Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
moc silnika na napiecie pakietow |
Autor |
Wiadomość |
deltan [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 03 Maj, 2011 moc silnika na napiecie pakietow
|
|
|
witam
mam takie pytanie
jesli silnik (zwykly szczotkowy DC jesli to ma jakies znaczenie) o nominalnje mocy 400W na napiecie 24V zostanie podpiety do pakiety o napieciu np. 20V to czy jego moc spadnie do 333W czy zostanie taka sama tylko wzrosnie pobierany prad?
obijalo mi sie po oczach na forum, ze wyzsze napiecie to wieksza moc z czego wynikaloby ze przy nizszym napieciu bedzie ubytek mocy, no ale chce miec pewnosc
pozdrawiam |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Moc będzie mniejsza. Gdybyś zasilił go z 1V też byś liczył na 400W? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Prawda.
Grzałki (grzejniki, żelazka, pronice) podłączone do niższego napięcia dadzą minieszą moc z kwadratem stosunku napięcia, bo prąd się też zmniejszy.
Silnik - zawsze pilnujemy nominalny i max. prądów, czyli prądy max. w danych warunkach w zasadzie nie powinny się zmieniać, czyli w takim przypadku mniejszy się liniowo moc. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011 Re: moc silnika na napiecie pakietow
|
|
|
deltan napisał/a: | witam
mam takie pytanie
jesli silnik (zwykly szczotkowy DC jesli to ma jakies znaczenie) o nominalnje mocy 400W na napiecie 24V zostanie podpiety do pakiety o napieciu np. 20V to czy jego moc spadnie do 333W czy zostanie taka sama tylko wzrosnie pobierany prad?
obijalo mi sie po oczach na forum, ze wyzsze napiecie to wieksza moc z czego wynikaloby ze przy nizszym napieciu bedzie ubytek mocy, no ale chce miec pewnosc
pozdrawiam |
Podstawy Fizyki ze szkoły podstawowej sie kłaniają - moc odbiornika prądu stałego:
P = U * I
P - wartosc mocy w W
u - napiecie w V
I - prad w A
Wniosek:
Moc odbiornika dla urzadzen pradu stalego jest wprost proporcjonalna do iloczynu napiecia i pradu pobieranego przez odbiornik. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
rs232 napisał/a: | P = U * I |
Tylko ze kolega deltan ma tylko jedna zmienna U i jemu ten wzor nic nie daje bo nie zna pradu. Przy danym napieciu prad zalezy tez od obciazenia. Zaleznosc nie jest taka prosta jak przy zwyklym oporze. Nawet zarowka przy swojej temperaturowej zmiennosci oporu jest trudna do obliczen.
Jest moze jakas strona ktora w przystepny sposob opisuje zaleznosci jakie sie pojawiaja w silkiku DC? |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
pzinek napisał/a: | rs232 napisał/a: | P = U * I |
Tylko ze kolega deltan ma tylko jedna zmienna U i jemu ten wzor nic nie daje bo nie zna pradu. Przy danym napieciu prad zalezy tez od obciazenia. Zaleznosc nie jest taka prosta jak przy zwyklym oporze. Nawet zarowka przy swojej temperaturowej zmiennosci oporu jest trudna do obliczen.
Jest moze jakas strona ktora w przystepny sposob opisuje zaleznosci jakie sie pojawiaja w silkiku DC? |
Widze tez ogromne zaniedbanie wiedzy na wiedze zawsze jest czas.
Masz racje ze moc rzeczywista zelezey od duzej liczby parametrow ktore ulegaja zmianie w czasie i wzgledem siebie, co mozna opisac zaleznoscia różniczkowa ale skoro ze wzorem P=UI jest problem wiec podaruje sobie ta zależność.
Rezystancje uzwojenia moze zmierzyc miernikiem potocznie omomierzem i będzie miał wystarczajaca ilośc danych żeby z przyblizeniem na poziomie 5% policzyć moc przy danym napieciu.
Prawo Ohma R=U/I, przeksztalcajac mamy I=U/R, podsatwiajac do wzoru na moc P=UI otrzymamy:
P=(U*U)/R
Przy czym R obciazenia w twoim wypadku rezystancja uzwojenia. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Znam te wzory. Ale sa to wzory dla idealnego rezystora. Silnik nie jest rezystorem tylko glownie zestawem cewek. Cewki sie poruszaja i wytwarzaja sile elektromotoryczna ktora przeciwdziala napiecu zasilania zmniejszajac prad.Gdy silnik sie nie kreci (np. wirnik jest zablokowany) silnik staje sie rezystorem. Poniewaz miedź ma bardzo mala opornosc wiec prad jest bardzo duzy i moc jest bardzo duza, co prowadzi zazwyczaj do spalenia silnika. Dla malego obciazenia rotor sie kreci wytwarza sile elektromotoryczna zmnijesza sie napiecie na uzwojeniach i zminejsza sie prad i przez to moc.
