ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektryczna Univega RAM990
Autor Wiadomość
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   Elektryczna Univega RAM990

Witam Wszystkich...
Jestem nowy na tym forum. Nie znalazłem powitalni, więc przedstawię się tu.
Zbyszek, mieszkam w Działdowie. Kręci mnie konstruowanie i budowanie. Czy to modele, czy inne mechaniczne stwory.
Ostatnio szukałem taniej opcji dojazdu do pracy. Wymyśliłem sobie rower elektryczny.
Jako bazę zbudowałem rower na ramie Univega RAM990. Ostatnio ślęczę nad mid drivem. Jakoś nie zachęcają mnie silniki w kołach. Stąd napęd pod suport. Do tego korzyści z używania przerzutki.
Do napędu chcę zastosować silnik modelarski 6874. 80A, 44V.
Zasilanie z pakietów modelarskich Li-Po 12s.
Sterownik...tu mam pierwszą niewiadomą. Posiadam chiński sterownik BLDC 48V, 500W. Myślałem nad wymianą mosfetów aby uzyskać te 3000W lub więcej. Zastanawiam się czy warto wykorzystać sam układ logiczny z tego sterownika i dobudować macierz mosfetów czy po prostu kupić odpowiedni sterownik.
Druga sprawa to akumulatory. Na ten moment mam pakiet 5Ah. W modelarstwie w samochodzie z silnikiem 120A 22V starcza na godzinę szaleństwa. Różnica jest taka, że nie jeździ się ciągle na max. Jak jest z rowerami. Na ile starczy mi taka pojemność dla silnika 80A. Na początek wystarczy mi aby przejechał 10-15km. Później będę zwiększał pojemność pakietu.
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Witam Ziomala.
Silnik Ci tyle pobierze pradu, ile sterownik poda. Przy obecnym sterowniku wystarczy Ci na powiedzmy pół godziny jazdy przy obciążeniu nominalnym tego sterownika.
Czy opłaca się przerabiać sterownik? wg mnie nie , lepiej go sprzedać , tak jak i ten silnik modelarski i kupić coś gotowego , co będzie od razu jeździć.
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   Re: Elektryczna Univega RAM990

zaur napisał/a:
Do napędu chcę zastosować silnik modelarski 6874. 80A, 44V.
Zasilanie z pakietów modelarskich Li-Po 12s.
Na ile starczy mi taka pojemność dla silnika 80A.
Witaj. Energii z pakietu 5Ah wystarczy Ci na niecałe 5 minut przy prądzie 80A. A dokładnie na 3 minuty i 45 sekund ;-)
Oczywiście pod warunkiem że przekładnie i napęd rowerowy wytrzymają te 3,5 kW mocy.
Podaj linka do silnika. 12s to dosyć sporo jak na silnik modelarski.
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
  Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

heh..z pojemnością mnie pocieszyłeś
link do silnika silnik
raczej nie zrezygnuję z eksperymentów z tym silnikiem...chyba, że coś zdechnie....

mechanika bez mocowania silnika jeszcze:




gotowce są zbyt drogie aby się w nie pchać...bynajmniej dla mnie...
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Czyli 3 stopnie przekładni redukcyjnej planujesz na drodze silnik-korba?
Niestety przy takich mocach to będzie potwór jeżeli chodzi o zużycie energii.
A Twój pakiet to skromne 222Wh.
Zawsze będziesz mógł na niższym napięciu albo prądzie jeździć.
A modelarskie sterowniki HV (powyżej 6s powiedzmy) to są dopiero drogie ...
A projekt ciekawy.
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Tak, będą 3 stopnie redukcji. Zdaję sobie sprawę, że 5Ah to mało. Ostatecznie będzie więcej. Gdy wymyślę ich lokalizację. Rama nie jest pojemna.
Gdy ogarnę mechanikę, porobię testy na biegu jałowym. Sterownik 500W powinien wytrzymać bez obciążenia. Potem pomyślę o zwiększeniu jego mocy. Na koniec gdy już wszystko będzie działać pomyślę o zwiększeniu pojemności aku. Mam jeszcze jedną ramę z klasycznym trójkątem i w niej pomieści się więcej pakietów.
BTW...może przesadziłem z mocą silnika?
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Midy są fajne, masa dobrze rozłożona, elastyczność, ale tak duża moc ciągła na łancuchu/kasecie to wbrew pozorom drogie rozwiązanie. Patrząc przez pryzmat mojego łańcucha którym tylko wspomagam huba i jego zuzywanie to taka konstrukcja wyjdzie drogo w samym użytkowaniu:) Pasowałoby wolnobieg dorobić na korbie coby nóg nie urwało przy Vmax:D
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

500W to bezie coś w okolicy maksymalnej mocy z tego biednego silniczka. Przecież on waży 1kg.
Te silniki wymagają tłoczenia przez uzwojenia setek litrów powietrza aby zbliżyć się do kilowatów (dlatego mają uzwojenia widoczne, a obudowę ponacinaną) :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

