ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym
Autor Wiadomość
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Wto 02 Lis, 2010   

Witam wszystkich zainteresowanych tematem. Sprawy idą powoli , jak po grudzie . To pewnie z winy MAFII PALIWOWEJ.
A teraz poważnie.
Silnik asynchroniczny 15kW został przewinięty na 4 bieguny i napięcie znamionowe około 130V. Zakończyłem też montaż silnika w samochodzie . Obawiałem się jak wyszło centrowanie wałka skrzyni z wałkiem silnika ,połączyłem je na sztywno bez sprzęgła tulejką i wszystko pasuje jak ulał . Problemem było też umocowanie łożyska prawej półośki trzeba było dospawać wspornik z aluminium do przykręcenia obudowy łożyska i pokonać problem centrowania półośki.
Do umocowania silnika w samochodzie wykorzystałem te same poduszki jakie trzymały silnik spalinowy, dorobiłem ramę która łączy silnik z poduszkami.






Teraz przyszła kolej na akumulatory. Jaki rodzaj i jaka pojemność jeszcze nie wiem. Jestem na etapie zapytań ofertowych do kilku firm.
To tyle jeśli chodzi o silnik asynchroniczny w połączeniu ze skrzynią biegów.


Natomiast drugi równoległy projekt silnika w kole samochodu jest na etapie uzwajania stojana , który został przetoczony celem zmniejszenia wagi. Założyłem że silnik będzie chwilowo przeciążany i ważniejsze jest zwiększenie ilości miedzi w stosunku do przekroju rdzenia. tym bardziej że silnik nie będzie miał wymuszonego chłodzenia . Stojan został wklejony do aluminiowej obudowy i zabezpieczony przed ewentualnym przemieszczaniem się. Obudowę wykonałem z kawałka blachy aluminiowej , po wygięciu i pospawaniu została przetoczona do odpowiednich wymiarów. Magnesy zamówiłem przed trzema tygodniami , będą za dwa tygodnie .Ważyliśmy stojan po nawinięciu wyszło 23kg, dojdzie jeszcze pół kilo na lakier i kable zasilające.


 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 07 Lis, 2010   

jak tam prac nad silnikiem w kole

Nie podoba mi się jeden parametr
Cytat:
Stojan Ż=72, 2p=8, y=8, q=3, uzwojenie będzie dwuwarstwowe 750obr., wirnik 24szt. magnesów jak na rys.

2p=8 czyli dajesz 8 par biegunów czyli 16 biegunów magnetycznych to jak to się ma do 24 magnesów ?? czy 2p=8 to założyłeś 8 biegunów magnetycznych i biegun będzie kaskadowany z 3 magnesów

2p=> ilość par biegunów magnetycznych
p=> ilość biegunów magnetycznych

Bo jeżeli zakładasz 24 bieguny p=24 i Ż=72 to masz takie klasyczne uzwojenie 3 fazowe jednowarstwowe jak dla generatora 3f boki cewki w osobnym żłobku czyli masz 36 cewek po 12 na jedną fazę czyli 24 bieguny magnetyczne.
Testowałem to na silnikach od pralek i całkiem ładnie to chodzi na sterowniku rowerowym

Tu masz uzwojenie dwuwarstwowe



czyli dwa boki cewek w jednym żłobku

a więcej kombinacji możesz sprawdzić na
http://www.powercroco.de/Kombinationstabelle.html

Ciekawi mnie ile zaśpiewali tobie za magnesy do wirnika
_________________
pozdr
Tomek
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010   

Witam z tymi biegunami i parami biegunów to jest zupełnie odwrotnie
p-liczba par biegunów
2p-liczba biegunów
Blacha alu 130x1200x10 zwinięta , pospawana i przetoczona wewnątrz na ø348(średnica zewn. stojana) ø364(średnica zewn. obudowy alu) koszt ok. 400zł.
ø270(średnica wewn. stojana)
Magnesy będą kosztowały ok. 1000zł
Jak widać na poprzednich szkicach magnesy kleję do pierścienia przykręconego do istniejącego bębna hamulcowego i piasty koła.
Wirnik toczę z odcinka rury grubościennej .
Magnesy zamówiłem na wszelki wypadek każdy dzielony na trzy części ( może będę kleił z przesunięciem) a może sprawę załatwi sterowanie ?