Tu sa wzory http://pl.wikipedia.org/w...du_sta%C5%82ego |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Wartosci indukcji posredniej i strat wlasnych cewki mozna pominac, to jest te 5% o ktorych pisalem. Moment maksymalny mierzy sie na wale w momencie gdy wal zostanie zatrzymany (zreszta wynika to z linka podanego przez Ciebie), jest to wartosc przy ktorej silnik ma najwieksza moc i w takim ukladzie mozna go traktowac jako uklad uproszony i tak wlasnie sie robi, traktujac go jako reszystor nieliniowy.
Zreszta zeby to udowwnic to polecam podlaczenie silnika to ukladu "poprawnie mierzona pradu" i do ukladu "poprawnie mierzonego napiecie" sam sie przekonasz ze silnik DC mozna traktowac jako rezystor wartosc mocy znamionowej beda prownywalne z tym co podal producent. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Teoria teoria. Musze wziac multimetr w reke i potestowac. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Nie ma w silnikach różnicy zasadniczej między prądem stałym i prądem zmiennym.
Jest tak jak napisałem wcześniej.
"deltan" pytał tylko o zmianę mocy silnika (w domyśle np. znamionowej) przy zmianie (obniżeniu) samego napięcia (w domyśle np. znamionowego). Sterownik reguluje (ogranicza) w zasadzie sam prąd, jedynie w BLDC lub AC dochodzą dodatkowe elenty regulacji, ale idea jest taka sama - kontrola prądów chwilowych.
Już tu na FORUM były identyczne dyskusje.
Jemu nie chodzi o analizę całych charaterystyk przy chwilowych np. 4V. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
deltan [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
no to w koncu jak bedzie spadek mocy?
proporcjonalnie do spadku napiecia, czy tak jak pisla jeden z uzytkownikow wyzej do kwadratu (proprocjonalny spadek pradu)?
no to co w takim razie robi ten regulator?... potencjometr dla "gazu" za kilkadziesita zlotych (dla niskich mocy)?? uwazalem ze to inteligetne urzadzenie i jesli zmniejsze podawana napiecie to regulator zwiekszy pobierany prad zeby utrzymac stala moc....
o co mi chodzi - ano o to ze chcialem kupic pakiety lifepo4 z hobbykinga ale z magazynu na europe najwyzsze napiecei to 19,8 a silniak jest na 24.... te 20% mocy moge odzalowac bo i tak mam zapas ale jesli ma spasc o 40% to bedzie lipa.... |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Sterownik PWM dziala jak regulowany rezystor w uproszeczniu, przy czym charakteryzuje sie duzo wieksza sprawnoscia, mozna powiedziec ze "kapie pradem" wzgledem wypelnienia sygnału PWM - analogicznie do zaworu wody, zawór przykrecony mniej wody, zawór odkrecony wiecej wody - mam nadziezje ze przez tak lopatologiczna analogie troche wyjasnielem.
Co do mocy, jak bedziesz mial mniejsze napiecie to i moc bedzie mniejsza, chyba ze masz mozliwosc regulacji rezystancja uzwojenia wtedy mozesz jeszcze probowac podciagnac moc przy mniejszym napieciu.
Jak sam wczesniej pisales przy 20V moc twojego silnika spadnie do 333,33W.
Dla tych co maja problem z logicznym mysleniem:
P1=400W przy U1=24V
P2=?W przy U2=20V
korzystamy z proporcji:
P1/P2 = U1/U2 zatem
P1*U2=P2*U1 podstawiamy
400*20=P2*24
P2=333,33W przy 20V
należy zaznaczyć że obroty i moment na wele też znaczocąco będzie mniejszy, bardziej sie opłaca dobrać silnik z lekkim jego przeciążeniem wtedy zyskamy większą sprawność całego układu. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
Ostatnio zmieniony przez rs232 Śro 04 Maj, 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011
|
|
|
Nominalne napięcie akumulatorów jest zawsze niższe niż akumulatorów naładowanych. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|