ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Wspomaganie do tandemu
Autor Wiadomość
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Jak to jest z tym że BMS się nie grzeje? U mnie BMS miał 36st i to przez izolacje. :neutral:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Jakby miał 80st to byś mógł z czystym sumieniem powiedzieć, że się grzeje :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

36 stopni to w sumie zimna herbatka :)

no ale wracając do problemu.
Wojciech i tas chyba mają rację...za dużo kombinuję, jednakoż przetestowanie baterii zajmie tyle czasu, że na razie nic mi innego nie zostaje :D

Rozumiem calkowicie podejcie wojtka i popieram.
Jeśli zaś chodzi o wypowiedź tas to brak mi zrozumienia/wiedzy. Jeśli np zrobię pakiet 16p i prąd balansowania będę miał 75mA to na jedno ogniwo wyjdzie mi około 4.7mA. Wtedy zakładając, że BMS pracuje np 3 godziny nad balansowaniem to zbalansuje max 14mAh. Ogniwa mam 2500mAh zatem to jest tylko 0,56%.
No i tu jest to czego nie wiem : czy to wystarczy ? czy to za mało. Tas pisze, że wystarczy, ale jakoś na chłopski rozum wychodzi mi, że za mało.

No ale jeśli tak radzicie i to na dodatek nie jedna osoba....to zrobię jak pisze wojciech. Zbyduję baterię z 1 BMS-em ale tak aby dało się rozdzielić w przyszłości na 2 BMS-y jeśli zajdzie potrzeba a jeśli i to nie pomoże to wtedy dopiero dodam balancery od rs232.
Wszak nie od razu Rzym zbudowano ! :D

Serdecznie dziękuję wam za wypowiedzi i uporczywie proszę o wybaczenie "głupich" pomysłów.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Nie, 75mA na każdy kanał, nie na wszystkie ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

w kanale jest 16p a wszystkich to jeszcze razy 13 ? czy też coś nie skumałem ?
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Powiedzmy że masz pakiet 13S16P, ładowarkę 10A i bms który balansuje 75mA.

16*2.5AH to 40Ah. Ładowarka 10A naładuje go w 4 godziny. A BMS będzie dopiero pod koniec wyrównywał prądem 75mA czyli 4,7mA na ogniwo. :smile:

BMS ma 75mA na kanał czyli 13 kanałów po 75mA.

Gdyby bms miał ładować od zera do pełna baterie prądem 75mA to byś się nigdy nie doczekał :grin:
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

herbatniczek napisał/a:
...brak mi zrozumienia/wiedzy. Jeśli np zrobię pakiet 16p i prąd balansowania będę miał 75mA to na jedno ogniwo wyjdzie mi około 4.7mA. Wtedy zakładając, że BMS pracuje np 3 godziny nad balansowaniem to zbalansuje max 14mAh. Ogniwa mam 2500mAh zatem to jest tylko 0,56%.

Przyjmij założenie, że im większy (S i P) akumulator, zabudowany, tym bardziej musi składać się z nowych, równych ogniw. Wtedy BMS, jego funkcja balansująca o wydajnosci 75 mA jest kosmetyczna, wyrównująca napiecie końcowe ogniw raczej po zakończeniu ładowania.
Użycie ogniw nierównych na tyle, że konieczne jest balansowanie prądem kilkaset mA, z którym nie poradzi sobie typowy BMS, jest w jakimś sensie naprawą skutku a nie przyczyny i to w czasie eksploatacji jest niezwykle uciążliwe, z uwagi na czas takiej operacji.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Jak masz dobre ogniwa z tej samej partii to przez rok możesz nie używać bms'a i będą dość równe, na tyle żeby nie bylo problemu. Bms pełni ważną funkcję przeciwdziałającą przeładowaniu i nadmiernemu rozladowaniu i wlasciwie tylko one działają w duzych pakietach bo balanser nie dalby rady dużych różnic wyrównać. Jeżeli są duże różnice to i tak balansowanie jest bez sensu bo co każdy cykl marnujesz energię lepszych ogniw by dobić do slabszych. To ma tylko wyrównać różnice produkcyjne ogniw. Tesla mając tysiące ogniw nie ma dużo wiekszych balanserów niż my w ebajkach proporcjonalnie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

atomek1000 napisał/a:
..Tesla mając tysiące ogniw nie ma dużo wiekszych balanserów niż my w ebajkach proporcjonalnie.

Ale Tesla używa modułów 6S, czyli jest wiele BMS-ów. Zapewne uznano, że tak jest bezpieczniej, łatwiejsze serwisowanie, odprowadzanie ciepła itd.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Oj chyba nie, moduły były to w starych teslach, teraz wszystko jest razem.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 24 Sty, 2017   

W popularnych 60 i 85 montowane są/były BMS-y 6S. Pakiet 85 kWh, składa się z 7104 ogniw w układzie 16 modułów 6S74P. Mniejszy pakiet 60 kWh ma 5040 ogniw - 14 modułów 6S60P.
Byc może w nowych modelach cos się planuje zmienić ale nie znalazłem o tym wzmianek w internecie.
Zresztą powątpiewam czy zdecydowano by się na de facto wysokonapięciowy BMS na całość ok 400 V.
A plytki BMS wyglądają tak:

Od strony złącza.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Wto 24 Sty, 2017   

Jeśli oni 74p "załatwiają" takim pycim BMS-em to i ja spokojnie mogę dać jeden i nie ma co kombinować :D

no chyba, że to tzw "zasada gwarancji 222"...czyli ma się popsuć po 2 latach , 2 dniach i 2 godzinach (minut może być do 10-ciu) aby kupić nowe :D
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 24 Sty, 2017   

herbatniczek napisał/a:
Jeśli oni 74p "załatwiają" takim pycim BMS-em

Niby pyci, ale jednak to działa w otoczeniu z zaawansowanym systemem chlodzenia i ogrzewania ogniw i elektroniką opartą o magistrale, która zbiera dane i zarządza wieloma systemami.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 24 Sty, 2017   

Zauważ że Tesla budując aku ma dość dobry dostęp do ogniw i mogą sobie dobierać ogniwa z dowolną precyzją. Tak jak wspomniał atomek, jeśli źle dobierzesz ogniwa to największe bmsy nie mają sensu bo 1S, który będzie słabszy będzie wcześniej odcinał przy ładowaniu i rozładowywaniu więc zmniejszy Ci się efektywna pojemność całego aku.
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Sob 04 Mar, 2017   

Pomierzyłem już ponad 50% akumulatorków i zacząłem się zastanawiać nad napięciem.
Do obudowy wchodzi mi najwygodniej 15s ale kupiłem silnik przekładniowy Tranzx na 36V o mocy 250W.

liczę zatem tak:
36V=10*3,6 zatem jeśli zrobię 15s to będę miał 15*3,6 = 54V
Jeśli ten Tranzx osiągał prędkość 25km/h to teraz powinien osiągnąć 25*54/36=37,5km/h
Silnik ten był dla koła 28cali a ja mam go w 26cali zatem wynikowa prędkość powinna wynieść 37,5*26/28=34,82km/h

pytania :
1.dobrze to liczę ?
2.czy ten tranzx nie padnie od napięcia 54V ? Na sterowniku planuję ograniczenie do 10A.
3.czy prędkość tranzx na 36V to 25km/h ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group