ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
Pojazdy wolnobieżne
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   Pojazdy wolnobieżne

Tak kombinuję z moim quadem, czy da się jeździć tym po ulicach i po przeczytaniu wielu stron w internecie okazuje się, że można. Jedyne ograniczenie, to szybkość do 25 km/h

Wklejam tu odpowiednie przepisy ustawu o ruchu drogowym:

Art. 71.
1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.
...
3. Pojazd niewymieniony w ust. 1, przyczepa motocyklowa oraz przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny jest dopuszczony do ruchu, jeżeli odpowiada warunkom określonym w art. 66.

Art. 66.
1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
- nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
- nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
- nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
- nie powodowało niszczenia drogi;
- zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
- nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Te wymagania spełnia mój quad, może poza szybkością 32 km/h, ale to jest do ustawienia w regulatorze. Więc chyba można :)
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

Z tego co wiem to nie jest tak wesoło. Trzeba chyba zapłacić OC i mieć fakturkę zakupu. Oprócz tego kogut i trójkąt z tyłu. Dodatkowo pojazd wolnobieżny musi mieć jakieś przeznaczenie. Ludzie robiący szajowozy znają się na rzeczy. Wiem, że ich maszyny robią np. za równiarki drogowe-czyli teoretycznie powinny jeździć z lemieszem, ale jest gdzieś przepis, że jeżeli przeszkadzało by to innym użytkownikom to nie trzeba-czyli zawsze przeszkadza ;) . Jak znajdę to wkleję to co udało mi się kiedyś wyczytać, trochu ciekawych rzeczy.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

Nie muszą być rejestrowane. A co ma faktura zakupu do tego? To potrzebne przy rejestracji, a tych pojazdów się nie rejestruje. OC mogę sobie wykupić na kierowcę, jeśli będzie taki wymóg. Rower elektryczny też można pod to podciągnąć. Skoro jest te 25 km/h.
A koguta i trójkąt mogę założyć. Jeszcze lepiej dla mnie, bo będę bardziej widoczny :)
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

Dorzucę jeszcze od siebie to, co już pisałem:
- OC w PZU ponad 200zł rocznie (jak dla mnie zniechęcające), tyle że można wykupić na krótszy czas,
- oprócz trójkąta (a musi być pełnowymiarowy) ma być tabliczka z nazwą i adresem właściciela.
O kogucie nie słyszałem. Faktem jest, że Nocny Ptak z powodzeniem już dłuższy czas tak jeździ, chyba nawet bez trójkąta i tabliczki, i nikt się nie czepił.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

Będę miał wszystkie wymagane światła, lusterko, nie przekraczam 25 km/h, odblaski, sraski... to co stoi na przeszkodzie, by tym ganiać po ulicy?
Nie ma na forum kogoś z drogówki? Mam znajomego, ale ten nie potrafi niczego konkretnego powiedzieć, bo nie ma przepisów dotyczących takich pojazdów.
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

A więc odnalazłem i tak: faktura jest potrzebna i numery wybite na podwoziu (numery seryjne), przynajmniej w pojazdach typu buggy. Fakturka potwierdza własność tego pojazdu i jego numery. Faktura i numery muszą być wybite przez firmę do tego uprawnioną. Bez faktury nie można ponoć opłacić OC. Autor postów określił to mniej więcej tak: "faktura jest oczywiście legalna, tzn zaksięgowana i pójdzie do US". Kara za brak OC kilka tyś. (przynajmniej w przypadku silnika od malucha ;) ), posiadacze tych pojazdów opisują, że sprawa jest taka sama jakbyśmy nie mieli OC w normalnym samochodzie, czyli na parking policyjny i spore opłaty.
Tutaj jest link do całego tematu (10 stron), zacytowane tam są wszystkie przepisy (ustawa nr 32 i 108) i autor opisuje jak on step by step wszystko załatwił wraz ze skanami faktury. Niestety żeby mieć dostęp do forum trzeba się zarejestrować. Jedyne co mógłbym jeszcze pomóc to poprosić autora o zgodę na zacytowanie jego wypowiedzi i myślę, że była by dość dobra skarbnica wiedzy.

http://www.szayowoz.fora....gy,120-105.html

Oczywiście opieram się na tym co wyczytałem i mogę się mylić.

