To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Sterownik silnika bldc z PAS do hulajnogi.

fandaner31 - Sob 12 Cze, 2021
Temat postu: Sterownik silnika bldc z PAS do hulajnogi.
Witam, Planuje kupić z aliexpres silnik 12cali 36v 350w i sterownik 36v 350w z wyświetlaczem, który ma złącza jak na obrazku wersja z LCD.
1. Czy sterownik ze złączem PAS, można użyć do hulajnogi?
2. Gdzie złącze PAS wtedy trzeba podłączyć?
3. Czy jak będę miał baterię 10s3p 15A to sterownik też musi być na 15A czy może być więcej czy mniej Amper? Jak to dobrać ?
4. Czy przy zwiększeniu pakietu baterii na 10s4p 20A to sterownik 15-18A wytrzyma czy będzie przeciążony?
5. Czy lepiej wybrać silnik 36v 350w czy 48v 500w?



slow - Sob 12 Cze, 2021

Cytat:
1. Czy sterownik ze złączem PAS, można użyć do hulajnogi?

Tak

Cytat:
2. Gdzie złącze PAS wtedy trzeba podłączyć?

Nigdzie. Odciąć lub zostawić w powietrzu

Cytat:
3. Czy jak będę miał baterię 10s3p 15A to sterownik też musi być na 15A czy może być więcej czy mniej Amper? Jak to dobrać ?

Nie. Sterownik nie może brać więcej niż bateria może dać bo zacznie się ona przegrzewać i szybko uszkodzi.

Cytat:
4. Czy przy zwiększeniu pakietu baterii na 10s4p 20A to sterownik 15-18A wytrzyma czy będzie przeciążony?

Nie będzie przeciążony. Zwiększanie baterii w ten sposób jest jak najbardziej uzasadnione, przedłuża jej życie oraz zasięg hulajnogi

Cytat:
5. Czy lepiej wybrać silnik 36v 350w czy 48v 500w?

Dziwne pytanie. 350W to dla dorosłej osoby ważącej 80-90km stanowczo za mało.

fandaner31 - Nie 13 Cze, 2021

Witam, dzięki za odpowiedź. Mam jeszcze pytanko, BMS do baterii musi mieć więcej amperów niż sama bateria? Czyli silnik 350W jest za słaby, w opisie na alixpres podali że ten silnik 350w może udźwignąć około 100-200kg i ma prędkość około 25-30km , ja mam wagę około 70kg + masa hulajnogi będzie około 25kg to chyba dałby radę max 25km pojechać a szaleć to też nie chcę. Planuję właśnie zrobić sobie hulajnogę na kołach 12calowych, mam już ramę trafiła mi się tanio i w dodatku na resorach przód i tył. Właśnie zaczynam kompletować do niej części by to miało ręce i nogi. Tylko tego jest tyle do wyboru że głowa boli i trudno coś wybrać, dlatego radzę się już znających temat.
Dolce - Nie 13 Cze, 2021

BMS nie musi mieć tyle amperów co bateria ale powinien mieć moc przynajmniej równą mocy pobieranej przez silnik, taką wydajność prądową (liczoną w amperach), jaką potrzebuje silnik. To moc pobierana przez silnik definiuje moc BMSa a nie bateria. Bateria musi być na tyle wydajna, żeby potrzebną silnikowi moc dostarczyć. Jeśli ma większą pojemność to w większości przypadków dobrze. Oczywiście bez sensu jest zakładać przewymiarowaną baterię do pojazdu ze względu na związany z tym wzrost jej masy, wymiarów i kosztu. Należy w miarę możliwości dobierać pojemność baterii do zakładanej ilości kilometrów, które planujemy przejechać na jednym ładowaniu. Tyle teorii, w praktyce przeważnie dajemy to co się zmieści i na co nas stać.
350W może wystarczyć do jazdy hulajnogą, szczególnie jeśli planujesz jeździć po równym terenie i nie szaleć. Jednakże jeśli różnica w cenie, wadze i wymiarach pomiędzy silnikami pomiędzy 350W a 500W nie jest duża to warto wziąć większy. Te 150W robi różnicę. To tak jakbyś zabrał ze sobą dodatkowo na hulajnogę koleżankę, która waży pół kilo więcej a pedałuje normalnie ;) Nie wiem na ile dosłownie można porównać moc rowerzysty do mocy silnika ale jakieś porównanie, choćby z grubsza, jest. Oczywiście jazda bardziej dynamiczna zechla więcej mocy z akumulatora ale masz jednocześnie możliwość nieco lepszej zabawy. A jak nie będziesz potrzebował tej dodatkowej mocy to aż tak strasznie dużo energii nie stracisz na stand-by.
Zobacz filmik:
waty

fandaner31 - Nie 13 Cze, 2021

Dzięki. Różnica w cenie silnika 36v 350w a 48v 500w jest około 140zł. Jeszcze się waham który brać.
Dolce - Nie 13 Cze, 2021

