To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Jak przerobiłem Spartę ION

AdamJab - Wto 25 Sie, 2020
Temat postu: Jak przerobiłem Spartę ION
Witam wszystkich.
Właśnie kończę przeróbkę roweru Sparta ION i udało mi się zrobić kilka zdjęć, więc pomyślałem że podzielę się doświadczeniami.
To druga Sparta, którą przerobiłem (za pierwszym razem nie bardzo robiłem zdjęcia). Poprzednia jeździ już dwa lata bez żadnych problemów, więc mogę śmiało polecić zarówno podzespoły jak i rozwiązania.
Zaczynamy:
Rower kupiony jako używany na alledrogo.
Założenia były takie, że rower po przeróbce ma wyglądać jak fabryczny więc nie było mowy o żadnych dodatkowych obudowach na baterie czy elektronikę. Wszystko miało się zmieścić w ramie.
Poprzednio się udało z tym, że zasięg przy lekkim pedałowaniu to około 25 km.
Zakupione części (oprócz roweru):
- nowe rączki (z jakiegoś sklepu online)
- sterownik GT250W
- manetka lewa
- stacyjka z woltomierzem (bardzo przydatna, ponieważ rower nie ma wyświetlacza)
- ogniwa Sanyo GA 3500 mAh od kolegi PiotrW
- BMS 10s 35A (jest za mocny ale nie było innego)
- blaszki do zgrzewania 6x0,15
- kable wodoszczele 5-cio żyłowe do podłączenia czujników Halla
- taśma kaptonowa
- filament ABS

Dodatkowo użyłem trochę koszulek termokurczliwych, trochę cyny do lutowania, izolacji i trochę innych rzeczy.

cdn...

AdamJab - Wto 25 Sie, 2020

Na początek rozbiórka roweru.
W sumie z rozbiórki nie mam za bardzo zdjęć.
Wystarczy rozłączyć kabel, który biegnie od silnika do baterii, odkręcić gniazdo ładowania, powyciągać i porozłączać kable, które się tam znajdują (zasilanie oświetlenia, kabel ładowania i kabel od wyświetlacza), odkręcić śrubkę od spodu ramy bliżej kierownicy - klucz imbusowy, odkręcić dwie śrubki po bokach ramy od dołu i wyjąć baterię.
Ja do wyjęcia baterii z ramy musiałem spuścić powietrze z opony :)
Wyjęcie koła z silnikiem też nie jest trudne.
Moim zdaniem ważne jest, żeby nie pracować w pośpiechu. Wszystko ma wyjść dosyć łatwo - bez szarpania a przynajmniej bez mocnego szarpania. W przeciwnym razie można urwać jakiś przydatny kabelek. Jeśli odkręciliśmy wszystko a część nie chce "wyjść" to poszukajmy lepiej bo prawdopodobnie jakaś śrubka nie została odkręcona.

Bateria tak jak się spodziewałem trzyma napięcie. Czytałem na tym forum, że te baterie a raczej ogniwa są dobre jakościowo, tylko elektronika jest wadliwa. Nie ma sensu jej rozbierać. Odciąłem tylko kawałek kabla ze złączką, której użyję do nowej baterii. Wiem, że to nie bardzo profesjonalne i że mogłem kupić nową złączkę hermetyczną ale po pierwsze: nie jestem profesjonalistą a po drugie: następnym razem kupię tę złączkę :)
Zdjęcia baterii wrzucam z poprzedniej przeróbki - wtedy rozebrałem całą baterię.

cdn...

AdamJab - Wto 25 Sie, 2020

Teraz zaczyna się ciekawie.
W Spartach sterownik silnika znajduje się w samym silniku. Niektórzy twierdzą, że da się uruchomić silnik korzystając z fabrycznego sterownika ale ja nie znalazłem (w 2018 roku i wcześniej) żadnego konkretnego pradnika jak to zrobić a ponieważ elektronik ze mnie słaby to postanowiłem zrobić wszystko na gotowych podzespołach. Ot polutować kabelki według instrukcji/poradnika i działa jak należy.
Trzeba zatem wyrzucić całą elektronikę z silnika a do tego trzeba go rozebrać.

