|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Skuter elektryczny - czujnik halla, kontroler |
Autor |
Wiadomość |
lgopel
początkujący
Dołączył: 25 Lut 2017 Posty: 4 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 26 Lut, 2017 Skuter elektryczny - czujnik halla, kontroler
|
|
|
Dzień dobry
Jestem w trakcie naprawy skutera elektrycznego sprowadzonego z niemiec (made in china). Sercem układu jest kontroler 700W z dwunastoma tranzystorami MOSFET na napięcie 48V.
Dzięki informacjom znajdującym się na forum zdiagnozowałem kilka usterek.
1. Uszkodzony jeden z czujników halla w silniku.
Jak zabrać się do wymiany czujnika ? Na co należy zwrócić uwagę ?
2. Uszkodzony kontroler a dokładnie jedna z faz (oznaczona kolorem niebieskim). Mierząc rezystancje na wadliwej fazie wartości odbiegały od pozostałych faz. Po podłączeniu fazy (niebieskiej) do kontrolera silnik ciężej się obraca, przy zasilonym i niezasilonym kontrolerze.
W kontrolerze miga czerwona dioda (nie wiem czy tak ma być, czy to też wskazuje na awarie).
Sprawdzałem poprawność działania manetki, podłączając ją pod oddzielne źródło zasilania 5V (czerwony +, czarny -) na zielonym podczas kręcenia manetką odnotowałem zmiany wartości napięcia. Przy połączeniu manetki do kontrolera między czerwonym a zielonym jest 5V, kręcąc manetką wartości między poszczególnymi kolorami nie zmieniają się.
Czy uszkodzone tranzystory mogą mieć wpływ na zasilanie manetki ? (czujniki halla są zasilone prawidłowo)
Lepiej wymienić tranzystory czy kupić nowy kontroler ?
Z góry dziękuję za wskazówki i rady.
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 26 Lut, 2017 Re: Skuter elektryczny - czujnik halla, kontroler
|
|
|
lgopel napisał/a: | ...
1. Uszkodzony jeden z czujników halla w silniku.
Jak zabrać się do wymiany czujnika ? Na co należy zwrócić uwagę ? |
Trzeba wydłubać uszkodzony hall i wcisnąć tam nowy, sprawny.
lgopel napisał/a: |
2. Uszkodzony kontroler a dokładnie jedna z faz (oznaczona kolorem niebieskim). Mierząc rezystancje na wadliwej fazie wartości odbiegały od pozostałych faz. Po podłączeniu fazy (niebieskiej) do kontrolera silnik ciężej się obraca, przy zasilonym i niezasilonym kontrolerze. |
Wygląda na spalone tranzystory fazy powodujące zwarcie.
Trzeba wymienić.
lgopel napisał/a: |
... Przy połączeniu manetki do kontrolera między czerwonym a zielonym jest 5V, kręcąc manetką wartości między poszczególnymi kolorami nie zmieniają się.
... |
Sprawdź masę doprowadzoną do manetki. Wygląda, jakby jej nie było. |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 47 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 26 Lut, 2017
|
|
|
Cześć
Hall to SS41 cyfrowy-przełączający , trzeba wyciągnąć starego i nowy w tej samej pozycji wkleić (napisy z przodu).
Też mam podobny sterownik tylko mały 6 mosfet i już 3 razy go przypaliłem i naprawiłem , zawsze przebijało dolny mosfet (od strony minus zasilania).
Na odpiętym silniku pomierz te 6 par mosfetów miernikiem na teście diody , pomiędzy 2-3 nogami mosfeta w jedną stronę musi być bez przejścia , a w druga strone 0.4V - 0.6V.
Uszkodzony (para) będzie miało zwarcie w 2 strony nawet 3 nogi do kupy.
Wy lutuj oba , dotknij palcami 3 końcówki na raz (rozładujesz bramkę) , zmierz na teście diody pomiędzy 2-3 też powinno być około 0.5V i bez przejścia w drugą , ale na pewno oba albo jeden będą przebite.
Trzeba też pomierzyć na sterowniku czy driwery mosfetów nie przypalone . Zmierz na zakresie omomierza pomiędzy 1-3 na płytce po wy lutowanych mosfetach , u mnie było 18 do 25 kilo om .
Na pozostałych mosfetach w płytce też zmierz tak samo , powinno być podobnie.
Na foto widzę ze też są mosfety na 75V jak u mnie , jak zasiliłem sterownik z 14S max 58V to zaczęły padać , silnik MXUS też swoje zrobił.
W zapasach mam oryginalne IRFB4110 po 12 zł/sztuka i jak na razie spokój , 3x przypaliłem dolne mosfety i teraz mam 3 stare na 75V i 3 nowe na 100V.
Po drugim przypaleniu nawet dałem dodatkowo dobre kondensatory foliowe Wima 1 uF 2 sztuki na zasilaniu ale nie pomogły i 3 raz przypaliło.
Mosfety 75V przy sterowniku na 48V są na styk , wystarczy większe przepięcie od silnika przy ruszaniu i przebija 100V muszą być .
To tyle co pamiętam z bojów z słabiutkim sterownikiem 6-mosfet , silnikiem MXUS V2 i akku 14S 58V . |
|
|
|
|
lgopel
początkujący
Dołączył: 25 Lut 2017 Posty: 4 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 27 Lut, 2017
|
|
|
Dziękuję Panowie za rady.
Chyba skuszę się na zakup nowego kontrolera . Tylko teraz muszę znaleźć odpowiedni, działający prawidłowo. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
|
|
|
|
lgopel
początkujący
Dołączył: 25 Lut 2017 Posty: 4 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 04 Mar, 2017
|
|
|
zeeltom proponując mi kontroler miałeś na myśli, że będę mógł sobie kiedyś zwiększyć napięcie czy poprostu ten kontroler jest wytrzymalszy ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 04 Mar, 2017
|
|
|
lgopel napisał/a: | ... Tylko teraz muszę znaleźć odpowiedni, działający prawidłowo. |
Ten będzie działał prawidłowo. A w przyszłości możesz sobie podnieść napięcie bez większych problemów. Dopuszczalny prąd też da się zmienić na mniejszy, ingerując w sterownik, jeśli 45A jest za dużo. Na pewno będzie wytrzymalszy od sterownika o mniejszej mocy. Kupujesz raz i masz na przyszłe instalacje jak znalazł |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|