ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
sterownik do silnika - esc regulator modelarski
Autor Wiadomość
pigmej181 
młodzik
BOOB


Dołączył: 15 Kwi 2017
Posty: 98
Skąd: PGN
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   sterownik do silnika - esc regulator modelarski

Witam,
otrzymałem od znajomego rower z silnikiem w tylnym kole 28 o mocy 250w - poprzedni właściciel był tak mądry że obciął przewody od halotronów i zostawił trzy przewody - silnik był sterowany za pomocą regulatora obrotów esc (regulator modelarki) 80A na 12S. Rower był zasilany 10s lipolami

Ja osobiście testowałem aż cztery esc na 3 4 oraz 6s (na tym ostatnim rower jechał bez wspomagania jako tako :) )
Udało mi się kupic esc 100A 12s i niestety tutaj są problemy
zjawisko nagrałem i wrzuciłem abyście mogli ocenić w czym problem (na innych esc coś takiego nie występuje)
wideo -->> https://www.youtube.com/w...3llql4anxE&t=1s
zdjęcia esc

Wspomnę że osoba od której zakupiłem esc używała go w helikopterze
to co udało mi się dowiedzieć to nalezy zmienić częstotliwość pracy esc (silnik w heli startuje stopniowo i zjawisko ma mijsce na wideo - kolo zaczyna krecic sie po pewnym czasie) W czasie jazdy silnik przestaje wydobywać takie odgłosy po dodaniu gazu na maxa urządzenie jakim steruję esc do serwo tester modelarski

mam również sterownik pod koło 500W z silnikiem który również posiadam - czy silnik połączony bez halotronów pod ten sterownik ma szanse działać ? Wiem że należy wprowadzić w ruch koło przed dodaniem gazu, wiem że sterownik nie nadaje się pod ten silnik ponieważ silnik jest 250W sterwownik na 500W

Zdjęcie sterownika poniżej

 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   

Niestety, sądząc z odgłosów pracy to prędzej czy później spalisz ten silniczek stosując jakieś badziewie modelarskie.To jest, jak sądzę, silnik przekładniowy BLCD czyli trójfazowy a sterownik którego używasz zapewne przystosowany jest do silników szczotkowych (takie są w helikopterkach) i aż dziw, że w ogóle chciał ruszyć.Podłącz sterownik BLCD który daje na wyjściu trzy fazy,odzyskaj kabelki od halli i dopiero wówczas próbuj.Obecnie to raczej szkoda silnika. Co do mocy sterownika (500W) i mocy silnika (250W) to nie ma to żadnego znaczenia bo gdyby miało to w mieszkaniu nie mógł byś podłączyć żarówki 100W do sieci domowej gdyż ta ma moc (w zależności od bezpiecznika i przewodów) ok.4-6kW a mimo to żarówka się pali i nic się nie dzieje, tu też tak będzie chyba, że sterownik jest na inne napięcie (bo to jest najważniejsze a moc to tylko ilość Amperów jaką sterownik może "puścić" na silnik).
Ten "srebrny" też wydaje mi się do silnika szczotkowego ale o tym niech wypowiedzą się fachowcy od różnych źródeł zasilania których na forum nie brakuje.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   

wibi napisał/a:
Niestety, sądząc z odgłosów pracy to prędzej czy później spalisz ten silniczek stosując jakieś badziewie modelarskie.To jest, jak sądzę, silnik przekładniowy BLCD czyli trójfazowy a sterownik którego używasz zapewne przystosowany jest do silników szczotkowych (takie są w helikopterkach) i aż dziw, że w ogóle chciał ruszyć.Podłącz sterownik BLCD który daje na wyjściu trzy fazy,odzyskaj kabelki od halli i dopiero wówczas próbuj.Obecnie to raczej szkoda silnika. Co do mocy sterownika (500W) i mocy silnika (250W) to nie ma to żadnego znaczenia bo gdyby miało to w mieszkaniu nie mógł byś podłączyć żarówki 100W do sieci domowej gdyż ta ma moc (w zależności od bezpiecznika i przewodów) ok.4-6kW a mimo to żarówka się pali i nic się nie dzieje, tu też tak będzie chyba, że sterownik jest na inne napięcie (bo to jest najważniejsze a moc to tylko ilość Amperów jaką sterownik może "puścić" na silnik).
Ten "srebrny" też wydaje mi się do silnika szczotkowego ale o tym niech wypowiedzą się fachowcy od różnych źródeł zasilania których na forum nie brakuje.