Rzeczywiście, tabliczka z danymi osobowymi też musi być. Chyba najlepiej byłoby to przepchnąć jako motorower, prędkość do 45, moc chyba do 2KW, tylko znowu ta rejestracja i opłaty... Ale skoro rama seryjna?-może by się udało jakoś jakoś taniej zarejestrować. A OC za motorower też chyba mniejsze niż za wolnobieżny. Ewentualnie kombinować, że to hulajnoga albo rower ze wspomaganiem :) .
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Maj, 2009   

No właśnie :)
Hulajnoga na 4 kołach :)
Chyba się przejdę do lokalnych drogowców i pogadam, jak oni to widzą.
Poza miasto raczej tym nie wyjadę (zasięg), ale po lokalnych drogach miło pojeździć by widzieć miny przechodniów ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 19 Maj, 2009   

Kogut tylko tam, gdzie występuje utrudniernie ruchu przy robotach spprzętowych tym pojazdem wolnobieżnym na drodze (koporaki, wyciągarki itp.).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 20 Maj, 2009   

jakbyśmy mieli wyszukiwać szczegóły w prawie to trzeba by OC na każdy rower elektryczny wykupić tylko że modyfikacja roweru nie rzuca się w oczy tak bardzo
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 20 Maj, 2009   

Są ludzie co płacą OC za zwykły rower.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią 22 Maj, 2009   

Dostałem pozytywną odpowiedź od autora, więc pocytuję co nieco, może komuś będzie jeszcze kiedyś przydatne. Niektóre odpowiedzi mogę być nieco wyrwane z kontekstu, ale chyba łatwo się domyślić jak toczyła się dyskusja. Co nieco wykreśliłem lub zmieniłem.

Początek:
fppmen napisał/a:
Panowie przełom w legalizacji naszych maszyn!!!!!!!!!!!!!!!!;o)
Poświeciłem dziś trochę swojego czasu i odwiedziłem kilka miejsc.
Najpierw OKRĘGOWA STACJA KONTROLI POJAZDÓW:

gadałem z gosciami powiedzieli , że jak chce jako ciągnik to można ale za dozo zachodu i odsyłali mnie do Inspekcji transportu samochodowego do Warszawy - odpada! Ale jako maszynę rolniczą ( oczywiście po zamontowaniu pługa do śniegu który jest w fazie budowy) mozna jezdzic tylko trzeba mieć numery fabryczne.

Następnie Firma ubezpieczeniowa UNIQA:
Kobietka powiedziała, że jako maszyna rolnicza to bez problemu dadzą OC tylko muszę mieć dowód zakupu sprzętu i musi mieć jakieś numery fabryczne zeby wpisac do polisy.
Koszt :
składka podstawowa - 482zł po zniżkach 130zł na rok.

Nastepnie firma mojego wujka (produkuje owijarki do bel z sianokiszonki w garażu):

Pogadałem i on pogada z księgowym i powinien mi wystawić fakturę na niego i wybic jakieś numerki.

I wystarczy z fakturka do ubezpieczyciela i można śmigać 25km/h z trójkątem z tyłu (takim rolniczym)

Potem zagadałem do znajomego policjanta:
Powiedział, że jak będzie OC i będzie spełniał wymagania USTAWY nr34 ( mam ja i jak zeskanuje to wrzucę) czyli światełka i lusterka to nikt nie podskoczy i można jeździć;o)

Teraz tylko wykonać zadanie i opisze jak mi poszło;o)



fppmen napisał/a:
Ale numery musza być tak wybite żeby niemozna było ich zmienić wiec musza być na ramie bezpośrednio;o)


fppmen napisał/a:
Poprawie cie XXX - to nie sa numery VIN bo takich maszyny rolnicze nieposiadaja, sa to numery seryjne nadane przez producenta (np kombajny - nikt z nimi niejezdzi do stacji zeby numeery dawali). Rozmawialem w stacji okregowej i oni niemoga nadawac numerow masyznom tylko pojazdom czyli akurat najczesciej przyczepkom i to tylko do rejestracji a maszyn sie nierejestruje;o) Czekam tylko na odpowiedz wojka i wtedy napisze jak co dalej mi idzie;o)


