się tak zdymić
bo to ich normalna praca przy balansowaniu. 56 mA / 0.23W strat na obu z wyliczeń wychodzi.
Prawdopodobnie przy montażu balansera kabelek od 9 celi dotknął gdzieś i przebiło małego mosfeta - usmażyło oporniki. A potem już żarło non stop z 9 celi te 56 ma i zabiło baterie.
Układ od odcięcia na tej celi tez pewnie padnięty i nie ma kontroli min. napięcia.
Zmierz bez wy lutowywania te 2 oporniki - powinny mieć 75 om , jak maja 150 to też będzie działać tylko wolniej zbalansuje ta cele .
Porównaj też tego małego mosfeta z drugim na innym kanale , pewnie ma przebicie do zera .
Jak ma przebicie to go wy lutuj żeby nie doił celi.
edit oporniki
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

Eryk1000 napisał/a:
Czy przypadkiem jakiś przewód balansera się nie poluzował? Dobrą miałeś kolejność?


Nie, wszystkie kable było OK, Jeździłem tak przez ostanie dwa miesiące, było OK, więc kolejność na pewno była OK.

Ale, ale, to co znalazłem pod taśmą zabezpieczającą BMS, taki owad, może On mógł zrobić zwarcie, mniej więcej w okolicach 9 celi go znalazłem.





KrzysiekEV napisał/a:

Zmierz bez wy lutowywania te 2 oporniki - powinny mieć 7,5 om , jak maja 15 to też będzie działać tylko wolniej zbalansuje ta cele .
Porównaj też tego małego mosfeta z drugim na innym kanale , pewnie ma przebicie do zera .
Jak ma przebicie to go wy lutuj żeby nie doił celi.


Ustawiłem miernik na 200 Omów
Te dwa uszkodzone oporniki pokazują 112
Normalne oporniki pokazują 75





Ustawiłem miernik na 20k Omów i zmierzyłem tranzystory.
Wszystkie normalne dolne, pokazują 0,15
Te dwa uszkodzone pokazują 0



Sprawdziłem czy jest zwarcie, faktycznie te dwa uszkodzone tranzystory, pierwsza i trzecia nóżką powodują zwarcie, podczas gdy normalny tranzystor (reszta) po przyłożeniu miernika nie sygnalizuje zwarcia.

Mierzyłem pierwszą i trzecią nóżkę


Po prostu przez błędnie podłączony BMS który mocno się nagrzewał, zjarał tranzystory w konsekwencji oporniki a te rozładowały celę nr 9 do zera?

Da się to naprawić?
Ktoś przyjmie zlecenie?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

Dam Ci radę :)
Telewizor się naprawia.
Kran się naprawia.
Kosiarkę się naprawia.
BMSów się nie naprawia :)

BMSy lądują w koszu za najmniejszą oznakę nieprawidłowości w działaniu.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

Bujakato, nie masz jakiejś gwarancji na tego BMS? Tak wogóle przy twoim pechu to ja bym sobie kupił jakieś ubezpieczenie. Coś jak na pęknię tą szybę w aucie.... Może da sięcoś takiego nabyć.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Czw 15 Wrz, 2016   

Bujakoto napisał/a:
Ustawiłem miernik na 20k Omów i zmierzyłem tranzystory.

Pomiaru tranzystorów wykonuj gdy przełącznik zakresów jest na symbolu diody. W przypadku zdjęcia jakie zamieściłeś - gdyby pomiar był wykonany na miliwoltomierzu (ten symbol diody) pomiar jest bardziej czytelny dla każdego kto wie o co kaman z tranzystorami.
Ale w przypadku tego pomiaru tranzystor to raczej szrot, chyba że to mosfet który ma naładowaną bramkę i może wykazywać takie właściwości.
tas napisał/a:
Dam Ci radę :)
Telewizor się naprawia.
Kran się naprawia.
Kosiarkę się naprawia.
BMSów się nie naprawia :)

