ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
GT1500 - back EMF motion feedback
Autor Wiadomość
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 23 Lip, 2016   GT1500 - back EMF motion feedback

Jeżdżę na silniku nie posiadającym czujników halla. Sterownik jakiego używam to dwunapięciowy 36/48V uniwersalny chińczyk o prądzie maksymalnym 18A.
Zestaw radzi sobie bez halli bardzo dobrze.
Moje pytanie dotyczy troszkę większego typowego sterownika czyli GT1500.
Czy ten sterownik ma zintegrowany moduł sprzężenia zwrotnego prędkości obrotowej silnika?
Jednym słowem czy nadaje się do sprawnej pracy z silnikami bez czujników halla?
Skrót EMF oznacza nic innego jak electromotive force czyli siłę elektromotoryczną generowaną przez obracający się silnik.
Sterownik pobiera informację z jednej z faz, tej która akurat nie pracuje (w danej chwili komutowane są tylko dwie fazy) i dzięki temu doskonale wie z jaką prędkością obraca się silnik.
W efekcie sterownik z back EMF motion feedback działa równie sprawnie bez czujników halla jak układy z czujnikami halla.
Jednym słowem czy GT1500 ma takie cudo w sobie?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 23 Lip, 2016   

Działa bez halli dość dobrze
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016   

upaliłem hala w moim silniku jakiś czas temu a ze nie było mi po drodze by go wymienić jezdze na razie bez i z moich obserwacji na tym sterowniku wygląda to tak
1. nie da ruszyć się z "miejsca' potrzeba delikatnie pchnąć rower do przodu przed dodaniem gazu bo silnik wariuje "drży" nie wie w która stronę ma się kręcić
2. silnik jest odrobinę głośniejszy
3. sterownik jakby bardziej się grzeje
4. w sterowniku nie działa funkcja 3 speed
eh muszę chyba wymienić tego hala
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016   

W tym sterowniku dwunapięciowym mam podobnie jak opisujesz w punkcie pierwszym.
Przy próbie ruszenia z całkowitego postoju silnik robi ruch w obrębie jednego magnesu jakby losowo i jak mu wyjdzie ruch do tyłu to jakoś do przodu nie chce jechać bez mikro pomocy.
Ciekawe dlaczego przy halach nie ma tego problemu bo chyba na postoju to one i tak nie działają.
Faktem jest że nawet samonauka wygląda inaczej z hallami i bez.
Funkcja 3-speed działa ale jakoś ułomnie bo są tylko dwie prędkości czyli raczej to funkcja 2-speed ;-)
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

Hale działają jak silnik stoi. Magnesy z wirnika o tym decydują i sterownik wie na którą fazę podać prąd aby zakręcić we właściwą stronę.
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

BEMF to jest najprymitywniejszy sposob odczytu polozenia walu, sterowniki czesto maja lepsze algorytmy. Mimo wszystko zaden magiczny sposob bezczujnikowy NIGDY nie bedzie tak dobry jak czujnikowy. Mowa tu o starcie i malych predkosciach. Takie sa fakty
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

Dlatego też BEMF nie jest taki cudowny jak w pierwszym poście kolega mówił. Raz, że od początku nie wie, w którą stronę zakręcić silnikiem, dwa, że sprawność takiego sterowania spada, trzy, że samo BEMF działa dobrze od jakiejś prędkości obrotowej silnika, żeby wyindukowane napięcie było mierzalne.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

No dobra, jak silnik stoi to sterownik nie wie co robić - faktycznie w samochodzie byłby to spory problem, natomiast w rowerze ... wystarczy się nogą odepchnąć leciutko ;-)
Ale jak się już kręci z prędkością generującą siłę elektromotoryczną to raczej nie ma powodu żeby sprawność była mniejsza.
Są również plusy rozwiązania bezczujnikowego:
- brak czujników to mniej przewodów i brak tak dużej podatności na przegrzanie silnika (czujników halla)
- wręcz śmiesznie niska cena silników bez halli które to traktowane są jako niepełnosprawne
Osobiście jeżdżę na szwajcarskim świetnie wykonanym silniku który to był kosmicznie tani bo nie miał halli. Natomiast podczas jazdy z prędkością powiedzmy 40km/h wystarczy spojrzeć jak się zachowuje kaseta to aż serce rośnie, zero bicia, idealna osiowość, miód malina :-)
Dobrze wiedzieć że GT1500 również radzi sobie w trybie bezczujnikowym.
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

U mnie w gt1500 bez sygnalu od halli odzyskowy hamulec dziala praktycznie od 0km/h a z halami juz musi byc ponad 5km/h zeby bylo czuc odzysk
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

A jak to jest z regenem w GT1500? Po prostu zwieramy dwa przewodziki od hamowania regeneracyjnego i silnik hamuje? Jest jakakolwiek regulacja siły hamowania? Wyraźnie czuć że sprzęt zwalnia?
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

Hamuje jak się zewrze przewodzik od hamowania z masą (brake low) albo poda +12Vdc na przewód "brake high". Do odzysku energii są osobne dwa druciki. Jak się ich nie zewrze, to hamowanie jest, ale bez odzysku. Jak się zewrze sam odzysk, to hamowania jeszcze od tego nie ma - to tylko pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania.

Aha - jak hamuje: nie mam porównania do niczego innego, ale hamuje tak, jak już nie jeden napisał - nie potrzebny Ci tylny hamulec w rowerze, a i przedniego używasz tylko do nagłego hamowania. Do normalnej jazdy po mieście przedniego hamulca też używasz tylko w ostatniej fazie z toczenia się do zatrzymania w miejscu, a nie do zmniejszenia prędkości.
Działa super (na 10x6 i 16S - na 7x9 i 16S trochę za mocniej, a na 7x9 i 20S przestało mi działać :sad: )
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 17 Wrz, 2016   

Szwagier napisał/a:
7x9 i 20S przestało mi działać :sad: )

Musisz przelutować zworkę regena w sterowniku dla 20s i powinno działać.
http://forum.arbiter.pl/v...der=asc&start=0
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Nie 18 Wrz, 2016   

Yin napisał/a:
Szwagier napisał/a:
7x9 i 20S przestało mi działać :sad: )

Musisz przelutować zworkę regena w sterowniku dla 20s i powinno działać.
http://forum.arbiter.pl/v...der=asc&start=0

Jesteś pewny? Bo właśnie zrobiłem tak, żeby uruchomić regen dla 16S (wcześniej nie działał). Po "przelutowaniu" działa dla 16S - ale dla 20S nie :neutral: Więc..? :roll:
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 18 Wrz, 2016   

W tym temacie o zmianie lvc jest pcb z trzema zworkami: 84v 72 64v masz tak u siebie?
http://forum.arbiter.pl/download.php?id=2522

Ewentualnie może wlutować jakiś potencjometr precyzyjny jak pokazywał to Tas..
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016   

Yin napisał/a:
W tym temacie o zmianie lvc jest pcb z trzema zworkami: 84v 72 64v masz tak u siebie?
http://forum.arbiter.pl/download.php?id=2522

Ewentualnie może wlutować jakiś potencjometr precyzyjny jak pokazywał to Tas..

To to jest jakiś zupełnie inny sterownik...
Zostaje mi chyba właśnie kombinowanie z potencjometrem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group