To kup 500W 36V i będzie w sam raz :)
fandaner31 - Nie 13 Cze, 2021

Tylko że są tylko te dwa do wyboru 36V350W i 48V500W, darmowa przesyłka i cenowo mi odpowiada. Raczej nie widziałem na aliexpres silników 36V 500W, tylko przeważnie 48V500W.
Dolce - Pon 14 Cze, 2021

Zażartowałem. Chodziło mi o to, żebyś wziął coś "pośrodku", choć 500W to 500W i tyle :)
Za dużo się zastanawiasz, bierz co Ci w duszy gra i tyle.
Tu masz gotową 350W i ma prędkość maksymalną 30km/h ale nie podali czy z jadącym czy bez :)
350W
To też tak trochę żartem ale już nie do końca. Przykład: mój rower przy podniesionym tylnym kole wskazuje na liczniku 57km/h. Jednak w realu nie wyciągnie więcej niż 43km/h w jeździe ze mną (80kg) po równym terenie.
Test na inteligencję: jeśli byłbym handlowcem i chciał go sprzedać, jaką prędkość maksymalną bym podał nie wpisując kompletnie żadnych innych parametrów (obciążenia), tak jak w opisie w tej aukcji powyżej? 43km/h czy 57km/h?
Odpowiedź brzmi 55km/h bo jestem porządnym gościem i wiem, że kupującego ucieszyłoby, gdyby w momencie testu z podniesionym tylnym kołem zobaczył, że ma 2km więcej :)
Przy 500W hulajnoga będzie bardziej zrywna, ładniej pociągnie pod górkę. Jeśli nie masz górek w swojej okolicy to bierz 350W a jeśli masz to 500W, może tak do tego podejdź.
Zadałeś pytanie na forum, gdzie ludzie przerabiają sami pojazdy na elektryki. W większości nie po to, żeby mieć takie same parametry jak firmówki. W Twojej sytuacji nie chodzi o to, że stworzysz jakiegoś potwora, Frankensteina na dwóch kołach:
doktor
bo pytasz o różnice pomiędzy 350W a 500W a nie 1500W.
Uwierz mi, że więcej mocy o te 150W nie zaszkodzi a jak będziesz głupio jeździł lub co gorsza miał pecha to się i na 250W wypier...
Wiem coś o tym, bom stary motocyklista.
I tak problemem jest przeważnie bateria ale przy jeździe w podobnym stylu czy to na 350W czy na 500W i tak dużych różnic w jej rozładowaniu nie odczujesz. Ewentualnie sprawdź różnice w cenie baterii, być może różnią się wyraźnie dla modeli 36V i 48V (porównując przybliżone moce).
To może być jakiś argument za wyborem danego silnika w Twoim przypadku bo widzę, że się męczysz i to rozumiem, też tak mam. Na przykład dzisiaj stałem przed otwartą lodówką zastanawiając się czy wyjąć na jajecznicę 2 czy 3 jajka...
Pamiętaj - nieważne co wybierzesz, i tak gdy będziesz przejeżdżał koło długonogiej blondynki będzie Ci brakowało mocy.

fandaner31 - Pon 14 Cze, 2021

Wiem, że parametry są lekko zawyżone przez sprzedawców. Właśnie z tym wyborem mam problem bo jak wezmę ten 500w, to trzeba będzie dać mocniejszą baterię a też nie chcę wydawać na nią fortuny. Przeważnie planuję jeździć po równych drogach, ścieżkach, choć są też miejsca gdzie trzeba jechać pod małe wzniesienia. Po górach i stromych wzniesieniach nie mam zamiaru jeździć. Takie pytanie jeszcze o BMS, gdzieś czytałem że Ampery muszą być z lekkim zapasem a ty mi pisałeś że może być mniej. Trochę już jestem skołowany.
Dolce - Pon 14 Cze, 2021

Gdzie napisałem, że mniej?
fandaner31 - Pon 14 Cze, 2021

Pisałeś że BMS nie musi być taki sam jak bateria ale równy jak moc silnika. Pisałeś też że ampery baterii powinny być większe od mocy sterownika, a sterownika podaje na silnik tyle mocy ile ma mocy napisanej na obudowie. Więc jak bateria ma 20A, sterownika 15-18A, to mi wtedy wychodzi BMS 15-18A , czyli mniej niż bateria. Z tego wnioskowałem.
Dolce - Pon 14 Cze, 2021

To mamy klasyczny przykład zbyt małej wiedzy, którą posiadasz z dziedziny elektroniki. Moc to moc, czyli IxU. Silnik 500W pracujący przy napięciu 36V pobierze 500W:36V= wylicz sobie. Oczywiście to jego nominalna moc, w/w silnik jest w stanie oddać więcej mocy ale nie ciągłej dlatego trzeba zaplanować większy amperaż. Mój silnik 500W ma przewidziany przez producenta prąd maksymalny 24A czyli jest w stanie wydać 864W. W oprogramowaniu można ten parametr zmieniać, ja ustawiłem na 19A. W większości podczas jazdy nie przekraczam 10A. Wiec w moim przypadku wystarczyłby bms na 20A.
To jedna sprawa.
Bateria to druga. Tutaj obowiązuje wartość napięcia.
Poczytaj sobie wiadomosci z zakresu elektroniki, to nie są trudne sprawy a będziesz wiedział co i jak.