Tas, chyba tu na forum (chyba ale nie wiem, może nawet Twój ;) ) czytałem takie coś jak cytat Alberta Einsteina "Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi"
Bujakoto przemierzył już nieznane bo wiele rzeczy nie wiedział a zrobił choć inni mówili co innego że nie tak albo co.. :)
Oczywiście zgadzam się z Tobą (Tas) że taka naprawa może być bardzo niekorzystna bo może zepsuć kolejną sekcję zupełnie bez sensu ale czy przypadkiem nie warto podjąć ryzyka w szczególności że cały bms był raczej w porządku poza tą jedną celą? Jeśli tranzystor okazałby się złomem może warto byłoby się pokusić o jego wymianę wraz z rezystorami...tylko teraz nasuwa mi się pytanie - gdzie znajdzie taki tranzystor by nie odbiegał parametrami od pozostałych sekcji i by balansowanie przebiegało dokładnie tak samo jak w pozostałych sekcjach.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 16 Wrz, 2016   

A ja mam wątpliwości przed radami dot napraw takiego podzespolu, które kierują się wygladem spalonego elementu a nie pełnym pomiarem. Nadto rady takie kierowane do osoby ktora nie zna specyfiki elementow elektronicznych i ich znaczenia - współdziałania w ukladzie, daja falszywe przekonanie że się da oraz ze po wymianie elementu X, caly ukkad CHYBA dziala.
Nie wiadomo jak się zachowa ze wzrostem temperatury, czy kanały będą równe itp.
BMS może naprawiać elektronik ale dla bezpieczeństwa po naprawie i wielu pomiarach lepiej robic próbę na pakiecie zastępczym w warunkach pseudolaboratyryjnych.
Bo wkładanie takiego byc moze uratowanego BMS do pakiet docelowego, zamykanie, hermetyzowanie ... w drogę to .... droga do nikąd, a właściwie do kolejnej awarii.
Bo nie rozstrzygnięto sprawy podstawowej, co było przyczyną i czy aby naprawa dała 100 % pewności ze BMS przy tak dużym obciążeniu dziala poprawnie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 16 Wrz, 2016   

Długas :)

Podjąć jakiego ryzyka?
Naprawy to można robić z miejsca kiedy pierwiastek ryzyka jest pomijalny. Sterowniki, ładowarki, krany i telewizory.

Ryzyko straty kolejnych 2000zł (koszt zniszczonych elementów + koszt pracy + koszt czasu) aby zaoszczędzić 100zł (wartość zaoszczędzona na "nie kupieniu" nowego tylko naprawie starego minus koszt pracy minus elementy do naprawy minus wartość czasu na naprawę) ?

Ja się pytam, gdzie tu jest sens :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 16 Wrz, 2016   

toft napisał/a:
Bujakato, nie masz jakiejś gwarancji na tego BMS? Tak wogóle przy twoim pechu to ja bym sobie kupił jakieś ubezpieczenie. Coś jak na pęknię tą szybę w aucie.... Może da sięcoś takiego nabyć.


Nie, gwarancji brak, kupiłem od użytkownika z forum.
Zresztą wychodzi na to, że źle go podłączyłem.


Dlugas napisał/a:
Tas, chyba tu na forum (chyba ale nie wiem, może nawet Twój ;) ) czytałem takie coś jak cytat Alberta Einsteina "Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi"
Bujakoto przemierzył już nieznane bo wiele rzeczy nie wiedział a zrobił choć inni mówili co innego że nie tak albo co.. :)


Hehehe, dzięki Dlugas za miłe słowa otuchy :)


WojtekErnest napisał/a:
A ja mam wątpliwości przed radami dot napraw takiego podzespolu,


Spokojnie, naprawiać nie miałem zamiaru samodzielnie. Ja nawet bym nie dał rady odlutować tych mocnych lutów.


tas napisał/a:
Ryzyko straty kolejnych 2000zł (koszt zniszczonych elementów + koszt pracy + koszt czasu) aby zaoszczędzić 100zł (wartość zaoszczędzona na "nie kupieniu" nowego tylko naprawie starego minus koszt pracy minus elementy do naprawy minus wartość czasu na naprawę) ?

