ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Nie tak.
1. To nie tylko nazewnictwo ale kompletnie różne mechanizmy :)
W naszym przypadku balancer jest niezależny od samej ładowarki/BMSa i jego jedynym warunkiem włączenia się jest pojawienie się napięcia wyższego niż 4.22V przykładowo. A czy jest w tym czasie ładowanie, czy nie, czy ładowarka się wyłączyła czy jeszcze pracuje jest bez znaczenia dla samego faktu rozpoczęcia balansowania. Ma znaczenie jednak dla skuteczności owego. Ładowearka ładuje, balancer zrzuca, nic się nie dzieje. Rozumiesz? :)
2. Ładowarka modelarska nie ładuje cel osobno tylko wszystkie naraz.
3. Accucele, Imaxy, Turnigy, klony z HK - nie mają tego zabezpieczenia i potrafią ładować cele do 5V. Jest to związane z wygrzewaniem się modułu balancera i niemożliwości kalibracji napięć na nim. Suma napięć na module balancera nie zgadza się z sumą napiec na zaciskach aku. Skutkuje to coraz dłuższym ładowaniem akumulatora (pewnie zauważyłeś ten efekt), a co doprowadza do przeładowania aku (błąd w oprogramowaniu).
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 17 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Elektrotonus napisał/a:
Magmowe się łatwo rozkręca....

Zdjęcie wnętrza i tabliczki ładowarki 24V Li-Ion pstryknięte, ale dołączę je do posta dopiero wieczorem - teraz nie mam możliwości.
Rzeczywiście jest na tabliczce napis: CHARGING 29,4V MAX (7s czyli 4,2V na jedno ogniwo).
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

No to jedna wielka :shock: Zrozumiałem (chyba) zasadę działania BMSa.
Masz rację tas. Znalazłem coś takiego: ładowarka
Ta rzeczywiście ładuje każdą celę osobno.
Kończmy ten temat. Bo aż mi wstyd. :oops:
Gdzie znaleźć zasady dobierania BMSa do sterownika i ładowarki do BMs'a?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Nie ładuje cel osobno, ładuje 4 akumulatory 2s osobno :P

BMS ma 3 główne parametry:
- maksymalny prąd ciągły rozładowania
- maksymalny prąd ciągły ładowania
- ilość sekcji z jakimi ma pracować
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Hahahaha...z opisu wynika, że ładuje osobno z możliwością ładowania do 4 pakietów jednocześnie.
Dobra w d...ie z tym. ;)
Dalej nie wiem jak dobrać BMS. Ale może nie zaśmiecajmy tego wątku. Douczę się. :)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

załóż nowy temat, tu jest o czymś innym :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

tas napisał/a:
Nie ładuje cel osobno, ładuje 4 akumulatory 2s osobno :P
BMS ma 3 główne parametry:
- maksymalny prąd ciągły rozładowania
- maksymalny prąd ciągły ładowania
- ilość sekcji z jakimi ma pracować

Bardzo nieśmiało :grin: dodam, że to jest podana niejako maksymalna/nominalna ilość sekcji - niemało modeli BMS-ów pracuje z mniejszą ilością sekcji (sam mam BMS 13s, który pracuje z baterią 7s).
Ale jeżeli nawet konkretny BMS tak ma, to minimalna ilość ogniw z jaką może pracować rzadko jest podawana przez producenta i nie wolno stosować tej "zasady" na ślepo; przeglądając ofertę niskoprądowych BMS-ów na Aliex może raz albo dwa widziałem taką informację w opisie.
Podejrzewam, że np. tu na Forum najczęściej taka pewna/sprawdzona informacja o konkretnym modelu może pojawić się i pojawia się po przetestowaniu danego modelu przez jakiegoś zawansowanego użytkownika, któremu się chciało wykonać próby (albo przez choćby półhurtowego importera, któremu producent przekazał bardziej szczegółowe informacje).
Ostatnio zmieniony przez Pavyan Wto 17 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zaur 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 31
Skąd: Działdowo
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Prąd rozładowania tj. prąd max sterownika silnika. Tak?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Nie ze wszystkimi przedstawionymi tu tezami dot. ładowania i balansowania mogę się zgodzić a już na pewno, że ładowarka ładuje do napięcia 5V na ogniwo (kol.tas wyżej i jego wyjaśnienia) bo po prostu taka ładowarka nadaję się jedynie na złom gdyż stwarza ogromne zagrożenie,ale to nie w tym temacie.Tu zamieszczam zdjęcie (jeśli wejdzie?) mojej ładowarki z Magmy na 48V (54.6V Max.) przy czym widoczna różnica transformatora wynika jedynie z "posadowienia" (pionowo a nie poziomo). Regulacji napięcia można dokonać zmieniając dzielnik na TL431 (to ten czarny niby tranzystor z prawej strony obok dużego opornika zielonego). Jak to zmienić i które oporniki jest tego pełno w sieci.

