ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dołożenie kondensatorów do czujników Halla
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
...
Zagadnienie EMC nie jest dla Twojego silnika tylko dla higieny w eterze...

Masz racje, zaden hallotron nie ma napisane w notce zeby dawac kondensator, zaden tranzystor ani układ scalony PWM nie ma napisane zeby dawac PFC, ...


Więcej zakłóceń powoduje kluczowanie faz, bo występują tam duże prądy i napięcia. Szczególnie przy przebiegach prostokątnych. Jakie zakłócenia EMC powoduje kluczowanie halla? Według mnie żadne mierzalne.

Co do scalaków, to popatrz sobie na schematy ich zastosowań i wszędzie będziesz miał kondensatory blokujące, a w zastosowaniach halli ich nie ma. Tu są zbyt małe moce przełączające, by miały jakiś wpływ na zasilanie i zakłócenia. 5V zasila tylko halle i stabilizacja napięcia w kontrolerze jest w zupełności wystarczająca do tych elementów.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

zeeltom napisał/a:
Tu są zbyt małe moce przełączające, by miały jakiś wpływ na zasilanie i zakłócenia. 5V zasila tylko halle i stabilizacja napięcia w kontrolerze jest w zupełności wystarczająca do tych elementów.

Tomku, w modelu idealnym, stałe napięcie zasilajace, to takie kondensatory są zbędne. To wiadomo.
Ale przecież zasilania przetwornic, kluczowanie, to zródła zakłóceń w.cz.
I nie w tym nic zaskakującego gdy komponenty są różnych producentów, że na wszelki wypadek, lub po pomiarach, obserwacji pasma na oscyloskopie oraz zachowania się NADAJNIKA jakim jest sterownik wraz z kablami, producent zaleca by takie odkłócanie na wszelki wypadek zastosować.
To jakiś problem by przyjąć to do wiadomości ?
Bo przymusu nie ma jak zauważył kolega wyżej....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Proszę mi udowodnić, że halle w silniku emitują zakłócenia na poziomie umożliwiającym ich pomiar.
Pewnie, że przymusu nie ma. Według mnie dokładanie kondensatorów do halli, które pracują na poziomie ułamków mA, jest jak kwiatek do kożucha.
Ale wolna wola. Zakładajcie, na pewno zmniejszy się szum w eterze i bez tego nie pojedziecie :P
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

zeeltom napisał/a:
Proszę mi udowodnić, że halle w silniku emitują zakłócenia na poziomie umożliwiającym ich pomiar.

To nie halle są żródłem zakłóceń tylko one są zakłócane.
Czyli jeżeli poziom zakłóceń w.cz. na zasilaniu hala, będzie powodował w efekcie jego krótkotrwałe impulsowe rozłączenie... czyli losowe gubienie impulsów odczytu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Pany, producenci sterowników są świadomi tych wszystkich zjawisk o których piszecie.
Dlatego sterowniki mają swoje kondensatory na każdym przewodzie, filtrujące, odprzęgające i każde inne.
Do tego oprogramowanie ma odpowiedni filtry, uśredniacze eliminujące skrajne wartości.
Skoro producenci silników nie dają do nich kondensatorów kosztujących 0.001$ to one są zwyczajnie bezużyteczne i w sumie tyle :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Pomiary większych prądów fazowych są robione często halami (takie np. lem-y), mierzą pole magnetyczne wokół przewodów. Zmienne pole magnetyczne generuje pole elektryczne i na odwrót (równania Maxwella). Co do "producentów" to Tas w innym temacie (bateria do Bosch-a), sam powiedziałeś na czym im jedynie zależy. Nazywa się to "hajs","mamona" itd. Sieci przesyłowe energii (np. z elektrowni jądrowej) robi się np. czterema przewodami (co jeden wyemituje pozostałe odbierają i odwrotnie.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
Ostatnio zmieniony przez gienek333 Pią 29 Wrz, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Przecież to są różne sytuacje.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

gienek333 napisał/a:
... Sieci przesyłowe energii (np. z elektrowni jądrowej) robi się np. czterema przewodami (co jeden wyemituje pozostałe odbierają i odwrotnie.

A co to ma wspólnego z jakimiś kondensatorami przy hallach?
Do tej pory wszyscy jeździli bez kondensatorów i było dobrze, dopóki ktoś nie wpadł na ten pomysł z ich dokładaniem.
A dokładajcie, ja tego nie robiłem i nie będę robił. Wolna wola.
Lepiej dołożyć do silnika czujnik temperatury, bo to ma sens. Dokładanie dodatkowych elementów do czegoś, co dobrze działa sensu nie ma.
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Czy wstawienie kondensatora może mieć wpływ na kulturę pracy silnika?
Czy może mieć wpływ na jego żywotność? Takie pytania się nasuwają.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 29 Wrz, 2017   

Wojtas82 napisał/a:
Czy wstawienie kondensatora może mieć wpływ na kulturę pracy silnika?
Czy może mieć wpływ na jego żywotność? Takie pytania się nasuwają.

Nie wiem jak dokladnie wygląda wykres z halla względem wykresu spadku napiecia na jego zasilaniu,(jak i czy na siebie sie nakładają)
Jesli nawet uznac ze na wyjsciowym kablu z halla jest o 0,25V napiecie niższe niz normalnie to przejscie ze stanu wysokiego na niski nastąpi nieznacznie wczesniej. Jest to jednak marginalna wartosc, poniewaz owe przescie teoretycznie trwa nieskończenie krótko. Gorzej jesli te spadki są na tyle krótkie, ze na tym analogowym oscyloskopie tego nie widac a są tak duze ze przeszły przez próg napiecia oznaczonego jako stan niski.
Pisze "stan wysoki" "stan niski" bo nie wiem jakie to progi dla danego sterownika.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Sob 30 Wrz, 2017   

Wojtas82 napisał/a:
Czy wstawienie kondensatora może mieć wpływ na kulturę pracy silnika?
Czy może mieć wpływ na jego żywotność? Takie pytania się nasuwają.


