|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
BMS? zasada działania |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016 BMS? zasada działania
|
|
|
Hej jeżli to gdzieś było to poproszę link do tematu,
Mam pytanie odnośnie BMSów i ładowania baterii.
Jak rozumiem mamy TZW. bmsy aktywne i pasywne.
Aktywne balansują cały czas, a pasywne tylko w procesie ładowania tak to jest?
Mam pewien problem, bmsy które mam maja standardowy prąd balansowania teoretycznie 50mA a praktycznie jak jest 10mA to i tak dobrze...
Baterię mam 32Ah i zauważyłem lekki rozjazd pomiędzy celami. Akumulatory są dobre cele miały równą pojemnośc do 20-30mA, natomiast przez te 60-100 cykli stało się, że pod obciążeniem jedne cele trzymają trochę lepiej, drugie trochę gorzej...
Chciałbym was zapytać jak taka bateria zareaguje, gdybym np. podał do BMSa napięcie dla 13S 54,6V ale dał prąd ładowania np. 200mA z zasilacza serwisowego. Załóżmy, że taka bateria ładowałaby się przez tydzień. Jeżeli prąd jest tak mały to prawdopodobnie BMS da radę to wybalansować?
Widzę, że gdy bateria jest używana po 100 cyklach zaczyna się leciutko rozjeżdżać. Raz na 5tys km jak odepnę BMS i podładuje sobie cele z kontrolą balance ładowarką modelarską spadki napięcia przestają występować... Czy np raz na 2-3 miesiące naładowanie tego malutkim prądem, żeby bms mocno pracował da mi jakieś efekty ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016
|
|
|
Prawda jest taka, że im BMS ma wyższy prąd balansowania tym dłużej trupa na nogach utrzyma. Bo skoro w końcówce życia trzeba 200mA żeby równać pakiet to już jest chodzącym trupem.
BMS raczej równa wszystko wiec zrób kilka cykli wyrównujących. No i ładuj codziennie. Nie można wyładowywać akumulatora przez kilka jazd i ładować potem do pełna. Ma się zawsze ładować do pełna po każdej jeździe (BMS ma lekką pracę wtedy)
No i sprawdź, czy ładowarka na pewno daje napięcie o 0.2V wyższe niż napięcie pakietu, być może się wygrzała i daje 0,3V mniej i nie pozwala BMSowi prawidłowo pracować. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1335 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016
|
|
|
Baterie raczej sa pewne, zato BMSy po 80zł niestety są proporcjonalne jakością do ceny
TO widzisz, ja zawsze robiłem tak, żeby wyładować pakiet w miarę do końca i potem ładować...
Jeżeli chodzi o ładowarki, to mam te z magmy.
One zachowują się tak, że podają 53V i przy tym zapala się zielona lampka, po całej dobie ładowania napięcie dochodzi do 54,6V a sama ładowarka nigdy nie kończy ładowania...
Dlatego zastanawiam się, czy nie lepszy byłby zasilacz serwisowy, który podawałby cały czas te 54,6V i natężenie 5A a BMS dozowałby sobie to napięcie wedle uznania. Bo te ładowarki z magmy śmierdzą mi tandetą i opwyżej 52,5V drastycznie spada prąd na wyjściu, może dla tego się nie balansuje pakiet... |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016
|
|
|
1. Zacznij częściej ładować po każdej jeździe, a nie raz na tydzień jeśli chcesz mieć szansę dotrwać do więcej jak 100 cykli bez ciągłego wyrównywania.
2. Zrób kilka, np 5 cykli konserwujących (te z przejechaniem np 500m), bms doskonale wyrównuje, ale trzeba mu dawać na to szansę.
3. Zainwestuj w lepszą ładowarkę niż z Magmy, np zasilacz jakiś z ograniczeniem prądu, a najlepiej normalną ładowarkę do LiIonów (taką, co się wyłącza przy spadku prądu ładowania do 100-150mA)
4. To, że jakiejś ładowarce spada prąd w końcowej fazie więcej niż innej wcale nie jest złe, ważne by nie ładowała w nieskończoność bo uniemożliwia lub ogranicza skuteczność balansowania i zamiast balanser zrzucać prąd z aku to zrzuca z ładowarki, która ładuje, bo jej się wydaje, że aku jest nie doładowany bo balancer się męczy bo mu ładowarka dobija napiecie. Perpetulum mobilum się robi.
