ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie 2 typów akumulatorów w jednym pakiecie?
Autor Wiadomość
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

Tas, wszystko zależy od charakteru obciążenia. Przy stałym obciążeniu przez 10 minut tak by właśnie było. W ebajkach jest obciążenie zmienne. Nie można jednoznacznie określić czy to akceptowalne czy nie po tych próbach, za dużo jest zmiennych i czynników. Ja napisałem o samym prądzie wyrównawczym, a nie pod obciążeniem:) Też to sprawdzę, bo temat jest ciekawy.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

No własnie nie zależy, zauważ, że minuta prądu 5A to np 10-15 min wyrównywania bez obciążenia, jak się ogniwa nie będą miały czasu wyrównywać miedzy dawaniem gazu to tylko będzie lawinowo pogarszać ich warunki pracy bo za każdym daniem gazu będzie się dokładał nie wyrównany rozjazd (im dłużej obciążałem takie ogniwa tym większa była dysproporcja prądu miedzy nimi).
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

tas napisał/a:
..jak się ogniwa nie będą miały czasu wyrównywać miedzy dawaniem gazu to tylko będzie lawinowo pogarszać ich warunki pracy bo za każdym daniem gazu będzie się dokładał nie wyrównany rozjazd (im dłużej obciążałem takie ogniwa tym większa była dysproporcja prądu miedzy nimi).

Dokładnie tak.
A jeszcze dodam że skupiamy się nad rozładowaniem a przecież ŁADOWANIE różnych zrównoleglonych ogniw, spowoduje różne prądy ładowania wewnątrz ogniw wynikające z różnych RW. Szczególnie groźne przy dużym prądzie, bo wtedy mocne ogniwo z małym RW dostanie 'niechcący' wyższy prąd.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

Może być tak jak mówicie, jak dla mnie trzeba to poddać testom najbardziej oddajacym warunki pracy ebika, posprawdzac i dopiero wtedy można określić jednoznacznie stan faktyczny
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

tas napisał/a:
No własnie nie zależy, zauważ, że minuta prądu 5A to np 10-15 min wyrównywania bez obciążenia, jak się ogniwa nie będą miały czasu wyrównywać miedzy dawaniem gazu to tylko będzie lawinowo pogarszać ich warunki pracy bo za każdym daniem gazu będzie się dokładał nie wyrównany rozjazd (im dłużej obciążałem takie ogniwa tym większa była dysproporcja prądu miedzy nimi).


Słuchajcie nic nowego nie rozkminimy. Łączenie równoległe źródeł pradowych już dawno jest rozgryzione.
W przypadku zasilaczy łączenie rownoległe jest tez znane, a prądy z jednego do drugiego nie płyną bo są w obwodzie diody. W przypadku zasilaczy wystarczą te z mostka prostowniczego albo połmostka w impulsowych.
Skoro płynie prad z mocniejszego do słabszego (choc ktos stwierdził ze ze słabszego do mocniejszego) to nalezy je odseparowac diodami i nie bedzie prądów wyrownawczych.
Obciązenie zostanie wtedy oparte na ogniwach o wyższym napięciu i zdolnosci prądowej az napięcie w wyniku obciązenia na rezystancjach wewnętrznych i wyprowadzeniach nie spadnie do poziomu z aku naładowanego do napięcia niższego. W tym momencie ono też przejmie częśc obciązenia na siebie.
Rozwiązaniem zagadnienia jest skonstruowanie aku na wysokoprądowych w taki sposób aby nie były wysilone zbytnio (czyli przyjmijmy do 5A/ogniwo). Dorzucenie do tego równolegle aku z niskoprądowych do podniesienia zasięgu poprzez diode pozwoli co najwyzej odciązyc wysokoprądowe ponizej 5A.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

Prąd "wyrównujący" popłynie tylko wtedy, gdy prawie przestaniemy pobierać prąd z aku (prąd pobierany z całego aku jest mniejszy od prądu wyrównującego), w przeciwnym wypadku popłynie do silnika (prądowe prawo Kirchoffa). Ogniwa same będą się wyrównywać (przez chwilę może płynąć prąd do silnika tylko z jednego ogniwa). Bardzo ważne jest dobre połączenie termiczne ogniw (aby temperatura była zbliżona, ponieważ ma ona duży wpływ na Rw). W opisanym przez Glebora przypadku (rozładowanie pakietu w ciągu 5h) nie powinny występować jakieś wzrosty temperatury, ale w bardziej "wyżyłowanych" projektach trzeba zadbać aby temperatury ogniw nie różniły się zbytnio.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

Kolego Passat EQ przy takiej proporcji (spadku napięcia na diodzie do napięcia ogniwa) straty są gigantyczne. Ładuje się ogniwa szeregowo jedną ładowarką, bo gdyby dać oddzielnie, jedną na ogniwo sprawność była by żenująca.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 25 Sty, 2017   

gienek333 napisał/a:
Kolego Passat EQ przy takiej proporcji (spadku napięcia na diodzie do napięcia ogniwa) straty są gigantyczne. Ładuje się ogniwa szeregowo jedną ładowarką, bo gdyby dać oddzielnie, jedną na ogniwo sprawność była by żenująca.


A gdzie w moim poscie wyczytałes o diodzie na kazde ogniwo ? :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Passat_EQ napisał/a:

Skoro płynie prad z mocniejszego do słabszego (choc ktos stwierdził ze ze słabszego do mocniejszego) to nalezy je odseparowac diodami i nie bedzie prądów wyrownawczych.

