ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Regulator PWM kilka pytań
Autor Wiadomość
smigasek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 21 Lut, 2010   

witam
czy da się wykorzystać ten regulator do regulacji obrotów silnika 14A 24v
z góry dziękuje za odp

ma może ktoś schematy takich regulatorów
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Mibars napisał/a:
Metodą prób i błędów w PSpice doszedłem do czegoś takiego:
Obrazek

Teraz moim problemem jest zrobienie jakiejś około sekundowej zwłoki zapalenia się świateł dziennych, aby te nie "migały" już przy kręceniu rozrusznikiem. Myślałem nad tym, by do bramki tyrystora podać zasilanie poprzez opornik za którym byłby kondensator wpięty do masy - czyli załaczenie zasilania najpierw naładowaloby kondensator, a dopiero po chwili, gdy napiecie na kondensatorze wzrośnie załączałby się tyrystor. Problemy zaczynają się w momencie, gdy potrzeba wybrać tyrystor i odpowiednio do niego dobrać rezystor z kondensatorem... Pomógłby ktoś, albo przynajmniej nakierował, gdzie mozna takie informacje znaleźć?

Do uzyskania zwłoki wykorzystaj wejście reset, zasil przez opornik z kondensatorem podłączonym do masy, a czas ładowania RC do 2/3 U da dowolnie ustawialną zwłokę.
I jeszcze jedno pomimo, że obwody światał ze względów bezpieczeństwa są dwa to chcąc zachować analogię powinny być dwa niezależnie zasilane układy na 555.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010   

Zwłokę uzyskałem tak, jak napisałem poprzez tyrystor - Ale wybralem sobie jak na zlość taki, który na chwile obecną mogę dostać tylko w jednym sklepie z dala ode mnie :)

Udało mi się go uszkodzić - Najprawdopodobniej przy lutowaniu. Na "pająku", kiedy dobierałem R i C wszystko działało, po przylutowaniu tyrystora już niekoniecznie działało :) Szybki test i odkryłem, że tyrystor przewodzi prąd, raz, że "pod prąd", to na dokładkę między katodą a bramką... 100x sprawdzałem, czy nie przylutowałem odwrotnie, ale wszystko jest OK.. Tym barziej, że przed polutowaniem testowałem...

Ostatnio olewając problem z brakiem opóźnienia postanowiłem całość poskładać jak jest i załozyć do auta. Już podczas pierwszej próby okazalo sie, że cos jest nie tak - Tranzystory włączełem poprzez ich dotknięcie :) Oscyloskop (Dziękuje 7h7 ;) ) podpowiedział, że na wyjściu "nic nie ma", a tranzystor włączałem pewnie porpzez prąd, który płynął przez moje ciało :) , dalsze poszukiwania i na wyjściu NE555 nic nie ma... Wziałem drugi (przylutowałem podstawkę) i to samo... Obstawiam zimny lut w jakimś miejscu...
_________________
No i jest :)
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 10 Cze, 2010   

Witam

Zbudowalem ten sterownik PWM, u mnie czestotliwosc przelaczania to 8kHz, jednak na begu jalowym przym 100% PWM tranzystory BUZ11 sa gorace (2 sztuki), testowalem tez jedna sztuke i to samo. Nie wiem w czym moze byc problem? Na biegu jalowym prad pobierany przez silnik wynosi 3A. Co jest grane ? Jak u Ciebie wygladalo grzanie sie tranzytorow.

Probem rozwiazany - zwarcie w ukladzie.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010   

Aaaa,

Zapomniałem napisać, że jest drobny problem z tym regulatorem: BUZ11-stki to N kanałowe MOSFETy, tu powinny być P-kanałowe, gdyż steruje plusem, a nie jak to ma zazwyczaj miejsce - minusem. Ja kupiłem IRF9Z34N

Po zmianie tranzystorów układ podczas pierwszej próby pod małym obciazeniem działał jak należy, poza tyrystorem, który spaliłem poprzez złe podłączenie kabelków...

Dalszych prób nie robiłem, gdyż okazało się, że w ramach projektu na uczelni mogę zaprojektować mojego PWMa na jednym z przedmiotów i dzięki temu zrobić to "zgodnie z zasadami". Parę dni temu oddałem projekt i zaliczyłem, więc chyba jest OK :)
_________________
No i jest :)
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010   

Cytat:
BUZ11-stki to N kanałowe MOSFETy, tu powinny być P-kanałowe, gdyż steruje plusem, a nie jak to ma zazwyczaj miejsce - minusem. Ja kupiłem IRF9Z34N
Mozesz to przetlumaczyc bo zabardzo nie wiem co masz na mysli ?
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pon 21 Cze, 2010   

Już tłumaczę.

Jak zerkniesz na większość schematów PWM to widzisz, że odbiornik, powiedzmy żarówka, jest na stałe podpięty do plusa zasilania, zaś sterowanie znajduje się "na minusie". Tak też jest widze na schemacie, który zamieściłem (nie jest to wersja finalna), więc w tym przypadku BUZ11 są OK.

Jednakze w samochodzie instalacja jest pociągnięta tak, że do żarówek na stałe podpięty jest "minus" - zazwyczaj krótkim przewodem od żarówki do najbliższej masy. W tym przypadku bez użycia dodatkowego ukłądu "pompującego" w MOSFETA z kanałem typu N podwyzszone napiecie tranzystor nie otworzy się całkowicie - co przy symulacjach w Pspice objawia się utratą ok 1V względem napiecia zasilania, zaś w praktyce - poza identycznym wskazniem na oscyloskopie - tranzystory się po prostu niemiłosiernie grzeją. Gdy "sterujemy plusem", czyli w takiej sytuacji, jak w samochodowych światłach, gdzie światła właczamy dołączając do nich +12V, a nie masę trzeba użyć tranzystorów z kanałem typu P. Niestety MOSFETY P-channell charakteryzują sie trochę gorszymi parametrami, dlatego gdzie się da, to stosuje się układy z takimi tranzystorami, jak np. nieśmiertelny BUZ11
_________________
No i jest :)
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 02 Mar, 2013   

Poszło pytanie odnośnie regulatora PWM na 555 w temacie Sparta . Jak przerobić ?

Na 24V dajemy zwykły 7824 zgodnie ze schematem w pdf-e 7812 pdf
Niestety 78XX ma maksymalne napięcie wejściowe 35V więc trzeba to napięcie obniżyć opis w pdf-e str 16. Schematy dodaje też jako obrazki.

78xx_hv2.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 552 raz(y) 29,02 KB

78xx_hv1.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 551 raz(y) 25,43 KB

78xx_zwykly.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 587 raz(y) 30,31 KB

 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 02 Mar, 2013   

Dlatego w sterownikach chińskich jest stosowany na wejściu LM317HV obniżający napięcie do 15V a dopiero potem jest stabilizator 5V
_________________
pozdr
Tomek
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 03 Mar, 2013   

Ten LM317HV jest do 60V więc prostszy stabilizator powyżej 36V.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group