5. BMS pomoże na rozjazdy, ale nie na nierówne spadki napięcia cel pod obciążeniem (powodujące rozjazdy, jeśli się ładuje 1 raz na cykl). |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 02 Mar, 2016
|
|
|
glebor napisał/a: | ..
One zachowują się tak, że podają 53V i przy tym zapala się zielona lampka, po całej dobie ładowania napięcie dochodzi do 54,6V a sama ładowarka nigdy nie kończy ładowania...
Bo te ładowarki z magmy śmierdzą mi tandetą i opwyżej 52,5V drastycznie spada prąd na wyjściu, może dla tego się nie balansuje pakiet... |
Jeśli ladowarka nie kończy ładowania, to najczęściej jest to sygnalem że ogniwa się rozjechaly.
To oznacza że są ogniwa poniżej nominalu ale i jesli jest podtrzymywany prąd rzędu 200-300 mA to niektóre z nich moga juz być powyżej granicy 4.2V.
W takim przypadku odłączyć zasilacz, odczekać kilka godz az BMS te nadmiarowe rozladuje np do 4,17, potem całość lekko rozładować- krótka jazda i znów ładować.
Powtórzyć to kilka razy aż ladowarka będzie znów się sama wyłączala.
Zdecydowanie unikać głębokich rozladowan...
Wadą prostych ładowarek jest ZBYT DUŻY prąd końcowy i niedokladne lub zle dobrane stabilne napięcie końcowe czyli w praktyce zly przebieg faz CC i CV. Niestabilne bo ulegajace wachaniom np po nagrzaniu ladowarki.
Wiec jesli nie wierzymy takiej ladowarce, to zasilajmy zestaw aku przez watomierz/amperomierz aby miec wizualną kontrolę plynacego prądu i napięcia na akumulatorach. A do tego w takim momencie podlaczony monitor do balansowanych cel.
Brak kontroli i wyrównania doprowadzi stopniowo do uszkodzeń wybranych cel. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 02 Mar, 2016
|
|
|
Mam 2 ładowarki z Magmy. Prawdą jest ze cały czas idzie wentylator i świeci się zielona dioda lecz prąd, po osiągnięciu maksymalnego napięcia, jest zerowy (na mierniku z dwoma zerami po przecinku). Zdarzało mi się zostawić (skleroza) podpiętą ładowarkę, nawet na 36 godz (normalny czas ładowania na ful to 3-4godz) i przez 2 lata nie zauważyłem problemów z bateriami (3 sztuki). Faktem jest, że tak jak sugeruje Tas, włączam ładowanie zaraz po jeździe i wyłączam jak mi się przypomni (często następnego dnia rano). |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 09 Mar, 2016
|
|
|
Powiedzcie mi jak w praktyce wygląda dokładność balansowania przez zwykle tanie nieprogramowalne bmsy?
Piszecie na forum o spadkach napięć na dłuższych przepisach, o dokładności miernikow (update oprogramowania z możliwością kalibracji ladowarek modelarskich).
Co w przypadku gdy korzystamy z chińskich bmsow do którego przewody łączące poszczególne sekcje z bmsem są naprawdę różnej długości?
Wiem że to może pedantyzm ale powinniśmy chyba w takim bądź razie stosować wszystkie przewody jednakowej długości? Lecz stosując przewody długie uzyskujemy spadek napięcia i ogniwo może być lekko przeladowywane? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 09 Mar, 2016
|
|
|
BMS- działą na na małych prądach więc w praktyce długość tych przewodów nie powinna mieć znaczenia.
Raczej zwracamy uwagę na ustawione napięcie balansowania które warto mierzyć miernikiem z sprawdzoną dokładnością oraz dostosową do BMS i typu akumulatora ładowarką która zmniejszy w w odpowiednim momencie prąd ładowania, by faza balansowania mogła być skuteczna. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|