ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dyskusja o ebajkowej instalacji elektrycznej
Autor Wiadomość
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

michal214 napisał/a:
Jak możesz to opisz czy to się stało od razu po podpięciu. Czy jeździłeś tak jakiś czas.
Czy mógłbyś narysować prowizoryczny schemat jak instalacja z watomierzem wygląda u Ciebie?



Po podpięciu nie kręciło kołem .W programie Sabovtona w system status wyświetlane "system error".W zakładce "Error list"wyświetlane na czerwono błąd 13-"Hall fault". Napięcie zasilania manetki i halotronów 4.98 V. Miernik Brymen BM 869 .Sprawdziłem wyjścia halotronów wszystkich ( nawet zapasowych-bo tam też podpięte było zasilanie +5V. Wykorzystałem zasianie do czujnika temp lm35). Wyjście każdego halotronu nie daje pełnych zmian napięcia. Tj. Względem +5V zasilania potencjał niski to ok 0,04V. Potencjał wysoki to ok 2,67V. Względem plusa potencjał niski 0.56V. Potencjał wysoki to 5V. W załączniku schemat układu. Pewnie wszystko wyjaśni.

schemat ebika łydek 1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 9447 raz(y) 236,07 KB

_________________
Paweł
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Witaj,
Na pierwszy rzut oka widzę że podłączyłeś zasilanie watomierza z zasilania manetki. Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł i może powodować złe zachowanie samego sterownika.
Watomierz pobiera prąd i może niepotrzebnie obciążać zasilanie sterownika.

Widzę że pomiar prędkości podłączyłeś do osobnego wyjścia pomiaru prędkości w sterowniku. Nie znam tego sterownika. Jeżeli ktoś wie jakie sygnały z tego wyjścia wychodzą to fajnie jakby dał znać.

Uwaga: Nie podpinaj pomiaru prędkości bezpośrednio do któregoś z sygnałów halli bo inni koledzy mieli w takiej konfiguracji problem.
Jak już dojdziesz do ładu z instalacją to moim zdaniem najlepiej pomiar prędkości podłączyć z zewnętrznego kontaktronu przy kole.

Ja bym zrobił tak:
1. Sprawdził bym czy same halle są sprawne. Podłączyłbym tylko zasilanie halli (bez sterownika czyli GND i +5V) i sprawdził miernikiem wyjścia 3 hali miernikiem. W tym czasie kręcąc kołem i obserwując wskazania.

2. Na twoim miejscu odłączył bym watomierz od instalacji i sprawdził działanie instalacji jeszcze raz.
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

michal214 napisał/a:
Witaj,
Na pierwszy rzut oka widzę że podłączyłeś zasilanie watomierza z zasilania manetki. Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł i może powodować złe zachowanie samego sterownika.
Watomierz pobiera prąd i może niepotrzebnie obciążać zasilanie sterownika.

Widzę że pomiar prędkości podłączyłeś do osobnego wyjścia pomiaru prędkości w sterowniku. Nie znam tego sterownika. Jeżeli ktoś wie jakie sygnały z tego wyjścia wychodzą to fajnie jakby dał znać.

Uwaga: Nie podpinaj pomiaru prędkości bezpośrednio do któregoś z sygnałów halli bo inni koledzy mieli w takiej konfiguracji problem.
Jak już dojdziesz do ładu z instalacją to moim zdaniem najlepiej pomiar prędkości podłączyć z zewnętrznego kontaktronu przy kole.

Ja bym zrobił tak:
1. Sprawdził bym czy same halle są sprawne. Podłączyłbym tylko zasilanie halli (bez sterownika czyli GND i +5V) i sprawdził miernikiem wyjścia 3 hali miernikiem. W tym czasie kręcąc kołem i obserwując wskazania.

2. Na twoim miejscu odłączył bym watomierz od instalacji i sprawdził działanie instalacji jeszcze raz.



Hale były sprawdzone z zewnętrznym stabilizowanym zasilaczem laboratoryjnym . Dlatego pisze co i jak. +5V zasilanie hali i +5V zasilanie manetki maja galwaniczne połączenie w kablu firmowo. GND to samo. Także połączenie +5V z manetki ,czy z zasilania hali to to samo. Wszysko opisane przez ciebie robiłem. Dlatego napisałem te zapytanie i zastanawiałem się jak do tego mogło dojść. Po wypięciu manetki i hali napięcie na +5V sterownika stabilne 4,98V. manetka reaguje prawidłowo. W programie mam pełny odczyt napięcia na menetce. Manetka halotronowa. Zgadza się z pomiarem zewnętrznym miernikiem.
_________________
Paweł
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

A ja tu na schemacie widzę "autodestrukcję".
Czy kiedykolwiek BMS obciął zasilanie ? . Co się stanie jak braknie MASY między bms a akku gdy odetnie i gdzie wtedy popłynie prąd , gdzie znajdzie sobie drogę.
Nawet duże spadki napięć na przewodzie masy sterownika mogą nabroić.
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Skoro jest stabilne napięcie na zasilaniu manetki i odczyty są prawidłowe to znaczy, że układ niskiego napięcia nie uległ uszkodzeniu.

Jeżeli możesz to napisz jeszcze czy hale były sprawdzane przy podłączeniu wyjść hali do sterownika czy nie. Dzięki temu będziemy wiedzieć czy to sterownik powoduje że wyjście hali nie zmiana się w całym zakresie (od 0 do 5V) czy same hale są uszkodzone.