Troszke bzdurki piszesz :)

sterownik od helikoptera nie jest szczotkowy bo na pewno nie obróciłby silnika bldc.
Tez sprawdzałem przekładniowy silnik BLDC na ESC modelarskim i był podobny problem.
Wydaje mi sie ze spowodowane jest to predkoscią obrotową jaka chce sterownik ESC uzyskac.
W modelarstwie sterownik jest nieco inaczej zaprogramowany niz w rowerach.
Nalezy pamietac ze kazdy silnik BLDC mozna rozkrecic do 10, 100, 1000 obrotów i więcej. To tylko kwestia predkosci zmiany przełączanych faz.
Modelarskie silniki krecą sie bardzo wysoko, i absolutnym minimum jest około 150obrotów z volta. W silnikach rowerowych jest to zdecydowanie mniejsza predkosc obrotowa i jak wspomniałem jest to kwestia programu w kontrolerze.
Uwazam ze powodem takiego zachowania sterownika jest minimalny luz na zebatkach, który pozwala obrócic sie magnesom i stator z trzeciego uzwojenia otrzymuje informacje zwrotną do ESC ze silnik juz pokonał czesc obrotu wiec mozna przejsc do następnej fazy.
W rzeczywistosci obręcz jeszcze niewiele sie ruszyła i załączenie kolejnej fazy hamuje ją bądz cofa.
Wszystko to kwestia zbyt szybkiej zmiany faz. Na silniku bez przekładni planetarnej powinno to zadziałac lepiej poniewaz ESC nie przejdzie do nastepnej fazy nim magnesy rzeczywiscie sie nie obrócą.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby były podpiete czujniki halla. Wtedy jest szansa ze ESC by odczytało stan obracania silnika poprawnie.

ps. To są moje przypuszczenia po przeprowadzonych testach, ale moge sie mylic.

Sterownik, ktory masz, jesli dysponuje mocą wieksza niz silnik. mogłby go uszkodzic, ale w praktyce użytkownicy forum zwetyfikowali, ze podwójne "przewatowanie" silnika, plus cywilna jazda po płaskim, nie stanowią zagrozenia dla takich silników.
 
 
pigmej181 
młodzik
BOOB


Dołączył: 15 Kwi 2017
Posty: 98
Skąd: PGN
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   

kolega wibi, pomylił sterowniki (na zamieszczonych zdjęciach regulator jak i sterownik pod silnik jest pod silniki bezszczotkowe

Passat_EQ, to co napisałeś może być faktem ale nie umie (chyba) - zjawisko widoczne na wideo zamieszczonym występuje tylko przy tym esc które zamieściłem zdjęcia
przy esc które miałem wcześniej zdemontowane z drona na 30A przy zasilaniu 6s koło jak i silnik wchodzi na obroty bez problemu i nie ma takiej sytuacji jak na zamieszczonym wideo

Osoba od której zakupiłem esc używała go pod helikopter trex 600 (nie znam się na heli moja działka to drony :D ) a jak wiadomo silnik w heli wchodzi na obroty stopniowo (nie ma takiego powera przy starcie tylko stopniowo to też widać na wideo że po 5s silnik rusza a hałas maleje ale występuje)
Prawdopodobnie czeka mnie kalibracja esc i zmniejszenie pracy częstotliwości (ustawienia na trymerach)

Mam pytanie czy jest możliwość uruchomienia silnika na sterowniku przeznaczonego do rowerów bez podpinania wtyczki z przewodami od halotronów ??
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   

Prawdopodobnie potrzebujesz specjalną kartę programującą, indywidualnie dla danego producenta do zmiany częstotliwości PWM sygnału sterującego. 400Hz->50Hz albo na odwrót.
Jeżeli sterownik rowery jest "sensored/sensorless" to będzie działał a czy ma takie funkcje to nie wiem, trzeba sprawdzić w sklepie albo w dokumentacji producenta (wątpię czy coś takiego istnieje).
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   

pigmej181 napisał/a:
kolega wibi, pomylił sterowniki (na zamieszczonych zdjęciach regulator jak i sterownik pod silnik jest pod silniki bezszczotkowe

Passat_EQ, to co napisałeś może być faktem ale nie umie (chyba) - zjawisko widoczne na wideo zamieszczonym występuje tylko przy tym esc które zamieściłem zdjęcia
przy esc które miałem wcześniej zdemontowane z drona na 30A przy zasilaniu 6s koło jak i silnik wchodzi na obroty bez problemu i nie ma takiej sytuacji jak na zamieszczonym wideo

Osoba od której zakupiłem esc używała go pod helikopter trex 600 (nie znam się na heli moja działka to drony :D ) a jak wiadomo silnik w heli wchodzi na obroty stopniowo (nie ma takiego powera przy starcie tylko stopniowo to też widać na wideo że po 5s silnik rusza a hałas maleje ale występuje)
Prawdopodobnie czeka mnie kalibracja esc i zmniejszenie pracy częstotliwości (ustawienia na trymerach)

Mam pytanie czy jest możliwość uruchomienia silnika na sterowniku przeznaczonego do rowerów bez podpinania wtyczki z przewodami od halotronów ??


