ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi
Autor Wiadomość
adam4x 
młodzik


Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 88
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi

Planuję budowę motocykla elektrycznego. Mam silnik szczotkowy prądu stałego z magnesami trwałymi PMG 132 Perm Motor oraz odpowiednią baterię. Szukam obecnie stosownego sterownika. Moje pytanie jest takie - czy sterownik silnika szeregowego (konkretnie Curtis 1209B) będzie poprawnie współpracował z w/w silnikiem z magnesami trwałymi.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   

Oczywiście. Jeździłem na podobnym z silnikiem z magnesami.
Nie podłączasz po prostu styku A2 do wzbudzenia.
Tylko B+, B- i M
Tu masz manuala :
http://curtisinstruments....9B%20(11E)1.pdf
 
 
adam4x 
młodzik


Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 88
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   

Tak myślałem (ze swobodnym stykiem A2), ale nie miałem stuprocentowej pewności. Bardzo dziękuję za odpowiedź.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   

Ja zwierałem A2 z M-. Trzeba sprawdzić, bo sterownik sprawdza napięcia na wyprowadzeniach i wywala błędy.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   

Ale to jest zwykły analogowy sterownik ( nie mam pewności ale tak wygląda)
Bardziej zaawansowany pewnie wykryje niepodłączone wzbudzenie
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   

Curtisy nie są "zwykłe", tak jak wiele sterowników od wózków. To nie rower, może zabić :cry: .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016   

Zwykłe w sensie, że bez procesorów. Nie wywali błędu bo nie ma jak. Tam same wzmacniacze operacyjne w środku
 
 
adam4x 
młodzik


Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 88
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 19 Sty, 2016   

Przytoczone w pierwszym poście silnik i sterownik są już zamontowane, podłączone i czekają na pierwsze testy (na razie w starym motorowerze ogar). Bateria jeszcze nie jest podłączona. Podczas przestawianie ogara w garażu (w trakcie cofania) czuć było opór toczenia spowodowany hamowaniem silnikiem. Czy pojawiające się odwrotnie spolaryzowane napięcie na zaciskach B+ oraz M- spowodowane pracą prądnicową silnika w czasie ruchu do tyłu jest szkodliwe dla sterownika i czy może go uszkodzić. Czy należy zrobić jakieś zabezpieczenie (dioda), żeby do takiej sytuacji nie doprowadzać.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 19 Sty, 2016   

Podczas cofania płynie prąd zwarciowy. Żeby uszkodzić sterownik to byś musiał go ciągnąć samochodem. Kilkaset amper było by potrzebne. Przy takim przetaczaniu nie ma mowy o uszkodzeniu. Prąd płynie przez diody usprawniające włączone równolegle do tranzystorów. Nie martw się tym.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

Potwierdzam :wink:
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adam4x 
młodzik


Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 88
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

Bardzo dziękuję za szybkie (i pomyślne) odpowiedzi.
 
 
adam4x 
młodzik


Dołączył: 15 Sie 2012
Posty: 88
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

Pozostał mi jeszcze problem z manetką. Mój sterownik curtis 1209B standardowo jest sterowany potencjometrem (od 5 kiloomów do 0). Na razie zrobiłem mechaniczne sprzężenie potencjometru z manetką motocyklową (na dwie linki - ruch powrotny potencjometru, obok sprężyny, wymuszany jest także drugą linką z manetki). Jednak obawiam się o trwałość mechaniczną i elektryczną potencjometru za kilka złotych. Może komuś z Kolegów udało się zaadoptować typową manetkę hallotronową (stosowaną w rowerach elektrycznych) do współpracy w/w sterownikiem ?
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

A sprawdzałeś, że nie działa? Sterownik używa trzech przewodów? Chyba, że chodzi tu o awaryjny pomiar rezystancji manetki, wtedy niema raczej innego wyjścia niż taka rezystancyjna manetka.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

Albo działa opornościowo, albo napięciowo. W tym drugim przypadku zwykła manetka hallotronowa powinna działać. Tylko ma mieć 5V zasilania, bo można ją uszkodzić przy większym napięciu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

Ja nie próbowałem do curtisa podłączać manetki hall. Dałem potencjometr taki jak trzeba. Poszedłem za radą doświadczonego kolegi i nie próbowałem jeździć na takim zwykłym ze sklepu. Podobno błyskawicznie szlag je trafia. Nie wiem czy dobrze pamiętam ale chyba można użyć taki od melexa.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group