fppmen napisał/a:
I tu wlasnie jest poptrzebny wojek z firma ktora na codzien produkuje maszyny rolnicze wiec moze se je numerowac jak chce
- akurat robi owijarki do bel i chwytaki do ich przenoszenia
to co mu zalezy zrobic plug sniezny o nuemrkach takich jak pisalem wczesniej;o)


fppmen napisał/a:
Dla tych co niepojmuja jak moj sprzet bedzie kwalifikowany to podaje link:
http://allegro.pl/item281...ka_drogowa.html
Moj sprzet bedzie traktowany jak taka maszyna, oczywiscie po zamontowaniu lemiesza ktory lada dzień zamontuje;o)


fppmen napisał/a:
Dzis zadzwonił do mnie wujek i powiedział że wystawił fakturę, bbedzie to równiarka drogowa ( ze wzgelu na to żeby jeżdzić tez w lato a nie tylko w zimę jako pług snieżny);o) Po nowym roku ja odbiorę i pójde prosto podpisac jakięś OC, a w miedzy czasi emusze zakupić koguta i trojkat do pojazdów wolnobierznych i zaktualizować gasnice.


fppmen napisał/a:
Oto jak wygląda moja fkturka ( kilka szczegółów zamazałem). Zakupilem juz tablice wyróżniającą dla pojazdów wolnobierznych i jeszcze tylko kogut i lusterka;o)



fppmen napisał/a:

Faktura jest oczywiście legalna, tzn zaksięgowana i pójdzie do US;o)
Moje koszta legalizacji to:
51zł - kogut stroboskopowy
21,50 - tablica wyróżniająca
ok 130zł? - koszt OC
Frajda z legalnej jazdy moim pojazdem - BEZCENNA;o)
P.S. niestety w swojej okolicy nie mam znajomych misiów ( mam kilku znajomych ale w okolicach tam gdzie pracuje), a koszta legalizacji są i tam mniejsze niż ewentualna kara za brak OC czyli ok 3tyś zł.


Dyskusja o tym czy kogut potrzebny, został podany przykład pojazdu wolnobieżnego bez koguta. Chodziło o unimoga.
fppmen napisał/a:
hehe ale co to za pojazd? teraz nawet zwykle ciągniki jak jada ze sprzętem muszą mieć włączonego koguta. A tak ogólnie to jak wykonuje jakaś prace an drodze to tez musi mieć włączonego a u mnie akurat jest to równiarka drogowa wiec musi być.


fppmen napisał/a:
dzis skoczylem do PZU i kupilem OC - koszt 108 zł na cały roczek.
zostały tylko lusterka do zamontowania i bede legal pomykal po okolicach;o)


fppmen napisał/a:
całość:
OC - 108zł
kogut - 51zł
tablica wyróżniająca - 21,50
Vatt z fakturki - gratis od wujka
----------------------------------
OC jest takie same na kazdy pojazd wolnobierzny co by to niebylo czy szaya czy 40tonowa koparka;P
------------------------------------
Spycha jak skoncze to załoze bo jeszcze niegotowy. (brak czasu)
--------------------------------------------
numerki wybije na belce tej pomiedzy tylnimi amortyzatorami tymi punktakami do wybijania numerkow.


W dyskusji padło oczywiście pytanie czy można się poruszać bez pługu.
fppmen napisał/a:
wlasnie przewalilem ustawe o pojazdach i moge jezdzic bez lychy jezeli moze ona powodowac uciazliwosci dla innych pojzadow;o)
jezeli ma zarejestrowana dzilaalnosc i moze wystawiac fakturki to jaknajbardzie mozesz tak zrobic jak ja. fakturka jest potrzebna do potwierdzenia numerow ramy ii jest potrzebna dalej jakodowud wlasnosci razem z OC.


Ten cytat dotyczy Faktury
fppmen napisał/a:
Dokladne w ubezpieczalni musza miec i nawet ja kseruja. mam kierunki, pozycje, mijania, drogowe i stop. najlepiej jak zeskanuje ta czesc ustawu i wam podrzuce na forum ale narazie zmykam do szkoly na 3 dni.


fppmen napisał/a:
darek troche cie poprawie to jest rowniarka drogowa a nie jakis pojazd SAM i dlatego jest to pojazd wolnobierzny i mam na niego papiery w postaci faktury. jak zeskanuje to przeczytacie ze nietrzeba miec blach tylko z boku tabliczke z danymi wlasciciela. ja mam polise w pZU i mozna sobie wybrac okres od 3 do 12 miesiecy. pozatym rozmawialem z 4 roznymi policjantami i jezeli spelniam warunki przewidziane ustawa nr 32 i 108 ( ktore jak obiecalem zeskanuje i wrzuce) to moge sobie jezdzic i nic mi niepodskocza;P


