|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
rama custon z carbonu |
Autor |
Wiadomość |
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016 rama custon z carbonu
|
|
|
Wracam do tematu ramy z carbonu. Mam kolegę , który produkuje deski kite surfingowe i obiecał mi pomóc w projekcie. Potrzebny jest tylko dobry wzór do skopiowania. Najpierw chciałem kupić rame Nyx z Kanady , ale jak za sama przesyłkę zycza sobie 1200S , to wymiekłem.
Moje pytanie brzmi: jąka ramę customowa kupilibyscie najchętniej , gdybyście mogli "zaszaleć", albo jaką ramę warto skopiować (przyjąć za wzrór) do modelu ramy carbonowej.
Byłbym też wdzieczny za krótkie uzasadnienie. |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
umbur
prezes
Pomógł: 25 razy Wiek: 41 Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 581 Skąd: Bielsko-Biała
|
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
Nie wykluczone ,że którąś z tych ramek ze zdjęć kupię i będzie służyła za wzór do zrobienia formy.
Nie zamierzam jednak wywarzać otwartych drzwi. Są ramy o sprawdzonej geometrii, bardziej lub mniej udane, .. osobiście podoba mi się mały Qulbix , ale może praktycy coś podpowiedzą. |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
Też tak odczytałem Twoją chęć i zamiar - skopiowanie sprawdzonego, polecanego wzoru i geometrii. Nic dziwnego, ponieważ:
Wielce dziwnych i efektownych, przyciągających wzrok "art-ram" jest wiele (zaryzykuję tezę, że to ich główne zadanie ) - ale czy dobrze będą się zachowywać w ciężkich (a choćby tylko realnych) warunkach i zapewnią akceptowalną wygodę jeźdźcowi?
Co do wielu z tych "art-frame'ów" mam wątpliwości...
Mnie podobają się ramy z wielu rurek, "kratownicowe" - ale to pewnie dlatego, że łatwe do skopiowania za pomocą spawania, np. z kwasówki, a to wdzięczna robota i ją lubię; z carbonem taka konstrukcja chyba piętrzyłaby trudności.
Nie znam specyfiki carbonowych ram (konstrukcji przestrzennych) w ogóle, ale chyba byłoby wtedy zbyt wiele węzłów do łączenia. |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
O wytrzymałość ramy z carbonu naprawdę bym się nie martwił . Mieszkam w regionie , gdzie mamy najnowocześniejszą w Europie fabrykę jachtów (w Ostródzie) i całośc produkcji idzie na eksport.
Kolega od desek surfingowych pokazał mi deskę skręcaną z kilku elementów tak by się zmieściła w walizce o znormalizowanych wymiarach dla podróży lotniczych. Taka deseczka waży 3,5kg i wytrzymuje Surfera przy przeciążeniu 5G.(pięć razy waga Surfera). Najtrudniejsze w laminatach jest właśnie opracowanie formy, a właściwie elementów formy bo zamkniętą skrzynkę laminuje się w kilku elementach a dopiero potem skleja do kupy, wlaminowuje tuleje itd.
Z geometrią samej ramy sobie poradzę, najwyżej zerżnę wzajemne ustawienia sterów, siodełka i pedałów wg fabrycznego roweru. Gorzej jest z tylnym wachaczem i amortyzatorem, tu jest naprawdę wiele ustawień i rozwiązań. |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
maran_hand
dyrektor
Pomógł: 5 razy Dołączył: 01 Lut 2015 Posty: 459 Skąd: Warszawa-Sadyba
|
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
maran_hand napisał/a: | Moje wiadomości o carbonie są żadne...
Dlatego zapytam, a to nie jest tak, że carbon jest bardzo wytrzymały jeśli chodzi o skręcenia ale już na uderzenia nie?
Co z gniazdami osadzenia łożysk, sterów? Wykonane z carbonu nie wróżą długiej trwałości. Dodatkowo przy dużych prędkościach, ostrej jazdzie po terenie .. Trochę to ryzykowne. |
Moje przekonywanie wszystkich hartcorowców na tym forum , że carbon jest ok. tylko trochę droższy, jest bez sensu.
Ramy carbonowe do zwykłych rowerów produkujei się już od lat 20. Są one średnio 2-3 ray droższe od alu, bo alu produkuje się w większości na tajwaniei w formach ciśnieniowych w wielkich seriach. Ramy carbonowe do rowerów produkuje się głownie w Europie , niestety dalej ręcznie układając kolejne warstwy..... ramy customowe do e-bajków tez się jednak produkuje ręcznie w małych warsztatach , wiec nie ma tu ani wielkiej technologii ani kunsztu wykonania.
Przy carbonie sprawa jest prosta,.. najpierw potrzebna jest sensowna , dopracowana forma, a potem w zależności od potrzeby (czyt mocy bajka), można dokładać kolejne warstwy szkła, carbonu czy kevlaru. Zapewniam , że można zrobić ramę po której przejedzie 40 tonowa ciężarówka i rama wytrzyma., Trzy warstwy kevlaru nie rozetniesz nawet siekierą. Oczywiście wszystko jest do zniszczenia, ale co Ci przyjdzie po niezniszczalnej ramie, jak Ci się głowa urwie przy dużym przeciążeniu |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
Mało jest customów carbonowych, jak sądzę, z tego powodu, że jak już ktoś umie kłaśc carbon to nie robi kanciatej samonośnej skrzyniowej ramy tylko takie badziewia za dziesiątki tyś ojro czy petrolarów:
czy ten wspomniana rama nyx, którą można zakupić za jedyne 12k zł z dostawą do domu
i to wszystko w myśl zasady "carbon zobowiązuje"
Niby dla wszystkich, a w rzeczywistości dla nikogo. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
Kolego Tas, ta pierwsza rama audi podoba mi się niezmiennie, jednak nie doczekała się produkcji seryjnej i nie mogę jej kupic jako wzoru.
