samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym |
Autor |
Wiadomość |
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 02 Lis, 2010
|
|
|
Witam wszystkich zainteresowanych tematem. Sprawy idą powoli , jak po grudzie . To pewnie z winy MAFII PALIWOWEJ.
A teraz poważnie.
Silnik asynchroniczny 15kW został przewinięty na 4 bieguny i napięcie znamionowe około 130V. Zakończyłem też montaż silnika w samochodzie . Obawiałem się jak wyszło centrowanie wałka skrzyni z wałkiem silnika ,połączyłem je na sztywno bez sprzęgła tulejką i wszystko pasuje jak ulał . Problemem było też umocowanie łożyska prawej półośki trzeba było dospawać wspornik z aluminium do przykręcenia obudowy łożyska i pokonać problem centrowania półośki.
Do umocowania silnika w samochodzie wykorzystałem te same poduszki jakie trzymały silnik spalinowy, dorobiłem ramę która łączy silnik z poduszkami.
Teraz przyszła kolej na akumulatory. Jaki rodzaj i jaka pojemność jeszcze nie wiem. Jestem na etapie zapytań ofertowych do kilku firm.
To tyle jeśli chodzi o silnik asynchroniczny w połączeniu ze skrzynią biegów.
Natomiast drugi równoległy projekt silnika w kole samochodu jest na etapie uzwajania stojana , który został przetoczony celem zmniejszenia wagi. Założyłem że silnik będzie chwilowo przeciążany i ważniejsze jest zwiększenie ilości miedzi w stosunku do przekroju rdzenia. tym bardziej że silnik nie będzie miał wymuszonego chłodzenia . Stojan został wklejony do aluminiowej obudowy i zabezpieczony przed ewentualnym przemieszczaniem się. Obudowę wykonałem z kawałka blachy aluminiowej , po wygięciu i pospawaniu została przetoczona do odpowiednich wymiarów. Magnesy zamówiłem przed trzema tygodniami , będą za dwa tygodnie .Ważyliśmy stojan po nawinięciu wyszło 23kg, dojdzie jeszcze pół kilo na lakier i kable zasilające.
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 07 Lis, 2010
|
|
|
jak tam prac nad silnikiem w kole
Nie podoba mi się jeden parametr Cytat: | Stojan Ż=72, 2p=8, y=8, q=3, uzwojenie będzie dwuwarstwowe 750obr., wirnik 24szt. magnesów jak na rys. |
2p=8 czyli dajesz 8 par biegunów czyli 16 biegunów magnetycznych to jak to się ma do 24 magnesów ?? czy 2p=8 to założyłeś 8 biegunów magnetycznych i biegun będzie kaskadowany z 3 magnesów
2p=> ilość par biegunów magnetycznych
p=> ilość biegunów magnetycznych
Bo jeżeli zakładasz 24 bieguny p=24 i Ż=72 to masz takie klasyczne uzwojenie 3 fazowe jednowarstwowe jak dla generatora 3f boki cewki w osobnym żłobku czyli masz 36 cewek po 12 na jedną fazę czyli 24 bieguny magnetyczne.
Testowałem to na silnikach od pralek i całkiem ładnie to chodzi na sterowniku rowerowym
Tu masz uzwojenie dwuwarstwowe
czyli dwa boki cewek w jednym żłobku
a więcej kombinacji możesz sprawdzić na
http://www.powercroco.de/Kombinationstabelle.html
Ciekawi mnie ile zaśpiewali tobie za magnesy do wirnika |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010
|
|
|
Witam z tymi biegunami i parami biegunów to jest zupełnie odwrotnie
p-liczba par biegunów
2p-liczba biegunów
Blacha alu 130x1200x10 zwinięta , pospawana i przetoczona wewnątrz na ø348(średnica zewn. stojana) ø364(średnica zewn. obudowy alu) koszt ok. 400zł.
ø270(średnica wewn. stojana)
Magnesy będą kosztowały ok. 1000zł
Jak widać na poprzednich szkicach magnesy kleję do pierścienia przykręconego do istniejącego bębna hamulcowego i piasty koła.
Wirnik toczę z odcinka rury grubościennej .
Magnesy zamówiłem na wszelki wypadek każdy dzielony na trzy części ( może będę kleił z przesunięciem) a może sprawę załatwi sterowanie ?
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010
|
|
|
sterowanie tego nie załatwi na pewno będziesz kleił z przesunięciem.
Jaką chcesz dać szczelinę powietrzną.
I druga kwestia jak policzyłeś dokładnie obroty silnika.
