To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Uszkodzony BMS
Zandor - Pią 14 Maj, 2021 Temat postu: Uszkodzony BMS Cześć, przymierzam się do wymiany BMS'a, ale chciałbym być pewny że faktycznie jest to konieczne. Może ktoś z większą wiedzą niż moja podpowie mi czy trafnie zidentyfikowałem usterkę.
Jest to BMS 16s 50A z polami S+P. W środku znalazłem 7 tranzystorów i o ile dobrze je zidentyfikowałem 2 są z gałęzi rozładowania a 5 z gałęzi ładowania. Miernik w teście diody pokazał prawidłowe wskazania dla tych 5 tranzystorów, ale dla tych dwóch z gałęzi rozładowania pokazuje 0V zarówno między bazą a emiterem jak i bazą a kolektorem. Wiem że tranzystorów nie powinno się mierzyć wlutowanych w obwód, ale gdzieś na youtubie podejrzałem, że taka metoda sprawdzenia sprawności BMS'a jest prawidłowa.
Decyzja o jego wymianie wynikła ogólnie z tego, że podczas jazdy przy zejściu do około 64V (pakiet 16s) BMS odłączał baterie i uruchamiał się dopiero po podłączeniu ładowarki. Potem jak się okazało na jednej z sekcji rozjechało mi się napięcie aż o 1V, więc BMS odcinał baterie jak ta sekcja miała około 3V (pokłóciliśmy się z rowerem na parę miesięcy ). Napięcia na sekcjach wyrównałem, ale wydobycie pakietu u mnie to dość skomplikowana sprawa, dlatego chciałbym wszystko załatwić za jednym razem, żeby potem drugi raz wszystkiego nie rozkładać. Z kolei z drugiej strony 200 złotych za nowy BMS piechotą nie chodzi , stąd pytam żeby upewnić się w swojej teorii.
slow - Sob 15 Maj, 2021
Cytat: | BMS 16s 50A z polami S+P |
Chyba C+P
Cytat: | 2 są z gałęzi rozładowania a 5 z gałęzi ładowania. |
Chyba odwrotnie więcej tranzystorów powinno być od pracy a mniej do ładowania
Cytat: | między bazą a emiterem jak i bazą a kolektorem |
Z pewnością są tam mosfety a one nie mają ani bazy tylko bramkę oraz emitera tylko źródło.
Mosfety jak najbardziej można mierzyć wlutowane w płytkę, na płytce nie powinno być żadnych napięć (zakładam że odłączyłeś BMS od pakietu).
Jeśli miernik pokaże zwarcie to trzeba sie temu dokładnie przyjrzeć, ew wylutować tranzystor i sprawdzić luzem.
Ale z twojego opisu wynika że BMS działa prawidłowo. Jedna sekcja miała za niskie napięcie więc odłączył obciążenie. W czym widzisz problem? W tym że później ładowarkę trzeba podłączyć? Wiele BMS'ów tak ma. nawet te które nie wymagają podłaczenia ładowarki to i tak napięci na sekcji musi wzrosnąć do ok 3-3,1V żeby ponownie włączyły pakiet
wibi - Pon 17 Maj, 2021
BMS wyglada na sprawny. Pięć mosfetów jest to wyjście z baterii a to, że wskaźnik (miernik) w trybie "dioda" pokazuje "prawidłowe" wskazania jest OK gdyż mosfety zabezpieczone są diodą pomiędzy źródłem i drenem włączoną wstecznie (zabezpieczają przed wstecznym prądem). Te dwa są na pewno od ładowania i zapewne otwarte gdy bateria jest podłączona z BMSem i dlatego jest "przejście" bo do bramki przyłożone jest napiecie baterii. Sekcji na której napięcie było niższe należy się przyjrzeć w trakcie użytkowania (zmierzyć napięcie po jeździe) i ew.wymienić.
|
|
|