Teraz dopiero zauważyłem BMS. Bocznik powinien być za BMS, czyli pomiędzy BMS a sterownikiem.
W przypadku rozłączenia przez BMS może dojść do awarii.
Ostatnio zmieniony przez michal214 Pon 17 Paź, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

KrzysiekEV napisał/a:
A ja tu na schemacie widzę "autodestrukcję".
Czy kiedykolwiek BMS obciął zasilanie ? . Co się stanie jak braknie MASY między bms a akku gdy odetnie i gdzie wtedy popłynie prąd , gdzie znajdzie sobie drogę.
Nawet duże spadki napięć na przewodzie masy sterownika mogą nabroić.



Po przeanalizowaniu schematu też tak sądzę. Gdy odetnie BMS przewodem gnd watomierza popłynie duży prąd małym przekrojem z watomierza żeby wyrównać potencjał mas.

Wniosek. Zasilić watomierz z oddzielnej przetwornicy i nie łączyć z układem sterownika +5V w żaden galwaniczny sposób.
_________________
Paweł
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

KrzysiekEV napisał/a:
A ja tu na schemacie widzę "autodestrukcję".
Czy kiedykolwiek BMS obciął zasilanie ? . Co się stanie jak braknie MASY między bms a akku gdy odetnie i gdzie wtedy popłynie prąd , gdzie znajdzie sobie drogę.
Nawet duże spadki napięć na przewodzie masy sterownika mogą nabroić.



Powinno być tak ja na tym schemacie w załączniku ? Tylko te masy przetwornicy ?

schemat ebika łydek 2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 638 raz(y) 242,4 KB

_________________
Paweł
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Nadal po stracie Masy z BMS (B- P-) masa sterownika będzie pływać i zamknie się przez watmeter przewodem Hallmeter.
B- i minus akku musi być ciągły i bez podpinania do niego czegokolwiek , wszystko razem z bocznikiem na P- musi być , wtedy BMS odcina jedną wspólną masę sterownika i bocznika .
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

KrzysiekEV napisał/a:
Nadal po stracie Masy z BMS (B- P-) masa sterownika będzie pływać i zamknie się przez watmeter przewodem Hallmeter.
B- i minus akku musi być ciągły i bez podpinania do niego czegokolwiek , wszystko razem z bocznikiem na P- musi być , wtedy BMS odcina jedną wspólną masę sterownika i bocznika .




Schemat poprawiony o odcięcie zasilania z E-lock. Pomiar prędkości z halotronu zasilanago z przetwornicy. Czy masa przetwornicy wejście z wyjściem można tak zrobić, jeżeli w środku jest separacja galwaniczna mas? Jak to rozwiązać ,żeby nie uszkadzało się w trakcie sytuacji skrajnych

schemat ebika łydek 3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 576 raz(y) 244,72 KB

_________________
Paweł
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Dlaczego bocznik dajesz miedzy akumulatorem a BMSem? Tam nie ma prawa być żadnego urządzenia (rezystancja bocznika watomierza i bocznika BMSa się zsumują i nie ruszysz nawet z miejsca, przewód -B jest wyłączony z użytku w instalacji). Przełóż bocznik tam, gdzie ma być, tj między sterownik, a BMSa (-P).
Masę dla osprzętu także przepnij tam, gdzie ma być, tj na przewód -P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 17 Paź, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

tas napisał/a:
Dlaczego bocznik dajesz miedzy akumulatorem a BMSem? Tam nie ma prawa być żadnego urządzenia. Przełóż bocznik tam, gdzie ma być, tj między sterownik, a BMSa.
Masę dla osprzętu także przepnij tam, gdzie ma być, tj na przewód -P




Chce mieć pomiar napięcia nawet po odcięciu BMSa, żeby wiedzieć czy odciął BMS, czy z baterią coś nie tak.
_________________
Paweł
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Ale nie możesz tak zrobić:
- masy nie są odseparowane na przetwornicy (teraz to nieprobem, ale ktoś wzorujac się na Twojej instalacji zrobi sobie szkody)
- rezystancja boczników się sumuje - nawet nie ruszysz
- nic nie chroni akumulatora przed rozładowaniem w instalacji, przetwornica i wszystko za nią nie jest odłączane przez BMSa i prędzej czy później ubije Ci to aku

Chcesz dobrze, a pogarszasz sobie sprawę, posłuchaj bardziej doświadczonych kolegów :)
Jeśli chcesz z jakiegoś powodu monitorować cele - powinieneś wyprowadzić sobie odnogę z gniazda balancera i przez to mieć dostęp do każdej celi, a instalację zrobić w prawidłowy sposób, oszczędzi Ci to czasu i pieniędzy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 17 Paź, 2016, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Możesz sobie wyprowadzić przewód z plusa przed bms'em ale bocznik nie ma z tym nic wspólnego. Ktoś na forum już miał problemy z odcinaniem bms'a spowodowanym przez kolejny bocznik między akumulatorem i bms'em. Po przełożeniu bocznika problem zniknął.
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Jutro postaram sie zrobic poprawny schemat analizujac wasze podpowiedzi. Chce zrobic zeby pokazac w jaki sposob zrobic instalacje ,zeby inne osoby nie miały problemow z watomierzami i bmsami.
_________________
Paweł
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Proszę o sprawdzenie poprawności schematu watomierza .

schemat 1 poprawka.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1478 raz(y) 239,78 KB

_________________
Paweł
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group