ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
rower fabryczny tuning
Autor Wiadomość
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 13 Gru, 2016   

A widzisz, masz rację: dotąd możliwości ograniczania prądu przez BMS podczas ładowania nie brałem pod uwagę, ale teraz - po Twoich słowach - po prostu napiszę: nie wiem tego.
Dotąd myślałem (przyjąłem?), że mając BMS z podanym prądem ładowania np. 5A należy szukać ładowarki z prądem do max. 5A - bo można uszkodzić BMS który przepuści tyle, ile da ładowarka.
Dodam, że powstało u mnie następne pytanie: czy BMS o podanym prądzie oddawanym np. 30A ograniczy go powyżej tej wartości, czy może ulec zniszczeniu. Niektóre opisy BMS-ów podają prąd zwarcia, np. dwukrotnie większy od nominalnego - ale czy odcinają wtedy obciążenie? Przyjąłem, że to sterowniki ograniczają prąd (mają boczniki pomiarowe), a BMS dobiera się po prostu z pewnym zapasem do sterownika/silnika. A teraz już nie wiem :wink:

Napisałem raczej o ogólnych zjawiskach możliwych przy łączeniu dwóch baterii akumulatorów, ale i zupełnie przeoczyłem :oops: fakt, że przecież będą tam BMS-y (przy obu bateriach Li-Ion powinny być). I robi się to jeszcze bardziej skomplikowane...

PS: Ja też nie mam monstrum, zdecydowanie mam mikruska :grin:
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Wto 13 Gru, 2016   

Wydaje mi się jednak że jeśli BMS ma max prąd ładowania np. 5A to nie wolno tego przekraczać. BMS nie organiczna prądu, ogranicza go ładowarka. :smile:
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Wto 13 Gru, 2016   

Prąd przy stałym napięciu jest zalezny tylko od rezystancji. Jezeli masz baterie 10s to mozesz podłaczyć zasilacz DC wielkości spawarki ,byleby nie przekroczyc napiecia 42V . Bateria pobierze prąd na który pozwoli bms . Jak masz mały zasilacz np 2A to ograniczenie prądowe jest na zasilaczu , ale ono jest podyktowane wydajnościa zasilacza a nie dopuszczalnym pradem ładowania baterii. Bateria mogłaby się ładowac wiekszym pradem , dlatego samochod elektryczny możesz ładować całą noc z gniazdka 230V lub w pól godz super charcherem. Podejrzewam ,że niektórzy chichocza czytajac nasza dyskusje.
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 13 Gru, 2016   

No to może ktoś chichoczący rozwieje naszą niepewność :wink:
Moje wątpliwości - co do ograniczania prądu ładowania lub rozładowania przez BMS - polegają na tym, że w swoim BMS-ie o obciążalności 30A i ładowaniu 5 (lub max. 10A) NIE ZNALAZŁEM żadnego rezystora wysokoprądowego (bocznika) na którym układ mógłby mierzyć prąd obciążenia/ładowania.
A teoretycznie powinny być nawet dwa boczniki, ponieważ typowy BMS - np. mój - ma oddzielne gałęzie obciążenia i ładowania.
Także na zdjęciach innych BMS-ów nie zauważyłem takich rezystorów (ale jasne, że to nie dowód); zresztą może istnieją BMS-y z takimi bocznikami.
Stąd przyjąłem, że (typowy i tani) BMS w zasadzie nie ogranicza prądów w obu gałęziach i przesyła tyle prądu, ile mu "dadzą": a więc prąd obciążenia zależny od sterowników (które MAJĄ boczniki pomiarowe, niekiedy modyfikowane przez użytkowników) i prąd ładowania ograniczony przez ładowarkę.
Z tego wszystkiego wynika mój wniosek, że długotrwałe przekroczenie wartości obu prądów może spowodować np. uszkodzenie BMS-a.
I drugi, że w oczywisty sposób to na użytkowniku spoczywa konieczność dobrania BMS-a do reszty komponentów i ładowarki do BMS-a, użytkownik korzysta z fabrycznych danych prądowych/napięciowych

Podkreślam: to są moje przypuszczenia i "wolne" wnioski, a nie wiedza.

