ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie aluminiowych elementów
Autor Wiadomość
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 13 Kwi, 2017   

Mam nitowana skrzynie w ramie, codziennie jezdze od poltorej roku. Dodatkowo plyty sa zlozone na sylikonie i zadnych luzow nie odnotowalem.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 14 Kwi, 2017   

Budujemy drony od 4l i wszystkie elementy są skręcane, nigdy nie było problemów. :smile:

Tz. były, ale problemy z rozkręceniem.
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 28 Kwi, 2017   

Chcę wykonać z płaskownika 17 mm x 2 mm mocowanie w kształcie litery U. Chciałbym, by ten płaskownik zgiął się dokładnie w miejscu gdzie oznaczę linią. Niby jest to wąski i cienki kawałek ale nie wiem czy w imadle zegnę dokładnie tam gdzie trzeba. Macie jakiś patent by ułatwić czy wręcz umożliwić zgięcie aluminium w pożądanym miejscu ? Myślałem o delikatnym nadpiłowaniu mini dremelem na ułamek mm , taką linię wzdłuż której będzie gięty. Tylko czy lepiej zginać na zewnątrz niejako od lini, by była po stronie wypukłej zagięcia czy odwrotnie, w środku zagięcia ?

 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 28 Kwi, 2017   

Cytat:
Chcę wykonać z płaskownika 17 mm x 2 mm mocowanie w kształcie litery U. Chciałbym, by ten płaskownik zgiął się dokładnie w miejscu gdzie oznaczę linią. Niby jest to wąski i cienki kawałek ale nie wiem czy w imadle zegnę dokładnie tam gdzie trzeba. Macie jakiś patent by ułatwić czy wręcz umożliwić zgięcie aluminium w pożądanym miejscu ? Myślałem o delikatnym nadpiłowaniu mini dremelem na ułamek mm , taką linię wzdłuż której będzie gięty. Tylko czy lepiej zginać na zewnątrz niejako od lini, by była po stronie wypukłej zagięcia czy odwrotnie, w środku zagięcia ?

Uwzględnij grubość płaskownika x2 bo będzie to ceownik. Wytrasuj linie zagięć - wymiar na minusie odejmując tę grubość jw. czyli w Twoim przypadku 16,6mm. Zaginanie wykonujesz od środka ceownika czyli podstawy wkręcając w imadło tylko tę część a linia zaginania na być w linii krawędzi szczęki. Pamiętaj, czym mniejszy łuk zagięcia tym precyzyjniejszy - zamierzony wymiar. Tylko nie wiem czy Ci nie pęknie taki płaskownik podczas zaginania. Jeśli pęknie to szukaj blachy alu - jest miększa i nie łamie się podczas zaginania.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
midi 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 49
Dołączył: 27 Cze 2016
Posty: 90
Skąd: Radom
Wysłany: Pią 28 Kwi, 2017   

Z tego co widzę to profil aluminiowy czyli jest wykonany ze stopu PA34 który to jest miękki i spawalny ( standardowa blacha aluminiowa to ten sam stop ), ja często wyginam profile 25x4 i nie pękają tak więc Twój o grubości 2mm nie powinien sprawiać problemu. Koszt Twojego profilu nie jest wysoki wiec po prostu zrób próbę i sam dojdziesz jak giąć by było idealnie :wink: .
Pozdrawiam.
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Pią 28 Kwi, 2017   

Podstawowe pytanie to jaki materiał będziesz giął - jeżeli miękkie aluminium (lub dural typu PA2) to możesz giąć 2mm płaskownik prawie "na ostro", dobijając gładkim młotkiem (lub poprzez gładką podkładkę) miejsce gięcia na szczęce imadła.
Ale ważne jest też, jakie masz szczęki - czy "zębate", nacinane czy gładkie, szlifowane - jak w imadle maszynowym i czy krawędź szczęki na której będziesz zaginał jest ostra, lub czy ma lekki promień. Dużo lepsze do takiego gięcia jest właśnie imadło maszynowe.
Jeżeli krawędź jest ostra i dobijesz młotkiem gięcie, w praktyce odstęp między kreskami gięcia będzie zachowany w gotowym elemencie (można ew. odjąć kilka dziesiątych milimetra, np. 0,5mm, przy trasowaniu). Owo odejmowanie jest regułą przy gięciu blach na zaginarce, ponieważ wtedy w praktyce zawsze powstaje promień gięcia, czasem całkiem duży - zależny od siły docisku, sztywności maszyny, jej ustawień, rodzaju materiału i grubości blachy.

