ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS? zasada działania
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1335
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016   BMS? zasada działania

Hej jeżli to gdzieś było to poproszę link do tematu,
Mam pytanie odnośnie BMSów i ładowania baterii.

Jak rozumiem mamy TZW. bmsy aktywne i pasywne.

Aktywne balansują cały czas, a pasywne tylko w procesie ładowania tak to jest?

Mam pewien problem, bmsy które mam maja standardowy prąd balansowania teoretycznie 50mA a praktycznie jak jest 10mA to i tak dobrze...

Baterię mam 32Ah i zauważyłem lekki rozjazd pomiędzy celami. Akumulatory są dobre cele miały równą pojemnośc do 20-30mA, natomiast przez te 60-100 cykli stało się, że pod obciążeniem jedne cele trzymają trochę lepiej, drugie trochę gorzej...

Chciałbym was zapytać jak taka bateria zareaguje, gdybym np. podał do BMSa napięcie dla 13S 54,6V ale dał prąd ładowania np. 200mA z zasilacza serwisowego. Załóżmy, że taka bateria ładowałaby się przez tydzień. Jeżeli prąd jest tak mały to prawdopodobnie BMS da radę to wybalansować?

Widzę, że gdy bateria jest używana po 100 cyklach zaczyna się leciutko rozjeżdżać. Raz na 5tys km jak odepnę BMS i podładuje sobie cele z kontrolą balance ładowarką modelarską spadki napięcia przestają występować... Czy np raz na 2-3 miesiące naładowanie tego malutkim prądem, żeby bms mocno pracował da mi jakieś efekty ?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016   

Prawda jest taka, że im BMS ma wyższy prąd balansowania tym dłużej trupa na nogach utrzyma. Bo skoro w końcówce życia trzeba 200mA żeby równać pakiet to już jest chodzącym trupem.
BMS raczej równa wszystko wiec zrób kilka cykli wyrównujących. No i ładuj codziennie. Nie można wyładowywać akumulatora przez kilka jazd i ładować potem do pełna. Ma się zawsze ładować do pełna po każdej jeździe (BMS ma lekką pracę wtedy)
No i sprawdź, czy ładowarka na pewno daje napięcie o 0.2V wyższe niż napięcie pakietu, być może się wygrzała i daje 0,3V mniej i nie pozwala BMSowi prawidłowo pracować.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1335
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016   

Baterie raczej sa pewne, zato BMSy po 80zł niestety są proporcjonalne jakością do ceny ;)
TO widzisz, ja zawsze robiłem tak, żeby wyładować pakiet w miarę do końca i potem ładować...

Jeżeli chodzi o ładowarki, to mam te z magmy.
One zachowują się tak, że podają 53V i przy tym zapala się zielona lampka, po całej dobie ładowania napięcie dochodzi do 54,6V a sama ładowarka nigdy nie kończy ładowania...

Dlatego zastanawiam się, czy nie lepszy byłby zasilacz serwisowy, który podawałby cały czas te 54,6V i natężenie 5A a BMS dozowałby sobie to napięcie wedle uznania. Bo te ładowarki z magmy śmierdzą mi tandetą i opwyżej 52,5V drastycznie spada prąd na wyjściu, może dla tego się nie balansuje pakiet...
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 01 Mar, 2016   

1. Zacznij częściej ładować po każdej jeździe, a nie raz na tydzień jeśli chcesz mieć szansę dotrwać do więcej jak 100 cykli bez ciągłego wyrównywania.
2. Zrób kilka, np 5 cykli konserwujących (te z przejechaniem np 500m), bms doskonale wyrównuje, ale trzeba mu dawać na to szansę.
3. Zainwestuj w lepszą ładowarkę niż z Magmy, np zasilacz jakiś z ograniczeniem prądu, a najlepiej normalną ładowarkę do LiIonów (taką, co się wyłącza przy spadku prądu ładowania do 100-150mA)
4. To, że jakiejś ładowarce spada prąd w końcowej fazie więcej niż innej wcale nie jest złe, ważne by nie ładowała w nieskończoność bo uniemożliwia lub ogranicza skuteczność balansowania i zamiast balanser zrzucać prąd z aku to zrzuca z ładowarki, która ładuje, bo jej się wydaje, że aku jest nie doładowany bo balancer się męczy bo mu ładowarka dobija napiecie. Perpetulum mobilum się robi.
5. BMS pomoże na rozjazdy, ale nie na nierówne spadki napięcia cel pod obciążeniem (powodujące rozjazdy, jeśli się ładuje 1 raz na cykl).
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 02 Mar, 2016   