Pozdrawiam Adam
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010   

sterowanie tego nie załatwi na pewno będziesz kleił z przesunięciem.
Jaką chcesz dać szczelinę powietrzną.
I druga kwestia jak policzyłeś dokładnie obroty silnika.
Bo patrząc na przykładzie modelarskich silników przy stałej ilości biegunów magnetycznych obroty są bardzo zależne od ilości uzwojeń w cewce
Czy silnik będzie zasilany przebiegiem trapezowym czy sinusoidalnym
Mój silnik zrobiony z pralkowca ma obroty nominalne 425obr/min przy zasilaniu z 36V i sterowany jest z regulatora bezczujnikowego rowerowego.
Na wirniku mam 16 biegunów a stojan ma 48żłobków.
Stojan jest nawinięty jak dla generatora klasycznie uzwojenie jednowarstwowe 8 cewek na fazę.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010   

Witam, szczelina pow. będzie 0,8-1mm (zrobię próby ile grubości daje klej i tolerancja wymiarów magnesów).
Pytasz jak policzyłem obroty silnika, jeśli cię dobrze zrozumiałem to po prostu założyłem a nie obliczyłem i tak zleciłem nawinięcie do zakładu przezwajania silników . Inna bajka to skąd wziąłem to założenie - średnica zewnętrzna opony i prędkość pojazdu ok. 90km/h , te założenia dały znamionowe obroty 750obr/min, co nie ma nic wspólnego z obrotami maksymalnymi , które określimy doświadczalnie.

Pozdrawiam Adam
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Witam , zakupiłem 12szt. akumulatorów żelowych Sonnenschein dryfit+ A 500 Cyclic 56Ah 12V niemieckiej firmy EXIDE TECHNOLOGIES, pewnie się dziwicie dlaczego nie litowo polimerowe albo przynajmniej żelowe TROJANY , proza życia - na 9.4kWh wydałem 2800zł i mam 2 lata gwarancji , trojany kosztowałyby dwa razy tyle a efekt nadal ten sam - czyli prawie 250kg ołowiu, litowo polimerowe ok 13000zł, więc na litowce poczekamy aż spadnie cena .

Teraz zajmę się jakimś sensownym rozmieszczeniem akumulatorów , spróbuję część umieścić w miejscu po zbiorniku paliwa a reszta w komorze silnika .

Pozdrawiam Adam
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Na hobbycity 9,4 kwh w lipo po kursie dolara 2.8 kosztowaloby jakies 10 000. Przy takim zamowienie dostalbyś pewnie zniżke... Oczywiscie to i tak nadal 3x wiecej kasy no ale:)... no i tam ogniwa sa w pakietach max 5ah na cele... bms itp trudna sprawa...
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

A jaki zakładasz czas rozładowania?
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Witam , nie bardzo rozumiem pytanie o czas rozładowania. Dam parę przykładów
-pojazd stoi w garażu i akumulatory się same rozładowują
-pojazd jedzie z góry pobiera mniej prądu pod górę więcej
-kierowca ma ciężką nogę przejedzie 50km , inny przejedzie 70km na tych samych aku. itd.

Trochę się powymądrzałem :grin:

Pozdrawiam Adam
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Cytat:
Trochę się powymądrzałem
no chyba tak
jakie dystanse zakladasz na jednym ladowaniu i w jakim czasie??
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pią 12 Lis, 2010   

Witam , czytałem że pojazd ważący ok. 1500kg potrzebuje na przejechanie 100km od 10 do 15kWh czyli mój przejedzie ok 70km na jednym ładowaniu (czysta teoria), będę zadowolony jak przejedzie 50km .Potrzebuję pojazdu na miasto. Oczywiście można było kupić kilka akumulatorów więcej ( cena niezbyt wysoka) ale pojazd nie wytrzymałby takiej wagi ( nie mówiąc o zarejestrowaniu , ograniczona DMC ).

Pozdrawiam Adam
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

Latem z tymi akumulatorami spokojnie wyda te zasięgi, gorzej zimą; chyba że sprawność silnika i regulatora będzie słaba (szczególnie przy obciążeniu ok. 4kW), wówczas wszystko gwałtownie spadnie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
Ostatnio zmieniony przez Zbyszek Kopeć Sob 13 Lis, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

pytanie było pod kątem pojemności aku.
Jeśli planujesz rozładować pakiet w ciągu godziny to dla aku Pb pojemność musisz podzielić przez 2.2
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

Witam , "rarek" masz na myśli żelowe czy zwykłe kwasowe aku?
" Zbyszek Kopeć" - czemu akurat przy 4kW wszystko spada i co spada ?

Pozdrawiam Adam
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Sob 13 Lis, 2010   

zelowe to też kwasowe tylko kwas w formie zelu, dotyczy wiec jednych i drugich
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group