fandaner31 - Pon 14 Cze, 2021

Masz rację, znam te wzory i to sobie też wyliczałem. Piszesz że ty masz 20A bms'a przy jakiej baterii i jaki sterownik (V,W,A). Mi chodziło o tego BMS'a czy ma mieć >= Amperów baterii. Przecież nie będę dawał np 60-100A bms'a do baterii 15-20A, natomiast BMS mniejszy chyba byłby nie wskazany. Więc chciałem właśnie wiedzieć jak dobrać tą część czy do baterii czy pod sterownik czy pod silnik?
andypip - Pon 14 Cze, 2021

BMS jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie obsługiwać i chronić baterię, czy to w trakcie ładowania czy też w trakcie pracy - rozładowania. Dobierasz go zawsze pod pakiet, który zainstalujesz w baterii. Sterownik może mieć nawet 100A. Liczy się to, co bezpiecznie może oddać bateria.
Dolce - Pon 14 Cze, 2021

Odbiornikiem końcowym jest silnik i to do jego mocy mają być dostosowane końcówki mocy sterownika i bmsa, uwzględniając jednocześnie napięcie pracy silnika. Przykład: jeśli wybierzesz silnik na napięcie 36V o mocy 350W to zakładając przykładowo jego moc maksymalną jako dwukrotność wartości nominalnej, otrzymamy zapotrzebowanie układu na 700W. Przy wartości napięcia 36V otrzymamy maksymalny przepływ prądu przez końcówkę mocy sterownika i bmsa o wartości ok 20A. Tu nadmienię, że nie znam maksymalnej mocy jaką można wycisnąć z tego silnika więc przyjąłem dwukrotność dla przykładu. Natomiast w domu mam silniki dc firmy electrocraft, która się specjalizuje m.in. w produkcji dla wózków dla inwalidów i te silniki można przeciążać czterokrotnie. To jednak nie jest chiński wyrób do roweru tylko do sprzętu powiedzmy medycznego. Wracając do Twojego silnika mamy te 20A max natężenie prądu i do tego dobierasz zarówno sterownik jak i bms. To, że bms jest montowany w akumulatorze wynika z faktu, że kontroluje napięcie ładowania poszczególnych sekcji pakietu dlatego łatwiej go tam ulokować z tą pajęczyną kabli. Nie ma jednak potrzeby, żeby mosfety bmsa "obsługiwały" w pełni dostępny amperaż, który można pociągnąć akumulatora, jeśli silnik pracuje przy niższym poborze prądu w porównaniu z wydajnością prądową akumulatora. Ta może być wyższa i to jest prawidłowe.
Teraz bateria.
Najważniejsze, żeby napięcie na wyjściu baterii było takie, na jakim pracuje silnik. Niektórzy je przewymiarowują ale piszemy o standardowej sytuacji. Tak więc bateria dla Twojego silnika 350W na napięcie 36V musi mieć... 36V :) A jaki prąd musi dostarczać? Taki, by zaspokoił prąd wymagany przez silnik do pracy na maksimum czyli 20A. A jeśli ma większą wydajność to lepiej. Tak samo z pojemnością baterii, generalnie im większa tym lepiej. Bateria może mieć i 100Ah i mieć zdolność do wydatku natężenia prądu o wielkości 100A. Omawiany silnik i tak go nie przyjmie. Pociągnie tyle ile jest w stanie/na ile jest zaprojektowany (jego moc maksymalna lub limit ustawiony w sterowniku).
W gniazdku sieciowym w domu też masz zasilanie. Napięcie 220/230V. A jaki prąd? Ano taki, jaki potrzebujesz, ograniczony jedynie średnicą kabli instalacji, bezpiecznikami i zakładem energetycznym. Do gniazdka możesz podłączyć spawarkę a obok ładowareczkę ze szczoteczką do zębów - nie spali się, prawda? Będzie przez nią przepływało tyle prądu na ile jest obliczona, pobierze tyle mocy, ile potrzebuje, by naładować akumulatorek do wymaganego napięcia i się wyłączy.
Podsumowując, prąd(maksymalny)/napięcie silnika=prąd/napięci sterownika=prąd/napięcie bms. Napięcie silnika=napięcie sterownika=napięcie bms=napięcie baterii. Prąd baterii=prąd maksymalny silnika lub więcej. Pojemność baterii - im więcej, tym lepiej. Waga baterii/rozmiar - im mniej tym lepiej ;)
Mam nadzieję, że pomogłem.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group