ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Starzenie ogniw Li-Ion
Autor Wiadomość
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 11 Mar, 2017   Starzenie ogniw Li-Ion

Wcześniejsze i aktualne porównanie dwóch fabrycznych baterii Li-Ion po 4 latach.

Obie baterie rok produkcji zapewne 2013 (obserwowałem je od 2013r).

Bateria litowo-jonowa SAMSUNG + BMS
Nap... 36V / poj... 7,8Ah {280Wh}
Max. nap.. ładowania 42V Max. prąd rozładowania 15A
Napięcie odcięcia 26V Opór wewnętrzny ≤75 mΩ

bateria "A" kupiona w lecie 2014r, używana / ładowana regularnie od wiosny do jesieni. Bateria "B" kupiona jesienią 2014r i używana / ładowana sporadycznie, w zależności od potrzeb.

Ładowane ładowarkami li-Ion Magma model; HGSPCHAONFF DC 36V / 3A. Początkowo maksymalne napięcie wynosiło ~41.8V, aktualnie ~42V.

Baterie są ładowane w sposób "typowy" (tak jak ładuje się laptopy, smartwony czy inny sprzęt z bateriami).
Nie mają żadnej dodatkowej "konserwacji" (wyrównywania ogniw itp.). Zimą "leżakują" w nieogrzewanej szopie bez żadnych doładowań.

1. test baterii - Sob 07 Mar, 2015r (napięcie i prąd mierzone miernikiem, watogodziny obliczone)
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#55200
Bat "B" rozładowanie - od 41.35V do 31V (~34V), prąd 5.90-5.2A, ~ 245Wh z 280Wh (minimalne grzanie baterii od 34V)

2. test baterii - Nie 10 Kwi, 2016r (parametry mierzone watomierzem)
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#76300
Bat "A" rozładowanie - od 41.85V do odciecia BMS'a 28.95V (33.85V), prąd 5.85-5.15A, 251Wh z 280Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.72V do odciecia BMS'a 28.95V (33.55V), prąd 5.85-5.15A, 252Wh z 280Wh
Bat "A" ładowanie - od 33.85V do 41.88V, 00A (9godz) ~293Wh
Bat "B" ładowanie - od 33.55V do 41.88V, 00A (9godz) ~291Wh
(bateria wyraźnie grzeje się w trakcie testu)

3.aktualny test baterii - marzec 2017r (parametry mierzone watomierzem)
Bat "A" rozładowanie - od 41.97V do odciecia BMS'a 28.95V (34.55V), prąd 5.70-4.9A, 247Wh z 280Wh
Bat "B" rozładowanie - od 41.93V do odciecia BMS'a 28.95V (34.27V), prąd 5.70-4.9A, 251Wh z 280Wh
Bat "A" ładowanie - od 34.55V do 42.19V (41,80V), 06A (8 godz) ~300Wh
Bat "B" ładowanie - od 34.27V do 42.18V (41,91v), 00A (8 godz) ~308Wh
(grzanie podobne jak rok wcześniej, lecz jest to subiektywna ocena)

Z porównania wynika że pojemność spadła niewiele, głównie wzrosło RW (spada prąd, wzrasta temperatura) i to niezależnie czy bateria jest używana czy nie (starzenie).
Ostatnio zmieniony przez tkoko Nie 29 Paź, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

Czy robiłeś może jakieś testy w kategorii "zimowania" baterii, w sensie jak należy to robić, z jakim napięciem, czy symulować podczas zimy cykle rozładowania i ładowania, w jakich temperaturach przechowywać ? Albo czy masz z tym jakieś doświadczenie ?

Jeszcze jedno pytanie odnośnie trwałości. Jeśli jeżdżę do pracy (12km w obie strony), to lepiej ładować baterię powiedzmy raz w tygodniu (robiąc cykl od mocnego rozładowania do pełna), czy lepiej co dzień, lub co dwa dni podładowywać (cykl od powiedzmy 60% do pełna), albo jeszcze inaczej, ładować w momencie gdy bateria ma około 40% energii, i odłączać ładowarkę gdy osiągnie 80% ? Jak to się przekłada na trwałość ?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

Mikkonen napisał/a:
Czy robiłeś może jakieś testy w kategorii "zimowania" baterii, w sensie jak należy to robić, z jakim napięciem, czy symulować podczas zimy cykle rozładowania i ładowania, w jakich temperaturach przechowywać ? Albo czy masz z tym jakieś doświadczenie ?

Jeszcze jedno pytanie odnośnie trwałości. Jeśli jeżdżę do pracy (12km w obie strony), to lepiej ładować baterię powiedzmy raz w tygodniu (robiąc cykl od mocnego rozładowania do pełna), czy lepiej co dzień, lub co dwa dni podładowywać (cykl od powiedzmy 60% do pełna), albo jeszcze inaczej, ładować w momencie gdy bateria ma około 40% energii, i odłączać ładowarkę gdy osiągnie 80% ? Jak to się przekłada na trwałość ?


