To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Uniwersalne złącze serwisowe pakietów

zeeltom - Śro 22 Lut, 2023
Temat postu: Uniwersalne złącze serwisowe pakietów
Co sądzicie o tym, by znormalizować gniazdo pomiarowe w każdym budowanym pakiecie? Umówmy się na jakiś standard i później będzie łatwiej serwisować każdy pakiet. Można zastosować złącze EURO z 21 pinami, ewentualnie jakieś inne i będzie wtedy możliwość sprawdzenia ogniw do 20S w pakiecie. Na pewno ułatwi to sprawdzenie każdego pakietu bez rozbierania całości. Ułatwi też ręczne wyrównywanie pakietu, gdy się za dużo rozjedzie.


Leopold - Śro 22 Lut, 2023

Dla osób, które się tym nie zajmują to nic nie znaczy, dla osób serwisujących i dłubaczy to może być zbawienie.
zeeltom - Śro 22 Lut, 2023

Pisałem to pod kątem serwisowania właśnie. W samochodach jest OBD, dlaczego nie robić tego w akumulatorach? Wielokrotnie serwisowałem pakiety i wiązało się to z rozbebeszaniem całości, z wyjmowaniem pakietu z obudowy itp. Takie złącze w każdym pakiecie ułatwiło by i przyspieszyło serwisowanie. Dla laika niby niepotrzebna sprawa, ale i w autach nie każdy z tego korzysta a złącza OBD są praktycznie w każdym aucie.
Będę przerabiał swoje akumulatory w moich pojazdach na takie rozwiązanie. Zakupiłem już przedłużacze scart i póki co te złącza będą na przewodzie na zewnątrz obudów, a w przyszłości wmontowane w skrzynkę akumulatora. Dodatkowo kupiłem też 20 malutkich woltomierzy cyfrowych, z których zrobię mały wyświetlacz dla każdego "S" w osobnej przystawce. Mam też balanser aktywny do 21 "S" i przystosuję go do tego pomysłu.
Wstępnie zakładam, że 0 zasilania będzie na obudowie wtyczki (21 - masa/ekran) a 20 pięter na poszczególnych, ponumerowanych fabrycznie pinach złącza.



Jak dojadą woltomierze, to będzie mnie czekała jeszcze mała kalibracja każdej sztuki, by pokazywały to samo napięcie. Tolerancja do 0,01V powinna wystarczyć do diagnozy pięter.


nanab - Pią 24 Lut, 2023

Już są znormalizowane, zwykle pakiety które mają wyprowadzone złącze balansera mają złącze jst-xh.
zeeltom - Pią 24 Lut, 2023

Nie tak do końca. Te złącza mają różny raster, różne ilości pinów. Wtyczka z 13S nie wejdzie w złącze 10S i poza tym te złącza są zazwyczaj pojedynczo w pakiecie wetknięte w BMS. Tu chodzi o zewnętrzne złącze dostępne bez rozbierania obudowy pakietu, czy rozbierania samego akumulatora. Do mojego testera BMS musiałem kombinować różne wtyki o różnych ilościach pin i różnych rastrach. A przypadku scart spokojnie wystarczy jedna złączka do 20S. Nikogo nie zmuszam do takiego rozwiązania, ale u siebie wdrażam je za kilka dni do wszystkich moich pojazdów.
ap0f1s - Pią 24 Lut, 2023

Właśnie dla mnie są znormalizowane. Używam czesto bms aktywnego jak i tego typu adapter i podłacze praktycznie wszystko.
https://ae01.alicdn.com/kf/H6ddad2e051f24e9bbc02aefdebf71b69V.jpg

zeeltom - Pią 24 Lut, 2023

Nikt ci nie broni używania swoich standardów.
Rozumiem, że masz odpowiednie złącze na obudowie akumulatora? I wpinasz tam tą płytkę. A jak to podłączasz do akumulatorów 7, 10, 13 i więcej S?

