ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Rower elektryczny na rolke - Klon
Autor Wiadomość
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Cytat:
Tak przy okazji poszukuję prostego rozwiązania - co wpiąć w kabel aby troszkę zmniejszyć prąd - jakiś tyrystor czy diodę - poradźcie nam coś


Rezystor w szereg, prawo Ohma sie klania:)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Nie za proste? - a straty energii, a jak już to jaki do rowerka tego typu
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Jak chcesz zmienszyc prad bez strat energii ?
Zwieksz rezystancje silnika to zmniejszysz prad i moc, lub zmniejsz napiecie zasialnia do wartosci gdzie wartosc pradu bedzie Ci pasowala - tak czy siak i tak zmniejszysz moc dostarczona do obciazenia.

Bo skoro moc P=U*I - zmniejszenie I lub U zmniejsza moc, to sie kolego zastanow troche podstawy fizyki sie klaniaja :)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
pzinek 
młodzik


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 63
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

sobolu napisał/a:

Z pobieżnych wyliczeń wynika, że energia kinetyczna błota spod rolki jest okolo 300 razy większa niż energia spod koła :)


Sila odśrodkaowa działająca na błoto jest odwrotnie proporcjonalna do promienia kola. Wyniak to ze wzoru na siłe odsrodkowa
F=(m*v^2)/r
Zakladajamy taka sama mase blota na kole i na rolce. Predkosć liniowa jest jednakowa dla obu (kolo i rolka sie styka i nie slizga). Pozostaje promien. Rolka ma 5,3 cm a koło 71. Rolka chlapie 13,4 razy bardziej niz kolo :D .
Za to energia kinetyczna błota powinna byc taka sama bo błoto po odklejeniu porusza sie z taka sama predkości liniowa. :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Zły docisk rolki da zwiększone opory, więc tu można zmnieszyć straty, czyli zmniejszyć pobory energii.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

rs232 napisał/a:
Jak chcesz zmienszyc prad bez strat energii ?
Zwieksz rezystancje silnika to zmniejszysz prad i moc, lub zmniejsz napiecie zasialnia do wartosci gdzie wartosc pradu bedzie Ci pasowala - tak czy siak i tak zmniejszysz moc dostarczona do obciazenia.

Bo skoro moc P=U*I - zmniejszenie I lub U zmniejsza moc, to sie kolego zastanow troche podstawy fizyki sie klaniaja :)

Wydawało mi się że prąd można zmniejszyć najlepiej tyrystorem tylko konkretnie jakim do silnika 250W
 
 
pzinek 
młodzik


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 63
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

mmoto napisał/a:

Wydawało mi się że prąd można zmniejszyć najlepiej tyrystorem tylko konkretnie jakim do silnika 250W


Pewnie potrzebujesz sterownika PWM.
http://pl.wikipedia.org/w...i_impuls%C3%B3w
Z czego co sie orientuje robie sie je na tranzystorach a nie na tyrystorach.
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Najlepiej zastosować PWM - najprościej 555 + mosfet, wlacz wylacz to za mało. Jeśli nie chcesz płynnej regulacji na potencjometrze można zrobić przełącznik mało, średnio, full.

Edit: widze, że ktoś mnie uprzedził :razz:



ps 555 chodzi tylko do 15-18V więc na 24V trzeba mu dać jakiś 7812 :)
Ostatnio zmieniony przez maniakev Wto 18 Sty, 2011, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
pzinek 
młodzik


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 63
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Ja napisalem teorie a ty implementacje ;)
 
 
arbaql 
młodzik



Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Sty, 2011   

Ja bym zaproponował pewien zniesławiony sterownik dostępny jako zestaw do samodzielnego montażu AVT 735. Pozwala na płynna regulację silnika 24V od zera do 100%. Jest to bardzo prymitywny sterownik i niezwykle mały ale z moim silnikiem ok. 500W sobie radzi więc z mniejszym tym bardziej. Według instrukcji maksymalne obciążenie to 100W ale testowałem go długo i nic się niepokojącego nie działo nawet przy unieruchomieniu silnika przy pełnej mocy. Ponad 20A. Może warto przemyśleć takie rozwiązanie. http://sklep.avt.pl/p/pl/...go+montazu.html
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Sty, 2011   

pzinek napisał/a:

Za to energia kinetyczna błota powinna byc taka sama bo błoto po odklejeniu porusza sie z taka sama predkości liniowa. :)


Faktycznie, moj bląd, prędkosci liniowe są identyczne, co pociąga za sobą prawidłowośc Twoich wniosków.
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Sty, 2011   

To fragment dyskusji o rolce:
tree napisał/a:
Marucha79 napisał/a:
Jestem już trochę zniecierpliwiony moimi eksperymentami z przekładniami
sebisol napisał/a:
Witam czy do tego typu napędu rolkowego można użyć jednego silnika 250w 24v MY1016
Można, sprawdzone.
sobolu napisał/a:
Srednica uchwytu wiertarskiego ze 4cm, przewoltowujac silnik mysle ze mozna trafic w optymalne przyspieszenie i predkosc podrozna
4 cm to jest dokładnie to co trzeba , predkość przy 24V ok 20kmh przy 100kg rowerzysty -Silnik pracuje mniwincy optymalnie. Jesli trzenba szybciej raczej przewoltować. Do 36 albo i więcej .....
--w.w. motorek jest prawie hermetyczny, w wirniku są spore otwory. przerobić pokrywy na przewiewne W jednej pokrywie duże otwory blisko obwodu,w drugiej blisko osi i sam się przewentyluje, schłodzi. (Tego nie wypróbowałem...- jak dostane, sterownik na więcej niż 24........:) ale powinien wytrzymac "z palcem w d." )
-z większa rolką 5--6 cm na 24 V jedzie do 45km/h, ale z 14A znamionowego robi się, blisko 100A chwilami :) , msfety wybuchją z odgłosem sporego kapiszona.
Bez sterownika, silnik grzeje się nieco, ale wytrzymuje, tyle ile jest prdu w 2*14Ah-12v, czyli 15 - 20 minut , sredni pobór gdzies koło 30A. Mozna tak jeździć, wiem bo sprawdziłem :) , można z dwoma silnikami po 250W, efekt będzie lepszy, ale, albo akumulatory 20 - 30 kg, albo parenascie minut, 2*14ah-12v to prawie 10 kg.