"Skrzynki" o pożądanej geometrii typu Vwctor też mogą być, więc chętnie usłyszę jaką konkretnie ramę byś widział w carbonie.
To co przedstawiłeś , jest odzwierciedleniem naszej pieprzonej ekonomii, która ktoś przedstawił mniej więcej tak:" wyprodukować trampki w chinach po 10 dolców za pare, nakleić logo Jordana z MBA i sprzedać te trampki po 200S jako hit sezonu na zachodzie. Jak nie pójdą to zrobimy promocję blackfriday i sprzedamy po 100S".
Dla snobów mamy trampki po 1000S |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
Proponuje bombera z carbonu |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
też się Tomas zastanawiałem czy Orginał jest najlepszy ze względu na geometrię, czy następni , którzy go kopiowali, coś jednak poprawili, np. takie ramki:
http://www.futrelectricbike.com/ |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
medykmtb [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
audi jak wiele multidolarowych produkcji dla szpanu to zabawki dla snobow dodatkowo czesto z gownianym silnikiem i zasiegiem wysoce niesatysfakcjonujacym.budowa powinna zaczac sie od pojemnej i sensownej skrzyni na aku, wahacz tylnego kola raczej ma sens metalowy, nie bede wchodzil w szczegoly czemu.gniazda mocowan lozysk musza byc metalowe oplecione i wklejone w carbon by nic sie nie wyrobilo.mat ramy-jak najbardziej mieszanie warstw carbon/kevlar ma sens po min 3-5 warstw kazdego i masz czolg, technologia mieszania z wloknem szklanym to slaby pomysl rodem z treka lat'90.jak dla mnie rama musi byc z mozliwym skokiem p/t 20-30cm i to ma dopiero ma sens, przy skrzyni mieszczacej min 48-80v/40ah zaleznie od potrzeb i chemii aku jest szansa na zrobienie ok 5-6kgkompozytowo-alumiowej ramy o super parametrach |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 30 Gru, 2016
|
|
|
Audi bym zrobił bez tej dziury w srodku, wtedy byłoby więcej przestrzeni na baterię.
Wachacz oczywiście z aluminium lotniczego. można też zrobić doł sandwiczowy z korytkiem na prowadzenie przewodów.
W modelu Audi podoba mi się górne zamocowanie wachacza tylko chyba takie rozwiązanie ogranicza duży skok dampera i mocowanie normalnego siodełka |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
medykmtb [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 31 Gru, 2016
|
|
|
na tylni wahacz dajesz 6061 lub latwiejsze do zdobycia w tej czesci europy 7020 a dokladnie jego zblizony odpowiednik z serii PA-
juz nie pamietam ile ale info do zdobycia w polskich normach, potem hartowanie-usluga platna i tylko u prawdziwych specow ma sens.mocowanie osi tylnego wahacza jest najbardziej optymalne jak najblizej suportu nie koniecznie w nim samym(mimo ze to punkt najlepszy)to wymaga niepotrzebnych komplikacji technicznych.mysle ze temat ogolnie jest do ogarniecia, obawiam sie tylko zbytu ze wzgledu na cene.polski rynek nie jest zbyt chlonny na drozsze produkty od chinskich odpowiednikow chocby wazacych 5x tyle a slabszych wytrzymalosciowo.wszystcy wiemy iz konstrukcje typu stealth sa optymalna baza na start.tylko ilu znajdziemy klientow?no tez zalezy jakie masz dojscia i zaufanie do fachowcow od kompozytow, czy nie ukradna ci pomyslu?jak z dojsciem do materialow skladowych( maty, zywice, z czego i jak trwale beda "kopyta" na formy i czy wylacznie do twojego uzytku)tu bardzo duzo klod wpada pod nogi. |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Sob 31 Gru, 2016
|
|
|
medykmtb napisał/a: | na tylni wahacz dajesz 6061 lub latwiejsze do zdobycia w tej czesci europy 7020 a dokladnie jego zblizony odpowiednik z serii PA-
juz nie pamietam ile ale info do zdobycia w polskich normach, potem hartowanie-usluga platna i tylko u prawdziwych specow ma sens.mocowanie osi tylnego wahacza jest najbardziej optymalne jak najblizej suportu nie koniecznie w nim samym(mimo ze to punkt najlepszy)to wymaga niepotrzebnych komplikacji technicznych.mysle ze temat ogolnie jest do ogarniecia, obawiam sie tylko zbytu ze wzgledu na cene.polski rynek nie jest zbyt chlonny na drozsze produkty od chinskich odpowiednikow chocby wazacych 5x tyle a slabszych wytrzymalosciowo.wszystcy wiemy iz konstrukcje typu stealth sa optymalna baza na start.tylko ilu znajdziemy klientow?no tez zalezy jakie masz dojscia i zaufanie do fachowcow od kompozytow, czy nie ukradna ci pomyslu?jak z dojsciem do materialow skladowych( maty, zywice, z czego i jak trwale beda "kopyta" na formy i czy wylacznie do twojego uzytku)tu bardzo duzo klod wpada pod nogi. |
Dzięki, też myślałem o alu7020,... a możesz mi wytłumaczyć dlaczego oś suportu przechodzaca przez oś wachacza jest najlepsza ? Istnieją też rozwiązania , gdzie oś suportu jest mocowana w ruchomym wachaczu, tego kompletnie nie rozumiem. |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|