ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Drezyna elektryczna
Autor Wiadomość
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   Drezyna elektryczna

Witam, jakiś czas temu na forum zapytywałem o różne rzeczy związane z budową elektrycznej drezyny. Po blisko 4 latach różnych prób i przygotowań, dzięki uprzejmośći kolegów udało nam w ich drezynie będącej w budowie zainstalować silnik elektryczny (na próbę). Przeprowadzone próby wykazały iż napęd elektryczny jak najbardziej spełnia swoją funkcję i być może silnik spalinowy zostanie zastąpiony elektrycznym. Jeżeli będzie zainteresowanie tematem to opiszę dokładniej to co zostało zbudowane :) Pojazd posiada rozruch oporowy, zastanawiałem się nadj jakimś czoperkiem ale próby przeprowadzone z rozruchem oporowym wykazały iż czas jazdy na oporach jest bardzo mały a więc tracona moc w rezystorze rozruchowym wcale nie jest duża. Pojazd trzęsie się bardzo i musi być niezawodny stąd wybór rozruchu oporowego (no i najtańszy w zabudowie)

Zdjęcia i filmiki :
http://img28.imageshack.u...4/dscf0176c.jpg
http://img28.imageshack.u...9/dscf0178h.jpg
http://img69.imageshack.u...4/dscf0183u.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=5-gkZ4mc8M4
http://www.youtube.com/watch?v=C9zCvoP2rrA
http://www.youtube.com/watch?v=XiWvDFvALe0
http://www.youtube.com/watch?v=kceHgq35Oac
http://www.youtube.com/watch?v=ifI8GoGY-u0
http://www.youtube.com/watch?v=QUQwpN-4st0
http://www.youtube.com/watch?v=ndErmjDjLwc
http://www.youtube.com/watch?v=rNrMdF1j6M0
http://www.youtube.com/watch?v=r4WpRlBn-zU
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Gratulacje, ciekawy projekt. Czekam na więcej parametrów i danych.
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Jako silnik została użyta prądnica od "jakiegoś" wynalazka z ZSRR, jest to maszyna bocznikowa o mocy 900W (pełny prąd wzbudzenia ok 1,5A) na napięcie 24V i takim też napięciem jest zasilana. Rozruch odbywa się poprzez włączany szeregowo w obwód wirnika rezystor rozruchowy który to posiada odczepy a dokładniej 4 co pozwala osiągnąć 5 położen jazdy (mówiąc po kolejowemu "pozycji") przy czym ostatnia pozycja jest pozycją jazdy bezoporowej na tzw. charaterystyce naturalnej. Całość zasiana jest z dwóch akumulatorów rozruchowych o pojemności 180Ah każdy. W chwili obecnej przełożenie silnik-> zestaw kołowy wynosi 14:47 czyli ok 1:3,35 co jest zbyt małym przełożeniem i sprawia iż silnik ma nieco ciężki start, na następne próby zamówiłem zębatkę 11 zębową co pozwoli na zmianę przełożenia do 11:47 (ok 1:4,27). Średnica koła wynosi 40 cm co oznacza iż silnik przy obrotach znamionowych jest w stanie rozpędzić drezynę do prędkości ok 26,5 km/h. Dalsze rozpędzenie silnika zamierzam uzyskać poprzez osłabianie wzbudzenia któe uzyskam włączając w szereg z uzwojeniem wzbudzenia rezystory. Pojazd posiada także uproszczony hamulec elektrodynamiczny który działa poprzez włączenie w obwód wirnika rezystora (tego samego co do rozruchu) i zasilenie uzwojeń wzbudzenia, maszyna przechodzi wtedy w prace prądnicową a wytworzony na tworniku prąd wytracany jest na rezystorze w postaci ciepła, pozwala to uzyskać w zależności od podłączonej do prądnicy rezystancji całkiem fajny moment hamujący. Oprócz hamulca elektrodynamicznego pojazd posiada hamulec hydrauliczny od motocykla MZ, który jest w dziedzinie drezyn innowacją gdyż do tej pory wszystkie tego typu konstrukcje posiadały nieefektywny hamulec klockowy. Optymalna prędkośc przelotowa dla takiego pojazdu to w zależnosci od rozstawu torów (drezyna jest przystosowana do współpracy z torami wąskimi 600,750,1000mm i normanymi czyli 1435 oraz rozstaw szeroki "rosyjski" 1520 mm) około 35-45 km/h więcej troche strach jechać. Próby na filmika przeprowadzane były na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej (www.kolejrogowska.pl - zapraszam do odwiedzenia naszej strony) która to posiada rozstaw toru 750mm. Jeżeli są jescze jakieś pytania prosze pisać śmiało chętnie odpowiem, ewentualnie jak ktoś ma jakieś pomysły także chętnie poczytam.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Odpada układ kierowniczy, prosta konstrukacja. Też bym się pobawił, ale nie mam wolnych torów koło siebie, a szkoda. Nieraz widać w Polsce nieużywanie tory. Aż się proszą o podobne zabawki ;)
Jednak pomyślałbym o silniku BLDC. Będzie większa frajda.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Intryguje mnie ten połyskujący, podłużny walec pod drezyną :)
Co to jest ??
 
