|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Samochodzik na dojazdy do pracy |
Autor |
Wiadomość |
Xylo [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009 Samochodzik na dojazdy do pracy
|
|
|
samochod - dojazdowka do pracy
Zalozenia
Dojazd do pracy ok. 50km w obie strony - dla bezpieczenstwa trzeba zalozyc 70km (jakis korek, objazd, itd), ruch miejski, 50% po obwodnicy, 50% po drogach miejskich
Predkosc 50-70km/h, max chwilowa (60s) 90km/h
Jedna osoba w pojezdzie.
Jak dobrac wystarczajace parametry napedu elektrycznego, zeby osiagnac cele jak wyzej.
Zakladam, ze powinien to byc lekki samochodzik. (Micra, Smart czy cos takiego)
np silnik LEMCO LEM-170 model 127 (48volt, 5,54KW peak 16KW) + aku LiPol lub LiFePO4 48volt 100Ah
Sterownik przydalby sie z odzyskiem energii - jazda w miescie, skrzyzowania, itp.
Idea jaka mi przyswieca to maly lekki samochodzik, w ktorym naped jest dobrze dobrany do zamierzonego celu, a przez to nie przeskalowany i ciezki.
Pozdrawiam i prosze o komentarze |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009
|
|
|
To, co podałeś, powinno wystarczyć, choć obawiam się, że pojemność akumulatorów będzie za mała. Chyba, że doładujesz w pracy, to powinno wystarczyć |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009
|
|
|
skromnie liczac 100Wh/km dla 70 km daje 7000Wh
natomiast 48*100 to wychodzi skromnie a gdzie tu zapas ??
Chyba w lodówce
trzeba bedzie dolozyc aku lub obciac zalozenia
pracuje nad bardzo podobnymi parametrami pracy
zasugeruje Ci rezygnacje z odzysku lepiej myslec kiedy przyspieszyc |
|
|
|
|
yarross [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009
|
|
|
rarek napisał/a: | trzeba bedzie dolozyc aku lub obciac zalozeniac |
Obciąć się nie da chyba że może ładować w pracy. Nie ma wyboru, trzeba wysupłać kasiorkę |
|
|
|
|
RysiekK [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009
|
|
|
energochłonność ok 2krotnie zawyżona. Teoretycznie siła oporu przy 50 km/h może być na poziomie 150 N |
|
|
|
|
yarross [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009
|
|
|
RysiekK napisał/a: | energochłonność ok 2krotnie zawyżona. Teoretycznie siła oporu przy 50 km/h może być na poziomie 150 N |
Przy 50km/h typowy mały samochodzik zakładając, że nie ma ciężkich aku tylko litowce ma 120-130N samego oporu toczenia + jakieś 60-70N aerodynamicznego (przy czym ten opór bardzo wzrasta z prędkością i przy 70 jest już 130), co przelicza się na jakieś 65Wh/km ale zakładając stałą prędkość. Przyspieszanie i hamowanie nawet z odzyskiem podniesie to, może nawet i do 100Wh/km. |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009
|
|
|
To są dane Zbyszka z jego strony dla samochodu CHARADE
a. dla 60km/h - 40A (87V * 40A = ok. 3,5kW)
b. dla 70km/h - 60A (86V * 60A = ok. 5,2kW)
c. dla 90km/h - 100A (85V * 100A = ok. 8,5kW)
Dla 70km/h potrzeba ok. 5,2kW. U Ciebie w aku będzie 4.8kWh ale jasnym jest, że nawet tego aku nie oddadzą, a Ty chcesz jeszcze jechać chwilowo 90km/h a do tego trzeba 60% energii więcej.
Myślę tak jak koledzy, że może być za mało prądu...
Trza pamiętać także o tym że inaczej niż w spalinowym, w elektrycznym jadąc na "rezerwie" osiągi mogą być dalece odmienne nić przy pełnych aku. |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009
|
|
|
optymistyczne te dane !
zalozylem dla silnika 4 kw predkosc 40 do 50 km/h a tu wynika, że da sie ponad 60 to mnie mocno cieszy.
zobaczymy czy to sie potwierdzi. Literatura na ten temat podaje 120 Wh/km jako niską uśrednioną energochłonność a jeśli 100 okaże się 2x zawyżoną
to chyba zdecyduje się na 4 silniczki od elektrowentylatora z chłodnicy |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009
|
|
|
Kluczem do sukcesu jest opona 135 a w niej 4 atm. |
|
|
|
|
Xylo [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 22 Sie, 2009
|
|
|
Dzieki za odpowiedzi!
Nie mam niestety mozliwosci doladowania pojazdu w pracy ... gdyby to byl e-rower to co innego
Popatrze sobie jeszcze raz na ceny aku i pomysle o ich wiekszej ilosci. Glupio byloby zbudowac pojazd, ktoremu brakuje paru kilometrow zeby dotrzec do celu ...
Musze sie jeszcze rozejrzec za jak najlzejszym pojazdem. Czy ktos robil juz takie rozeznanie?
Zaraz pewno okaze sie ze trabant rzadzi |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 22 Sie, 2009
|
|
|
Jeśli po drodze nie ma gór i żadko się trzeba zatrzymwać, a pojazd będzie ważył bez pasażera do 500 kg, to piersze założenia 100Ah/48V (na litowych) są dobre. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 678 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 14 Maj, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Ciekawie piszą o tym ładowaniu w 10 minut z sieci 110VAC - mają chyba cudowną sieć, chyba że do pracy mają 3 minuty jazdy. | Oj Zbyszek przecież to proste - podjeżdżasz pod budkę TRAFO, odłączasz od prądu 2 osiedla i 10 min. ładujesz sobie baterie, potem podpinasz z powrotem i nawet nikt nie zauważy że zgasło jakieś swiatło
BTW. Te segmenty od Lex'a to są 10V/6,5Ah? Bo nie mogę nic wygrzebać w tym temacie
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 14 Maj, 2010
|
|
|
Ale oni piszą, że z ogólnodostępnej sieci 110VAC, może dochodzi jakaś lewitacja i Free Energy.
Te Ogniwka NiMH są po 1,2V nominalne w zestawach (musisz policzyć sztuki), a pojemność typowa dla LEXUSA (chyba po 6,5Ah) - sprwę już puściłem w niepamięć. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
wjazm
początkujący Wojtek S
Wiek: 56 Dołączył: 09 Lip 2009 Posty: 10 Skąd: TARNOGRÓD
|
Wysłany: Pią 14 Maj, 2010
|
|
|
Poszukaj sobie jakiegoś mini,el albo city,el i masz czym jeździć do pracy.
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|