ED: Rozumiem oczywiście zabezpieczenie typu napięciowego w BMS-ach (wykrycie zbytniego rozładowania i przeładowania, efekt: odcięcie obciążenia lub ładowarki), ale to jest prosty pomiar napięcia i niejako podstawowy sens stosowania BMS-a.
Ostatnio zmieniony przez Pavyan Śro 14 Gru, 2016, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 13 Gru, 2016   

BMS dziala tylko jak elektroniczny bezpiecznik. To ladowarka odpowiada za fazy ladowania CC a potem CV a następnie rozlaczenie. Ładowanie duzym prądem prowadzi do szybkiego podladowania ale niekoniecznie naladowania, bo przy duzym prądzie jest szybki przyrost napięcia na ogniwach i przekroczenie umownej granicy 4,2 V. Wprawdzie BMS będzie próbował zbijac prąd rownoleglym obciazeniem ale jesli nie zmaleje prąd ladowarki, to BMS po prostu odetnie zasilanie a ogniwo wroci do napiecia np 4,15 lub nizej. Zatem ładowarka i BMS winne być ze sobą kompatybilne, tzn ladowarka na mniejszy prad max niz zabezpieczenie BMS.
BMS nie ma musi miec rezystorow klasycznych ale 'druty' pomiarowe, zwory, które pewnie są i w Twoim egz.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Śro 14 Gru, 2016   

przyznam, że tego Niewiedziałem , ...że duzym prądem można tylko podładować,.. myślałem że chodzi tylko o względy temperaturowe, tzn dużym pradem można zagotować ogniwo i rozsadzić. Wojtek z twojej wypowiedzi wynika ,że w moim przypadku ładowania jednej baterii przez drugą proces jest bezpieczny bo najwyżej bms baterii ładowanej rozłączy jeżeli, power bank poda za duży prąd ?
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 14 Gru, 2016   

dynamik napisał/a:
. Wojtek z twojej wypowiedzi wynika ,że w moim przypadku ładowania jednej baterii przez drugą proces jest bezpieczny bo najwyżej bms baterii ładowanej rozłączy jeżeli, power bank poda za duży prąd ?

Tego nie sugerowałem, nie jestem zwolennikiem takich nienaturalnych połączeń, a już na pewno nie przez gniazdo ładowania. Względne bezpieczne byłoby połączenie dwóch pakietów przez dwie wysokoprądowe diody (szeregowo po 1 na plusach) . Właśnie po to aby ogniwa pracowały na obciążenie sterownik->silnik ale nie same na siebie się 'podładowując'.
Przy takich eksperymentach gdy dwa segmenty ogniw różnią się pojemnością i odpornością na obciążenie, raczej nikt doświadczony nie poleci łączenia ich równoległe, by jedno drugie podładowywało, a tym bardziej gdy mają swoje BMS-y.
I nawet gdy to komuś w praktyce działa, to nie znaczy że będzie niezawodne dla każdej kombinacji róznych pakietów i BMS-ow.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Czw 15 Gru, 2016   

ok.dzieki za odpowiedz, ..ale będę pytał dalej . Nie wiem , na jakim poziomie jest zabezpieczenie komunikacji miedzy bms a kontrolerem fabryczym , tak, że rowery fabryczne nie przyjmują "obcych" baterii. Myślisz Wojtek, że połaczenie równoległe dwóch baterii przez diody spowoduje, że oszuka się system, tzn kontroler będzie widział orginalny bms , a jednocześnie ciągał prąd z obu żródeł?
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

