To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Gniazdo ładowania, czy jest bezpieczne?

fandaner31 - Nie 19 Lut, 2023
Temat postu: Gniazdo ładowania, czy jest bezpieczne?
Witam, czy takie gniazdo ładowania do baterii jak na zdjęciu w załączniku, będzie bezpieczne, chodzi mi o to czy jak się przypadkowo zewrze piny nie nastąpi uszkodzenie baterii lub jakieś inną awarię?
zeeltom - Pon 20 Lut, 2023

To zależy jak podłączone jest to gniazdko i do jakiej baterii. Jeśli na przewodach ładowania masz pełne napięcie baterii, to zwarcie pinów może spowodować ich upalenie. Trafiały mi się przypadki wymiany tych gniazd, szczególnie w rowerach, gdzie stacyjka była przy takim gniazdku i kierowca wkładał do niego kluczyk zamiast do stacyjki. Dobrze jest zamontować na przewodach ładowania bezpiecznik topikowy, który uchroni gniazdko przed zwarciem.
fandaner31 - Pon 20 Lut, 2023

Na ile amper dać taki bezpiecznik, większy od prądu ładowania ?
Czy do baterii 13s4p mogę dać przewód 14AWG łącząc do sterownika 25A, a do ładowania dać przewód 12AWG?

zeeltom - Pon 20 Lut, 2023

Dla AWG są tabele maksymalnego prądu. Bezpiecznik powinien być większy o jakieś 50% od prądu ładowania. Pamiętaj by najpierw podłączyć ładowarkę do prądu, a dopiero później do akumulatora.
fandaner31 - Czw 02 Mar, 2023

Patrzyłem na tabele AWG to piszą że max 42A jest dla 16awg a dla 14awg max 55A. W sterowniku 500w są kabelki do zasilania o średnicy zew 3,5 więc jest to AWG14, czy mogę dać taki sam przekrój do baterii. Pytanie drugie, czy mogę zastosować takie gniazdo do bezpiecznika jak na zdjęciu w załaczniku dla zabezpieczenia ? Na kablu jest napisane AWG16. Do tego bezpieczniki płytkowe ale one są na 32V , czy dadzą radę na 48V?
zeeltom - Czw 02 Mar, 2023

Gniazdo wytrzyma. Przewody też. Przy tych gniazdach trzeba nieraz docisnąć zagięcia, gdzie wsuwasz bezpiecznik, bo potrafią być za luźne i iskrzą. Rzadko, bo rzadko, ale się to zdarza.
fandaner31 - Czw 02 Mar, 2023

No to mnie pocieszyłeś, bo już mam te gniazda a teraz dopiero doczytałem że są na te napięcie.
Mogę zrobić takie połączenie z baterią i bezpiecznikami (załącznik BAT1 )? Czy do zabezpieczenia sterownika mogę dać ksd9700 termostat ceramiczny 80st czy musi być w metalowej obudowie? Przeważnie one są na 5A to taki termostat wytrzyma większe prądy (załącznik sch2). Do silnika wiadomo musi być w metalowej obudowie na 140-150st. Czy do silnika 500w trzeba dać taki termostat?

zeeltom - Czw 02 Mar, 2023

Część sterowników ma własne zabezpieczenie termiczne, ale nie zaszkodzi dać dodatkowe. Schemat bezpieczników jest OK. Z tym, że dobrze jest dać zabezpieczenie na akumulatorze przed BMS, bo co będzie jak walnie i zewrze się BMS? Ładowarkę można zabezpieczyć od strony gniazda ładowania.
fandaner31 - Pią 03 Mar, 2023

Bezpiecznik dać przed BMS, to będzie to samo elektrycznie wyglądało (załącznik - bat2) , wczesniejszy post (załącznik - bat1).

Mój BMS ma takie funkcje :
- ochrona przed nadmiernym ładowaniem
- ochrona przed nadmiernym rozładowaniem
- zabezpieczenie nad prądowe
- wyjście zabezpieczenie przed zwarciem
- ochrona przed nadmierną temperaturą (maksymalna temperatura rozładowania 75 stopni, minimalna temperatura ładowania-7 stopni)
- prąd roboczy: 50A (max)
- ciągły prąd roboczy: 40A (max)
- nadmierne rozładowanie napięcie ochronne: 2.6V
- zabezpieczenie przed przeładowaniem napięcie: 4.25V
- prąd ładowania: 40A
- napięcie ładowania równowagi: 4.2V

Ale czy faktycznie to jest to tylko chińczyk wie, hehe...



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group