To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - maxdrive bafang podniesienie napięcia z 36 na 48V

Darko - Czw 15 Paź, 2020
Temat postu: maxdrive bafang podniesienie napięcia z 36 na 48V
Witam
Jestem nowym forumowiczem i chciałem się poradzić doświadczonych kolegów w nast. sprawie.
Posiadam rower elektryczny Enda E-spada z napędem bafang maxdrive 350W 36V 16A (dane wypisane na spodzie obudowy MMG33.350 36V350W16A ) Bateria 36V 11,6Ah. Ogólnie jak dla mnie fajny rowerek.
Wszystko dobrze śmiga , po "normalnych" drogach ze wspomaganiem 1, rzadko 2 ( w skali 1-5) i nie oszczedzając nóg przejeżdżam nawet 90-100km. Problem zaczyna się w górach - kiedy robię ostre podjazdy po beskidzkich szlakach.
Mocy nie brakuje ( używam wtedy wspomagania 2-3 i więcej nie mogę bo chyba bateria nie daje rady ten prąd 16A to dla niej za dużo i napięcie szybko spada. Po paru minutach się regeneruje i znowu mogę pareset metrów przejechać.
Zasięg w górach przy mocnym pedałowaniu i z koniecznoći najwyżej średnim wspomaganiu to ok 40km.
W związku z tym pomyślałem o zmianie baterii i zarazem napięcia na 48V.
Teraz pytannie - czy podłączając ją tak po prostu to zadziała? Wyświetlacz bafang C965 ( chyba fabrycznie 36-48V)
Na forum wypowiadał się kolega Wibi ,że musiał podłączyć diode zenera 12V, żeby oszukać wyświetlacz, ale to chyba inny model był.
Jeśli to ruszy to czy silnik się nie bedzie w górach przegrzewał ( waże ok 65kg, rower 24kg)? moc chwilami może dojść ponad 800W ( 48V x 16A)
Gdześ na zagranicznych forach czytałem,że bafang maxdrive 250/350W jest na 36 i 48V.
Może ktoś podpowie czy to dobre rozwiązanie, żeby móc dłużej i konkretniej wpomagać pod górkę.:)

andypip - Pią 16 Paź, 2020

Moim zdaniem rozumujesz trochę błędnie. B. często pojęcia z elektryki przekłada się na hydraulikę. W uproszczeniu: napięcie to ciśnienie a prąd to wielkość przepływu. Podnosząc napiecie jeszcze szybciej opróżnisz baterię kosztem podniesienia temp. silnika.
Jedyne sensowne rozwiązanie to bateria o większej pojemności. Skoro napisałeś, że moc zestawu nie jest dla ciebie problemem, to tym bardziej takie rozwiązanie ma sens.
Niestety popularnym zjawiskiem jest oszczędzanie przez producentów. Często, nawet do 'flagowców" wtykają tańsze komponenty by zbić koszty. bateria 17,5 ah uczyniłaby ten rower prawdziwym, wytrzymałym fighterem. Zamiast dopłacić kilka stówek stoisz w obliczu sporej inwestycji. :sad:

Darko - Pią 16 Paź, 2020

Dzięki za odpowiedź.
Pewnie masz rację , ale.. Po zmianie napiecia na 48V zwiększe moc, ale nie muszę wtedy korzystac z wysokich stopni wpomagania przy mocy na silniku powiedzmy 400-450 W nie powinien się chyba przegrzać? a tyle mi wystarczy w górach zaś bateria wtedy ma lekkie życie.
Co do zasięgu przy tej pojemności bat. nie mam zastrzeżeń , chodzi mi o to ,że nie wyrabia ona prądowo w górach - spada napiecie i odcina, po czy odżywa na jakiś czas. Zwiększenie pojemności baterii 36 V też rozważam ( bateria 17Ah 36V bedzie miała wiecej ogniw i może nie bedzie tak szybka sie poddawać i przy dużym prądzie pod górę ~ 16A ) , natomiast chyba bateria na 48V obciążana tak samo mniej się " zmęczy" i zagrzeje w górach. Po prostu do wygenerowania tej samej mocy odda mniejszy prad a to mniejsze grzanie itp.
Tak sobie kombinuję :)

andypip - Pią 16 Paź, 2020

pojemność 15Ah lub więcej jest bezdyskusyjna. możesz przewoltować, poprawią się osiągi - prędkość max.
problem każdej baterii to fakt że nie działa ona liniowo. pow. 50% jest super a poniżej zaczynają się schodki z odcinaniem prądu. sam to przetestowałeś. bateria 48V o tej samej pojemności tak samo szybko się rozładuje. bms odetnie ją przy wyższym napięciu.
Masz wiaderko napełnione wodą: czy będziesz pobierał cienką czy grubą rurką ilości wody nie zwiększysz

Darko - Pią 16 Paź, 2020

Pomyślę więc o solidnej baterii 36v koło 17Ah,
Dzięki za wykład z hydrauliki elektrycznej kolego kerowniku :)
pozdrawiam i Twoje popieram motto "Starość to stan umysłu" bo też uważam że życie zaczyna sie po 50-tce;)

