ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
Autor Wiadomość
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Racja Wojtku. Zatem będzie zewn. uniwersalna przystawka monitorująca. Przyda się zawsze. Tylko może wystarczy zwykła bateria 9V ? Ten miernik z allegro będzie dobry ? Co z ciut wysokim napięciem jak na 13S ? Spadnie pod obciążeniem baterii ?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Oczywiście z 9V baterii będzie ten miernik dzialal, ale ja proponuję tym co mają 'zbędne' 18650 by włożyć tam takie słabsze ogniwo, które nie przyda się w rowerze. Prosty pomysł na spadek napięcia, to szeregowy rezystor 1 Ohm o mocy przynajmniej 5W umieszczony między ładowarką a WEJ mierniczka. Wyjście miernika do akumulatora.
Wtedy przy prądzie ok 3 A spadek napięcia na samym rezystorze wyniesie ok 3 V a woltomierz będzie wskazywał w przybliżeniu napięcie Twojego akumulatora. Oczywiście to rozwiązanie które pomoże w ładowaniu awaryjnym, okazjonalnym ładowarką która nie jest przeznaczona do li-ionów 13S. Czyli można to robić wyłącznie pod nadzorem, przy okazji kontrolując prąd, szczególnie w obszarze bliskim 54-54,6 V. Byłoby dobrze aby wtedy prąd nie przekraczał 0,5-1A a lepiej jeszcze mniej, aby BMS
defacto nie 'walczył' z ładowaniem zamiast rozładowywać ogniwa w pobliżu progu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

OK. Tak zbudowany miernik przyda się do kontrolowania dedykowanej do lijonów też ? Czy powinna być wersja bez tego opornika 1 OHM ?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Elektrotonus napisał/a:
....Muszę zasilacz ten VA miernik zewn zasilaniem, czy mogę z ładowarki z lini zasilnia wentylatorka ?


Wentylator w tych ładowarkach zmniejsza prędkość (napięcie) wraz ze zmianą obciążenia (prądu) na wyjściu. :wink:
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017   

Elektrotonus napisał/a:
OK. Tak zbudowany miernik przyda się do kontrolowania dedykowanej do lijonów też ? Czy powinna być wersja bez tego opornika 1 OHM ?

Jeśli będzie ładowarka dedykowana do li-ionów to opornik jest zbędny, ale mierniczek przyda się do kontroli przebiegu ładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 17 Kwi, 2017   

Zbudowałem sobie taką przystawkę, miernik. Zasilanie 9V. Mam już ładowarkę dedykowaną do lijon , jednak nie zaszkodzi mieć kontrolę nad procesem ładowania ;-)

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

Skoro pisze się, że BMS kontroluje prąd pobierany, napięcie minimalne i maksymalne, to co szkodzi dać wyższe napięcie zasilania, niż dopuszczalne dla litów w pakiecie? Wiem, bezpieczeństwo itp. bo coś może się popsuć. Ale zakładając, że nic się nie popsuje, to można ładować baterię z BMS zamiast 42V napięciem np. 46V? BMS powinien odciąć ładowanie po osiągnięciu maksimum. Dobrze myślę?
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

Jak sama nazwa wskazuje to jest zabezpieczenie przed ewentualnym przeładowaniem w skutek za wysokiego napięcia podanego z ładowarki/zasilacza.
Co nie znaczy że trzeba korzystać z niego na odzień :mrgreen:
"To co może się nie udać, nie uda się na pewno" :mrgreen: :mrgreen:
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Skoro pisze się, że BMS kontroluje prąd pobierany, napięcie minimalne i maksymalne, to co szkodzi dać wyższe napięcie zasilania, niż dopuszczalne dla litów w pakiecie? Wiem, bezpieczeństwo itp. bo coś może się popsuć. Ale zakładając, że nic się nie popsuje, to można ładować baterię z BMS zamiast 42V napięciem np. 46V? BMS powinien odciąć ładowanie po osiągnięciu maksimum. Dobrze myślę?


