Akumulator sparta 24V NiMh - jak ładować |
Autor |
Wiadomość |
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 27 Lut, 2017 Akumulator sparta 24V NiMh - jak ładować
|
|
|
Hej,
Planuje przerobić swoją Sparta na zewnętrzny kontroler ale chciałbym pozostawić obecne ogniwa NIMH 10Ah GP1000DH. Posiadam ładowarkę - podróbkę podajże 2A.
Pytanie czy po wywaleniu kontrolera z baterii jestem w stanie bezpiecznie i skutecznie ładowac ogniwa.
Jak według was jest najlepiej ładować oraz kontrolować ogniwa przed nadmiernym rozładowaniem. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 27 Lut, 2017
|
|
|
Jeśli ładowarka posiada ograniczenie prądowe i stabilizowane napięcie to nie potrzeba żadnego dodatkowego układu do kontroli aku nimh, po prostu po naładowaniu do końcowego napięcia prąd zacznie spadać, co będzie skutkowało końcem ładowania.
Co do odcięcia przy rozładowaniu to w przypadku sterowników z którymi mialem styczność, byly one projektowane dla akumulatorów żelowych i odcinały napięcie gdy akumulatory miały mniej niż 9-10v co dla sterownika 24v będzie stanowić próg odcięcia w granicach 18-20v. Nie wiem, do jakiego napięcia można rozładowywać NIMH, ale 1v na ogniwo wydaje się być bezpieczną granicą. |
_________________ Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv |
|
|
|
|
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Chcę zastosować sterownik zewnętrzny 250w 15A z manetka kciukowa. Ma on odcięcie 19,5v +/- 0,5v. Z tego co wyczytal mi z charakterystyki ogniw można je rozładować z 1,2 do 1 v na ogniwo. W skrajnym przypadku będę miał 0,95 v. Czy to ok? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
No przecież NiMH nie ładuje się jak Ołowiowe czy Litowe, to nie jest typowe ładowanie CC/CV...
Musi być specjalistyczna ładowarka do NiMH badająca tzw delta V czyli naturalny spadek napięcia na naładowanej do pełna celi (ładowanie impulsami po kilkanaście kilkadziesiąt sekund) lub starsza metoda delta T (popularna w NiCD) badająca temperaturę ogniw podczas ładowania i wykrywająca moment nagłego nagrzewania się naładowanego ogniwa. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Racja Tas, pytanie tylko jak realizowane jest ładowanie w Sparcie, delta t czy delta v. Wydaje mi sie, że przy niektórych ogniw ach są czujniki temperatury więc raczej delta t . Pytanie jak to wszystko połączyć aby działało z ładowarką do sparta po wywaleniu kontrolera z baterii . W ładowarce są 3piny.Zaznaczam, że mam nieorginalna ładowarkę. |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
A jest jakiś powód by zostawiać ten typ ogniw . Jaki jest ich stan ? Ja ze Sparty wywaliłem pakiet 24V nicd i zastąpiłem 10s 4p . Od około 5 lat działa wszystko bdb ( 12mies w roku). Od samego początku pakiet nie ma bmsa a ładowany jest 2 modelarskimi z balansowaniem. Przed nadmiernym rozładowaniem chroni tylko kontrolka przy manetce i odcięcie sterownika (około 3V/cela). I to tyle ,mama nie ma najmniejszych problemów z tym rowerem.Po prostu działa. |
|
|
|
|
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Pykacz napisał/a: | A jest jakiś powód by zostawiać ten typ ogniw . Jaki jest ich stan ? Ja ze Sparty wywaliłem pakiet 24V nicd i zastąpiłem 10s 4p . Od około 5 lat działa wszystko bdb ( 12mies w roku). Od samego początku pakiet nie ma bmsa a ładowany jest 2 modelarskimi z balansowaniem. Przed nadmiernym rozładowaniem chroni tylko kontrolka przy manetce i odcięcie sterownika (około 3V/cela). I to tyle ,mama nie ma najmniejszych problemów z tym rowerem.Po prostu działa. |
Powód jest taki, że idealnie pasuje w ramę. Mam 3 takie baterie i 20 sprawnych ogniw jestem w stanie wybrać. Domyślam się, że nie będzie to jakiś super szybki przecinak z dużym zasięgiem ale jako rower na zakupy sprawdzi się idealnie. Dodatkowo nie chciałbym podłączać 2 ładowarek modelarskich tylko wstawiam do garażu, podpinam wtyczkę z ładowarki do roweru i idę do domu. |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Sprawnych to znaczy ile pojemności w nich zostało ? Pewnie mają sporo mniej pojemności niż na początku ale jeśli to akceptujesz i są równe to ok . Są równe ? Te ogniwa mają już swoje lata więc może nie warto się dalej w nicd pchać do tego efekt pamięci . Co do ładowania to teraz będzie jedna ładowarka modelarska i też wstawiam od zawsze do garazu podłączam ładowarkę i idę do domu . |
|
|
|
|
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Pykacz napisał/a: | Sprawnych to znaczy ile pojemności w nich zostało ? Pewnie mają sporo mniej pojemności niż na początku ale jeśli to akceptujesz i są równe to ok . Są równe ? Te ogniwa mają już swoje lata więc może nie warto się dalej w nicd pchać do tego efekt pamięci . Co do ładowania to teraz będzie jedna ładowarka modelarska i też wstawiam od zawsze do garazu podłączam ładowarkę i idę do domu . |
U mnie są NiMh.
https://www.google.pl/url...Z21lsOw&cad=rja |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Jak masz ładowarkę modelarską z trybem NiMh to przetestuj osobno każde ogniwo , a potem całość ładuj jako NiMh jak max napięcia starczy z ładowarki 1.6V x ilość ogniw.