Osobiście nie "męczą" mnie tego typu problemy bo uważam że ma to niewielki wpływ na baterię (co wynika i z porównania obu baterii po 3 latach). Bateria "B" była naładowana do pełna (zapewne do ~41.8V) od września do marca (rower przechowywany w nieogrzewanej szopie). Przed testem (początek marca) miała ~41.5V. Bateria "A" była rozładowana do 50 - 60% (po ostatniej jeździe w listopadzie nie była doładowywana).
Jeżeli chodzi o ładowanie w trakcie użytkowania, to osobiście ładuję prawie zawsze po przyjeździe. Często kilka razy, jeżeli jadę gdzieś ponownie. ładuję "do oporu" często od wieczora do rana. Baterie muszą mieć BMS'a a ładowarka odpowiednie napięcie i prąd CV.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

A jeśli ładowarka będzie miała większe napięcie, to bms nie odetnie ładowania powyżej ustalonego progu?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
A jeśli ładowarka będzie miała większe napięcie, to bms nie odetnie ładowania powyżej ustalonego progu?


Odetnie, ale przy dużej wartości CV i napięcia, akumulator może być "nienasycony".



Jak widzisz w tabeli, przy tym samym napięciu 4.2V możesz mieć zarówno 85%, jak i 100% pojemności nominalnej akumulatora.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

Nie bardzo się zrozumieliśmy. Ładowarka ma mieć przykładowo 29,4V dla akku 24V, i zakładam, że akumulator ma bms. A co będzie jak ładowarka będzie miała np. 32V? To co? Akumulatory nie naładują się do "pełna"?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
Nie bardzo się zrozumieliśmy. Ładowarka ma mieć przykładowo 29,4V dla akku 24V, i zakładam, że akumulator ma bms. A co będzie jak ładowarka będzie miała np. 32V? To co? Akumulatory nie naładują się do "pełna"?


Nie naładują się do pełna, bo w tym przypadku BMS odetnie przy 4.2V (29.4V dla twojego przykładu) bez fazy CV, a wówczas wg tabeli będziesz miał 85% pojemności. Aby "nasycić" akumulator, po fazie CC (stały prąd, szybki wzrost pojemności), musi być odpowiednio długa faza CV (przy spadającym prądzie i stałym napięciu 4.2V) na tyle długa, by przy maksymalnym napięciu uzyskać 100% pojemności
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

A co na to bms? Skąd ma wiedzieć, że już koniec? Odetnie przy 4,2 bez względu na wielkość zasilania. I co wtedy z CV?
Według mnie napięcie powinno być wyższe by zapewnić ładowanie CV. Stałe CV, to nie znaczy, że prąd nie płynie. Jeśli ładowarka na 29.4V i akumulatory tyle samo, to żaden prąd nie będzie płynął.
To co pisujesz, to powinien załatwiać bms, a nie ładowarka, a sama ładowarka powinna mieć większe napięcie by doładować ładunek akumulatorów.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

Tomku,
W praktyce to oznacza, że wiele zależy od końcowej fazy ładowania czyli prądu końcowego w fazie CV. Zbyt duży prąd końcowy powoduje że w czasie takiego ładowania na ogniwach jest 4,20 lub wiecej i następuje odcinanie przez BMS lub/i ładowarkę. Ale po ustaniu ładowania napięcie ogniw spada i są niedoladowane. Jeśli zaś ładowanie jest dłuższe, z nizszym prądem w fazie CV, ładuje ogniwa na max, a dodatkowo BMS ma szanse wyrównać drobne różnice napiec na segmentach.
Wtedy napięcia końcowe sa w przedziale 4,17-4,20 - na to ma wplyw BMS i ogniwa sa mozna uznac naladowane w 100 %.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

No to jaka powinna być dopuszczalna tolerancja zasilacza? Dokładnie do 0.01V? Czy może być więcej? Pytam, bo ładowarki które miałem nie były identyczne napięciami. Z reguły miał nieco mniej, niż wypadkowa 4,2V na ogniwo.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

Dedykowane ładowarki, te które ładują na max i mają wg mnie poprawne działanie fazy CV dostosowane do pojemności ogniw/pakietów, mają nieco więcej (+ 0,5%) niż 4,20 x n segmentów. Kluczowe jest wg mnie sprawdzenie czy w obszarze 4,17-4,20 prąd ładowania nie przekracza 30-40 mV na ogniwo równoległe. Wtedy proces łagodnego doładowywania jest poprawny.
Zresztą bardzięj zaawansowane ładowarki mają to napięcie max jeszcze wyższe ale wtedy mają dodatkowe próbkowanie ładowanie/przerwa i sprawdzają delta V - czyli róznicę napieć i w zależności od tego wyniku zmniejszają prąd, przerywają na stałe ładowanie.
Dlatego trudno generalizować nie znając schematu. Na pewno nieznany zasilacz trzeba odseparować od łądowanego pakietu watomierzem/voltomierzem/amperomierzem i notować sobie w funkcji czasu napiecie na pakiecie, prąd i moment zakończenia ładowania. Wtedy nie ma niespodzianek.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group