|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Pomoc w rozpisce elek. |
Autor |
Wiadomość |
Jarek-LT
stażysta www.luxtech.com.pl
Pomógł: 2 razy Wiek: 57 Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 137 Skąd: KOLBERG
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018 Pomoc w rozpisce elek.
|
|
|
Witam
Potrzebuje pomocy kumatego elektryka/elektronika w rozrysowaniu małej instalacji ham. postojowego elektrycznego w samochodzie.
Zmieniłem zaciski ham. w aucie gdzie jest elektryczny ręczny ham. postojowy.
Jako że auto starsze nie posiada takiej instalacji ani wyprowadzeń pod sterowniki itp.
Wiadomo, że silniczki wykonawcze działają mechanicznie w dwie strony zmieniając bieguny.
Jak podłączyć je ( dwa) czy jeden silniczek z dwoma przełącznikami monostabilnymi typu reset
i jednym żródłem prądu by to działało. Jeden włącznik do zaciągania ham., drugi do odpuszczania hamulca.
Pewnie potrzebna jeszcze inna elektronika - w jednym z przypadków - zaciskania zacisku hamulcowego potrzebne jest zabezpieczenie przeciążeniowe by po zaciśnięciu się klocków nie spalić silniczka załączonego w obieg jako zaciągający hamulec.
Proszę kumatych o konkretną pomoc/podpowiedzi jak to ugryżć . |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Daj przyciski chwilowe i sprawdź po naciśnięciu, ile czasu potrzeba do zaciśnięcia zacisku. Potem ręcznie uruchamiaj to na ten czas, lub daj wyłącznik czasowy. Jeśli nawet silniczek dostanie sekundę dłużej większy prąd, to nie powinno go uszkodzić, a sama instalacja jest banalnie prosta. Możesz dać jeden przełącznik trójpozycyjny z zerem po środku. |
|
|
|
|
Jarek-LT
stażysta www.luxtech.com.pl
Pomógł: 2 razy Wiek: 57 Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 137 Skąd: KOLBERG
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
zeeltom - te monostabilne to są własnie chwilowe. Tyle działa ile czasu go trzymam wciśniętego.
Na konsoli mam dwie dziury i dlatego chciał bym DWA włączniki. Załażę również jakiś bezpiecznik regulowany typu automat/przeciążeniówka.
Jeden włącznik ma uruchamiać zaciski, drugi odpuszczać. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Jeden ma podawać napięcie w jednym kierunku, drugi odwrotnie. Powinny być dwutorowe, tak będzie najprościej.
Coś takiego względem połączeń:
Trzeba pamiętać, by nie nacisnąć obu przycisków na raz, lub zabezpieczyć obwody diodami zaporowymi dla zwarcia, lub bezpiecznikiem.
Dlatego wcześniej pisałem o przełączniku trój pozycyjnym, bo wtedy nie naciśnie się dwóch na raz |
|
|
|
|
Jarek-LT
stażysta www.luxtech.com.pl
Pomógł: 2 razy Wiek: 57 Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 137 Skąd: KOLBERG
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Teraz musiał bym sprawdzić jak chodzą te oryg. Są raczej trójpozycyjne gdyż jak naciskasz klawisz
to hamulec zaciąga jak ciągniesz go do góry klawisz to odpuszcza ale.... wszystko chodzi na sterowniku.
Gdyby były bez sterownika jednotorowe oryg. co wtedy...... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Tylko przekaźniki pośrednie. To samo, co powyższy schemat, tylko zamiast przełączników przekaźniki, lub styczniki. Zależy od poboru prądu przez te silniki. Wtedy sterujesz przekaźnik pojedynczym włącznikiem. |
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Nie 14 Sty, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jarek-LT
stażysta www.luxtech.com.pl
Pomógł: 2 razy Wiek: 57 Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 137 Skąd: KOLBERG
|
Wysłany: Nie 14 Sty, 2018
|
|
|
Dzięki zeeltom - posprawdzam włączniki i jakoś temat opanuje. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|