Leopold - Pią 16 Paź, 2020

Jeżeli chcesz naocznie sprawdzić jak zachowuje się Twój rower z takimi lub innymi parametrami przesyłam Ci link do kalkulatora roweru elektrycznego i tam sobie pokombinuj dla własnej wiedzy i przyjemności http://www.apk.electricbi...php?language=pl
andypip - Sob 17 Paź, 2020

kombinujesz prawidłowo. ja rozejrzałbym się: bateria 36V 17,5 Ah albo 48V 15Ah i zapytał tutejszych speców o możliwość przeróbki i koszt tej którą posiadasz. te 3 opcje to już jakiś konkretny wybór. nie orientuję się w aktualnych cenach. sam jestem ciekaw. dlaczego rozważam jednak 48/15? bo mocy nigdy nie za wiele :lol:
WojtekErnest - Nie 18 Paź, 2020

andypip napisał/a:
.....
Masz wiaderko napełnione wodą: czy będziesz pobierał cienką czy grubą rurką ilości wody nie zwiększysz

Niestety to obrazowe porownanie nie odpowiada specyfice korzystania z zasilania akumulatorowego. Jesli ogniwo/pakiet jest mocno obciazony, to rzeczywista pojemnosc spada. Spada z dwoch powodów, po pierwsze silnie obciaxone aku szybko traci napiecie, oraz rozjeżdżają sie cele, wzrasta temperatura, zwiekszaja sie straty. A to oznacza ze w czasie jazdy dojdzie do gwaltownego przedwczesnego odcięcia przez BMS. Gdy zas prąd jest umiarkowany, tzn kilka razy mniejszy od max, wtedy jest zauwazalny wzrost pojemności którą mozna spożytkować na dluzsza jazde i pomiar wskaze większą pojemnosc, wykorzystanie energii.

andypip - Nie 18 Paź, 2020

Jako uprawiający ogródek mam taka obserwację: z pełnego wiaderka woda sika żwawiej a pod koniec ledwo ciurka :lol:
porównanie z pewnością odbiegające od rzeczywistości, ale wodę łatwiej sobie wyobrazić niż elektrony :wink:
to forum to nie polibuda.
natomiast kalkulator zapodany przez leopolda fajnie obrazuje osiągi napędów.

borsuk - Nie 18 Paź, 2020

Darko napisał/a:
Pomyślę więc o solidnej baterii 36v koło 17Ah, ...

Aby mieć pojęcie o możliwościach baterii trzeba wiedzieć z jakiego typu ogniw i w jakim układzie jest zbudowana. Napięcie i pojemność to za mało. Trzeba wziąć pod uwagę rezystancję wewnętrzną ogniw i ich wydajność prądową.

Darko - Pon 19 Paź, 2020

"...Jesli ogniwo/pakiet jest mocno obciazony, to rzeczywista pojemnosc spada. Spada z dwoch powodów, po pierwsze silnie obciaxone aku szybko traci napiecie, oraz rozjeżdżają sie cele, wzrasta temperatura, zwiekszaja sie straty. A to oznacza ze w czasie jazdy dojdzie do gwaltownego przedwczesnego odcięcia przez BMS.."

Czyli jednak przewoltowanie ma tu sens- bo silnik pobierając taką samą moc z baterii 36V i 48V tą drugą z racji mniejszego nateżenia prądu zagrzeje mniej? Oczywiście zakładając że nie poszaleję z mocą wspomagania.?
Tylko nikt mi nie odpowiedział czy we wspomnianym silniku bafang maxdrive ( taki zintegrowany w specjalnej ramie )to zadziała tak po prostu po podlaczeniu baterii 48 w miejsce36 czy wymaga przerróbek?

andypip - Pon 19 Paź, 2020

Zagrzeje się mniej jak mu dasz dobrze popalić. Podniesienie napięcia i obnizenie programowe max prądu obniży temp i straty. pytanie w jakim stopniu?
czy max drive przyjmie bez problemów przewoltowanie? ja tego nie wiem więc bez komentarza.

Inc0 - Pon 19 Paź, 2020

borsuk napisał/a:
Darko napisał/a:
Pomyślę więc o solidnej baterii 36v koło 17Ah, ...

Aby mieć pojęcie o możliwościach baterii trzeba wiedzieć z jakiego typu ogniw i w jakim układzie jest zbudowana. Napięcie i pojemność to za mało. Trzeba wziąć pod uwagę rezystancję wewnętrzną ogniw i ich wydajność prądową.
i to jest odpowiedz! samo napiecie i pojemność to nie wszystko co do samego bafanga o którego dociekasz jest to dość rzadko spotykany model dlatego zapewne brak odzewu , mogę zgadywać że jeśli nie zaskoczy z automatu w trybie plug&play to będzie trzeba grzebać w sofcie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group