ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Maksymalna obciążalność przewodów fazowych
Autor Wiadomość
PawLas
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

Jest TWR (temperaturowy współczynnik rezystancji) dla danego materiału.
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Temperaturowy_współczynnik_rezystancji
Dla miedzi TWR=3,9x10^-3 na 1"C. Czyli o ok. 4% wzrasta rezystancja przewodu na każde 10"C przyrostu temperatury.
Żeby utrzymać prąd w kablu sterownik podnosi napięcie, żeby zrównoważyć moc wydzieloną na cieplejszym, bardziej opornym kablu.

Przy większym napięciu, tym samym prądzie jest większa całkowita moc. Różnica mocy idzie w przyrodę czyli w grzanie, a silnik kręci tak samo mocno. Z tym samym momentem.
"Głupi" sterownik spali silnik, "cwany" nie.

Słowo kluczowe: BarmalX2, BarmalX4.

Żartem, rozgrzanie silnika elektrycznego i spalinowego to dwie różne rzeczy.
Czekamy na nadprzewodniki i będziemy latać rowerami do roboty.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

PawLas napisał/a:
...Żeby utrzymać prąd w kablu sterownik podnosi napięcie, żeby zrównoważyć moc wydzieloną na cieplejszym, bardziej opornym kablu.
https://goo.gl/photos/66TtBLXkyvcAFVMRA....


Powyżej napięcia baterii. :wink:
Tu chodzi raczej o wydzielaną moc na 10cm i na 1m przy tym samym prądzie.
 
 
PawLas
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

tkoko napisał/a:
PawLas napisał/a:
...Żeby utrzymać prąd w kablu sterownik podnosi napięcie, żeby zrównoważyć moc wydzieloną na cieplejszym, bardziej opornym kablu.
https://goo.gl/photos/66TtBLXkyvcAFVMRA....


Powyżej napięcia baterii. :wink:
Tu chodzi raczej o wydzielaną moc na 10cm i na 1m przy tym samym prądzie.


Zmierz, nie marudź. Po co powyżej napięcia baterii?
Staram się wytłumaczyć mechanizm tego zjawiska.
Najprostsza logika jednak trafia do znakomitej większości. Przykro mi, jeśli nie do wszystkich. 😧
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

A wiecie jakie są oporności takich metrowych odcinków dla miedzi? Popatrzcie w tabele i nie róbcie niepotrzebnego szumu.
 
 
PawLas
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

Cytat:

Tu chodzi raczej o wydzielaną moc na 10cm i na 1m przy tym samym prądzie.

To może wytłumaczysz skąd się bierze ten sam prąd na 10x większej rezystancji?
 
 
PawLas
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
A wiecie jakie są oporności takich metrowych odcinków dla miedzi? Popatrzcie w tabele i nie róbcie niepotrzebnego szumu.


2mm2, 1m, 20"C -> 8,4 mOhm. 60A-30W, 80A-54W, 100A-84W
4mm2, 1m, 20"C -> 4,2 mOhm. 60A-15W, 80A-27W, 100A-42W

2mm2, 1m, 80"C 100A-105W

Orientacyjnie dla miedzi. Nie wiem jak że srebrzonymi w teflonie.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

PawLas napisał/a:
zeeltom napisał/a:
A wiecie jakie są oporności takich metrowych odcinków dla miedzi? Popatrzcie w tabele i nie róbcie niepotrzebnego szumu.


2mm2, 1m, 20"C -> 8,4 mOhm. 60A-30W, 80A-54W, 100A-84W
4mm2, 1m, 20"C -> 4,2 mOhm. 60A-15W, 80A-27W, 100A-42W

2mm2, 1m, 80"C 100A-105W

Orientacyjnie dla miedzi. Nie wiem jak że srebrzonymi w teflonie.


Sam podałeś dane więc spytam? Jaka moc wydzieli się na kablu 1m x 2.2mm, a jaka na kablu 10cm x 2.2mm + 90cm złożone z 10 kabli 2.2mm i który kabel będzie lepszy do roweru?
 
 
PawLas
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Mar, 2017   

P=I^2*R dla prądu stałego. Bez przesunięcia fazowego pomiedzy U i I.
ρ=1,72*10^-8
R=ρ*l/S twoje S=2,2mm2, l=1m
P=? ...nie podałeś przy jakim prądzie i temperaturze.