glebor napisał/a:
..
One zachowują się tak, że podają 53V i przy tym zapala się zielona lampka, po całej dobie ładowania napięcie dochodzi do 54,6V a sama ładowarka nigdy nie kończy ładowania...
Bo te ładowarki z magmy śmierdzą mi tandetą i opwyżej 52,5V drastycznie spada prąd na wyjściu, może dla tego się nie balansuje pakiet...

Jeśli ladowarka nie kończy ładowania, to najczęściej jest to sygnalem że ogniwa się rozjechaly.
To oznacza że są ogniwa poniżej nominalu ale i jesli jest podtrzymywany prąd rzędu 200-300 mA to niektóre z nich moga juz być powyżej granicy 4.2V.
W takim przypadku odłączyć zasilacz, odczekać kilka godz az BMS te nadmiarowe rozladuje np do 4,17, potem całość lekko rozładować- krótka jazda i znów ładować.
Powtórzyć to kilka razy aż ladowarka będzie znów się sama wyłączala.
Zdecydowanie unikać głębokich rozladowan...
Wadą prostych ładowarek jest ZBYT DUŻY prąd końcowy i niedokladne lub zle dobrane stabilne napięcie końcowe czyli w praktyce zly przebieg faz CC i CV. Niestabilne bo ulegajace wachaniom np po nagrzaniu ladowarki.
Wiec jesli nie wierzymy takiej ladowarce, to zasilajmy zestaw aku przez watomierz/amperomierz aby miec wizualną kontrolę plynacego prądu i napięcia na akumulatorach. A do tego w takim momencie podlaczony monitor do balansowanych cel.
Brak kontroli i wyrównania doprowadzi stopniowo do uszkodzeń wybranych cel.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 02 Mar, 2016   

Mam 2 ładowarki z Magmy. Prawdą jest ze cały czas idzie wentylator i świeci się zielona dioda lecz prąd, po osiągnięciu maksymalnego napięcia, jest zerowy (na mierniku z dwoma zerami po przecinku). Zdarzało mi się zostawić (skleroza) podpiętą ładowarkę, nawet na 36 godz (normalny czas ładowania na ful to 3-4godz) i przez 2 lata nie zauważyłem problemów z bateriami (3 sztuki). Faktem jest, że tak jak sugeruje Tas, włączam ładowanie zaraz po jeździe i wyłączam jak mi się przypomni (często następnego dnia rano).
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 09 Mar, 2016   

Powiedzcie mi jak w praktyce wygląda dokładność balansowania przez zwykle tanie nieprogramowalne bmsy?

Piszecie na forum o spadkach napięć na dłuższych przepisach, o dokładności miernikow (update oprogramowania z możliwością kalibracji ladowarek modelarskich).

Co w przypadku gdy korzystamy z chińskich bmsow do którego przewody łączące poszczególne sekcje z bmsem są naprawdę różnej długości?

Wiem że to może pedantyzm ale powinniśmy chyba w takim bądź razie stosować wszystkie przewody jednakowej długości? Lecz stosując przewody długie uzyskujemy spadek napięcia i ogniwo może być lekko przeladowywane?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 09 Mar, 2016   

BMS- działą na na małych prądach więc w praktyce długość tych przewodów nie powinna mieć znaczenia.
Raczej zwracamy uwagę na ustawione napięcie balansowania które warto mierzyć miernikiem z sprawdzoną dokładnością oraz dostosową do BMS i typu akumulatora ładowarką która zmniejszy w w odpowiednim momencie prąd ładowania, by faza balansowania mogła być skuteczna.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group