DSCI0137.JPG
Ładowarka 48V z Magmy
Pobierz Plik ściągnięto 264 raz(y) 4,65 MB

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

A żeby nie 'gdybać' macie koledzy schemat tej ładowarki ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Obiecane zdjęcia ładowarki z MAGMY, Li-Ion 24V/3A
Płytka/elementy:


Tabliczka:
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 17 Sty, 2017   

Dziękuję za foto. Różnicę są niewielkie, scaliłem oba zdjęcia do porównania.
Jest ktoś na forum kto mógłby spróbować dostosować tę ładowarkę do ładowania lijon ?

Po lewej dedykowana do lijon, z prawej do żelowych:



Obie na 48V, z lewej żelowa, prawa lijon.



Wygląda, że jest dodatkowo mały kondensator oznaczony jak C20. Oczywiście bez schematu ciężko dojść.

48v_magmy.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 219 raz(y) 255,13 KB

ładowarki.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 244 raz(y) 264,37 KB

 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Dostałem na priv poradę:

mały miernik V/Aw pudełeczku zasilany z zewnetrznego żródła np 2 x 18650 i spokojnie ładujesz spoglądając na napięcie WYJSCIOWE. Ew dodać rezystor 1 ohm, co najmniej 5 W przed tym mierniczkiem. To oczywiscie jako rozwiązanie pod kontrolą a nie jako ładowanie bezobsługowe całą noc

Muszę zasilacz ten VA miernik zewn zasilaniem, czy mogę z ładowarki z lini zasilnia wentylatorka ?
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Tak bardziej ogólnie :wink:
Zależy ile prądu pobiera wentylator i ile miernik - jeżeli wentylator np. 100-200mA, a miernik 10mA, to nie powinno się nic stać; taki wzrost prądu nie powinien być problemem.
Ale to tylko gdybanie, bo układy zasilania (nie tylko) w wielu fabrycznych urządzeniach są często wyżyłowane i pracują z prawie pełną mocą; lekkie nawet ich dociążenie może się źle skończyć.
Dodatkowo: jeśli miernik ma wyświetlacz LCD, to zapewne bierze mało prądu, jeśli LED - zdecydowanie więcej.
Gwarancji powodzenia chyba nikt Ci nie da - chyba że ktoś zna dobrze ten układ (mało prawdopodobne), lub robił już coś takiego (wykorzystał linię zasilania wentylatora do zasilenia czegoś dodatkowo).
Co może mieć znaczenie: zauważyłem, że w mojej ładowarce obroty (czyli pobierany prąd) wentylatora zależą od prądu ładowania baterii - przy pustej obroty dość szybko wzrastają i wentylator kilka godzin pracuje głośno na wysokich obrotach, a pod sam koniec procesu kiedy ładowarka "doładowuje" (CV), prawie go nie słychać. Pewnie tak jest we wszystkich tych ładowarkach, podobne są jak krople wody.
Wpływać chyba musi na to bezpośrednio wartość prądu ładowania (to obstawiam).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Nie podoba mi się pomysł na zasilanie go z linii wentylatora.
W tym przypadku wolałbym go mieć w postaci niezależnej od ladowarki. On dziala od 3 V czyli w zasadzie wystarczy 1 ogniwo 18650. Nie wiem czy zasilanie wentylatorka jest stabilizowane i ma wygładzone napięcie stale. Prawdopodobnie nie i takie połączenie wprowadzi zakłócenia, falszowanie wyników.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group