Ja się pytam, gdzie tu jest sens :P


Dzięki za radę TAS i dzięki za rabat na nowy BMS za "wytrwałość" :)
No i dzięki za szybką wysyłkę.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 16 Wrz, 2016   

Ej no Panowie! :) Przecież bms to nie jest nie wiadomo jak skomplikowane urządzenie. Przecież taki można zrobić na trzech elementach dla pojedynczego kanału. Nawet gdzieś widziałem jak facet zrobił bms-a dla 10 sekcji - pajęczynę która podczas wyczerpujących testów wykazywała poprawne działanie. Mało tego można było regulować zakończenie ładowania zmieniając wartości rezystorów.
Faktem z którym sie zgadzam jest to że takiego bms-a po naprawie(jeśliby do takowej doszło) nie można po prostu włączyć do układu i zapomnieć. Miałem na myśli długotrwałe testy i kontrole by mieć pewność że układ działa poprawnie.
Również świetnie rozumiem że mimo wszystko to ryzykowne ;)
Przecież w końcu pojawi się ktoś kto będzie wytrwały i opracuje metodę naprawy i szybkiej diagnozy w warunkach warsztatowych (czyt.warsztatu elektronika)
Ale jak nie ma ryzyka to nie ma zabawy :) Przyznacie chyba że zabawa z szybkimi e bajkami jest troszkę ryzykowna, a wszyscy mimo to iż hamulce słabe to i tak pomykają aż miło! :)

Edit: Oczywiście pomijam fakt że taki bms to niewielki koszt w stosunku do pakietu aku, wiem że to forum nie tylko dla elektroników ale również osób które lubią majsterkować, nie muszą dogłębnie znać tajników elektroniki by wykonać własnoręcznie e-rower i tym samym nie muszą potrafić samodzielnie naprawić skomplikowanej elektroniki.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 17 Wrz, 2016   

W sytuacji dokąd nie będzie nowego BMS-a, to bym ładował i jeżdził bez BMS.
Z dwóch powodów :
- BMS naprawiany w takich warunkach nie powinien być 'testowany' na docelowym AKU bez przygotowania
- Obserwować, mierzyć napięcia segmentów w stanie ładowania, rozładowania, bo przecież nie ma pewności jaki jest stan tych akumulatorów, czy ich ew. duzy rozjazd, usterka zwierająca celę, zwrotnie nie uszkadzała BMS. A te pomiary trzeba robić bez BMS bo z nim te wyniki będą fałszywe.
Trzeba miec pewność co do prawdziwego stanu wszystkich ogniw.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016   

Dzięki Panowie za rady!

A więc nowy BMS do 80A zamontowany już w sobotę (dzięki TAS za turbo wysyłkę z opcją na sobotę)!

Jest kolosalna różnica.......... nowy BMS nawet nie robi się letni! Czyli poprzedni przez błędne podłączenie czy też błędne oznaczenie po prostu się przegrzewał.


No i wszystko było by fajnie........ Gdyby nie padła mi ładowarka !!!!!!!!!

AAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA Mać!

Ja piern ....... !!!!!!!
NIE -> NIE -> NIE -> NIE !!!!!!!!

Ładowarka sygnalizuje prace, ale zielona dioda podczas podłączenia do ładowania nie zamienia się w czerwoną. Ładowarka milczy, wentylator się nie załącza.
Ta ładowarka prawie od początku podczas podłączania bardzo głośno chodziła, jak by w pierwszej minucie wentylator chodził na turbo max obrotach.

Inna ładowarka 16s odpala przy podłączeniu do bajka.

A czy ładowarki się naprawia?
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016   

Sprawdź jak podpiąłeś BMS, oraz napięcie bateri przed BMS i za BMS... tsk na początek :razz:
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016   

Mobil napisał/a:
Sprawdź jak podpiąłeś BMS, oraz napięcie bateri przed BMS i za BMS... tsk na początek :razz:



Mobil
nie doczytałeś do końca...... w momencie gdy podłączam inną ładowarkę aku się ładuje.

100% padła dedykowana ładowarka której używałem od początku.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group