Tak więc jeżeli będziesz giął z pewnym promieniem wewnętrznym, a tak zapewne będzie, trzeba to uwzględnić - tu bardzo przydaje się praktyka w gięciu blach; jeżeli jej nie masz lub zupełnie nie znasz gatunku lub właściwości materiału - najlepszym wyjściem jest zrobienie prostej próby: trasujesz dokładnie dwie kreski na próbnym kawałku tego samego płaskownika (odstęp np. 100mm), ustawiasz kreski podczas gięcia dokładnie na krawędzi szczęki imadła i gniesz tak jak potrzebujesz - na ostro lub z promieniem, w tym momencie można także sprawdzić, czy materiał nie pęknie, co można z niego "wycisnąć".
Po zagięciu mierzysz odległość między zagiętymi ramionami (blisko podstawy) i masz odpowiedź, jaką korekcję wprowadzić podczas trasowania - już przy wykonywaniu elementu docelowego.
ED: Jeżeli chcesz nacinać, to tylko wewnątrz gięcia - to pozwoli "ostrzej" zagiąć, ponieważ usuniesz materiał, który niejako w tym "przeszkadza", jest ściskany (pamiętaj, że nacięciem osłabisz detal).
Podczas gięcia tylko linia środkowa nie ulega wydłużeniu/rozciągnięciu - wewnątrz materiał jest ściskany, na zewnątrz rozciągany, to w przypadku nacięcia zewnętrznego na 99% spowoduje pęknięcie płaskownika.
No, chyba że giąłbyś blachę ołowianą :grin:
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 29 Kwi, 2017   

Dziękuję za info. Mój płaskownik ma wymiar 400 x 17 x 2 mm. Taki pasek. Z niego będzie takie U lub nawet O. Musi się zmieścić w wymiarze 100 mm szerokość ( dół U ) oraz boki po 80 mm. Górą zamykająca to U do O też 100 mm.

Rysunek poglądowy, zatem nacinać w punkcie nr. 1 ? Na jaką głębokość ewentualnie by się ładnie pod kątem 90 stopni wygięło. Delikatnie ręką doginać i dobić młotkiem ? Gumowym czy klasycznym ?

Imadło ma też gładkie szczęki. Kupiłem na styk płaskownika, zatem musi się od razu udać ;-)

PŁASKOWNIK ALUMINIOWY PA38 15x2 40cm





Ostatnio zmieniony przez Elektrotonus Sob 29 Kwi, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Sob 29 Kwi, 2017   

Tak jak napisałem poprzednio, na zewnątrz w żadnym wypadku, czyli jeżeli już - to w punkcie 1.
Ja w ogóle bym nie nacinał, ale jak chcesz...
Dodatkowo, prosta metoda na zmiękczenie duralu twardego (jak PA6, który bardzo lubi pękać przy gięciu) to nagrzanie do 400-450st i pozostawienie do ostygnięcia.
Wtedy jest przez pewien czas bardziej plastyczny.

ED: To imadło jest według mnie dosyć delikatne do takich robót :wink: , ale jeśli nie ma wyboru...
Hmm... no i na styk to się materiału nie kupuje :grin:
Jeśli miałbyś kawałek nadmiarowy - zrobiłbyś próbę.
Jeżeli masz choć centymetr nadmiaru, możesz sprawdzić jak to się gnie, czy nie pęka.

Jak nie masz nic na próby - zrób dwie kreski, jedna w tym miejscu, gdzie ma być już gotowe zagięcie i drugą w odległości np. 50mm.
Zagnij (ale ostrożnie, żeby nie pękło, właściwości materiału można wyczuć podczas zaginania) i zmierz odległość od zagiętego ramienia do owej "drugiej" kreski - jeżeli to będzie np. 51 albo 52mm, to masz informację jaką korektę wprowadzić przy wyznaczaniu punktu drugiego i kolejnego zagięcia.
Ostatnio zmieniony przez Pavyan Sob 29 Kwi, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 29 Kwi, 2017   

Mam co mam ;-) Mój to PA38. Już kiedyś wyginałem nim aluminium ale nie zależało mi wtedy na na takiej precyzji. Był szerszy pasek za to i dało radę.
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Sob 29 Kwi, 2017   

Ja tam nie znam tych "nowych" stopów, stary jestem :mrgreen:
Ale jeżeli PA38 jest klasyfikowany jako miękki, plastyczny - i już go kiedyś giąłeś bez problemów - to nie powinno być żadnych trudności.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group