Rozbiórka silnika.
Do silnika dochodzą trzy przewody zakończone złączką hermetyczną. Złączka jest w bardzo dobrym stanie co oznacza, że faktycznie jest hermetyczna i dobrze spełnia swoją role. Nie widzę powodu, żeby po przeróbce miała jej nie spełniać.
Silnik skręcony jest z obydwu stron za pomocą małych śrubek M5. Trzeba oczywiście wszystkie powykręcać a potem podwadzić dekle? jakimiś śrubokrętami.
Ważne, żeby nie wkładać śrubokrętów zbyt głęboko, ponieważ można uszkodzić uzwojenie silnika.

Jak już zdejmiemy pokrywy z obydwu stron zobaczymy ukryty w silniku sterownik. Zasadniczo cała elektronika będzie zbędna, więc możemy poodcinać kabelki - najlepiej przy samej płytce. Ja za pierwszym razem wylutowałem wszystkie kabelki z płytki a za drugim - poodcinałem. Trzy grube kable to fazy silnika. Niektórzy radzą, żeby uciąć je jak najbliżej uzwojenia ale jako że nie mam z tym doświadczenia to zostawiłem kable tak jak były - uciąłem od strony płytki.
To co mnie jeszcze interesowało to pięć cienkich kabelków. Są to kabelki od czujników Halla. Te również odciąłem przy płytce z zamiarem przedłużenia.

Po wyrzuceniu zbędnej elektroniki zabrałem się za przeciąganie nowych kabli. Nie jest to takie proste. Miejsca jest niewiele i trzeba czasem pokombinować. Najpierw przełożyłem kable fazowe 3 x 1,5 mm2 a potem kabelki do hallotronów. W tym rowerze użyłem specjalnych kabli, które kupiłem głównie ze względu na złączki wodoszczelne. Kable okazały się bardzo cienkie i całkiem sztywne. Ich przekrój to około 0,5 mm2. Do przeciskania kabli użyłem WD-40.

Wszystkie kabelki polutowane i zabezpieczone koszulkami termokurczliwymi. Dodatkowo zamocowałem je do obudowy silnika za pomocą trytytek dzięki czemu będą nieruchome.

AdamJab - Wto 25 Sie, 2020

Silnik zmontowany, więc czas na baterię.
Jak już wcześniej pisałem oryginalna bateria (wyłączając elektronikę) jest podobno trwała, jednak nie ma to jak Li-Ion 18650. Przy dość wymagającym "kliencie" (żona) nie miałem wyboru i musiałem całą elektronikę zmieścić w ramie przez co pojemność baterii przy ogniwach 3500 mAh wynosi nominalnie zaledwie 14 Ah co przy 9Ah oryginału itak jest sporym postępem. Może zawodowcy, których wehikuły (bo to już nie są rowery - bez urazy to coś więcej, niż rowery) mają zasięgi rzędu 100 - 200 km moje 14 Ah nie zrobi żadnego wrażenia ale dla "normalnej" rowerowej jazdy ze wspomaganiem w zupełności wystarczy.

Bateria 10s 4p została wykonana głównie w oparciu o druk 3d. Zaprojektowałem specjalne koszyczki, które idealnie pasują do ramy roweru. Dodatkowo zaprojektowałem i wydrukowałem obudowę na sterownik oraz BMS.
Całość jest skręcona dwoma prętami gwintowanymi M4, które doskonale stabilizują baterię oraz pozwalają na uzyskanie charakterystycznego kształtu "banana".
Wszystkie elementy zostały wydrukowane z filamentu ABS, który jest trwały i ma dobrą odporność na temperaturę.

