Ułożenie i łączenie ogniw w pakiecie - najlepszy wariant |
Autor |
Wiadomość |
helena
początkujący
Dołączył: 29 Cze 2018 Posty: 29 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
kolmen, rozważania nad wyższością drutu nad blaszką to temat na oddzielny wątek. W tym przypadku będzie blaszka. |
|
|
|
|
kolmen
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Sie 2018 Posty: 33 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
Wydaje mi się , że dawanie podwójnych blaszek to robota głupiego
Oczywiście moim zdaniem
Wszystkie połączenia można zrobić drutem i nie zastanawiać się gdzie dawać podwójne blaszki
Drut miedziany bardzo łatwo lutuje się do ogniw |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
kolmen napisał/a: |
Wszystkie połączenia można zrobić drutem i nie zastanawiać się gdzie dawać podwójne blaszki
Drut miedziany bardzo łatwo lutuje się do ogniw |
Choćby tak :
Aku-szyna18650-lutowanie_0.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 348 raz(y) 76,3 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
kolmen
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Sie 2018 Posty: 33 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | kolmen napisał/a: |
Wszystkie połączenia można zrobić drutem i nie zastanawiać się gdzie dawać podwójne blaszki
Drut miedziany bardzo łatwo lutuje się do ogniw |
Choćby tak : |
Tylko dlaczego takie cienkie druciki do ogniw ? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
One pelnia rolę bezpiecznika -jak w samochodzie Tesli.
Jesli ogniwo dostanie zwarcia, to przepali siecten drucik ale pakiet nie splonie.
Przy zgrzewaniu, szerokimi tasmami, taka awaria to pozar calego roweru.
Duze pakiety, np do instalacji solarnych,Power Wall , powszechnie ludzie tak robia. No i
serwis takch setek, tysiecy ogniw jest latwy.
Tesla-druciki.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 317 raz(y) 43,19 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 08 Sie, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
helena napisał/a: | madejp, czy podwojenie całej blaszki poziomej międzysekcyjnej na długości 3 ogniw jest lepsze, gorsze czy nie ma znaczenia w porównaniu do podwojenia jedynie między dwoma ogniwami międzysekcyjnymi (tak jak to jest zaznaczone na obrazku na niebiesko) ? |
Gorsze. Prąd będzie nierówno wypływał z tego narożnego ogniwa. Jak chcesz coś więcej podwajać, to po całym obwodzie romba, który tam się utworzy. Ale mówimy tu już o niuansach, najprawdopodobniej niezauważalnych w Twojej baterii. Moim zdaniem jakiś minimalny sens ma podwojenie tylko tych 2 blaszek, które zaznaczyłaś na rysunku.
Kolman, nie ma znaczenia, czy łączysz drutem czy blaszką, ważne jest dobranie odpowiedniej oporności do zastosowania.
Oczywiście przy łączeniu, jaki pokazał WojtekErnest, musi być drut, bo się łatwiej przepali i też uważam, że to jest najlepszy sposób na łączenie ogniw też pod względem łatwości zapewnienia dobrego rozkładu prądu ( przez dobranie odpowiednio grubej szyny z miedzi ). |
|
|
|
|
helena
początkujący
Dołączył: 29 Cze 2018 Posty: 29 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
Madejp, dzięki za odp. Co do lutowania druta - czy to nie jest tak, że używając lutownicy na ogniwach ryzykujemy ich uszkodzenie od wys temp? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
Lutowanie też wymaga wprawy. Ale wlasnie cienki drut to krotki, szybki lut.
Ci co robia naprawde duże pakiety, to lutują.
Kilka kolejnych przykładów (nie dotycza rowerów)
power_wall-1.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 374 raz(y) 80,48 KB |
power_wall-4.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 344 raz(y) 340,33 KB |
Pakiet-6-bezp.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 363 raz(y) 46,29 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
kolmen
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Sie 2018 Posty: 33 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 08 Sie, 2018
|
|
|
helena napisał/a: | Co do lutowania druta - czy to nie jest tak, że używając lutownicy na ogniwach ryzykujemy ich uszkodzenie od wys temp? |
Ja wspomagam się pastą kupioną w Castoramie
Po jej nałożeniu lutuje się bardzo szybko
Znaleźć można na regałach ze złączkami miedzianymi do ogrzewania podłogowego
Nie pamiętam nazwy , ale jest w plastikowych buteleczkach (białe ?) z szerokimi nakrętkami (czerwonymi ?)