ap0f1s - Sob 25 Lut, 2023

Przy serwisie aku podlaczam do adaptera zlacze od bms(odpinam od istniejącego) a po drugiej stronie jest bms aktywny do 10a balansowania, gdzie wybieram ile mam miec cel ustawionych na wyświetlaczu bądz przez bluetooh wszystko widzę. Jak chce sprawdzić pod obciążeniem to podłączam tester i rysuje wykres, która cela sprawia problemu do tego kamera termowizyjna) Do szczęścia potrzeba aby nie były to dwa urządzenia czyli tester obciążenia i bms tylko jedno urządzenie do 24s.
Mówię tu o swoich konstrukcjach gdzie bms sa dostępne. Przynamniej ich część złącz balnsujących.

zeeltom - Sob 25 Lut, 2023

No właśnie. U ciebie musi być dostęp do złącza przy BMS. U mnie nie będzie potrzeby dostępu do tego złącza, tylko będzie to wyprowadzone na zewnątrz pakietu, czy obudowy akumulatora. I to chyba jest lepsze rozwiązanie, niż dobieranie się do bebechów pakietu. No nic. Pozostaję przy swoim rozwiązaniu ;)
Dotychczas robiłem tak jak ty. Dobierałem się do złączki BMS i tam się podpinałem. Ale BMS są z różnym rasterem złącza i trzeba było robić przejściówki na te różne gniazda. Teraz będzie wszędzie jednakowe i o to mi chodzi.
Podsuwam pomysł, nie trzeba go stosować.

ap0f1s - Sob 25 Lut, 2023

No tak każdy robi jak mu wygodnie tylko takie adaptery mają różne rastery ten ma dwa a mam też co mają 3.
zeeltom - Sob 25 Lut, 2023

A scart ma tylko jeden raster ;)
nanab - Sob 25 Lut, 2023

zeeltom napisał/a:
Nie tak do końca. Te złącza mają różny raster, różne ilości pinów. Wtyczka z 13S nie wejdzie w złącze 10S i poza tym te złącza są zazwyczaj pojedynczo w pakiecie wetknięte w BMS. Tu chodzi o zewnętrzne złącze dostępne bez rozbierania obudowy pakietu, czy rozbierania samego akumulatora.

Raster mają ten sam-100mils, ilość pinów zależnie od ilości cell pakietu, jest tez wyprowadzone na zewnątrz, bo inaczej nie ma sensu żeby było, jak ktoś zrobił konektor a potem go zamknął w obudowie żeby nie było dostępu to wada tego pomysłu. Mam na myśli ten "seriwsowy" a nie ten podpięty do bms na stałe. A jak nie ma "serwisowego" to najwyraźniej producent baterii zrobił ją dobrze i nie przewiduje, że trzeba będzie ją naprawiać raz do roku.

zeeltom - Sob 25 Lut, 2023

No, OK, ale są różne BMS z różnym rasterem. Dlatego ja ujednolicę swoje baterie. Na zewnątrz scart i wszystko jasne ;)
I jeszcze jedna sprawa, to mocowanie takiego złącza. Wiszące na kabelku, to tak nie do końca ładne rozwiązanie, poza tym trudno takie złącze rozsądnie zamocować w akumulatorze. Kupiłem kilka takich gniazd z pierwszej fotki i zamocowanie go w plastikowej obudowie na dwie śrubki, to pryszcz a estetyka większa :)

zeeltom - Nie 26 Lut, 2023

Zmierzyłem obciążalność prądową przewodów w przedłużaczu. Przewodziki są bardzo cienkie i przy prądzie 2A robią się ciepłe, ale bez przesady. Są lekko cieplejsze od otoczenia. Do wyrównywania trzeba jednak przylutować grubsze przewody, albo równać pakiet prądem 1,5A co może trwać dość długo. Przylutuję do gniazda przewody 1 mm2, co pozwoli na wyrównywanie prądem do 5A bez ich przegrzewania.
zeeltom - Śro 01 Mar, 2023



Balanser przygotowany. Później może trafi w jakieś pudełko.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group