ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik rowerowy a odzysk energii
Autor Wiadomość
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   Sterownik rowerowy a odzysk energii

Witam

Czy próbowaliście może przeprogramowywać sterowniki rowerowe aby włączyć funkcję odzysku energii wiem że niektóre sterowniki mają taką funkcję.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Każdy sterownik da odzysk energii, tylko trzeba szybciej pedałować, aby obroty były większe od maksymalnych silnika.
Jednak taki odzysk hamuje i pedałowanie w tym przedziale obrotów jest jeszcze cięższe.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Chodziło mi bardziej podczas hamowania ale nie że cala energia idzie w ciepło w silnik tylko na doładowywanie akumulatora.Jest to jedna z funkcji regulatora którą można włączyć .A że jak silnik rozpędzi się ponad obroty nominalne to oczywiste.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

Oczywiste? A zmiana kierunku przepływu prądu?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010   

No mi się wydaje ze tranzystory robią za prostownik sterowany chyba ze się mylę :neutral: :neutral:
_________________
pozdr
Tomek
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

tomson napisał/a:
Chodziło mi bardziej podczas hamowania ale nie że cala energia idzie w ciepło w silnik tylko na doładowywanie akumulatora.Jest to jedna z funkcji regulatora którą można włączyć .A że jak silnik rozpędzi się ponad obroty nominalne to oczywiste.


A chodzi Ci o odzysk "dla idei" czy walczysz o te "2-3% więcej"?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

Przy hamowaniu obroty silnika są coraz mniejsze. Napięcie jest mniejsze niż nominalne. Trzeba by albo przełączać akumulatory na połączenie równoległe, albo stosować przetwornicę, która podniesie to napięcie powyżej minimalnego. Czas zadziałania takiego układu (czas hamowania roweru) będzie tak krótki, że odzysk będzie pomijalnie mały (pomijam tu jazdę z górki na długich odcinkach). Szkoda czasu i dodatkowych kosztów na takie zabawy. Chyba, że ktoś ma chęć postawienia rowerka na podnóżek i pedałowania godzinami w miejscu, to wtedy może mieć sens :) Bardziej stawiał bym tu na jakieś panele słoneczne, lub małą turbinkę wiatrową na postoju ;)
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

W tym celu można użyć przetwornicy step-up działającej w trybie stabilizacji prądu (jeszcze lepiej regulowanym w zależności od wciśnięcia manetki hamulca ). Jeśli moc nie będzie duża to będzie maleństwo i waga nieduża.
Tak jak pisze zeeltom sens jest tylko przy długich zjazdach z góry, może jeszcze przy hamowaniu z pełnej prędkości na np. czerwonym świetle.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

Dodatkowo powinny być akumulatory o dużym prądzie łądowania, bo żele się do tego nie nadają. Ładowanie prądem 2A przez kilka sekund nie ma sensu.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

zeeltom napisał/a:
Dodatkowo powinny być akumulatory o dużym prądzie łądowania, bo żele się do tego nie nadają. Ładowanie prądem 2A przez kilka sekund nie ma sensu.


żeby ładować -szybciej pedałować niż przy danym napięciu chce jechać silnik... -słuszne tylko w przypadku szczotkowych i to bez regla... bo mosfet w PWM przewodzi tylko w jedną stronę.
w reglach które mają funkcję odzysku -można wolniej jechać i żadnych aku się nie podłącza... działa coś w rodzaju przetwornicy podwyższającej... -raczej niewiele regli to ma -bo komplikuje budowę i podraża cenę -ponadto taki regiel musi współpracować z silnikiem direct... żeby w trakcie hamowania silnik był napędzany -a taki silnik -daje zauważalne a często dość znaczne opory w trakcie pedałowania.
odzysk energii hamowania w rowerze ma sens jedynie w górach -gdzie jest dużo długich zjazdów... na poziomym terenie -straty w trakcie jazdy na pedałach są większe niż zysk z odzysku... chyba..., ze jeździ się tylko na silniku.

nie wiem jak to jest zrobione w reglach rowerowych -w modelarski regle do modeli kołowych -samochodów bardzo często mają hamowanie i odzysk... działa to tak, że na bardzo krótkie ułamki sekundy specjalny tranzystor zwiera uzwojenia silnika -co powoduje impulsowy przepływ dużego prądu zwarciowego -a potem na troszkę dłuższy czas po odblokowaniu uzwojenia przy zaniku tego prądu indukuje się impuls wyższego napięcia -przez diody ładujący aku... dodatkowo taki układ ma zazwyczaj funkcję abs... wprogramowuje się wagę i dane o przyczepności modelu -a to sobie ustala odpowiedni spadek obrotów silnika... tak,zebu było hamowanie -ale bez blokowania silnika i zarazem osi.
_________________
Witek.
 
 
tree
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

wit napisał/a:
mosfet w PWM przewodzi tylko w jedną stronę.

ale ma do pary drugi , albo diodę .....


Niemniej odzysk jest opłacalny jeśli poruszający sie obiekt ma jąkś sensowna wagę.

Zakładajac ze rower z aku wazy ze 30 kg to rowerzysta powinien conajmniej 470 kg

Więc zacząć trzeba od oglądania, Discowery '400kg nastolataka' a potem do Mc'donald :) i żreć !!!