V max obliczony na 60km/h...co bym się nie połamał.
Na najwolniejszym biegu 20km/h.
Na zdjęciu widać wolnobieg na korbie, podparty łożyskiem na osi suportu.
wwojciech..na jak długo starcza Ci łańcuch? skoro twierdzisz, że szybko pada.
Ostatecznie mam jeszcze myśl zastosować regulator modelarski sterowany przez arduino. Wtedy można zaimplementować ograniczenie mocy jak w motocyklach. Przykładowo 3 poziomy.
Czas pokaże co z tego wyjdzie.
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

tas napisał/a:
500W to bezie coś w okolicy maksymalnej mocy z tego biednego silniczka. Przecież on waży 1kg.
Te silniki wymagają tłoczenia przez uzwojenia setek litrów powietrza aby zbliżyć się do kilowatów (dlatego mają uzwojenia widoczne, a obudowę ponacinaną) :P


Te silniki potrafią pracować w samolotach w zamkniętych obudowach. Oczywiście z opływem powietrza ale ograniczonym obudową. Natomiast przewiduję na korpusie zastosować wentylator obracający się wraz z korpusem. To chyba najmniejszy problem.

Edit.
Wyjaśnij pierwsze zdanie. Albo jest błąd albo nie rozumiem.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Waga silnika jest bezpośrednio związana z jego mocą znamionową.
Jaka jest moc znamionowa tego silnika?
Zastosowanie modelarskich silników w napędach 1 śladów (albo np tracków) to nie jest nowy pomysł i trafisz na te same problemy co inni konstruktorzy (słaba wydajność/grzanie się silników)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 02 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

5tyś km i napęd do wymiany:) minus u mnie jest taki, że jeżdzę praktycznie na jednym przełożeniu więc się szybciej zużywa(chyba że aku padnie to wrzucam lżejsze biegi:D
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

500W znamionowej , w porywach 1kW , to dla mid drive będzie i tak nieżle.
Brakuje tu sprzęgła , by z tego silnika nie robic elektrowni.
Profesjonalna przekładnia i twoje zamiary wskazują , że masz pomysł, wiedzę i doświadczenie techniczne by ten rower wogóle jechał. Skolei twoje pytanie : "jak daleko starczy mi bateria", sugeruje , że brakuje ci podstawowej wiedzy np. znajomości wzoru na moc pradu, czy pojemność baterii. Te sprzeczności sprawiają ,że nikt Ci nie udzieli mądrej rady, co dalej z tym fantem zrobić.
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

dynamik, w specyfikacji silnika napisano, że prąd max to 80A, więc aby nie spalić sterownika zakładam 100A. Pytam o czas pracy wynikające z doświadczenia. Wiadomo, że pobór prądu jest nieliniowy. I na to wzoru nie ma. Jeżdżąc samochodami RC z podobnymi silnikami udaje mi się jeździć 40 do 60 minut. Wynika to z charakteru "zabawy" :)
Jako zębatka zdawcza już na koło korby jest zębatka na wolnobiegu.
Dzięki za uwagi, otwierają mi szerzej oczy na temat takich napędów. Bardzo chętnie przyjmę jeszcze inne sugestie.

Edit. Zastanawiałem się jeszcze nad slipperem (sprzęgłem poślizgowym) aby uniknąć szarpnięć podczas gwałtownego ruszania, ale ostatecznie zrezygnowałem.

Edit:
tas napisał/a:
Waga silnika jest bezpośrednio związana z jego mocą znamionową.
Jaka jest moc znamionowa tego silnika?
Zastosowanie modelarskich silników w napędach 1 śladów (albo np tracków) to nie jest nowy pomysł i trafisz na te same problemy co inni konstruktorzy (słaba wydajność/grzanie się silników)

Silniki Turnigy 80-100 są często wykorzystywane do napędów rowerów. Prawda jest taka, że często są przezwajane aby zmniejszyć kv.
Czyli, że realnie mogę wykrzesać z niego 500W mocy?

 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Zaur , silnik działa trochę jak trafo, tzn nie ważne ile jest napisane w specyfikacji, silnik musisz obciążyć aby zaczął ci pobierać prąd (energię czynną). Skoro zabawka Ci działałą nawet godzię na baterii 5Ah to znaczy, że obciązałeś silnik mocą średnia 250W, co daje średni prąd na poziomie 5A. Oczywiście przy przyśpieszaniu było to może 15A, a przy hamowaniu zero. Tas ma niewątpliwie rację, że jak obciążysz ten silnik "zabawką" 20razy cięższą i podasz prąd 80A , to silnik się zfajczy. Ten sterownik wydaje się być bezpieczny dla mocy tego silnika, i tak jak napisałem na wstępie powinieneś na tym zestawie jechać ok pół godziny, co przy prędk 25km/h może ci wystarczyć na 10-15 km. Za mało - trzba zwiekszyc pojemność baterii.
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group