 
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

tomasz_kombi napisał/a:
Intryguje mnie ten połyskujący, podłużny walec pod drezyną :)
Co to jest ??


Wydech po spalinowcu?
_________________
EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Bateria jądrowa?
:D
Coś chłopaki wspominali na filmie o zwarciu jądrami :D
 
 
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

zeeltom napisał/a:
Bateria jądrowa?
:D
Coś chłopaki wspominali na filmie o zwarciu jądrami :D


Silnik odrzutowy, pulsacyjny. Chłopaki w rejonie umocnionym znaleźli stare cześci od V1 :)

Ale serio - drezyna fajna :) Szkoda, że tutaj nie ma nigdzie wąskotorówki ;)
_________________
EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

W mojej okolicy marnuje się kilkanaście kilometrów torów normalnej szerokości, tylko ze względu na ich zapuszczenie koniecznym wyposażeniem drezyny byłaby ekipa drwali na przedzie ;)
A swoją drogą żal, że tyle dróg żelaznych się marnuje lub już zostało zaoranych...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Bierz piłę spalinową i toruj trasę ;) Gdyby u mnie takie coś było, to bym to zrobił. Zbudował jakiś dłuższy wagon elektryczny i woził wycieczki za kasiorę :D
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Lut, 2010   

Gdybyś zrobił taki numer na trasie Warszawa - Żyrardów to mój pracodawca czyli KM mogłyby odczuć oddech konkurencji na plecach :)

A co do nieczynnych linii kolejowych, taka jest właśnie idea drezynowania, lekki pojazd (w miarę) który pakujemy na przyczepę samochodową i jeździmy po nieczynnych liniach. Proponuje wrzucić w google hasło "kolej drezynowa" jest w Polsce tego naprawdę sporo.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Lut, 2010   

W sumie mamy kawałek torów przez stare zakłady lniarskie. Pytanko: jakie muszę spełnić warunki by po tych torach sobie pojeździć? Wolna amerykana (bo tory są od lat nieużywane), czy potrzebne są czyjeś zgody?
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Lut, 2010   

Jeżeli była by to Dąbrowa Białostocka, Parczew albo inne mówiąc krótki zadupie :) to wtedy można jeździć na nielegala. Ale ponieważ jest to Żyrardów na pewno znajdzie się ktoś "życzliwy" który zgłosi ów fakt do organów ścigania... Generalnie tam gdzie istnieją koeje drezynowe mają niepisaną umowę z zarządcą infrastruktury jakim jest PKP PLK na jeżdzenie po NIECZYNNYCH liniach :) Jeżeli jest to bocznica do zakładów to istnieje takie miejsce jak punkt zdawczo-odbiorczy gdzie kończy się szlak PKP PLK a zaczyna bocznica która jest najczęściej własnością zakładów. Wtedy jeżeli załątwicie sobie z zakładami żeby tam jeździć to będzie to na wpół legalne, bo legalne nigdy nie jest (trzeba posiadać prawo do kierowania wózkiem motorowym-drezyną, swiadectwo bezpieczeństwa bocznicy, pojazdy itp itd ogólnie papierologia stosowana)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Lut, 2010   

Z zakładów zostały tylko budynki. I to każdy ma innego właściciela :)
A to właśnie jest bocznica. Hmmm... Muszę popytać na miejscu co z tym zrobić.
Niżej zaznaczyłem na czerwono przebieg tej bocznicy przez miasto.



I jeszcze jedno: skąd skombinować nieduże, lekkie kółka do drezyny?
Nie chcę ciężkich. Myślałem o wytoczeniu środka z duralu a pozostawienie tylko stalowych obręczy.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Sob 27 Lut, 2010   

Fajna ta drezyna.

Martwie się trochę o sprawność tej prądnicy , tzn moze i jest pancerna, ale kto wie, czy nie zeżre akumulatorów zbyt wcześnie. Duzą zaletą jest jednak fakt, ze ma obwód wzbudzenia no i można bocznikować...
_________________
No i jest :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group