ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Układ kierowniczy pojazdu czterokołowego
Autor Wiadomość
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Lut, 2009   Układ kierowniczy pojazdu czterokołowego

Na wstępie, pragnę wyjaśnić, skąd wziął się ten temat i dlaczego tutaj.
Otóż śledząc zmagania Maruchy z jego gogartem elektrycznym, trafiłem na taką oto uwagę kol. zeeltom'a:
Cytat:
A ja widzę błąd w zwrotnicach. Masz, zdaje się, je równolegle do kół. Te drążki powinny być pod kątem. Przedłużenie powinno przecinać się na środku osi tylnej. Teraz koła idą po tych samych łukach przy skręcaniu.

Miałem co prawda pisac do kol. zeeltom'a na priva z prośbą o wyjaśnienie, jednak po namyśle stwierdziłem, że te informacje mogą się przydać większej liczbie domorosłych (czyli takich jak ja) konstruktorów.
Proszę więc w tym miejscu (a więc niejako publicznie) o wytłumaczenie, jak to ma być zrobione, żeby dobrze działało. Fajnie by było zilustrować te wyjaśnienia prostymi, poglądowymi rysunkami.
Oczywiście mile widziane będą uwagi innych osób znających się na rzeczy.
No i jeszcze przy okazji, jak ten problem rozwiązać w przypadku zastosowania tzw. maglownicy.
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Lut, 2009   

Tak mi sprawę opisał wspomniany użytkownik Dexterhouse z elektrody:
"Myślę że będziesz musiał zmodyfikowac swój układ kierowniczy, tak żeby koła na zakręcie toczyły się po różnych łukach,

Oś, drążki kierownicze, i "wąsy" od zwrotnic powinny tworzyć trapez. Jak drążek jest za osią to ma być krótszy niż odstęp między śrubami zwrotnic, a jak przed osią do dłuższy.

Nie robiłem symulacji, tylko rozrysowałem sobie to na papierze i powinno się sprawdzić takie rozwiązanie:

1. Weź sobie swój rysunek i na tylnej osi, dokładnie w połowie narysuj punkt.
2. Połącz ten punkt kolejno z dwoma śrubami zwrotnic.
powstałe linie powinny wyznaczać kąt przyszłych wąsów.

Jak ostatnio robiłem małego dżipka dla chrześniaka to po prostu nawierciłem cały rządek otworów na wąsach i potem doświadczalnie sprawdziłem jak się to zachowuje. "


 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Lut, 2009   

polecam poszukać jak się buduje rowery poziome trójkołowe w każdej konstrukcji uwzględnia się ten problem poprzez system kompensacji Ackermana
więcej np. tutaj:
http://poziome.pl/thunderbolt/projektowanie.htm

pozdrawiam!
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Lut, 2009   

Powyższy rysunek jest prawidłowy. Tak powinno być to rozwiązane :)
Można zrobić też od drugiej strony, przedłużając te zielone linie dalej i dać belkę z przodu autka.
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 07 Lut, 2009   

Hmmm...
Ten problem jest zdaje się dużo bardziej skomplikowany.
Wygięcie "wąsów" zwrotnicy nie ma oczywiście znaczenia. W Maluchu na ten przykład, te wąsy są proste (a podejrzewam, że i w innych pojazdach również). Istotne jest położenie punktu mocowania gałki zwrotnicy względem jej osi obrotu.
Dokładniej rzecz ujmując, punkty obrotu zwrotnicy, mocowania gałki i środek osi tylnych kół powinny (w myśl teorii) leżeć na jednej linii.
Zrobiłem sobie kilka rysunków, żeby to sprawdzić i ku mojemu zdziwieniu okazało się, że w takim przypadku proste przechodzące przez osie przednich kół oraz prosta przechodząca przez oś tylnych kół nie przecinają się w jednym punkcie (a dokładniej - nie przecina tego punktu prosta przechodząca przez oś przedniego, wewnętrznego koła).
Poniżej dwa rysunki ilustrujący ten problem:



Gdzie więc popełniam błąd???
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Lut, 2009   

Nie kombinuj. Poprzedni rysunek jest prawidłowy. Jedno z kół musi się skręcać bardziej, bo idzie po mniejszym łuku. I tak jest prawidłowo. Prochu już nie wymyślisz :)
Oczywiście pomijając wszelkie skosy zwrotnicy.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

Myśle że ten poradnik wyczepie temat dla większości konstruktorów.

http://www.poziome2.repub...ring%20Geometry
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group