To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Codzienne ładowanie baterii, a jej żywotność

Tomasz N - Nie 08 Wrz, 2019
Temat postu: Codzienne ładowanie baterii, a jej żywotność
Witam, jestem tu nowy. E-bika posiadam od 3 tygodni. Zestaw do elektryfikacji zakupiłem w firmie BOLT o następującej specyfikacji:

Silnik przekładniowy 1000W w kole 26"
Bateria bidonowa 48V 17.5Ah ogniwa SAMSUNG GA
Sterownik wbudowany w szynę baterii
Wyświetlacz KT-LCD3
Ładowarka 2A

Ze względu na dość intensywną eksploatację muszę ładować baterię codziennie. Każdorazowo po zakończonej podróży napięcie pozostałe w baterii to około 43V. Podłączam ładowarkę na noc, bateria ładuje się około 8h po czym ładowarka jest podłączona jeszcze przez około 12h i stąd pytanie o żywotność ogniw.
Czy taka eksploatacja może im zaszkodzić?

WojtekErnest - Pon 09 Wrz, 2019

Nie powinna zaszkodzić.Bo przynajmniej masz większą szansę na dokladnie zbalansowanie ogniw.
Tomasz N - Pon 09 Wrz, 2019

Dziękuję bardzo za zainteresowanie moim problemem.
Teraz jestem spokojny bo martwiłem się o baterię....w końcu to najdroższy element zestawu.... Pozdrawiam

andypip - Pon 09 Wrz, 2019

Podłączę się do pytania, bo też mam pewne wątpliwości.
Mianowicie czytałem gdzieś, że nie zaleca się ładować baterii na full za każdym razem. Podobno lepiej jest doładowywać do 80-90% zaś pełne ładowanie robić co mw. 5 raz.
temat jest dosyć "gorący" bo bateria sporo kosztuje i szkoda ją zużyć przez niewiedzę.
to jak to właściwie jest najbezpieczniej?

Tomasz N - Pon 09 Wrz, 2019

Myślę jednak, że najlepszym rozwiązaniem byłby zakup większej baterii, ale chciałbym uniknąć tej skrzyni w trójkącie ramy, a gdyby dokupić drugi bidon i używać dwóch baterii na przemian? Wiem, że to wydatek.,ale może sumaryczny czas pracy podzielony przez dwa będzie dłuższy niż życie jednego bidonu?
R432 - Pon 09 Wrz, 2019

Nie szkodzi codziennie ładowanie jako takie, ale bardziej chodzi jak go ładujemy.

0-100 to szybko zajeździ się akumulator
20-80 jest w miarę optymalne

43V to nadal dosyć wysoko więc będzie w porządku.

Jasne, może mieć kilka bidonów, wiele osób na forum ma 2 a nawet 3 na zapas lub jeden w domu drugi w pracy. Tak jak piszesz, dwukrotnie wydłużysz życie baterii.

WojtekErnest - Wto 10 Wrz, 2019

Nie mozna stałe ładować do 80% bo balanser BMS - u nie wyrówna ogniw. Ponadto gdy za 100% przyjmuje się napięcie jednostkowe segmentu równoległego 4,20, to działanie BMS i tak zjeżdża to napięcie do 4,15. Zatem w pakiecie mitem jest zalecenie 80%
R432 - Wto 10 Wrz, 2019

Nie każdy BMS balansuje dopiero po dobiciu na max, poza tym są też ludzie co wgl nie używają BMS tylko zewnętrzny balanser. 4.15 to nadal wysokie napięcie dla celi.

Odnośnie jako mit 20-80 się nie zgodzę, bo nawet w pakiecie może to jak najbardziej działać, tak od czasu do czasu trzeba naładować do końca pakiet ze zwykłym BMS ale nie trzeba tego robić zawsze, no chyba, że ma się super wysłużony pakiet co się rozjeżdża niesamowicie

Inc0 - Wto 10 Wrz, 2019

co innego ogniwo a co innego pakiet zbudowany z wielu ogniw. pojedyncze ogniwo sie nie "rozjedzie" z przyczyn oczywistych za to pakiet z wielu ogniw nie balansowany popadnie z czasem w rozjazdy co skutkowac bedzie zmniejszeniem sie pojemnoci ( standardowe BMS-y maja wrecz symboliczne prady balansowania rzedu kilkudziesieciu miliamperów i dlatego zbyt duzych rozjazdów niezdołaja wyrównac co skutkuje pogłebianiem sie rozjazdu i koło sie zamyka) dlatego jesli ładujesz codziennie ładuj do pełna i daj BMs wyrównac cele . to prawda że ładowanie baterii do poziomu 80% wydłuza jej zywotność ale wiaze sie to z przystosowaniem do takiego trybu bms i ładowarki żeby wykonywały swoja prace prawidłowo przy nizszych napieciach ogólnie raczej gra nie warta swieczki. co do dwuch bidonów uzywanych naprzemiennie tylko iluzorycznie wydłuzy sie ich zywotność a w zasadzie sie z sumuje realnie pozostanie ich zywotność na takim samym poziomie cykli ładowania. gdyby je uzywac jednoczesnie wówczas obciazenie sie rozkłąda na oba to juz sie przekłąda na wydłuzenie ich czasu przydatnosci bo obciazenie sie rozkłąda na wieksza ilosć ogniw.
Tomasz N - Wto 10 Wrz, 2019

Mam nadzieję, że w mojej baterii jest jakiś BMS, nie chciałbym ładować baterii do 80% bo po pierwsze wyklucza to nocne ładowanie, po drugie startując z tak niskiego progu nie wystarczy mi energii na pokonanie trasy....

Baterię mam dokładnie taką......jak tu...:

https://bolt-ebike.pl/bateria-bolt-175-ah-48-v

R432 - Wto 10 Wrz, 2019

W środku na pewno jest BMS, wg mnie najrozsądniejszy wydaje się zakup drugiej baterii w twoim przypadku. Inna opcja (droga) to nowa bateria na zamówienie o dużej pojemności.
Tomasz N - Wto 10 Wrz, 2019

Raczej zdecyduję się na drugi bidon bo nie chcę dużej baterii w skrzynce. Dzięki


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group