Podstaw i oblicz. Najlepiej napisz ile ci wyszło i który najlepszy. Pozdrawiam.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

Walka z wiatrakami :) Te 100A, to przy jakim napięciu? 60V? Więcej? To wtedy mamy 6.000W mocy a spadki rzędu kilkudziesięciu watów są bez znaczenia. 1% mocy traconej na przewodach jest tak ważny? Lepiej zadbać o porządne baterie ;) Podejrzewam (nie mierzyłem) że więcej się straci na wszelakich złączkach (jeśli ktoś nie lutuje przewodów), niż na walce ze średnicą przewodu na odcinku kilkudziesięciu cm.
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

Zeeltom z całym szacunkiem ale tego wlasnie dotyczy temat :lol: Fajnie jest wiedziec i zdawac sobie sprawe z takich rzeczy... Tym bardziej ze na zlocie ma byc hamownia to i cicha konkurencja sie stworzy miedzy zawodnikami :cool: Każdy wat ważny! :cool:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

Swojego czasu miałem w skuterku reflektor halogenowy 55W, czyli tyle ile straty w przewodach przy prądach 100A. Kontroler wyłączał silnik, bo bateria się skończyła, a reflektor, jak świecił, tak świecił. Temat dotyczy obciążalności prądowej w przewodach, a nie strat w nich powstających.
Czyli chodzi o stwierdzenie ile A można bezpiecznie puścić przez przewód o określonej średnicy i materiale.
Ideałem byłby silnik, który miał by dużą średnicę osi i duży otwór na przewody. Wtedy można by upchać przewody 10mm2. Tylko co na to cewki silnika powiedzą? ;)
 
 
PawLas
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
Walka z wiatrakami :) Te 100A, to przy jakim napięciu? 60V? Więcej? To wtedy mamy 6.000W mocy a spadki rzędu kilkudziesięciu watów są bez znaczenia. 1% mocy traconej na przewodach jest tak ważny? Lepiej zadbać o porządne baterie ;) Podejrzewam (nie mierzyłem) że więcej się straci na wszelakich złączkach (jeśli ktoś nie lutuje przewodów), niż na walce ze średnicą przewodu na odcinku kilkudziesięciu cm.


P=I^2*R
Bez znaczenia przy jakim napięciu. We wzorze nie ma U. Widać więc, że grzanie i straty zależą od PRĄDU w przewodzie i materiału, a nie od napięcia.

Rozumiem, że dla niektórych to "oczywiste", ale jak widać niektórzy jednak potrzebują opisania że tak powiem, kawę na ławę.
O to chodzi, że każdy może sobie oszacować co go interesuje. Czasem świta coś w głowie i człek potrzebuje przeczytać dwa zdania wprost na temat.

Gość się pyta kilka postów powyżej, czy lepszy kabel cały cienki, czy miejscowo cienki i zadaje cierpkie pytania. No widać, że ni w ząb nie klei o co cho... to objaśniam cierpliwie, bo ja akurat wiem :-) )). I dobrze mi z tym.


Też mi się właśnie wydaje, że tego dotyczy temat i niezbyt rozumiem te animozje. Myślałem, że lepiej wiedzieć niż nie wiedzieć. Mam wrażenie Zeeltom, że sam prowokujesz zbędny szum. :???:
To czy się kabel skopci, czy nie, zależy od warunków chłodzenia. Też nie od napięcia. :twisted: :mrgreen: :razz:
Ćwiczonko: Weź plastikowy worek, wlej wody do środka i od spodu podpal zapalniczką.
Wnioski: Dobre odprowadzenie ciepła, izolacja cała. :shock:




Pozdrowienia dla malkontentów przed poranną kawą.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

Temat brzmi: Maksymalna obciążalność przewodów fazowych.
Czego tu nie rozumiesz?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

PawLas napisał/a:

P=I^2*R
Bez znaczenia przy jakim napięciu. We wzorze nie ma U.
...

Nie ma U? A co to jest I*R?
Weź no zastanów się zanim napiszesz takie rzeczy.
Wzór na moc to P=I*U a U=I*R
Czyli P=U*I, albo inaczej P=I*I*R
Zwykłe przekształcenia wzorów się kłaniają :P
To chyba szkoła podstawowa, albo nieco wyżej :P
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

Mi raczej chodziło o to aby grzania czyli strat uniknąć. Jeżeli chcialibyśmy uniknąć zwarć bo izolacja się stopiła to pytanie brzmialo by jak nanieść ceramikę na giętki przewód :lol:

W sterownikach najwiekszy prąd płynie przy zerowych obrotach przez co uznać można że płynie prąd stały. Myślę że powinniśmy dobierać przekrój przewodu trochę mniejszy niż maksymalny prąd fazowy z tego względu że ten prąd plynie przez bardzo krotka chwile.

Tylko co dalej gdy obroty silnika- częstotliwość w przewodach rośnie? Czy przekrój dla prądu stałeg bedzie wystarczający dla prądu zmiennego?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group