To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Prośba o pomoc w wyborze części, porada

andypip - Śro 05 Maj, 2021

W sumie nie zaszkodzą, bedzie klocek komfort miał. Pamiętam moje 1 jazdy i doprowadzajace do szału stukanie. Co ja się naszukałem. A to bebenek w zamku baterii i bolec ryglujący tak rozrabiał :lol: Kawałek pianki i słodka cisza :!:
Dolce - Czw 06 Maj, 2021

W oczekiwaniu na baterię zapytam Ciebie o zdanie (nie wiem czy masz wiedzę w kierunku elektroniki) na temat oferty sprzedaży ogniw telefonicznych, która pojawiła się na forum. Chodzi o te płaskie baterie Samsunga z ogłoszenia w dziale Sprzedam. Jeśli chodzi o same baterie to tutaj nie mam zastrzeżeń, pojemność ok i prąd ciągły też. Mają nawet wbudowane układy BMS. Natomiast zastanawiam się czy te baterie można ze sobą spokojnie łączyć w pakiety, np. 10S5P poprzez odpowiednie zlutowanie wyprowadzeń. W przypadku ogniw 18650 przewidziane jest łączenie ich w pakiety. Nie wiem czy takie baterie, które są stosowane jako pojedyncze zasilanie telefonów, można ze sobą łączyć. To nie jest pytanie zupełnie bezpodstawne, mam tu namyśli trwałość takich połączonych równolegle + szeregowo baterii ale i też bezpieczeństwo. Na przykład gotowych baterii rowerowych (mam namyśli już gotowe produkty), nawet o takim samym "woltarzu" nie powinno się łączyć ze sobą równolegle. Mi się to wydaje dziwne ale taką informację uzyskałem od sprzedawcy. Nie jestem elektronikiem a ogniwa palące się i robiące fajerwerek widziałem. Dlatego warto zastanowić się czy w ogóle dopuszczalne jest łączenie w pakiety takich pojedynczych baterii, przewidzianych do pracy "samodzielnej". Sprzedawca z hurraoptymizmem podszedł to tematu ich pojemności, wagi, oddawanego prądu i możliwości ładowania 1C. I fajnie. A co z łączeniem w pakiety?
andypip - Czw 06 Maj, 2021

Nie wiem, nie znam się :smile:
Niecierpliwie czekam aż ktoś zbuduje z tych pakietów baterię do roweru :?:
gdzie znalazłeś info o prądzie ciągłym?

Dolce - Czw 06 Maj, 2021

Rozmawiałem ze sprzedawcą. Póki co nie przetestował baterii pod kątem wartości poboru ciągłego prądu. Ma to zrobić w ciągu kilku dni. Będzie miał w sprzedaży baterie 4Ah (z telefonów) ale problem w tym, że posiadają w elektronice tranzystor (mosfet), który nie wiadomo czy umożliwi pobieranie ciągłego prądu o takiej wartości, by bateria stała się dla nas użyteczna. Jest możliwość wyrzucenia całkowicie elektroniki baterii ale pojawi się jeszcze większy problem. Mianowicie te baterie wymagają napięcia ładowania do 4,4V a BMSy dostępne w handlu odcinają napięcie przy 4,2V.
Po namyśle uważam, że dopóki baterie nie zostaną przetestowane pod kątem możliwości pobierania z nich maksymalnego prądu w sposób ciągły, budowa baterii do e-baika na nich jest obarczona ryzykiem.
Może okazać się, że podczas eksploatacji elektronika baterii nie wydoli i klapa. Może oczywiście okazać się i na odwrót, że zbuduje się na nich fajny i niedrogi pakiet.

andypip - Czw 06 Maj, 2021

Poważnie myślę o takiej baterii i sie zastanawiam czy stalowy hełm pod jaja bedzie w gratisie? :lol:
Dolce - Czw 06 Maj, 2021

Wystarczy kupić coś w ten deseń i zamówić u kowala obróbkę z blachy 5mm:
Dolce - Czw 06 Maj, 2021

A resztę, od pasa w dół, zabezpieczy poniższy zestaw:
Dolce - Pią 07 Maj, 2021

Jaki masz podnóżek w rowerze?
To kolejny problemik do rozwiązania w moim gracie. Zamówiłem z możliwością zwrotu AUTHOR AKS-550A. Może da radę. Przed przeróbką miałem montowaną z tyłu na "trójkąt" ale wydaje mi się, że centralna jest lepsza, bo zamontowana bliżej silnika. Wydaje mi się, że nie będzie "ciągnęło" roweru z cięższym środkiem.
Co masz u siebie i co byś doradził brać?
Są również podnóżki centralne z dwiema nóżkami. Nad tą ze zdjęcia w załączniku się zastanawiałem ale z tego co widzę, po złożeniu nóżki są dość blisko ziemi. Tak średnio mi się to podoba a do tego cena jest powalająca (144zł).

andypip - Pią 07 Maj, 2021

Miałem z decathlonu podwójny. dobry był. jedyny problem to ocierający łancuch po złożeniu, miałem długi wózek przerzutki.
teraz założyłem by kellys też podwójny, sprytnie składany na 1 stronę. jest spoko ale deko za krótki. jest to dziwne bo mam koła 26 a podają że pasuje do 26 i28. pewnie to wina przedniego widelca. coś sie wykombinuje.
polecam podwójny, bo rower z baterią dosyć ciężki i podporka jednostronna tylko na twardym daje radę