Niby naładujesz ale:
1. bateria nie osiągnie pełnej pojemności, a przy równoczesnym przekroczeniu optymalnego prądu, spadek pojemności będzie już bardzo duży.
2. wobec braku ładowania CV (wyrównawczego) nastąpi bardzo szybkie "rozjechanie" baterii gdyż BMS nie będzie w stanie "wyrównać" cel. Efektem będzie coraz większy "rozjazd" cel.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
...to można ładować baterię z BMS zamiast 42V napięciem np. 46V? BMS powinien odciąć ładowanie po osiągnięciu maksimum. Dobrze myślę?

Niestety źle myślisz. BMS odcina zasilanie przy przekroczeniu napiecia oraz obciaza, balansuje ogniwa w zakresie 4,17 - 4,25 ale o jakosci i prawidlowosci ladowania/naladowania decyduje przede wszystkim ladowarka. W opisanym przez Ciebie przypadku będzie tak ze zasilacz będzie wymuszal niemal do konca duzy prad, co oznacza ze balanser z pradem 50 mA nic nie zmieni. Czyli ogniwa będą szybko i najczesciej nierówno naladowane ale po odlaczeniu napiecie spadnie do np 4,10 V i po kilku takich próbach ogniwa beda rozbalansowane i pewnie przegrzane. Tylko właściwa ladowarka która obniza prąd ladowania juz na poziomie 4,10-4,12 V i robi to ze sporym nachyleniem, tak aby przy 4,17-4,19 V był prąd rzedu 0,3 A poprawnie naladuje pakiet.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2017   

Mam ładowarkę do żeli z wewnętrznymi 3 potencjometrami. Ustawiłem napięcie jednym z nich równo 42V na wyjściu. I bateria naładowała się do 42V. Niestety zmiana potencjometrem spowodowała, że ładowarka nie wyłącza się, wiatraczek pracuje cały czas, ale napięcie wyjściowe jest 42V cały czas. Do czego służą pozostałe dwa potencjometry? Brak wyłączenia wiatraczka może zaszkodzić baterii? Mam jeszcze inne ładowarki do żeli, ale nie ma w nich potencjometrów, a napięcia wyjściowe są nieco poniżej 42V. Zmierzyłem napięcie na kondensatorze po przetwornicy na elektrolicie i jest ono równe napięciu wyjściowemu. Da się jakoś zwiększyć to napięcie do 42V? Czym to się reguluje? Coś przez transoptor? Skoro po transformatorku nie ma więcej, ale jakaś regulacja napięcia wyjściowego musi przecież być realizowana w jakiś sposób?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017   

nie mozesz podtrzymywac napiecia 42V caly czas na tej baterii bo to jej szkodzi. Musisz ustawic ladowarke tak aby sie sama wylaczala po naladowaniu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 15 Sie, 2017   

A czemu nie? Co jej szkodzi? Teoretycznie prąd już nie płynie, bo akumulator osiągnął napięcie maksymalne równe napięciu ładowarki. To nie jest jednoznaczne z odłączeniem ładowarki?
Oczywiście mam na myśli pozostawienie ładowarki na noc, a rano jej odłączenie. Nie mam zamiaru trzymać tego pod prądem tygodniami.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
A czemu nie? Co jej szkodzi? Teoretycznie prąd już nie płynie, bo akumulator osiągnął napięcie maksymalne równe napięciu ładowarki. i.

Tylko w teorii, bo aku z li* nie jest monolitem czyli są segmenty słabsze i mocniejsze a nie wiemy jaki prad płynął w obszarze 41,0; 41,5; 41,7 V. Do tego balanser caly czas sciaga napiecie do 4,15 lub 4,17 V w zaleznosci od modelu a ładowarka wtedy z powrotem podaje 'jakis' prąd.
Czyli może sie okazać ze rano jest efekt odwrotny do założonego, czesc ogniw ma 4,25 a inne 4,13; 4,15. Itp
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
A czemu nie? Co jej szkodzi? Teoretycznie prąd już nie płynie, bo akumulator osiągnął napięcie maksymalne równe napięciu ładowarki. To nie jest jednoznaczne z odłączeniem ładowarki?
Oczywiście mam na myśli pozostawienie ładowarki na noc, a rano jej odłączenie. Nie mam zamiaru trzymać tego pod prądem tygodniami.

Sprawdź sobie prąd przy napięciu 42V, będziesz wiedział czy bateria Li-xxx pobiera nadal prąd czy nie. :wink:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group