Sama elektronika to w sumie pryszcz , to nie bede opisywał :)

Można zrobić skrzynie biegów , dostosować od malucha?? ..... To nic że ciężka im większa rozpędzona masa tym większy odzysk :) i przed hamowaniem zmienić bieg na 1, wtedy standardowy sterownik wystarczy , poza tym podręczniki dla kierowców tez zalecają hamowanie biegami :) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
 
sq5bls
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010   

Zamiast tranzystora kluczujacegi i diody stosuje sie 2 tranzystory (ten drugi zastepuje diode). Jest to korzystne bo spadek napiecia na takim tranzystorze jest o wiele mniejszy niz na diodzie a dodatkowo przy odpowiednim streowaniu pozwala na odzysk energii z hamowania. Tak jak bylo juz tu napisane - jeden tranzystor okresowo zwiera uzwojenie, a drugi potem po jego rozwarciu prad kierowany jest do akumulatora przez drugi tranzystor.
Wykorzystuje sie rowniez fakt, ze tranzystory MOSFET przy malych napieciach Uds potrafia przewodzic w obie strony - dlatego prad nie plynie przez wbudowana w tranzystor diode a przez przewodzace zlacze co ogranicza straty energii. Sa nawet scalone kontrolery potrafiace w ten sposob sterowac tranzystorami.
Ogolnie - gabaryty sterownika z odzyskiem sa identyczne jak bez odzysku, tylko zamiast diod stosuje sie drugi komplet tranzystorow i madrzejszy sterowanie do tego.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010   

W niektórych regulatorach jest funkcja REGEN





Tłumaczenie przez traslator funkcje regulatora

Sterownikiem układu jest kontroler XCKJ 8B116A

Funkcja lokalizacji ujścia ikonę połączenia kablowego w miejsce realizacji Opis funkcjonalny

1. Prędkość sygnał SP +5 V-0 SP GND

2. Proste linie sygnałowe SL SL GND

3. Regulacja linii sygnału prędkości SLA SLA GND (regulowany potencjometrem)

4. EBS Low hamulcowe EBS-GND

5. EBS High hamowania EBS + + 12V ~ 48V

6. Elektryczny hamulec sygnał linii BK BK GND

7. Cruise CR opcjonalne funkcje CR GND

8. Hall linii sygnałowych SA SB SC +5 V-1 SA SB SC-1 GND

9,1 +1 pomocy TA +5 V GND TA-5-6

10. Anti-alarm kradzieży TB line
VCC, VCC, L, GND, TB, XC (linia fazy sygnału)
(Produkcji wysokiej zabezpieczające przed kradzieżą rezystora R75 513 podczas demontażu)

11. Trzy-X1 przełącznik prędkości X1 - X2 X1 cyklu GND trzy prędkości trzech przełącznik prędkości X1 X2 - GND

12. Trzy linie dużych prędkości wyświetlania sygnału P1, LED, P2, P1, LED, P2 (Yang otrzymała łącznie +5 V, Yin otrzymała łącznie GND)

13. Odwrócenie funkcji X 3 X3 GND (trójkołowy exclusive) cofania trzeba wskazówki głosowe dioda

14. Cruise Line instrukcji sygnał P3 P3 Masa (w tym samym czasie może być również wykorzystywane do wskaźnika błędu)

15. Kołowania instrukcje AUX AUX linii sygnału GND

16. Hall JE Instrument funkcji

17. SM negatywne cechy instrumentu miernik do negatywnych, zamieszczania D3-4001 Q1-2N5551

18. Oprzyrządowanego DX DX linii sygnału GND

19. Samodzielna nauka funkcji 60 ° -120 °
60 ° z Wang wysłać silnikowych, silnikowych fazy sekwencji A, B, C, niebieski, żółty, zielony, sekwencja Hall SA, SB, SC
Dla zielony, niebieski, żółty.
120 ° z Australii Kodeksu elektryczne, elektryczne fazy sekwencji A, B, C, żółty, niebieski, zielony; sekwencji Hall SA
SB, SC na żółty, niebieski, zielony.

20.164 metrów pokaż P1 P2
164 metrów dysku D, C, odpowiednio dla kontrolera P1, P2, pismo BRK do hamulców
Linia; MOD-przełącznik prędkości dla trzech linii, sygnał linii wycieczkowych, SPD, aby przejść do linii sygnałowych;
164 metrów więc kiedy R38, R60 opór oryginalna 1.5K (152) otrzymuje 51
Ohm (510). Jednocześnie konieczność osiągnięcia niskiej funkcję hamulca, zestaw oryginalnych elektryczne R27
Odporność 2.2K (222) otrzymuje 10k ohm (103), sygnał hamowania line w EBS +
_________________
pozdr
Tomek
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010   

tree napisał/a:
wit napisał/a:
mosfet w PWM przewodzi tylko w jedną stronę.

ale ma do pary drugi , albo diodę .....

tylko w sterownikach z wbudowaną funkcją odzysku -w typowych najczęściej spotykanych nie ma tego drugiego mosfeta ani diody...

obecnie większość elektrycznych silników rowerowych ma wolnobieg -więc się nie nadaje do odzysku... jest sens odzyskiwać energię kinetyczną całego roweru -lub energię zjazdu z górki -nie ma sensu odzyskiwać energii samego wirnika -stosunkowo lekkiego.

więc i zdecydowana większość sterowników nie ma funkcji odzysku energii... bo i silniki tego nie umożliwiają. oszczędność na kilku elementach mocy oraz na sterowaniu nimi.
_________________
Witek.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010   

Ja to bardziej myślałem żeby zmodyfikować regulator i silnik i zrobić przeróbkę jako generator do małej elektrowni wiatrowej.Silnik na 36V o mocy 250W do przedniego koła wykorzystać jako generator trzeba by było wymienić ośkę żeby nie miała gwintu.A do piasty
były by na 3 ramionach mocowanie 3 płaty do H rotora.Oryginalny silnik ma szczelną obudowę
do której mechaniczne stosunkowo łatwo zaadoptować mocowanie rotora.

Posiadam taki silnik na 36V do koła 26"
Jest to silnik bez hallotronów i ma wyprowadzone tylko przewody fazowe.

_________________
pozdr
Tomek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group