Minus delta V w opcjach ładowarki można ustawić jak jest - czułość wyłączania .
A jak nie masz modelarskiej to dla bezpieczeństwa 1.45V max na ogniwo i małym prądem , powinny sie trochę wy balansować na małym prądzie pod koniec ładowania. |
Ostatnio zmieniony przez KrzysiekEV Wto 28 Lut, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
A co się może stać podczas ładowania NI-xx fazami cc/cv? Zanim zakupiłem ładowarkę modelarską to stosowałem taki sposób ładowania do wszystkich pakietów z tej chemii i nic się z nimi nie działo. Być może na dłuższą metę występują jakieś skutki uboczne?
Przyjąłem sobie wtedy zasadę 1,5v na celę i prąd 0,5c
Trochę się wyjaśniło, bo zawsze się zastanawiałem, czemu montują termistor w bateriach od wkrętarek, całe życie się człowiek uczy |
_________________ Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv |
|
|
|
|
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
KrzysiekEV napisał/a: | Jak masz ładowarkę modelarską z trybem NiMh to przetestuj osobno każde ogniwo , a potem całość ładuj jako NiMh jak max napięcia starczy z ładowarki 1.6V x ilość ogniw.
Minus delta V w opcjach ładowarki można ustawić jak jest - czułość wyłączania .
A jak nie masz modelarskiej to dla bezpieczeństwa 1.45V max na ogniwo i małym prądem , powinny sie trochę wy balansować na małym prądzie pod koniec ładowania. |
Bateria jest w konfiguracji 10S2P, posiadam chyba najprostszą ładowarkę ImaxB6.
Podobno NimH auto nie działa za dobrze w tej ładowarce.
Ładowarka - ładowanie akumulatorów NiMh o liczbie ogniw od 1 do 15.
Prąd ładowania 0,1 - 5A
Prąd rozładowania 0,1 - 5A
Ustawienia z karty katalogowej akumulatora:
Fast Charge:
2-5A
-deltaV 0-5mV
dT/dt: 0,8 deg C/min
TCO: 50-55 deg. C
Timer: 105% nominal input.
Czy mogę łądowac cały pakiet tą ładowarką?
Testowanie pojedynczych ogniw tą ładowarką zajmie chyba wieczność - ze względu na max prąd ładowania-rozładowania 5A.
Zgodnie z karta techniczną akumulatora:
Ładowanie 1A - 16 godzin
Rozładowanie 5A - 2 godziny
Może ktoś z bardziej doświadczonych kolegów podpowiedzieć jak to sprytnie i szybko przetestować (wybrać najlepsze ogniwa) i czym później ładować kompletny pakiet w rowerze. (najchętniej użyłbym ładowarki od sparty - ze względu na prostotę w eksploatacji) |
Ostatnio zmieniony przez Tsport Wto 28 Lut, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
W mojej icharger 3010B też auto dziwnie działa , ręcznie ustawiam prąd ładowania .
Daj 2A i temperaturę sprawdzaj czy nie za ciepłe .
Akku ładuj odłączony od sterownika bo kondensatory będą przeszkadzać , tryb NiMh ładuje impulsowo
i sprawdza napięcie . |
|
|
|
|
Tsport
stażysta
Dołączył: 11 Mar 2015 Posty: 123 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
KrzysiekEV napisał/a: | W mojej icharger 3010B też auto dziwnie działa , ręcznie ustawiam prąd ładowania .
Daj 2A i temperaturę sprawdzaj czy nie za ciepłe .
Akku ładuj odłączony od sterownika bo kondensatory będą przeszkadzać , tryb NiMh ładuje impulsowo
i sprawdza napięcie . |
A czy ImaxB6 całą wiązkę 20 sztuk pociągnie po odłączeniu sterownika? Zmodyfikowałem powyższy post w trakcie jak udzielałeś odpowiedzi. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017
|
|
|
Cytuję:
"iMAX B6 posiada maksymalną moc wyjściową 50W. Dzięki temu posiada możliwość ładowania lub rozładowania do 15 ogniw NiCd / NiMH lub 6 ogniw litowych z maksymalnym prądem 5.0A"
Więc chyba w grę wchodzi tylko ładowanie akumulatora na dwa razy (po 10 ogniw) |
_________________ Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv |
|
|
|
|
|