To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowarka do akumulatorów

WojtekErnest - Sob 15 Lut, 2020

Najczesciej te nowe, kosztujace powyżej 100 zl juz tak sie zachowuja. Trzecia faza przy malym prądzie wchodzi w tryb impulsowy o zmiennym stopniu wypelnienia, czyli jest ladowanie -przerwa- pomiar napiecia- ladowanie i tak az do wyłączenia.
WojtekErnest - Sob 15 Lut, 2020

Zresztą na tej zasadzie dzialaja tez firmowe ladowarki do wiekszych pakietow elektronarzedzi i tam taka faza zaczyna sie nawet w okolicy 3,8V (per ogniwo) czyli np 38V dla pakietu 10S, a kończy przy 40V.
Cezar - Wto 28 Kwi, 2020

Cześć wszystkim,

Mam pytanie - aby max. zabezpieczyć, powiedzmy dobrą i drogą baterię rowerową 52V10,4Ah na ogniwach Sony VTC5 i mocno zwiększyć jej żywotność powinno się ją ładować do napięcia niższego niż 4,2 v na ogniwo, o ok. 10% i rozładować do napięcia wyższego o ok. 20% od najniższego. Czy można zrobić ładowarkę, która ładowała by taką baterię do napięcia 'bezpiecznego' i 'pilnowała' by nie przekroczyć dopuszczalnego napięcia ?
Lepszym rozwiązaniem byłoby mieć ogniwo 15s czyli nominał 60V ( nie straci się ew. mocy jaką generuje bateria, a możliwością sterownika), ale ładować ją tylko do 60V zamiast 63V, bo tyle przyjmie sterownik i rozładować do bezpiecznego dla takiej baterii napięcia - nie wiem może 45-47V.
Czyli lepszą baterią była by większa o szereg czyli 15s i ładowana do nominału czyli 60V - wtedy sterownik i silnik byłby wykorzystany najefektywniej - np BBSHD 1kW. - tylko jak zdobyć taką ładowarkę ?

Pozdrawiam
cezar

W.P. - Wto 28 Kwi, 2020

Cezar napisał/a:
Czy można zrobić ładowarkę, która ładowała by taką baterię do napięcia 'bezpiecznego' i 'pilnowała' by nie przekroczyć dopuszczalnego napięcia ?
Można ale wymaga to pewnego doświadczenia, warsztatu i potrzebnego oprzyrządowania.

Nie piszesz czym dotychczas ładujesz ten pakiet, czy masz jakąś ładowarkę do tego zestawu?

Cezar - Wto 28 Kwi, 2020

Nie mam jeszcze - ale się przymierzam. Szukam na razie kogoś, kto w rozsądnej cenie zrobi mi coś takiego. Docelowo właśnie 15s5p z ograniczeniem ładowania do 60 V i odpowiednim ograniczeniem rozładowania do 44V z możliwością 30A ciągłego rozbioru co dla VTC5 jest ok. - wszystko to do BBSHD 1Kw. .. Łatwo policzyć - max 1,8, min 1,32 kW.

Teraz mam nową 48V18Ah GreenCell Silvwerfish, ale na marnych ogniwach no name - konfiguracja: 13s6p - Imax = 15A chwilowo 35A. Przy takich parametrach daje nawet zasięg po plaskim ponad 120 km, ale nie wiem jak długo, przy wspomaganiu na poziome 450 - 550 W. Dość ciężki 5,5 kg na bagażniku.

W.P. - Śro 29 Kwi, 2020

Cezar napisał/a:
Szukam na razie kogoś, kto w rozsądnej cenie zrobi mi coś takiego.
To robota żmudna i niewdzięczna, dodatkowo wymagająca dużej wiedzy od konstruktora. Akumulatory Li-Ion są dość wymagające jeśli chodzi o w-ki ładowania wobec czego podjęcie się takiego zadania to spore wyzwanie. Zwłaszcza wobec ceny pakietu akumulatorów.

Dodatkowy moduł służący do kontrolowanego rozładowania to kolejna cegiełka wymagająca przemyślenia i odpowiedzialnego układu. Wyobraź sobie czym mogłoby skończyć się takie rozładowywanie gdyby układ nie wykrył zadanego progu (np. 44V).

Nie mówię, że powyższe warunki są nie do spełnienia ale zawsze boję się "radosnych" rozwiązań i konstruktorów, dla których wszystko jest proste.

WojtekErnest - Czw 30 Kwi, 2020

Aby zwiększyć trwalosc pakietu 5P ktory ma być dlugo trwaly, pelnosprawny na 30A ciągłego prądu należy zrobic go 8P lub 9P. Powod prozaiczny, jesli ogniwa ma temperature przekraczającą 40 stopni to nastepuje widoczna degradacja ogniwa. A pamietajmy ze ogniwa rownolegle pracuja dodatkowo 'na siebie'. To znacznie bardziej namacalny czynnik niz zabawy z obnizaniem napiecia ponizej 4,20. Zresztą typowy BMS zbija te napiecie do 4,15-4,17V.
Junek56 - Wto 13 Kwi, 2021

Czy warto dokupić mocniejszą ładowarkę Li-ion 42V/4A z CC/CV dla sporadycznego, szybszego ładowania akumulatorów ?
Mam dwa ebiki z aku jak niżej z ładowarkami 42V/2A