Pytanie o numery na ramie i fakturze.
fppmen napisał/a:
nie to tam sa dane , moc, szerokosc, pojemnosc i takie tam dalo taki numerek;o)


Obiecane przez autora ustawy.
fppmen napisał/a:
oto najwazniejsze fragmenty ustawy nr 32 odnosni epojazdow:
Cytat:

Wyposażenie

§ 46. 1. Pojazd silnikowy, o którym mowa w § 44:

1) wyposaża się w:

a) kabinę lub ramę ochronną; przepis stosuje się do zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r. pojazdu o masie własnej powyżej 800 kg,

b) wycieraczkę przedniej szyby, zapewniającą dostateczne pole widzenia kierowcy; przepis stosuje się do pojazdu wyposażonego w przednią szybę o takich wymiarach i kształcie, że kierowca może obserwować drogę tylko przez tę szybę bez zmiany normalnej pozycji,

c) prędkościomierz lub inne urządzenia umożliwiające odczyt prędkości jazdy co najmniej na najwyższym biegu; przepis stosuje się do zarejestrowanego po dniu 30 września 1993 r. ciągnika rolniczego, którego konstrukcja umożliwia przekroczenie prędkości 25 km/h,

d) co najmniej dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej, a drugie po prawej stronie pojazdu, zapewniające strefę widoczności drogi do tyłu co najmniej:

- o szerokości 2,5 m w lewo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 10 m od oczu kierowcy,

- o szerokości 3,5 m w prawo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 30 m od oczu kierowcy, przy czym w odległości 4 m od oczu kierowcy odległość ta powinna wynosić 0,75 m;

2) powinien odpowiadać warunkom określonym w § 10, § 11 ust.1 pkt 1, pkt 5 lit. b, pkt 11, 12 i 14 oraz ust. 7 pkt 1 i 4-6.



Cytat:
Światła

§ 47. 1. Do pojazdu, o którym mowa w § 44, stosuje się przepisy § 12 ust.1 pkt 2-12 i 15, ust. 3 oraz § 13, z tym że:

1) nie wymaga się wyposażenia w światła:

a) mijania i hamowania "stop" - pojazdu, którego konstrukcja uniemożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 10 km/h,

b) kierunkowskazów - przyczepy specjalnej, pod warunkiem zachowania widoczności kierunkowskazów pojazdu ciągnącego,

c) przeciwmgłowe tylne,

d) cofania;

jeżeli jednak pojazd wyposażony jest w te światła, powinny one odpowiadać określonym dla nich warunkom;

2) dopuszcza się wyposażenie w światła:

a) obrysowe zamiast pozycyjnych - pojazdu wolnobieżnego i przyczepy specjalnej o asymetrycznej konstrukcji,

b) o których mowa w § 38 - pojazdu silnikowego o szerokości przekraczającej 2,55 m albo ciągnącego przyczepę przekraczającą tę szerokość,

c) robocze, przeznaczone do oświetlenia miejsca pracy.

2. Do świateł pojazdu, o którym mowa w niniejszym rozdziale, stosuje się zasady rozmieszczenia określone w § 1 ust. 2-4 załącznika nr 6 do rozporządzenia.


Cytat:
Hamulce

§ 48. 1. Pojazd silnikowy, o którym mowa w § 44, wyposaża się w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy działający na koła co najmniej jednej osi - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu, zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości, obciążenia oraz kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy, z możliwością trzymania urządzenia kierowniczego przynajmniej jedną ręką; jeżeli hamulec roboczy składa się z lewego i prawego hamulca, powinien być tak urządzony, aby mógł być uruchamiany jednym ruchem; lewy i prawy hamulec powinien mieć samoczynny system regulacji, przy zachowaniu możliwości swobodnej regulacji równomierności działania;

2) hamulec postojowy, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 3.

2. Przyczepa, o której mowa w § 44, powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy spełniający wymagania określone w ust.1 pkt 1 lit. a, a ponadto:

a) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem ust. 3,

b) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz przez osoby znajdujące się na drodze; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.

