|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Tektronik ATron |
Autor |
Wiadomość |
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014 Tektronik ATron
|
|
|
Cześć
Jako że od kilku lat wkładałem różne bajery do roweru ... po tych kilku latach przyszła ochota na EV . W poprzednich tematach było widać moje kombinacje ,ale przemyślałem sobie że rzeźbienie w "org" ramie będzie niebezpieczne i postanowiłem sobie mże zrobię własny projekt od 0 .
Zawsze troszkę marzyłem o czymś "innym" jakoś że ze mnie trochę indywidualista , pasjonat elektroniki i elektrotechniki oraz trochę konstruktor (zasilacze , prostowniki, ramy różnych urządzeń ) pomyślałem że zbuduję własnego EV dalszego zasięgu.
W tym temacie chciałbym przedstawić prace nad moim projektem , i tez prosić o opinie , porady ,jako że czegoś tego typu jeszcze nie budowałem
1. Rama
Chcę uzyskać jak największą pojemność , chciałem zastosować jak największy/szerszy zasobnik , lecz warunek zastosowania pedałów trochę utrudnia całą sprawę , finalnie szerokość zasobnika wynosi 20cm. Początkowo miał to być odpowiedni wielokąt ,ale ta konstrukcja nie sprawdziła by się u mnie , więc pomyślałem i postanowiłem że rama będzie miała kształt równoległoboku , dość długiego bo aż prawie 80cm
Sama rama wykonuję z profilu zamkniętego 25x25x2mm , elementy są wstępnie załapywane MAG-iem by potem finalnie pospawać je TIG-iem , bo jak na razie nie mam dostępu do TIG-a. Profile tnę odpowiednio ustawioną przystawką do szlifierki kontowej, która transformuje BOSCH-a w poprzecznice
. Trochę mięsa poleciało ale w końcu udało mi się skalibrować odpowiednio przystawkę i mogłem zacząć robote .
Zacząłem wstępnie przymierzać profile pod dany kształt i zaznaczać miejsca cięć:
Po wykonaniu odpowiednich profili i wstępnym m ich oszlifowaniu , zacząłem wszystko łączyć w całość
Po załapaniu wszystkich elementów i lekkim oszlifowaniu spawów , sprawdziłem błędy ...odchyłki sa ale tylko 1-2mm i to w 2-3ech miejscach nie mających praktycznie znaczenia , aktualnie wygląda tak :
I jak na razie czeka na wspawanie poziomych i pionowych umocnień |
Ostatnio zmieniony przez Tektronic Czw 09 Paź, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
Ale liczysz to w jakimś CADzie? Głupio by było zrobić małą chopkę i obudzić się z wbitym w płuco profilem 25x25x2mm
Poka jeszcze fotke projektu, na jakim się wzorujesz. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
Na razie go nie udostępnie
Poza tym moje hieroglify są niczym kod procesora który rozumie tylko on
A tak na serio to tak , mam parę rysunków technicznych , lecz nie w Auto CAD-dzie , tylko jak wyżej na papierze i jeszcze nie do końca skończone, z tym że i tak jadę na wymiary z pamięci.
Ale nie mówię że nie , wstawię jak będzie gotowe .. a wzoruję się ... na swojej wyobraźni , jedyne co to szukam wymiarów przedniej główki ramy bombera bo amorka jeszcze nie ma , a nie wiem jeszcze jakie zrobić pole pracy skrętu amortyzatora , w sensie łuk rozchodzący się od główki do ramy |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
A czym będzie pokryta ta skrzynka? |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
Wpierw podkładem antykorozyjnym i potem czarną farbą , całość będzie obudowana laminatem ,takim z jakiego są wykonane skrzynki kolegi tas-a |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
Rozumiem. Kombinuję dlaczego taka pancerna a teraz wiem, laminat nie będzie "nośny". |
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
tas napisał/a: | Ale liczysz to w jakimś CADzie? Głupio by było zrobić małą chopkę i obudzić się z wbitym w płuco profilem 25x25x2mm
Poka jeszcze fotke projektu, na jakim się wzorujesz. |
no i oprócz tego o czym wspomniał tas. Jak tam twoje doświadczenie odnośnie spawania zwłaszcza metodą tig. To jest dobra metoda do takich rzeczy, tylko trzeba mieć spore doświadczenie, żeby sobie później krzywdy nie zrobić. |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
pajak_111 napisał/a: | tas napisał/a: | Ale liczysz to w jakimś CADzie? Głupio by było zrobić małą chopkę i obudzić się z wbitym w płuco profilem 25x25x2mm