Opisane jako pasta ułatwiająca lutowanie elementów miedzianych
Taką buteleczkę za kilkanaście PLN mam już chyba 2 lata |
|
|
|
|
Przemek
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 12 Lip 2015 Posty: 758 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2018
|
|
|
kolmen napisał/a: |
Ja wspomagam się pastą kupioną w Castoramie |
jaki zapach ma ta pasta przy grzaniu jeśli jest "kwaśny" to nie najlepiej bo ten kwas będzie zżerał ogniwo dlatego ze ono jest z Fe a na dedykowane lutowanie Cu niema wpływu .... mam nadzieję że sie mylę... ale jak lutowałem kiedyś taką pastą bardzo ułatwiająca lut to po pół roku była widoczna korozja na lutowanych obrzeżach ogniwa |
|
|
|
|
kolmen
początkujący
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Sie 2018 Posty: 33 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2018
|
|
|
Przemek napisał/a: | kolmen napisał/a: |
Ja wspomagam się pastą kupioną w Castoramie |
jaki zapach ma ta pasta przy grzaniu jeśli jest "kwaśny" to nie najlepiej bo ten kwas będzie zżerał ogniwo dlatego ze ono jest z Fe a na dedykowane lutowanie Cu niema wpływu .... mam nadzieję że sie mylę... ale jak lutowałem kiedyś taką pastą bardzo ułatwiająca lut to po pół roku była widoczna korozja na lutowanych obrzeżach ogniwa |
Resztki pasty trzeba przecież zetrzeć lub zmyć
Lutowałem ogniwa 2 lata temu , zdążyły już umrzeć a korozja jakoś ich nie zeżarła |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2018
|
|
|
Ja nie uważam aby agresywne pasty/kwasy byly potrzebne do lutowania tych ogniw.
Robię tak :
- nanosze nieco kalafonii w pascie na pkt lutowniczy
- nabieram na grot grubej cyny
- pocieram goracym grotem pkt
- w ostatnim momencje daje cienki tinol i wtedy cyna rozplywa sie po pkt.
Prsy takiej metodzie wystarcza lutownica 50W i wcale nie duzy grot. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
smekes
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Wrz 2016 Posty: 85 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2018
|
|
|
Jednak ma być taka ostateczna forma, czyli 16s6p. Jest to układ wkładany w przednią część ramy, maksymalnie optymalny pod względem przeniesienia wagi na przód. Połączenia mają być z drutu miedzianego(srebrzanki) takiego jak na zdjęciu. Sterownik już nie będzie przyczepiony do pakietu, tylko między sztycą siodełka a kołem.
Sposobów łączenia jest sporo:
1. Poprostu okratowanie drutem ogniw i jeden biegun na początku baterii, drugi biegun na końcu.
2. Ten sam sposób co wyżej, ale zrobić połączenia na okrągło, tak by jeden biegun wychodził na dole pakietu, a drugi biegun na górze.
3. Inne sposoby, np taki by plusów ogniw nie łączyć szyną(bezpieczeństwo) a tylko minusy ogniw.
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 09 Sie, 2018
|
|
|
Brak podkladek izolacyjnych przy plusach.. Najmniejsze przygniecenie boku i pożar gotowy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
AlexWest
młodzik
Dołączył: 09 Lip 2013 Posty: 97 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pią 10 Sie, 2018
|
|
|
poważnie mowicie ze lutowanie ogniw ma sens ? nie jest niebezpieczne ? ja sie zabieralem za zrobienie sobie prymitywnej zgrzewarki...masa poradnikow w internecie
nie ma niebezpieczeńswa uszkodzenia ogniwa ? jak sie szybko i umiejętnie to zrobi? dobrze nagrzaną lutownicą? takie pssst i juz ?
ale fakt przy serwisowaniu pakietu gdy trzeba wymienić jakies ogniwo to ma niezaprzeczalne zalety...tylko zeby nie uszkodzić izolacji na ogniwie...najlepiej poćwiczyć na starych ogniwach
ja jeszcze widzialem takie sztuczki ze facet jak lutował a obok miał koszulkę termokurczliwą i zeby nie uszkodzic ( czasem sie zdarzy ze ręka poleci ) to zabezpieczał ją oklejał po prosu taśma papierową malarską...jak zlutował to usuwał
bez taśmy jak bez ręki ...:) |
|
|
|
|
|