3. W przyczepie, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 5 t, dopuszcza się hamulec roboczy:

1) niezależny od hamulca pojazdu ciągnącego, pod warunkiem że urządzenie sterowania hamulcem przyczepy jest umieszczone w pojeździe ciągnącym w taki sposób, aby mogło być łatwo uruchamiane z miejsca kierowcy, albo

2) typu bezwładnościowego (najazdowy).

4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przyczepy będącej środkiem transportu, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 1,5 t, oraz przyczepy będącej maszyną przystosowaną do poruszania się po drodze, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3 t, pod warunkiem że przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, lina), które w razie zerwania urządzenia łączącego zapobiega dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewnia niezbędną kierowalność przyczepy.

§ 49. Hamulce pojazdu silnikowego, o którym mowa w § 44, powinny odpowiadać warunkom określonym w § 15 ust. 1 i ust. 2 pkt 4, z tym że:

1) w razie uszkodzenia hamulca roboczego powinna być zapewniona możliwość zahamowania pojazdu przez działanie na hamulec roboczy lub hamulec postojowy ze skutecznością nie mniejszą niż 50% wymaganej skuteczności;

2) w pojeździe o masie własnej nieprzekraczającej 2 t, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 25 km/h, dopuszcza się jeden hamulec spełniający funkcje hamulca roboczego i hamulca postojowego, pod warunkiem że w razie uszkodzenia hamulca będzie zapewnione hamowanie co najmniej jednego koła;

3) działanie hamulca roboczego powinno być jednakowe dla kół tej samej osi, a jeżeli hamulec działa na koła więcej niż jednej osi, działanie jego powinno być odpowiednio rozłożone między osie.

§ 50. Układy hamulcowe przyczepy, o której mowa w § 44, powinny odpowiadać warunkom określonym w § 15 ust.1 i ust. 2 pkt 4 oraz § 48 ust. 3.

§ 51. 1. Wskaźnik skuteczności hamowania, o którym mowa w § 16 ust. 1, dla pojazdu wymienionego w § 44 nie może być mniejszy niż 27%.

2. Przepisy § 16 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.


Cytat:
Warunki dodatkowe dla pojazdu wolno poruszającego się

§ 52. 1. Ciągnik rolniczy i pojazd wolnobieżny oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami powinny być oznakowane trójkątną tablicą wyróżniającą.

2. Tablicy wyróżniającej nie wymaga się, jeżeli pojazd wchodzi w skład zespołu i nie jest w nim ostatnim pojazdem.

3. Tablica wyróżniająca powinna być umieszczona z tyłu pojazdu prostopadle i symetrycznie do jego osi podłużnej oraz prostopadle do powierzchni jezdni; dopuszcza się umieszczenie tablicy po lewej stronie pojazdu, z zachowaniem pozostałych warunków. Wierzchołek trójkąta powinien być skierowany ku górze.

4. Tablica wyróżniająca powinna być umieszczona tak, aby jej dolna krawędź nie była niżej niż 500 mm, a górny wierzchołek - nie wyżej niż 1500 mm od powierzchni jezdni; jeżeli konstrukcja pojazdu uniemożliwia zachowanie tej wysokości - dopuszcza się 2500 mm.

5. Wzór tablicy wyróżniającej pojazd wolno poruszający się określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

6. Pojazd wolnobieżny powinien być wyposażony także w tabliczkę o wymiarach nie mniejszych niż 25 x 15 cm, umieszczoną na prawym boku pojazdu, podającą imię i nazwisko (nazwę) właściciela pojazdu oraz jego adres; jeżeli jeden właściciel posiada kilka pojazdów, na tabliczce należy dodatkowo umieścić numer kolejny pojazdu.