No to się znowu burza rozpętała ;-)
To pytanie można by postawić czołowym producentom silników przemysłowych w EU, jak dla przykładu: Gefeg, Ebmpapst, Maxon, Faulhaber i wielu innych.
Nikt z nich nie montuje sensorów między zębami stojana! NIKT!!!
Każdy z nich ma dodatkową płytkę, na której są i halle i kondensatory :-)
Tak jak niegyś 9C albo przekładniowy MAC, montował płytki do halli, wpierw z kondensatorami, później bez a jeszcze później bez płytki...jeśli ktoś chce, mogę podrzucić fotki. Dlaczego (nie wszyscy, jak np. Infeneon) producenci halli nie zamieszczają tych informacji..? Bo to strata czasu i tym samym pieniędzy. A wszyscy i tak powinni to wiedzieć! Hmmm ;-)

A dlaczego...?
Wersja Chińska: bo jest taniej!
Wersja jak powinno być:
Odpowiedź jest bardzo prosta: bo się nie opłaca oszczędzać na części, która kosztuje grosze i jest montowana w produkcie i produkowana (w czasem milionowym wymiarze, np. silniki firmy ebmpapst lub faulhaber) masowo aby ryzykować problemy związane z awariami polowymi sprzedanych silników. Co się też zdarzało, zresztą niestety :-)
Tu też ma odpowiednią anegdotę z własnego zawodowego życia wziętą, w raze jakby ktoś chciał wiedzieć...opowiem przy browarze na następnym zlocie :-)

Powiedziałbym tu: błąd w sztuce i tyle.
A czy silnik będzie działał? Tak! Będzie!
A czy ktoś zamontuje wedle "Przykazania" kondensatory do halli czy nie, to już kwestia pieniędzy i niczego innego. Tam gdzie jest popyt tam jest i pieniądz.
A każdy kondensator czy dodatkowa płytka to stracony pieniądz. Względy poprawności technicznej nie mają tu nic do gadania.

Nie chciałem początkowo pisać na ten temat aby, jak niegdyś, kilka dobrych lat wstecz nie rozpętać niepotrzebnej burzy no i ...tak jak kiedyś mnie napiętnowano za mój pierwszy sterownik sinus. Mówiono, ale po co, przecież to nie ma sensu. Blokowe są już sprawdzone i działają jak się należy...itd. A teraz wszyscy chcą sinusa! Wszyscy mówią ale przecież wektorowy jest lepszy... Mój pierwszy też był wektorowy, ale nie regulował pola :-)

Hmmmm, a co to jest pole... :-)
A Ch...j z tym, ważne. że wektory są :-)
Sorry, ale Tyskie...że tak powiem :-)

Jednak ze względu na wagę informacji zmieniłem zdanie. Uważam, że jeśli nawet 25 procent informacji zdoła się przedrzeć przez "opozycję" to już sukces :-)
I warto było! Nie dla mnie, a dla ogółu!
W razie pytań mogę udostępnić sporo fotek z płytkami halli, silnikami itd. A mam tego sporo, czy to cyfrowe, analogowe, czy inne "dziadostwo" :-)

To tak aby nie było, barmal coś tam sobie znowu wymyślił...
Swoją drogą, dzięki dla Passat_EQ!! Wyborne :-)
Pozdrawiam i do następnego razu :-)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 30 Wrz, 2017   

A my piszemy tu o silnikach przemysłowych?
Nie mam oscyloskopu, ale jeśli ktoś ma, to niech sprawdzi przebiegi wyjściowe hallotronów bez kondensatora i z kondensatorem na zasilaniu.
Okaże się co daje taki kondensator i ile mV lub uV to poprawi. Biorąc pod uwagę, że kontroler oczekuje 0V lub 5V na wejściu i różnica mV jest dla kontrolera bez znaczenia.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 30 Wrz, 2017   

barmal,
Dzięki za wyjaśnienia, teraz to naprawdę zostawmy temat do indywidualnej oceny. Ktoś chce to sobie zamontuje kondensatorki a ktoś nie chce to nie zamontuje i koniec kropka.
Pionierzy zawsze mają pod górkę.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 30 Wrz, 2017   

zeeltom napisał/a:
A my piszemy tu o silnikach przemysłowych?
Nie mam oscyloskopu, ale jeśli ktoś ma, to niech sprawdzi przebiegi wyjściowe hallotronów bez kondensatora i z kondensatorem na zasilaniu.
Okaże się co daje taki kondensator i ile mV lub uV to poprawi. Biorąc pod uwagę, że kontroler oczekuje 0V lub 5V na wejściu i różnica mV jest dla kontrolera bez znaczenia.


Kontroler oczekuje rzeczywiscie 0-5v ale nie wiem czy wiesz ze:
logiczne zero moze byc po przejsciu stanu wejsciowego ponizej 0,4v natomiast stan wysoki powyzej 4v.
Czyli zakres od 5v do 0,4v to nadal stan wysoki, natomiast 0 do 4v to wciaz stan niski. W takim ukladzie ulamek wolta moze o czyms stanowic. Te progi sa umowne i jesli sterownik operuje na mikroklocku to nie wiemy co deweloper tam wklepał. Natomiast jesli to dedykowany scalak to na pewno napisali w dtrce te napiecia. Od nich bardzo duzo zalezy.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 30 Wrz, 2017   

Wątpię, by postąpili tak głupio. Ja bym dał stan niski poniżej 2,5V i wysoki powyżej.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group