Poniewaz jeszcze w kilku wątkach pojawia się problem łączeniu dwóch różnych baterii, napiszę swoje doświadczenia z fabrycznym bullsem.
Fabryczna bateria ma nom 37V i 17,5Ah , jest to więc że 10s5p np. jakiś panasonik 18650 3500mA.
Druga bateria kupiona na forum oczywiście również 10s5p lecz na ogniwach 3000mA, a wiec 37V 15Ah.
Obie naładowane do max 42 V połączone równolegle przez zwykłe diody 10A/100v.
Silnik Brose nom 250W, max ? (podejrzewam ok 500W).
Po przejechaniu 50km ze srednia prędk 30kmh obie baterie zmierzyłem - 38,7V oraz 38,8V. Nie wiem jeszcze jaki będzie max zasieg ale wygląda że zwiększył się on o 80% . Moce sa małe , więc i prądy są rzedu 2-5 A z baterii , więc przy tak łagodnym rozładowaniu baterie same dążą do wyrównywania napięć. Zadnego grzania nie zauważyłem . Jak dostanę diody schotkiego to je zamienie, bo być może przy większym podjeżdie moje 2x 10A to trochę za mało.
W każdym razie do rowerów małej mocy, jak i fabrycznych myślę że jest to rozwiązanie akceptowalne. Podziekowania dla Wojtka za dobra radę. Pozdrawiam

Zadnego grzania
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

dynamik napisał/a:
.. Nie wiem jeszcze jaki będzie max zasieg ale wygląda że zwiększył się on o 80% . Moce sa małe , więc i prądy są rzedu 2-5 A z baterii , więc przy tak łagodnym rozładowaniu baterie same dążą do wyrównywania napięć.

Rozumiem że :
a) ładujesz przez diody, a po naładowaniu, łączysz oba pakiety równolegle ?
b) Czy odwrotnie tzn . naładowane akumulatory łączysz poprzez diody do sterownika ?
Bo jesli wersja b), to nie ma wyrównywania napięć w czasie jazdy.
Jesli masz pakiet 10S i silnik 250 W, to najczęsciej sterownik będzie 10-17 A. A to oznacza
że prąd z pojedyńczej baterii może być 5-8 A.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

Oba pakiety ładuje oddzielnymi ładowarkami do 42 V
Przeciałem plusowy kabel łączący baterie z silnikiem (pewnie w silniku jest sterownik , ale nie rozbierałem go) i wlutowałem dwie diody (katody zwarte podłączone do silnika, do anod plusy pakietów., tak wiec wersja b.
Załaczam najpierw pakiet fabryczny , ponieważ rower nie przyjmuje obcych baterii, następnie podłączam równolegle baterie"obca".
Zasilanie roweru nastepuje poprzez dwie diody z dwóch równoległych baterii .
System zachowuje się stabilnie , niestety nie zrobiłem sobie jakiegoś dodatkowego bocznika ,żeby mierzyć prądy podczas jazdy. Jedyne co zmierzyłem to napiecie po dwugodzinnej przejażdżce. W jakiś sposób baterie dążą do równowagi . pozdr OJ
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

W takim układzie baterie są odseparowane (i dobrze) nie dążą do równowagi, są po prostu podobne przy tym prądzie, bo de facto ulżyłeś fabrycznemu pakietowi pewnie o ok 50 %.
Powodzenia :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 27 Mar, 2017   

Dzieli. gdybym mógł "rozbroić soft" bullsa i zapakować dowolna baterię kombinacje z połaczeniem równoległym dwóch baterii byłyby zbędne. Mślę ,że podbny problem ma wielu użytkowników rowerów fabrycznych. Połaczenie poprzez diody jest stosunkowo proste i warte profanacji.
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 28 Mar, 2017   

O ile zabezpieczenia baterii laptopowych zostaly w wielu modelach poznane, często po latach i na podstawie b. wielu próbek, egz, to w przypdku wielu marek firmowych rowerów jest to trudniejsze. Trudniejsze bo b. mała ilość egz na potencjalne próby a poza tym to dotyczy transmisji danych między aku a displayem i często sterownikiem.
Jest ktoś to pozna, potrafi ominac, zmodyfikować wpisy kontrolne, to prowadząc dzialnosc serwisową, tego nie ujawni.
Chyba, że już to opisano na zagranicznych forach.
Musisz szukać.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group