Tyle z ustawy o pojazdach;P
Pełny tekst ustawy jest na :
Cytat:
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2003,nr,32/poz,262,rozporzadzenie-ministra-infrastruktury-w-sprawie-warunkow-technicznych-pojazdow.html


fppmen napisał/a:
Padło na rowniarke dorowa bo wczesniej zrobiłem lemiesz do sniegu i tak wyszlo.
kazdy pojazd wolnobierzny ma miec koguta!!!!
a fakturka naprawde musi byc z jakiegos zakladu co cos produkuje lub przerabia mechanicznie.
a predkosc jest nakazana prawemi niemozna jej w zaden sposob przekraczac.


fppmen napisał/a:
Kolego zapraszam do lektury ustaw i tam jest jasno napisane ze do prowadzenia pojazdow wolnobierznych upoważnia prawko kat. B a nie T. uprawnienia sa potrzebne do wykonywania prac takimi maszynami a nie do jazdy.
Policjanci trzymali mi braciaka i po 5 minutach rozmowy pojechali dalej. a i rozmawiałem z 3 policjantami w tym jednym ktory wcale mnie niezna i niemiał zastrzezen;o)



Autor jak łatwo się domyślić "fppmen", źródło:
http://www.szayowoz.fora....gy,120-120.html

Można tam poczytać całą dyskusję.
Ostatnio zmieniony przez Natanoj Pią 22 Maj, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Maj, 2009   

Nieźle się napracowałeś Natanoj, szacun :)
Ale i tak trochę się poczepiam :twisted: Fppmen cytuje niezły kawał przepisów, ale w części, która jest najmniej kontrowersyjna. A mnie ciekawi skąd wziął wiedzę o potrzebie koguta, faktury, numeru producenta i pozorowania fury na pojazd o konkretnym przeznaczeniu jak równiarka. Leniwy jestem i niespecjalnie mam ochotę się rejestrować na tym forum by przejrzeć wątek, więc jeśli są jakieś konkrety na ten temat to byłbym wdzięczny.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 22 Maj, 2009   

Kogut tylko w wyjątkowych przypadkach.
Policjanci dali by mi nauczkę, jakbym jeździł po głównych ulicach Gdańska dla rozrywki MELEXEM osobowym z kogutem, skoro samo posiadanie go w pojeździe w zasadzie jest zabronione (oprócz wyjątków).
Inna sprawa - koparka; tu inne przepisy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Maj, 2009   

Dobra, już jasne, że faktura to wymysł ubezpieczycieli. W PZU powiedzieli mi, że muszą mieć fakturę lub inny dokument (czyt. coś z pieczątką) z numerem nadwozia/podwozia jeśli został nadany, rok produkcji, nazwę itp. Koszt ubezpieczenia ok 130zł za rok, wiec nieźle. W drugiej ubezpieczalni byli bardziej liberalni, bo powiedzieli, że może być cokolwiek, choćby umowa kupna sprzedaży. A jednak ciągle się waham czy okaleczyć Komara dostosowując go do wymogów wolnobieżnego...
Ale jakoś przeoczyłem gaśnicę, jej wożenie w motorowerze mogłoby być dość zabawne ;)
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią 22 Maj, 2009   

Czekałem na trochę więcej wolnego, żeby z tym zrobić, ale teraz wiem, że nie potrzebnie. Poszło to na prawdę bardzo szybko, wystarczył odpowiedni sposób, także nie napracowałem się za bardzo ;) .

Zapomniałem o początku-pierwszym poście o tym temacie, już dokleiłem.

Co do koguta to sam pytałem w tamtym temacie, ale dowiedziałem się tylko, że musi być. Wiem, że Fppmen wykonuje czasem swoją równiarką prace przy drodze, więc może jak robi to musi być. Co do dyskusji, głównie jest tam jak nabić te numerki, kto może nabić i ogólne zadowolenie z możliwości taniego legalnego jeżdżenia. Jednak jak jedziemy elektrycznym zawsze jesteśmy w lepszej sytuacji, niż taki pojazd z silnikiem malucha. W końcu elektryczny=ekologiczny, więc zawsze można poprosić o jakieś zniżki w mandatach :) .

Edit:
Znalazłem coś ciekawego:

http://www.gu.com.pl/inde...1998&Itemid=148

Ogólnie o ubezpieczeniu OC za wolnobieżne, spodobała mi się ta część.

Cytat:

Ponadto, ścisła interpretacja przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych może prowadzić do absurdu. Czym, jeśli nie pojazdem wolnobieżnym jest dostępny w sprzedaży samochód-zabawka napędzany własnym silnikiem elektrycznym? Czy UFG ma zająć się również nakładaniem kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC na posiadaczy takich „pojazdów”?


A więc po prostu mówimy, że to samochód-zabawka dla dziecka, jaki można dostać w sprzedaży ;) .
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group