Poka jeszcze fotke projektu, na jakim się wzorujesz. |
no i oprócz tego o czym wspomniał tas. Jak tam twoje doświadczenie odnośnie spawania zwłaszcza metodą tig. To jest dobra metoda do takich rzeczy, tylko trzeba mieć spore doświadczenie, żeby sobie później krzywdy nie zrobić. |
Dużo spawałem/spawam migomatem , nawet buduję mój własny (sama jego rama to prawie chyba ze 40kg, co do tiga spawałem tylko kilka razy i to już niezła sztuka bo trzeba brać pod uwagę kilka parametrów i trochę potrzeba by go dobrze ustawić , gdzie w migu ustawia sie dobrze 3-4 rzeczy i można spawa to w tigu jest kilka-kilkanaście (zależy jaki)
A że nie mam dostępu do tig , a jedynie zakład w którym sie nim spawa , to dogadałem sie z facetem i zrobi mi na glanc także całość będzie konkretna bo tig to najlepsza jakość połączeń , oraz także pod względem wagi . Co do laminatu to planuję ok 3-5mm , ale nie wiem jeszcze jak wyjdzie , na razie muszę zrobić główną ramę i postawić ją na kołach |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
Ile planujesz zasadzić tam aku - z 3kWh czy więcej? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014
|
|
|
sietaz napisał/a: | Ile planujesz zasadzić tam aku - z 3kWh czy więcej? |
Generalnie zasobnik będzie w stanie pomieścić ok 96 popularnych pakietów (duża , nie ? , sam się ździwiłem) co by dało jakieś 4-5Kwh , i jeszcze parę szt więcej , ale będą tam też zabezpieczenia i inne elektryczno-elektroniczne rzeczy wiec nie jestem do końca pewien ile dokładnie ich tam włożę , na pewno jeśli zbraknie mi zasięgu , to bd dokładał. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014
|
|
|
Nawet na lipo konstrukcja będzie ważyć pewnie z 50 kg - jakie zastosowanie ma mieć ten rower - wjazd na mont everest? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014
|
|
|
Między innymi ...
Ale tak na serio to robię go na "dalekosiężnego półterenowego" by miał opcję jazdy po np. wybronowanym polu jeśli zajdzie taka potrzeba. Normalnie będzie szosowy , musi trochę ważyć z racji że inaczej nie osiągnę efektu "bujania" na wybojach jak np .w autobusach co jest dużo wygodniejsze niż duże drgania więc całość musi być ciężka i na miękkich amortyzatorach by twardo sunął po asfalcie i szutrach , ale jeszcze nie wiadomo jak mi to wyjdzie w praktyce .
Gdybym miał jakąś konkretną sprężynę gazową , ale naprawdę konkretną , mógłbym zacząć myśleć o amortyzatorze gazowym , bo chyba właśnie taki dałby mi pożądany efekt.
Na początek 30-40km mi wystarczy przy prędkościach do 50km/h (zależy jak zachowa się konstrukcja) , max zakładam ok 100km/h , więcej mi nie potrzebne. Rozstaw osi wyniesie ok 180cm co nie tylko dało mi mi mozliwość pospawania tak dużego zasobnika ale i tez poprawi prowadzenie przy dużych prędkościach |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014
|
|
|
Moim zdaniem nie ma potrzeby spawania TIG-iem, MAG spokojnie wystarczy - wszak nie widzę, aby były to stopy glinu albo stale "szlachetne".
No ale jak po znajomości, to ok. |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014
|
|
|
Więkwszość dobrych - lepszych ram rowerowychh jest spawana TIG-iem , nawet te marokeszowe MTB. Mi zależy na bezpieczeństwie , nie chce się na tym zabić. |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014
|
|
|
Bo pewnie one wszystkie są aluminiowe.
Bardziej odpowiedzialne niż rama rowerowa konstrukcje stalowe są spawane zwyczajną elektrodą otuloną i nic złego się nie dzieje. Ważne, aby spawanie było przeprowadzone zgodnie ze sztuką, a czy to będzie TIG, MIG/MAG czy MMA, to w przypadku ramy raczej nie ma znaczenia. Są też ramy lutowane, a powszechnie wiadomo, że luty mają zazwyczaj niższą wytrzymałość niż spawy, a jednak nikt się nie zabija na takim rowerze.
Zastosowałeś materiał konstrukcyjny powszechnie dostępny o przeciętnej jakości, więc nie rozumiem po co inwestować w spawanie TIG-iem. Lepiej byłoby zainwestować w lepszy materiał. Spoiny nie poprawią jakości materiału. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|