Zgrzewałem za pomocą urządzenia zrobionego z transformatora mikrofalówki z samodzielnie wykonanym sterownikiem ale to dość długi temat. Warto zauważyć, że taka zgrzewarka nie jest droga a jest naprawdę dobra (jeśli spróbujemy oderwać zgrzaną blaszkę to w miejscu zgrzewu blaszka oderwie się od całości i zostanie przy baterii) i dzięki niej można zaoszczędzić sporo czasu. Ja bardzo sobie chwalę. Oczywiście rozumiem, że są ososby które wolą lutowanie i to też jest opcja.

Kable lutowałem na podstawie narysowanego odręcznie "projektu". nie wiem czy to się nadaje do publikacji. Ogólnie trzeba połączyć po 4 ogniwa równolegle a koszyczek mieści ich 6 co trochę komplikuje zadanie. Dodatkowo trzeba przez specjalne otwory w koszyczkach przepleść przewody z BMS - do ładowania baterii i balansowania oraz ze sterownika - do manetki, stacyjki, ew. wyświetlacza czy czujników hamowania.

cdn.

andypip - Śro 26 Sie, 2020

gratki. to tyle się trzeba narobić, żeby w poniedziałki była pomidorowa? :razz:
AdamJab - Śro 26 Sie, 2020

Nie tylko pomidorowa.

Jest jeszcze schabowy z ziemniakami i mizerią.

AXIZ - Śro 08 Wrz, 2021

AdamJab napisał/a:
Nie tylko pomidorowa.

Jest jeszcze schabowy z ziemniakami i mizerią.




jaki koszt takiej przeróbki ?

piotom13 - Czw 30 Wrz, 2021

Czy można gdzieś znaleźć pliki stl do tego projektu
chciałbym przerobić swoją spartę

Mariusz19845 - Sob 20 Lis, 2021
Temat postu: Bateria
Jaki koszt budowy takiej baterii i czy w ogole chcialby Pan ja zrobic???
Sokol - Nie 15 Maj, 2022

Cześć właśnie przerabiam moją spartę. Czy mógłbyś podesłać projekt koszyczków i uchwytu na sterownik i BMS. Czy BMS 10(kabelków) z każdych podpinałeś pod 4 podpięte równolegle akumulatory? (zastanawiam się czy nei urzyć 4 bms 36V i je równolegle spiąć, lub 10 małych 3.6V na 4 baterie równoległe, i do tych 10 podpiąć jeden 36V.
zeeltom - Nie 15 Maj, 2022

Coś kombinujesz. W BMS 10S masz 11 kabelków i nimi podpinasz się do każdego pietra od minusa do plusa. Dlatego jest ich 11.
WojtekErnest - Wto 17 Maj, 2022

Jego koszyki są na 6 aku ale laczy tylko po 4P. Czyli z dwóch modulow z 6 ogniwami ma 3S4P.
dvjcodec - Sob 21 Maj, 2022

Bardzo fajny zestaw elementów do budowy pakietu. U siebie wykorzystałem patent z obudową z Thingiverse - pasuje bardzo fajnie, jednak brak zakończenia, przez co trzeba jeszcze pokombinować.
https://www.thingiverse.com/thing:4638679

Czy możesz się podzielić plikami STL twojego projektu? Z chęcią bym taką wykonał.

AdamJab - Sob 06 Sie, 2022

Trochę czasu nie zaglądałem na forum i nie wiedzałem, że jest zainteresowanie.
Specjalnie dla was założyłem konto na Thingiverse i opublikowałem pliki STL mojej baterii.
https://www.thingiverse.com/thing:5450025

Raczej mało prawdopodobne, żeby udało się Wam kupić identyczne sterowniki i BMSy, więc pewnie jakieś przeróbki będą potrzebne. Ja sam kupowałem te części na Ali... ze względu na cenę.

Sokol - Czw 18 Sie, 2022

Dzięki Adam dałem do druku kieszonki na baterie i przekładki, natomiast chcę jeszcze wbudować w baterię odbiornik GPS bms i sterownik. zastanawiam się czy nie dać tego górą aby środek ciężkości był niższy. Puki co jeżdżę na baterii samoróbce 8Ah

https://ibb.co/d6r1SYC
https://ibb.co/FgrnMJ0
https://ibb.co/7G1Jwxr



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group