ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
Autor Wiadomość
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

Zdecydowałem się z czystej ciekawości na zakup i tej ładowarki. Spróbuję ja rozebrać i pokaże co siedzi w środku. Mogę też zainstalować woltomierz i amperomierz celem kontroli parametrów ładowania. Docelowo i tak kupię dedykowaną.

Cieszę się,że temat żyje i dzięki temu wszyscy się wypowiedzą na temat poprawności ładowania swoich akumulatorów.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

Zgadzam się z Tobą we wszystkim. Moje pozostałe cztery pakiety są z BMS i dedykowanymi ładowarkami (wszyscy rodzinnie jeździmy elektrykami). Niemniej ten pierwszy sobie testuję i opisałem jak to działa. Nigdy nie pozostawiam ładowania bez nadzoru, na noc itd. Muszę jednak przyznać, że BMSeom też nie ufam i też nieustannie sprawdzam, czy coś niedobrego się nie dzieje.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

Elektrotonus napisał/a:
Zdecydowałem się z czystej ciekawości na zakup i tej ładowarki. ........


Nie rozumiem czemu nie kupiłeś dedykowanej ładowarki do Li-Ion.

Cena ta sama a działanie zdecydowanie pewniejsze (testowałem) :lol:
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

Kupiłem od Kolegi z forum za 30 % ceny sklepowej. Dlatego spróbuję ją przetestować. Więcej nie chciałem zapłacić za produkt magmy.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

To nie jest produkt Magmy :P To jest towar z Magmy :)
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

zeeltom napisał/a:
To nie jest produkt Magmy :P To jest towar z Magmy :)


Może być nawet z Lawy ;-) wiadomo Chińczyk ;-)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

Proste ładowarki do żeli mają najczęściej prosty algorytm ograniczenie prądu, ograniczenie napięcia (najczęściej 13.8V/12V). Lepsze ładują UIU, czyli ograniczonym prądem do określonego napięcia, jak spadnie stałym małym (1/20-1/30 C), a potem stałym napięciem (dla 12V aku to najczęściej 13.8V). Nie znam tej ładowarki, ale te odchyłki +-3V to chyba przesada :wink: . Im ładowarka ma mniej elementów to jest mniej awaryjna :wink: .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

Jak ma być porządnie i jest używany BMS, to i ładowarka musi być przystosowana do włączenia w odpowiednim momencie fazy CV, PRZY OBNIŻONYM prądzie. Obniżonym na tyle aby działanie BMS bylo w ogóle skuteczne, a z drugiej strony napięcie ładowania w tej fazie musi byc standardowo > 4,15 do 4,20 V.
Wtedy ma rozłączyć (trwale) ładowanie aby BMS wyrównał segmenty. Typowe BMS nie zmniejszają prądu lecz się wyłączają. Prąd zmniejsza ładowarka.
Proste ładowarki są niestabilne temperaturowo. Gorące ładują inaczej z inną charakterystyką. Nie dysponując żadną wiedzą techniczną czy dłuższymi można sie o tym przekonać gdy się posiada 2 zestawy rozładowanych aku i ładowane są jeden po drugim. Drugi ładowany wyłaczy się np wcześniej, będzie niedoładowany i niezbalansowany przez BMS.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

To nie ładowarka zmniejsza prąd, ale ogniwa go mniej pobierają. Ona nie włącza żadnej fazy CV, tylko do osiągnięcia zadanego napięcia ogranicza prąd, a jak osiągnie to napięcie, to je trzyma, a ogniwa pobierają coraz mniejszy prąd (zależnie od stanu naładowania, przy wysokoprądowych dużo szybciej spada).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
Ostatnio zmieniony przez gienek333 Śro 11 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017   

gienek333 napisał/a:
tylko po osiągnięcia zadanego napięcia ogranicza prąd


Jesli ładowarka ogranicza prąd, to napięcie ładowarki jest zależne od naładowania baterii.
Dopiero gdy napięcie baterii urośnie, co pozwoli na podniesienie sie napięcia na ładowarce i oba bedą bliskie max napięcia ładowarki (moze byc dowolne, powiedzmy n*3.9V na cele) to w tych okolicach zacznie spadac prad, a napięcie pozostanie juz bez zmian (tzw CV).

Mnie natomiast zastanawia inna sprawa.
Na stronie Nexun napisane jest, ze BMS balansuje z pomocą rezystorów i dzieje sie to dla ogniw naładowanych powyzej (dajmy dla przykładu) 4.15v -> zrozumiałe. Czyli dla baterii 2s Li-ion zasilacz musi miec powyzej 8.3V aby do tego etapu doładowac baterie.
A) Pytanie czy moze miec wiecej tj. 10? 11? 15v ? Jesli bedzie z ograniczeniem prądowym powiedzmy 0,5A to stopniowo dojdzie do etapu 8,3V i pozwoli na zadziałanie mechanizmu balansowania. Doprowadzi do 4.15 na obu ogniwach i odepnie ładowanie? Tak by to sie zachowało ?
Wiem, że sensownym jest też precyzyjne ograniczenie od góry napiecia zasilacza do lionów/lipo jako wielokrotnosc 4,2V, chocby dla spokoju sumienia, ze wiecej zasilacz nie wyda, ale czy bez tego BMS nie ograniczy etapu ładowania do momentu gdy wszystko bedzie miało owe ~4,2V ?

Tu natomiast ktos napisał ze to ładowarka balansuje i odpowiednio traktuje baterie.
To co w koncu odpowiada za sterowanie baterią?
Ja swoją ładowalem kilka razy zasilaczem laboratoryjnym, ktory nie nazywa sie "do kwasiaka" ani do "liion'ów" i raczej jej tym nie szkodziłem.
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Sty, 2017   

Fajny blog z opisem zasady działania ładowarki do lijon.

http://mdiy.pl/ebike-budo...y-cccv-10s-13s/
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Sty, 2017   

Passat_EQ napisał/a:

Tu natomiast ktos napisał ze to ladowarka balansuje i odpowiednio traktuje baterie.

Ladowarka nie balansuje. Z ladowarki idzie malejacy prąd, który w zakresie 4,15-4,17 V na segment, powinien byc na tyle mały aby dzialanie Balansujace przez BMS bylo możliwe/mialo sens.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 12 Sty, 2017   

Myślałem, że balansowanie działa po odłączeniu ładowarki. Wtedy kiedy rower nie jedzie.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Czw 12 Sty, 2017   

Balansowanie działa pod koniec ładowania. Wyrównuje cele do tych 4.20- 4.24. Wtedy prąd ładowania powinien być znikomy. Gdyby nie było balansowania to niektóre cele były by przeładowane inne nie doładowane.

BMS chyba wyrównuje również podczas jazdy, w końcu po coś cały czas działa, ale nie jestem tego pewien. :smile:
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 12 Sty, 2017   

Elektrotonus napisał/a:
Myślałem, że balansowanie działa po odłączeniu ładowarki. Wtedy kiedy rower nie jedzie.

Balansowanie działa po przekroczeniu progu napieć na segmentach baterii.
Działa i pod koniec ładowania i po jego wyłączeniu jeśli na którym segmencie jest nadal za wysokie napięcie.
Typowe pasywne BMS podczas jazdy, można uznać że nie działają, bo pod obciążeniem napięcia na tych segmentach są po prostu poniżej progu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group