Kwestia polega na tym, (to są moje obserwacje ale tez moge sie mylic) ze algorytm mikrokontrolera w sterowniku ESC, zaleźnie od napięcia baterii podnosi max obroty silnika.
Tj. przy 6s max to powiedzmy 18000 zmian fazy na minute, dzielielone przez 3 uswojenia daje 6000 obr/min. Przy 9 uzwojeniach daje to 2000obr/min. Natomiast przy 9s zmian fazy jest 27000, czyli przy silniku z trzema uzwojeniami statora 9000obr/min. Przy 12s 36000zmian faz na minute.
Jesli sie nie myle, to te wartosci są po prostu wielokrotnie za duze na silniki rowerowe.

EDIT:

Idąc tą logiką przykładowo dla silnika bionx (24 cewki czyli 8 potrójnych uzwojeń) dla sterownika ktory przy 12s w helikopterze zrobi przy silniku 3 uzwojeniowym 12tyś obr, w bionx zrobi 1500obr/min co daje dla koła 28cali około 200km/h :)
Ostatnio zmieniony przez Passat_EQ Pon 01 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 01 Maj, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
...Troszke bzdurki piszesz :) ..


Być może ale tu masz np.link do tego sterownika "srebrnego" ze zdjęcia https://www.alibaba.com/p...1248944401.html
 
 
pigmej181 
młodzik
BOOB


Dołączył: 15 Kwi 2017
Posty: 98
Skąd: PGN
Wysłany: Wto 02 Maj, 2017   

to ten sterownik bldc bedzie działać z silnikiem bldc który ma zdemontowane halotrony ?
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Nie 07 Maj, 2017   

W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne

zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi.
_________________
Witek.
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 717
Skąd: Bdg
Wysłany: Pią 12 Maj, 2017   

Wtrącę swoje trzy grosze, skąd ma algorytm znać? Dobry soft w regulatorze obskoczy każdy silnik, aczkolwiek kv w silnikach rowerowych jest ekstremalnie niskie, chociaż nie powinno to być aż takim problemem, skoro jednym regulatorem mogę spokojnie sterować silnikiem zarówno 600kv jak i 12000kv. Istotną sprawą jest jaki to regulator, lotnicze i łódkowe mają słaby start, od wyższych obrotów, są mniej delikatne. Samochodowe z racji innych warunków robią to delikatniej, a te do crawler jeszcze bardziej. Tyle że to nieopłacalne korzystać z takich regli rc bo te lepsze są droższe niż sterowniki rowerowe. Oczywiście mocniejsze, ale cena taka se i to rozwiązanie tak trochę na siłę ;)
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 12 Maj, 2017   

W związku z wprowadzaniem na tym forum cenzury -także CENZURY PRYWATNYCH WIADOMOŚCI i -np usuwania z prywatnych wiadomości wybranych słów jak po ja zdy el ek try czne

zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem cofam zgodę na publikacje na tym forum wszystkich treści mojego autorstwa -proszę o usuniecie WSZYSTKICH moich wypowiedzi.
_________________
Witek.
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Marek_S 
początkujący


Dołączył: 31 Maj 2017
Posty: 42
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 01 Cze, 2017   

Czytam i sie zgadzam nie bedzie to kompatybilne , inne obroty a tu typowo traci synchro i jeszcze regulator do heli ma inny program rotor heli sie kreci ze stała prędkością.
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 717
Skąd: Bdg
Wysłany: Czw 01 Cze, 2017   

Raczej myślałem o samochodowych, które znacznie płynniej chodzą
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 01 Cze, 2017   

Jak halotronowy to powinien dzialac tak samo
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 717
Skąd: Bdg
Wysłany: Czw 01 Cze, 2017   

Ja tam jestem skłonny się założyć, że i bez dobry regulator pociągnie, może dziś mi się to uda sprawdzić, wprawdzie w powietrzu a nie w czasie jazdy, ale hamulcem jakieś obciążenie wygeneruję :) Tylko to traci sens na dużych napięciach, bo regle takie kosztują dużo, mój regiel 180A do łódki do 14S to prawie 250$. A poza prądem to pewnie każdy sterownik to samo zrobi a koszt 1/10
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group