Dolce - Pią 07 Maj, 2021

Zamówiłem dodatkowo taki:
stopka centralna podwójna
Zobaczymy co za cudo przyjdzie. Ma dobre opinie i nie rujnuje kieszeni jak ten Ursusa, który zresztą wygląda jak część z traktora o tej samej nazwie :)
Ten pojedynczy Authora już mam, jest ok ale w przypadku miękkiego gruntu pewnie lepszy podwójny i nie powodujący przechyłu roweru. Zobaczę. Wybiorę jeden z nich. Albo zamontuję oba :smile:

Dolce - Wto 18 Maj, 2021

Ostatecznie wybrałem podwójną nóżkę centralną, nie chodzi tylko o stabilność ale również o to, że pedały nie haczą o nóżkę po postawieniu roweru. Dlatego można np. sprawdzić działanie hamulca czy przerzutki tylnego koła i nie ma obawy o kolizję. Fajna sprawa.
Prace postępują, założyłem silnik oraz akumulator. Dla baterii wykonałem mocowanie z czterema amortyzatorami. Obiecująco to pracuje "na sucho", zobaczymy jak będzie się sprawdzało podczas jazdy po wybojach.
Przy okazji zabezpieczyłem kabelki wyjściowe z akumulatora i zabezpieczyłem opaską. Chińczyk nie dał klamry zaciskowej choć w obudowie są dla niej przewidziane otwory montażowe. Warto zastosować choćby koszulki samokurczliwe + trytytkę.
Kabelki wpasowały się na wyjściu z obudowy dobrze, nie będę tego przerabiał, jest ok.
W załączniku fotografie.

andypip - Pią 21 Maj, 2021

No i proszę, jaki masz elegancki rowerek. dodam od siebie, że będzie lepiej jeździł niż wygląda :wink:
mam nadzieję, że te białe trytki to tylko pomocniczy montaż :smile:
Ja te wszystkie kable pozawijałem z spiralną koszulkę z tworzywa.
zasilanie bateria-silnik starannie izoluj i umocuj.

Dolce - Sob 22 Maj, 2021

Tak, to były tymczasowe rozwiązania. Też myślałem o schowaniu kabli w spiralnym przepuście, widziałem coś takiego w Castoramie ale nie jestem pewny czy tam wejdą wszystkie te wtyczki kabla sterownika. Jeśli masz jakieś zdjęcie z widokiem takiego oplotu to załącz.
Kable już dobrze zabezpieczyłem, zasilanie miałem nawet polutować ale ostatecznie połączyłem złączem XT, zdaje się 60. W zaizolowaniu przewodów pomogły koszulki termokurczliwe i choć nie mam na ich punkcie świra to jednak są w większości przydatne. Jedynie czasem są problematyczne w montażu, np na mocnych zagięciach kabli lub przy łączeniu kabli/akcesoriów o dużych różnicach w przekrojach. Część przewodów poskracałem. Natomiast Chińczyk zrobił zdecydowanie za długi kabel od sterownika silnika. Jego nie ma sensu ciąć i skracać więc pozostanie niestety go zawinąć kilkukrotnie. Można by się pokusić o wykonanie jakiejś eleganckiej podłużnej obudowy maskującej "zawijas" i zespół wtyczek (wyświetlacza, klamek i manetki) ale najprawdopodobniej nic się w tym temacie estetycznego nie wykombinuje ponieważ odległość złączek podłączeniowych od strony wyświetlacza do rury bidonowej jest zbyt mała a tam pasował by umieścić ewentualnie taką wzdłużną obudowę. Może wpadnę jeszcze na jakiś sensowny pomysł lub u kogoś podpatrzę ciekawe rozwiązanie. Dobrze było by wpakować kable w ramę ale wiercenie mojej odpada, nie chcę jej osłabiać.
Wczoraj była pierwsza jazda próbna na ustawieniach kolegi borsuka a dzisiaj kolejna po wstępnym dostrojeniu silnika do własnych potrzeb. Jeszcze będę eksperymentował z ustawieniami ale już widzę, że jest bardzo fajnie :)
Tak przy okazji, ustawienie Assist 0 na 1/1 daje to, że na begu 0 można korzystać z opcji biegu "pieszego", czyli aktywna jest manetka i na maksimum mamy prędkość piechura.
Jeśli elektryk nie okaże się chwilowym bajerkiem to w przyszłości zainwestuję w jakąś fajną ramę i resztę osprzętu. Na tą chwilę jest ok, całość wydatków czyli zakup silnika z osprzętem, baterii oraz renowacją roweru nie wyniosła więcej niż 3300zł, z czego koszt napędu i baterii to 2700zł. Nie jest mało ale mam to co chciałem na moje górki a nie 250W. Udało mi się kupić graty tuż przed kolejną, sezonową podwyżką więc 4 stówki zostały w kieszeni. Bateria jest ok, na ogniwach LG, daje czadu. Kolejna będzie własnej produkcji. Zakupiłem zgrzewarkę, taśmę niklową, bmsy i obudowę. Wrzucę jeszcze zdjęcie rowerku i to w zasadzie tyle, temat będzie do zamknięcia. Rozpocząłem go 16.04 a dzisiaj rowerek już buczy i jeździ. Głównie dzięki Twojej pomocy oraz kolegi borsuka, za co jeszcze raz serdecznie dziękuję.

WojtekErnest - Sob 22 Maj, 2021

Dolce napisał/a:
. Kolejna będzie własnej produkcji. Zakupiłem zgrzewarkę, taśmę niklową, bmsy i obudowę. .

A to może być ciekawy rozdzial... Opisz wyniki.

andypip - Sob 22 Maj, 2021

Gratuluję >>aplauz<< :grin:
No tośmy zbudowali fajny rower - miał mawiał imć Zagłoba :lol:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group