|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ? |
Autor |
Wiadomość |
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 08 Sty, 2017 Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
|
|
|
Witam
Można bezpiecznie dla pakietu 13s6p ładować ładowarką z magmy sprzedawaną jako do kwasowo-ołowiowych lub żelowych ? Napięcie nominalne 48V, końcowe 54,2 V. Pasuje 13S .
Łukasz |
Ostatnio zmieniony przez Elektrotonus Pon 16 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Nie 08 Sty, 2017
|
|
|
Ładowarka do kwasowych zapewne nie ma charakterystyki dostosowanej do Li-Ion, czyli dwóch faz w funkcji czasu, CC i CV.
Tak więc raczej trudno mówić o "bezpiecznym" dla Li-Ionów ładowaniu. |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 08 Sty, 2017
|
|
|
Można je uszkodzić czy znacznie przyspieszyć zużycie aku ? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 08 Sty, 2017
|
|
|
Można ładować, jeżeli prądu nie przekroczysz. Ogniwom nic nie będzie. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
Ładowarka ma służyć do pakietu 13s4p z baterii Panasonic NCR18650PF oraz 13s6p z SANYO NCR18650GA 3500mAh. Bardziej docelowo chcę tę mniejszą ładować (13s4p), gdyż do tej większej planuję kupić ładowarkę dedykowaną o amperażu 4 -5A. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
Pavyan napisał/a: | Ładowarka do kwasowych zapewne nie ma charakterystyki dostosowanej do Li-Ion, czyli dwóch faz w funkcji czasu, CC i CV.
Tak więc raczej trudno mówić o "bezpiecznym" dla Li-Ionów ładowaniu. |
A gdzieś to wyczytał?
Ładowarki dedykowane dla żeli mają CC i CV. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Pavyan napisał/a: | Ładowarka do kwasowych zapewne nie ma charakterystyki dostosowanej do Li-Ion, czyli dwóch faz w funkcji czasu, CC i CV.
Tak więc raczej trudno mówić o "bezpiecznym" dla Li-Ionów ładowaniu. |
A gdzieś to wyczytał?
Ładowarki dedykowane dla żeli mają CC i CV. |
A to czasem BMS nie decyduje o tych fazach ? |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
http://magma.sklep.pl/pol...OWARKI-353.html
Taka tylko na 48V.
Mam sprzeczne opinie, część z Was mówi,że nie powinno. Inne z forum zaznajomione z tematem nie polecają. Zatem jak być powinno ? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
Trzeba sprawdzić, jakie napięcie max daje ładowarka i to podzielić na ilość S i mamy wynik na ogniwo, który przeważnie nie powinien przekraczać 4,2V. Co do prądu, to minimalny prąd dla li-jon to 1/2C, czyli dla 3,5Ah to 1,75A, a dla 4p to będzie 7A. Jak jest BMS, to jak na którymś S napięcie wzrośnie ponad założoną wartość to odłączy ładowarkę. Można ładować czym popadnie, byle nie przekraczać dopuszczalnego prądu i końcowego napięcia. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A gdzieś to wyczytał?
Ładowarki dedykowane dla żeli mają CC i CV. |
@Zeeltom: Hmm... to tylko mój wniosek (jak widzę - błędny).
Byłem pewny, że ładowarka do kwasowych ma tylko ograniczenie prądowe, napięcie wyjściowe zaś po prostu dostosowuje się do chwilowego napięcia ładowanego akumulatora - aż przy praktycznie zerowym prądzie osiągnie ustalone końcowe, maksymalne napięcie (czyli takie jak na luzie). O ile wiem, tak kiedyś działały wszelkie proste ładowarki do kwasów - nie wiedziałem o tym wielkim postępie
I oczywiście - dosłownie tego nigdzie nie wyczytałem, ale choćby tu nie raz czytałem o ładowaniu Li-Ionów i trybach CC i CV, to zapadło mi w pamięć; rozumiem, że dla nich tak w zasadzie musi być jeżeli chce się uzyskać każdorazowo pełne naładowanie i trwałość akumulatora, dla żeli (kwasowych) chyba nie jest to konieczne (CC i CV)?.
Ogólnie to co napisałeś znaczyłoby, że w zasadzie można zamiennie ładować ładowarką do żeli Li-Iony i na odwrót? Bez problemów, aby tylko napięcie końcowe się zgadzało?
Tak to jest rzeczywiście?