Chcesz w równoległym pakiecie separować diodami słabsze 'osobniki' od mocniejszych?
Poza spadkiem napiecia na diodzie, nie bierzesz pod uwagę akumulator raz jest ładowany a raz rozładowywany, wiec dioda 'zadziała' tylko w jedną stronę.
Coś się zaplątałeś w teoriach....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Proponuję zakończyć ten temat. Gdyby to było OK, to wszyscy by tak robili, a nie robią.
Pozostańmy przy tym, że pakiet ma być zbudowany z jednakowych ogniw i nie będzie z niczym problemów.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Zrobię jeszcze swoje testy i przedstawię je w tym temacie:)
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

zeeltom napisał/a:
Proponuję zakończyć ten temat. Gdyby to było OK, to wszyscy by tak robili, a nie robią.
Pozostańmy przy tym, że pakiet ma być zbudowany z jednakowych ogniw i nie będzie z niczym problemów.
Lepiej być zdrowym i bogatym, niż biednym i chorym...
Oczywiście że lepiej użyć nowych jednakowych ogniw. Ale w moim przypadku, gdy mam dużo ogniw rozmaitych ze złomu, chciałbym wiedzieć jak je najlepiej wykorzystać. Gdy poznam zjawisko w postaci laboratoryjnej (dwa ogniwa silne i słabe) - wybiorę sposób łączenia tych rozmaitych. Czy rozmaite w paczce, czy może jednakowe, ale różne ilości w paczkach. A co do analogii: ogniwo rzeczywiste = idealne + RW, to niestety nie jest ona wystarczająca - dochodzi jeszcze "bezwładność", jak by jej nie rozumieć.
I zgadzając się z Tobą, że temat już b. długo trwa - apeluję do Kolegów by dzielili się swoją wiedzą.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Ci z nas którzy mają dużo ogniw w różnym stanie i co ważne umieją, chcą i poświęcają trochę czasu na pomiary i segregacje takich ogniw, na pewno robili, robią i będą robić takie próby.
Choćby po to by zrobić zapasowy akumulator do ebike, ale i akumulator do innych zastosowań np, oswietlenia na daczy, zasilanie awaryjne, solarne itp, itp.
Ja ze swej strony mogę potwierdzić że na pewnym etapie jeden z moich rowerów jeździł celowo na 3-ech rodzajach ogniw. Trzech bo : pryzmatyczne plaskie, średnio prądowe i laptopowe nowe-lezaki.
Ale dany typ był zawsze jednakowy w części równoległej tzn P. Moduly szeregowe były różne.
Np 5P średnioprądowe, 7P laptopowe, 2P pryzmatyczne. Wykladnikiem doboru aby byly względnie zrównoważone, nie była identyczna pojemność ale napięcie pod obciążeniem 10-15 A.
To można by odnieść do określenia @JerzyZ 'bezwładności". Dla mnie bylo to pewną gwarancją rownomiernego rozladowania, podobnej podatnosci na obciążeniem. Poza probami laboratoryjnymi na stole, robilem pomiary w ruchu z rejestratorem 8-mio kanalowym, co jakis czas. I gdy jeden segmentow wykazywal max odchylenia o ok 0,1 V od pozostalych, to 'szedl' do naprawy a w jego miejsce byl kolejny itp. To oczywiscie zabawa dla takich konstrukcji gdzie pakiet jest wymienny, nie zgrzewany w całości itp.
W takiej konstrukcji nie uzywalem BMS, byl zbędny. Jedynie balanser wpinany w złącze na czas ladowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Zeeltom przesadzasz, nie wszyscy też jeżdżą z panelami na dachu :wink: , a sądzisz że to złe?
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 27 Sty, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
Passat_EQ napisał/a:

Skoro płynie prad z mocniejszego do słabszego (choc ktos stwierdził ze ze słabszego do mocniejszego) to nalezy je odseparowac diodami i nie bedzie prądów wyrownawczych.

Chcesz w równoległym pakiecie separować diodami słabsze 'osobniki' od mocniejszych?
Poza spadkiem napiecia na diodzie, nie bierzesz pod uwagę akumulator raz jest ładowany a raz rozładowywany, wiec dioda 'zadziała' tylko w jedną stronę.
Coś się zaplątałeś w teoriach....


Czytasz to co chcesz przeczytac. Na koncu napisałem co jest rozwiązaniem problemu.

Cytat:
Rozwiązaniem zagadnienia jest skonstruowanie aku na wysokoprądowych w taki sposób aby nie były wysilone zbytnio (czyli przyjmijmy do 5A/ogniwo). Dorzucenie do tego równolegle aku z niskoprądowych do podniesienia zasięgu poprzez diode pozwoli co najwyzej odciązyc wysokoprądowe ponizej 5A.


To teraz napisze najprosciej jak potrafie.
Robimy aku z wysokopradowych i drugi z niskoprądowych.
Ten niskoprądowy łączymy poprzez diode z wysokoprądowym. Jesli aku jest 12s to spadek pod obciązeniem mniejszy niż 1V na diodzie schottky'ego nie bedzie stanowił problemu.

Łączenie równoległe źródeł zasilania o różnych rezystancjach wewnętrznych, mocach i prądach w realnym swiecie jest spotykana i nie ma prądów wyrównawczych własnie z tego powodu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group