Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Napęd elektryczny w samochodach |
Autor |
Wiadomość |
sanczo [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 26 Maj, 2010 Napęd elektryczny w samochodach
|
|
|
Witam wszystkich serdecznie,
Obecnie jestem zainteresowany budową samochodu elektrycznego, lub przeróbką forda Ka na EV. Czy mają Państwo może jakieś artykuły w których znalazł bym schematy elektryczne połączeń silnika (silników) oraz sposoby sterowania. Chciałbym zebrać wszystkie informacje o sposobach połączeń silnika (silników) i sterowaniu aby wybrać najlepsze rozwiązanie dla mojego forda. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 26 Maj, 2010
|
|
|
Proponowałbym zacząć od głębszej lektury niniejszego forum.
Znajduje się tutaj naprawdę dużo użytecznych informacji.
Jedna (z wielu !!!) stron gdzie można również co nieco się dowiedzieć: http://www.autoelektryczne.com/opis.htm |
|
|
|
|
sanczo [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010
|
|
|
czytałem
Interesują mnie jednak napędy gdzie nie są używane silniki prądu stałego i silniki indukcyjne |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010
|
|
|
sanczo napisał/a: | Interesują mnie jednak napędy gdzie nie są używane silniki prądu stałego i silniki indukcyjne |
To jakie Cię interesują ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010
|
|
|
Może jonowe? |
|
|
|
|
sanczo [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Heh, widzę swój błąd:-) nie interesują mnie silniki komutatorowe prądu stałego oraz silniki indukcyjne.
Interesują mnie silniki bezszczotkowe o trapezoidalnej i sinusoidalnej sile elektromotorycznej (BLDC, PMSM) oraz silniki reluktancyjne
heh, może przesadzam:-) no ale tymi silnikami jestem zainteresowany oraz sposobami ich zasilania i sterowania:-) |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Cóż.
Wydaje mi się, że jest tego trochę mniej niż przy rozwiązaniach ze szczotkami.
Sporo kontrolerów jest np tutaj
Tutaj mały silniczek
Niestety jest za mały (za słaby) do samochodu. Nadaje się raczej do jednośladu (BTW za jakiś czas będę miał coś podobnego za mniejsze pieniądze ).
Generalnie uważam, że dla lokalizacji i sposobu montażu w pojeździe nie ma większego znaczenia jaki silnik wybierzesz.
W każdym przypadku będzie do rozwiązania problem przeniesienia napędu na koła (adaptacja). Do danego silnika musisz zastosować odpowiedni sterownik i tyle.
Źródło zasilania (akumulatory), sposób ładowania (prostownik), system wspomagania hamulców* i układu kierowniczego będą każdorazowo takie same.
Chyba, że chodzi Ci o szczegóły sterowania bo chcesz zbudować własny kontroler ???
*) chyba, że przymierzasz się do budowy pojazdu z czterema silnikami (w kołach) to wówczas system hamowania może być bardziej zaawansowany |
|
|
|
|
sanczo [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Mój pomysł to użycie dwóch silników bezszczotkowych z elektronicznym dyferencjałem. Dwa kontrolery dwa silniki (dwie skrzynie biegów? sterowane jednocześnie?) nad tym sie zastanawiam... Do tego sama instalacja elektryczna, jakby miala wygladac gdzie jakie bezpieczkniki potrzebne... jaki procesor do sterowania takich dwóch kontrolerów... tak się zastanawiałem czy ktoś coś takiego robił... podobne układ który opisałem stosuje się obecnie w najnowszych konstrukcjach EV.
Oczywiście to pewnie są chronione informacje przez korporacje które pracują nad najlepszymi rozwiązaniami- ale może ktoś się już kiedyś natknął na coś podobnego do tego rozwiązania? |
|
|
|
|
mir11 [Usunięty]
|
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
mir11 napisał/a: | Nikt nie zasdtanawiał się na silnikami w kole? |
Na tej stronie są nawet gotowe zestawy (dwa silniki + kontrolery + osprzęt ... ).
Ja jednak zawsze się zastanawiałem jak będzie z wymianą opon z letnich na zimowe i ich wyważeniem w polskich warsztatach wulkanizacyjnych ????
Ponadto uważam, że najlepsze są rozwiązania maksymalnie proste.
Mam tutaj na myśli podmianę jednego (spalinowego) silnika na drugi (elektryczny) bez ingerencji w układ przeniesienia napędu i/lub zawieszenia.
Oczywiście wstawienie silników w koła daje m.in. większe możliwości upchnięcia akumulatorów tylko jakim kosztem ???? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Już któryś raz się powtórzę.
Silniki w kole nie mają sprawności i albo są bardzo, bardzo drogie, albo nadają się tylko do stosunkowo wolnej trakcji; inna sprawa, to zarejestrować takie autko z wheelmotor (bezpieczeństwo), chociaż z tymi najdroższymi się to da zrobić.
Inne BLDC w normalniejszej cenie nie mają sprawności.
Do napędu auta są najlepsze silniki DC z magnesami trwałymi, które dają możliwość przejechania autem za średnio 2,50zł/100km (tankowanie w taryfie nocnej).
Roadster TESLA ma daleko do takich efektów. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
sanczo [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
SIlniki BLDC nie mają sprawności????
a silniki DC komutatorowe mają większą sprawność???
to chyba jakaś pomyłka? prawda |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
Poczytaj to FORUM, tu jest już wiele o tym.
Ja analizuję dokładnie wszystkie parametry zanim montuję do auta EV. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010
|
|
|
tomasz_kombi napisał/a: | system wspomagania hamulców* | chyba ze masz hamulce ze wzmocnieniem mechanicznym w samych zaciskach eg: maluch
co do motorkow w kole nie jestem zwolennikiem aczkolwiek widzialem takie rozwiazanie (etap prototypu) miesci sie w kolo 13 cali, w korpusie zawarty jest kontroler
+ cala przestrzen auta do dyspozycji (rowniez jako rownolegly naped do istniejacego)
- potrzebne 2 komplety |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Sob 29 Maj, 2010
|
|
|
rarek napisał/a: | chyba ze masz hamulce ze wzmocnieniem mechanicznym w samych zaciskach eg: maluch |
100% racja.
Z tym, że kolega w pierwszym poście wspominał coś o Fordzie Ka.
Niestety większość samochodów ma wspomaganie hydrauliczne co trochę komplikuje i podraża konwersję.
Pozostaje mieć nadzieję na umasowienie produkcji tego typu podzespołów (napędzanych elektrycznie) i spadek ceny (oraz wzrost dostępności). |
|
|
|
|
|