Jednak chyba nie można powiedzieć, że to będzie całkiem "bezpieczne" ładowanie Li-Ionów, tak jak dedykowaną ładowarką? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 09 Sty, 2017
|
|
|
To są kryteria max szybkiego ładowania. Samochody elektryczne mogą być ładowane szybką ładowarką 50 kW, jak i "domową" 3kW, prądy zupełnie różne. Tesla buduje powerwall-e ładowane ze słońca. Jak uzyskać CC |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017
|
|
|
Dla żeli typowy prąd ładowania, to 1/10 pojemności.
Dla litów prądy mogą być większe, zależy od producenta. Ale też nie można przekraczać prądów maksymalnych. Stąd CC. CV to maksymalne napięcie dopuszczone dla danego typu akumulatora.
Jeśli ładowarka nie przekracza max V, to można spokojnie ładować taką ładowarką i żele i lity. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Dla żeli typowy prąd ładowania, to 1/10 pojemności.
Dla litów prądy mogą być większe, zależy od producenta. Ale też nie można przekraczać prądów maksymalnych. Stąd CC. CV to maksymalne napięcie dopuszczone dla danego typu akumulatora.
Jeśli ładowarka nie przekracza max V, to można spokojnie ładować taką ładowarką i żele i lity. |
Nie wiem jak customowe BMSy, ale w mojej firmowej baterii producent zastosował ograniczenie prądowe w elektronice baterii. Nie jest to stabilizacja CC, ale po przekroczeniu 3,3A odpina baterie.
Bateria to 7s i nie udało mi sie jeszcze doprowadzic do odpięcia jej z powodu przekroczenia napięcia, ale zakładam ze tez tak postąpi. |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017
|
|
|
Ja ładuję swoje lity (pakiet 14S6P Sanyo 18650GA) ładowarką od żeli - MeanWell PB-230-48 już od roku (od Maja 2016). Po pokonaniu ok. 5K km nie widzę żadnego zużycia ogniw. Sprawdzam na swoim Pulsarze co jakiś czas. Równiutko się ładują i ładowarka (Pulsar) kończy bez balansowania.
Napięcie końcowe pakietu - 58,8V. MeanWell dociąga do referencyjnego swojego max-57,4V i się wyłącza. Jedyny problem to próg od jakiego zaczyna ładować. Zauważyłem, że musi być to w okolicy 53V lub mniej. Powyżej tego progu nie rozpoczyna ładowania, ale kiedy zacznie to dociąga do końca (byle by w tym czasie jej nie odłączyć bo informuje, że pakiet jest naładowany - zielony led). Jest to na tyle komfortowe, że w trasę nie zabieram Pulsara tylko MW, łatwo się podłącza i pięknie ładuje. Do pełni naładowania pakietu w ten sposób nie doładowuje ok. 90 Wh (ok. 10% pojemności pakietu). |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 10 Sty, 2017
|
|
|
Nie "pięknie ładuje" tylko ładowarka do żeli nie doładowuje, skoro nie ma 10% to ładuje do 4.1V, czyli nie działa u Ciebie balansowanie (choć z opisu wynika, że nie masz BMSa) i ratujesz się okresowym serwisowaniem ładowarką modelarską. Miło, że u Ciebie działa, ale zobacz sobie na Endless temat z pożarami domów, tam się wypowiadają specjaliści po stracie dobytku co teraz twierdzą, że kombinowanie w ładowaniu bez BMSa i nie pasującymi ładowarkami się nie kalkuluje.
To nie jest prawidłowo zbudowany akumulator, a ilość czasu, którą tracisz na zajmowanie się nim przewyższa koszta doprowadzenie akumulatora do prawidłowego stanu bezobsługowego.
Pytanie o ładowanie jest zapewne powodowane tym, że ta badziewna plastikowa ładowarka z magmy jest tania i kusi, tak? Dedykowane do Liionów ładowarki mają 3x tyle elementów. Ciekawe dlaczego
Ona jest tania bo jest plastikowa i badziewna, trzyma napięcie mniej więcej póki się nie wygrzeje. Jeśli się wygrzeje to bedzie dawać +-3V. Dla żeli to nie gra roli, dla liion gra rolę bo tak pracująca ładowarka uniemożliwia pracę balancerowi.
Jeśli ktoś faktycznie nastawia się i "co jakiś czas" zamierza sprawdzać i serwisować akumulator to teraz oszczędzi kilkadziesiąt zł, a zrobi sobie roboty za kilkaset złotych w ciągu sezonu, a mało kto ceni swój czas i mylnie uważa, że jest za darmo.
Nie jest za darmo ani czas ani ubezpieczenie od ryzyka awarii. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|