|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Gdzie i z czego dorobić kółka zębate? |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
Powinni robić to metalowe i był by spokój. Najwyżej by głośniej pracowało.
Ale i fabryka musi na czymś zarabiać. Psuć się musi, bo kto by nowe kupował? |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
No, ale tak wprowadzają ryzyko, że zrażony klient kupi gdzie indziej, inny silnik - i właśnie Ty raczej już do tej rzeki ponownie nie wejdziesz.
Hmm... ale w sumie ile procent użytkowników otwiera silnik? I w dodatku kombinuje, gdzie mu tu wbić klina, żeby znowu kręcił ?
Duże, metalowe koło z uzębieniem wewnętrznym podniosłoby znacząco cenę, tak myślę - ale istnieją też tworzywa bardziej odpowiednie do takich uzębień czy obciążeń.
Myślę też, że tam od początku było coś niedopracowane projektowo i istniały zbyt duże luzy (zbyt duży tzw. luz międzyzębowy, może zbyt duża odległość osi i niepełne zazębienie, co prawda tu to trochę inaczej wygląda, bo jest to koło z uzębieniem wewnętrznym - ale chyba wiadomo, o co mi chodzi).
A może dodatkowo zawiniły wady materiałowe, np. zbyt miękkie tworzywo, a dodatkowo o zbyt dużym skurczu?
Trudno coś stwierdzić z całą pewnością, nie mając tego w ręku. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
Albo zamiast fabrycznych 12A ktoś jeździł na 17 albo 20A
Już tak tych fabryk nie obwiniajcie, bo nie tylko one sa winne |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
Kolega, który mi to podesłał testował go porównując z silnikiem BLDC. Na forum jest filmik z tych testów i 12A, to tam raczej nie szło
Powbijałem te blaszki. Teraz kręci się dużo ciężej, bo zębiska wciskałem na siłę. Mam nadzieję, że to się jakoś dotrze i ułoży.
Nie mam jak sprawdzić, bo rozkopali mi ulicę i nie mam jak wyjechać.
Link do kamery przed moim domem
Login klient
hasło gosc
http://217.11.128.148:90
Tak wygląda zębatka dociśnięta do koronki
A tak druga strona kółek
Tak odgina się po wciśnięciu noża
|
|
|
|
|
angawe
początkujący
Dołączył: 15 Cze 2015 Posty: 49 Skąd: CHORZÓW
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
http://www.laser-sosnowiec.pl/index_dobry.html
Najprostrze, najtrwalsze rozwiązanie to wycięcie laserem (dobrym laserem). Wyjmnij ten cały pierścień,pomierz zęby, srednice, lub nawet odrysuj dokładnie całość na kartce i prześlij do firm specjalizujacych się w wypalaniu cnc. |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
Zeeltom, kręci się z większymi oporami, bo zlikwidowałeś luz międzyzębowy i/lub szczyty zębów satelitów opierają się o średnicę podstawy zębów wieńca - pisałem o tym wcześniej.
Może blacha jest nieco zbyt gruba? Może cieńsza o 0,1÷0,2mm byłaby wystarczająca?
Ale oczywiście rozumiem, że nie miałeś swobodnego wyboru grubości blachy co 0,1mm i wykorzystałeś to, co mniej więcej pasowało.
Tylko, że efektem będzie zwiększony prąd biegu jałowego silnika, bo już nie będzie to tak do końca bieg jałowy... to zresztą powinno z czasem się dopasować nieco mechanicznie i prąd jałowy powinien spaść.
PS: Z moich dotychczasowych doświadczeń z laserem do blach wynika, że powierzchnia po laserze daleko odbiega od wymagań dotyczących gładkości powierzchni zębów kół zębatych.
Plastikowe satelity mogłyby szybko ulec zniszczeniu przy "współpracy" z takimi niezbyt gładkimi zębami pierścienia.