rolka 4 cm to ok 20km/h (z regulatorem) 8cm - 40KM/h i więcej (bez regulatora)

--szybciej na zwykłym , a cięzkim(AKU) rowerze , bardzo boli, wczesniej czy później, sprawdziłem :)

sobolu napisał/a:
jakze i prostym rozwiazaniem jest uchwyt od wiertarki.


- :) Działa ale kiepsko , cięzki niewywazony , luzuje się , kaleczy oś.

Prosta rolka: Z trzonka od łopaty obetnij z 5cm
--> przewierć w miare osiowo,wiertłem 2 -3 mm
-->wiertłem duzym ze (20mm) nawierc gdzies do połowy(długość wystającej osi?- musi zostać)
-->przewierć na srednice osi silnika
-->oś posmarować rozdzielaczem (wosk, smar) wetknąć rolkę na oś.
-->w duży otwór "wrzuć" zebatkę z silnika , albo blaszkę z odpowiednim otworem na wał, dokrecić nakrętką.
-->zalać distalem, poksipolem , nie paprząc gwintu i nakrętki i niech "schnie"
-->włączyc silnik , "toczyć " pilnikiem, mocniejszym nożem, z podpórką, krawędzia wiertła, czym idzie :) do skasowania bicia i osiągnięcia wymiaru.

-jesli silnik zamontujemy wachliwie, "zawias" za silnikiem, bedzie efekt samodociskania. Zaczyna się od 6 -7cm(rolka4cm), za , im krócej tym wiekszy, az do zakleszczenia lub wygięcia konstrukcji. Lepiej trochę, plus spręzyna 3 -5 kg nacisku.

Na koniec. "Rolka" jest bezkonkurencyjna jeśli sie chce mieć, normalny rower po odkreceniu palcami jednej "śróbki". jak ja :)

Pomijając opcje za X000zł , terenowe, extremalne, chba też .

Łańcuch : albo kilka przekładni (D. ze sprawności) albo zębatka wielkosci zbliżonej do koła.

Paski : klinowy to samo , wielorowkowy nieco mniejsza , zębaty? ......
-Przy załózeniu że zęby na małym kole , a na dużym tylko kilka(da się zrobić samemu) ...noże? ale trudno dobrać pasek . Żeby było sensownie musi mieć moduł 5mm gdzieś z 8 mm szerokości , być dość długi , i przenosić koło 1 kw mocy (materiał )

we wszystkich sa kłopoty z prowadzeniem , obcieraniem , wagą kół pasowych, albo elastycznościa gdy lekkie. Do szukania zebatego , straciłem cierpliwość , na wielorowkowym jest nieźle, ale....

Rolka jest nieco :) "obciachowa" i tyle jej wad z róznych drobnych powodów jej sprawność jest podobna lub lepsza od niby ambitniejszych rozwiązań.

---Hmm powinienem może jakieś zdięcia...ale nie mam , a i nie ma czego własciwie ... , proste jak młotek , działa jak młotek, zero finezji i wodotrysków.


Ponieważ przejechałem sporo kilometrów rowerem napędzanym rolką to powiem, że najważniejsze i jeszcze raz podkreślę jest ciśnienie w oponach im wyższe tym większy zasięg
Mocowanie rolki powinno być takie by zapewniało optymalny nacisk do opony (optymalny to znaczy taki, który nie pozwala na uślizgi przy minimalnym docisku)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 22 Sty, 2011   

Dorzucę jeszcze swoje spostrzeżenia co do opon. Dla elektryków są robione specjalne opony z płaską powierzchnią bieżnika w jej największej średnicy. I sugeruję w takowe się zaopatrzyć. I oczywiście pompować do maksymalnego ciśnienia opisanego na oponie.
 
 
andrzejIskierka 
stażysta
Młody Konstruktor


Pomógł: 1 raz
Wiek: 42
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 184
Skąd: Zagłębie Sosnowiec
Wysłany: Sob 22 Sty, 2011   

Z tym wyrównywaniem pojemności w akumulatorach byłbym ostrożny. Warto by było w ramach eksperymentu zainstalować diody prostownicze na biegunach dodatnich obydwu akumulatorów, które mogą być odpowiednio mniejszej obciążalności, jak i przewody elektryczne o zmniejszonym przekroju, aby się nie mieszały ich pojemności w razie gdyby miał nastąpić efekt samorozładowywania jednego akumulatora drugim o innej pojemności nawet nieobciążonych żadnym odbiornikiem prądu, tak samo jest przecież z łączeniem równoległym akumulatorów przy ładowaniu, że każdy ma osobny układ prostowniczy, aby nie nastąpiło niedoładowanie lub przeładowanie baterii z jednego żródła ładowania? To taka moja dywagacja teoretyczna wymagająca praktycznego potwierdzenia bądź zaprzeczenia. :wink:
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 22 Sty, 2011   

To wówczas na każde osobno odłączone ogniwo trzeba koniecznie dać dodatkowy BMS + alarm rozładowania.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group