Bo patrząc na przykładzie modelarskich silników przy stałej ilości biegunów magnetycznych obroty są bardzo zależne od ilości uzwojeń w cewce
Czy silnik będzie zasilany przebiegiem trapezowym czy sinusoidalnym
Mój silnik zrobiony z pralkowca ma obroty nominalne 425obr/min przy zasilaniu z 36V i sterowany jest z regulatora bezczujnikowego rowerowego.
Na wirniku mam 16 biegunów a stojan ma 48żłobków.
Stojan jest nawinięty jak dla generatora klasycznie uzwojenie jednowarstwowe 8 cewek na fazę. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010
|
|
|
Witam, szczelina pow. będzie 0,8-1mm (zrobię próby ile grubości daje klej i tolerancja wymiarów magnesów).
Pytasz jak policzyłem obroty silnika, jeśli cię dobrze zrozumiałem to po prostu założyłem a nie obliczyłem i tak zleciłem nawinięcie do zakładu przezwajania silników . Inna bajka to skąd wziąłem to założenie - średnica zewnętrzna opony i prędkość pojazdu ok. 90km/h , te założenia dały znamionowe obroty 750obr/min, co nie ma nic wspólnego z obrotami maksymalnymi , które określimy doświadczalnie.
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010
|
|
|
Witam , zakupiłem 12szt. akumulatorów żelowych Sonnenschein dryfit+ A 500 Cyclic 56Ah 12V niemieckiej firmy EXIDE TECHNOLOGIES, pewnie się dziwicie dlaczego nie litowo polimerowe albo przynajmniej żelowe TROJANY , proza życia - na 9.4kWh wydałem 2800zł i mam 2 lata gwarancji , trojany kosztowałyby dwa razy tyle a efekt nadal ten sam - czyli prawie 250kg ołowiu, litowo polimerowe ok 13000zł, więc na litowce poczekamy aż spadnie cena .
Teraz zajmę się jakimś sensownym rozmieszczeniem akumulatorów , spróbuję część umieścić w miejscu po zbiorniku paliwa a reszta w komorze silnika .
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010
|
|
|
Na hobbycity 9,4 kwh w lipo po kursie dolara 2.8 kosztowaloby jakies 10 000. Przy takim zamowienie dostalbyś pewnie zniżke... Oczywiscie to i tak nadal 3x wiecej kasy no ale:)... no i tam ogniwa sa w pakietach max 5ah na cele... bms itp trudna sprawa... |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010
|
|
|
A jaki zakładasz czas rozładowania? |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010
|
|
|
Witam , nie bardzo rozumiem pytanie o czas rozładowania. Dam parę przykładów
-pojazd stoi w garażu i akumulatory się same rozładowują
-pojazd jedzie z góry pobiera mniej prądu pod górę więcej
-kierowca ma ciężką nogę przejedzie 50km , inny przejedzie 70km na tych samych aku. itd.
Trochę się powymądrzałem
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010
|
|
|
Cytat: | Trochę się powymądrzałem | no chyba tak
jakie dystanse zakladasz na jednym ladowaniu i w jakim czasie?? |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010
|
|
|
Witam , czytałem że pojazd ważący ok. 1500kg potrzebuje na przejechanie 100km od 10 do 15kWh czyli mój przejedzie ok 70km na jednym ładowaniu (czysta teoria), będę zadowolony jak przejedzie 50km .Potrzebuję pojazdu na miasto. Oczywiście można było kupić kilka akumulatorów więcej ( cena niezbyt wysoka) ale pojazd nie wytrzymałby takiej wagi ( nie mówiąc o zarejestrowaniu , ograniczona DMC ).
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010
|
|
|
Latem z tymi akumulatorami spokojnie wyda te zasięgi, gorzej zimą; chyba że sprawność silnika i regulatora będzie słaba (szczególnie przy obciążeniu ok. 4kW), wówczas wszystko gwałtownie spadnie. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
Ostatnio zmieniony przez Zbyszek Kopeć Sob 13 Lis, 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010
|
|
|
pytanie było pod kątem pojemności aku.
Jeśli planujesz rozładować pakiet w ciągu godziny to dla aku Pb pojemność musisz podzielić przez 2.2 |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010
|
|
|
Witam , "rarek" masz na myśli żelowe czy zwykłe kwasowe aku?
" Zbyszek Kopeć" - czemu akurat przy 4kW wszystko spada i co spada ?
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010
|
|
|
zelowe to też kwasowe tylko kwas w formie zelu, dotyczy wiec jednych i drugich |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
|