Poza tym, grubość pierścienia oceniam na 15÷20mm - a to dla lasera może być już zbyt dużo, szczególnie z wymaganiem wykrojenia dokładnego zarysu ewolwenty zębów i drugim wymaganiem, czyli gładkości powierzchni zębów. |
|
|
|
|
Dlugas
dyrektor Bob budowniczy :)
Pomógł: 10 razy Wiek: 47 Dołączył: 06 Gru 2015 Posty: 439 Skąd: Cz-wa
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
Cytat: | Plastikowe satelity mogłyby szybko ulec zniszczeniu przy "współpracy" z takimi niezbyt gładkimi zębami pierścienia. |
I pewnie nastąpiło by to dość szybko !
Zęby musiały by być stalowe na wszystkich elementach współpracujących. W takiej sytuacji (czytaj obecnej) nie "ułożyłyby" się prawdopodobnie nigdy. Kiedyś mając przed oczami przekładnię zębatą dość prostą bo składającą się z dwóch kół - jedno większe a drugie mniejsze - zaznaczyłem pisakiem jedno miejsce styku gdzie zazębiają się zęby. Sądziłem że po pełnym obrocie zęby trafią z powrotem w to zaznaczone miejsce...a tu guzik Dopiero okazało się że muszą zrobić ileś tam obrotów by znowu trafić w to zaznaczone miejsce!
Więc moje pytanie dla tych co sądzą że takie zęby się ułożą - czy to by nie było przypadkiem tak że jakiś dowolnie wybrany jeden ząb np mniejszej zębatki "układałby" się po kolei z każdym zębem tej większej gdzie na pełny obrót tej większej współpracowałby tylko z jednym zębem a przy następnym obrocie z następnym zębem i przy jeszcze następnym obrocie jeszcze z następnym zębem itd aż w końcu ta mniejsza zębatka miałaby dosyć układania się - bo przecież tyle zębów do "przelecenia" aż a końcu byłaby tak rozje.ana że już żaden ząb by jej nie ruszał ?
Prawda czy nie? |
_________________ Spark Super Hadron 654 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
Nie wiem, wyjdzie w tzw. praniu.
Jak mi to polata rok, czy dwa, to i tak będę do przodu.
Niemniej szukam silnika 1kW na przednie koło za rozsądne pieniądze |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
Założyłem koło do słonecznika i efekt jest powalający
O ile wcześniej terkotało i powoli się rozpędzało (DD) to teraz, po dodaniu "gazu" koło buksuje na betonie.
Moment jest masakrycznie większy, niż poprzednio.
Szkoda, że nie mogę nim wyjechać na drogę. |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
No i pojawił żądany efekt - kamienie tryskają spod kół
Terkotanie to prawdopodobnie było przeskakiwanie zębów satelitów na wieńcu.
Pewnie luzy producent/projektant założył zbyt duże (albo i inny błąd się wkradł), może pojawił się nieuwzględniony skurcz materiału kół zębatych (zapewne poliamid) i dlatego skakało.
Może zbyt mały jest promień, na którym umieszczono osie satelitów albo zbyt mała sztywność tarczy?
Wiele mogło być sumujących się w złym kierunku przyczyn, grunt że teraz działa gites tenteges |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
Terkotanie było przy poprzednim silniku bezprzekładniowym. Terkotały impulsu z kontrolera na cewki
Terkotało i powoli ruszało. Teraz nie terkocze, tylko pali gumę
Co prawda słychać pracę zębatek i jest głośniejszy, ale moment jest ważniejszy, szczególnie, gdy teraz ciągnie drugą osobę z drugim fotelem |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
A, to przepraszam - nie dotarło do mnie (rzeczywiście, jest napisane "wcześniej [...] DD").
Ale, skoro zęby wieńca podniszczone - to i w tym silniku chyba musiało przeskakiwać. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
W tym to po prostu wyło, a nie przeskakiwało |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
Acha |
|
|
|
|
robos
młodzik
Dołączył: 06 Kwi 2015 Posty: 57 Skąd: Kostrzyn
|
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016
|
|
|
Mi przyszedł do głowy jeszcze jeden pomysł. Zamiast przybliżać zęby pierścienia zewnętrznego do satelit, można przybliżyć satelity do pierścienia nawiercając nowe osie dla satelit w tym metalowym dysku na którym są osadzone. Rozmieścić je na okręgu np o 1 mm większym. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|