Pod rame
36V 17.5Ah Specification:
Nomal Volt: 36V
Rated Capacity:17.4AH
Battery Cell:Built in Samsung 35ET 3500mah.50PCS
Array mode:10s5p
Battery size:367.2*90.1*111mm
Battery Weight:4.1KG
Max Constant Discharge Current:30A
Peak current:60A
Charge voltage:42V
Discharge cut off voltage:28V
Way of Charge:CC/CV
Cycle Life:1000 tims
Charge Temperature:-15-65℃
Discharge Temperature:-15-65℃
Protection Function:Over charge, Over discharge,Over current, Short circuit, Balance

Na bagażniku
36V 20Ah Specification:
Nomal Volt: 36V
Rated Capacity:20AH
Battery Cell: 2500mah
Array mode:10s8p
Battery size:450*160mm
Battery Weight:6KG
Max Constant Discharge Current:25A
Peak current:60A
Charge voltage:42V
Discharge cut off voltage:28V
Way of Charge:CC/CV
Cycle Life:1000 tims
Charge Temperature:-15-65℃
Discharge Temperature:-15-65℃
Protection Function:Over charge, Over discharge,Over current, Short circuit, Balance

andypip - Wto 13 Kwi, 2021

wg. mnie nie warto. ile razy wyjedziecie w tak długie trasy żeby po drodze się ładować? lepiej: dopompować koła, jeździć z wysoką kadencją, niskie stopnie wspomagania + miększe przełożenia, mniejsza prędkość /opór powietrza/ i na baterii 20Ah zajedziesz od 100 do 70% ,tak że d... cię rozboli :lol:
A na poważnie: w domu - wyjeżdżasz rano na kilka godzin, wracasz, kilka godzin ładujesz i co? po południu znowu wyjeżdżasz na kilka godzin? do wieczora?
dłuższa trasa i tu jest kusząco. wyjeżdżasz, ładujesz, jedziesz dalej. No ale ładowanie też trochę potrwa i nie wszędzie gniazdko znajdziesz.
Do tego wyższy prąd ładowania to wyższa temperatura, w lecie bywają upały a w aku może trafić się ogniwo "czarna owca". Dla mnie to fajna możliwość i niech fajnie....pozostanie w głowie. Znam ograniczenia sprzętu, trudno trzeba je brać na klatę i tak dopasować, żeby starczyło. Wyżej d... nie podskoczę. Trochę te baterie za drogie są na eksperymenty. Gdybym miał samoróbke z wyjściami na sekcje to może, ale na gotowca lepiej chuchać :neutral:

Junek56 - Wto 13 Kwi, 2021

Masz racje, zadałem pytanie trochę bez przekonania.
Ale mam jeszcze jeden "problem" z moimi dwoma ładowarkami 42V/2A. Mają różne wtyczki do akumulatora. Typ A i C na zdjęciu. Jaka jest rozpiska dla plusa i minusa dla wtyczki XLRM ? Chciałbym zrobić przejściówki, aby można było w razie czego zamiennie używać ładowarek .
Czy ładowarka może być podłączona do sieci i nie podłączona do akumulatora ?

andypip - Śro 14 Kwi, 2021

nie masz jakieś prostego miernika żeby sprawdzic? moze to być też przecięty ziemniak :grin:
w okrągłym bolcu plus raczej napewno jest w środku. wtyczka z 3 bolcami? trza zmierzyć albo poszperać.
to fajny pomysł, po co zabierać 2 ładowarki - tyle że czas ładowania się wydłuży.

Junek56 - Śro 14 Kwi, 2021

Sprytna bestia, czytaj ładowarka.
Po włączeniu pali się LED na zielono a na końcówkach wtyczki (kołki) brak napięcia. Różne kombinacje na trzech kołkach. Tak jakby w tym stanie, przy zielonym LED napięcie na wyjściu było całkowicie odcięte. Prawidłowo.
Niestety wtyczka to monolit, nierozbieralna.
I zrobił się mały STOP :sad: .

No i mam trop, na zdjęciu. Pin 1 to plus, a 2 to minus. Ale jak to dla pewności sprawdzić ? Przychodzi mi pomysł z 3-ma żarówkami 12V samochodowymi. Powinno się udać. Jutro test.

andypip - Czw 15 Kwi, 2021

a w gniazdku baterii próbowałeś mierzyć? nie wiem jak to jest połaczone ale jak wpinam ładowarkę nie połączoną do siec, do baterii, to słychać iskrzenie.
wesmar - Pią 07 Maj, 2021
Temat postu: Re: Ładowarka do akumulatorów
Dziubbar napisał/a:
Witam
Czy ładowarka z linku nadaje się do ładowania pakietów litowych?
ładowarka cc48 2,5A

Nada się świetnie, prostym dzielnikiem napięcia R32-R33 o ile pamiętam jak ją rozbierałem ustawisz sobie górne odcięcia jak chcesz. Ale nie opłaca się. Po 4 zł kupisz u nas zasilacze od HP VI level efficiency 92 % sprawności 2,5 A 19V i możesz zrobić to samo, a masz rezonator LLC i prostownik na mosfetach. Do tego ten rozmiar... Brałbym 3 i obniżał napięcie na dzielniku, a tor prądowy podpowiem mój ulubiony sposób to czujnik halla A3144. Uzyskasz wspaniałą ładowarkę pasywną LLC o jakiej większość śni za kilkanaście zł. Te allegrowe zasilacze z uciętym kablem nadal są po 4 zł, normalnie w sklepie czy rynkowo ok. 150

mateok161 - Czw 13 Maj, 2021

Jaką ładowarkę polecacie do balansowania pakietów 10S?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group