To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Kontrowersyjne BMS

zeeltom - Nie 28 Maj, 2023
Temat postu: Kontrowersyjne BMS
Coraz częściej spotykam problemy z regeneracją baterii. Nieraz bateria leży długo nieładowana i napięcia na nich spadają poniżej progu działania. Sekcje są w miarę OK i dają się doładować od doopy strony. Niestety, producenci coś pozaszywali w BMS i taki akumulator nie startuje , gdy doładuję się akumulator do normalnego napięcia pracy. Na dodatek jest jakaś komunikacja między osprzętem i taki BMS stwierdziwszy, że napięcie było za niskie już więcej nie wystartuje. Trzeba kupić nowy, albo walczyć z serwisami, które niechętnie współpracują w gestii naprawy akumulatora. MASZ KUPIĆ NOWY i tyle w temacie. Ciekawy jestem, czy też zetknęliście z podobnym problemem?
Miałem problem z akumulatorem BOSCH który wyrzucił błędy zbyt niskiego napięcia na jakiejś celi i się wyłączył. Okazało się, że napięcia były OK, a błąd wyrzucał uszkodzony BMS. Niestety BOSCH odmówił sprzedaży samego BMS i nakazał zakup nowego akumulatora.
Taka bajka...

fandaner31 - Nie 28 Maj, 2023

Podobna sprawa z tonerami do drukarek, niby się napełni taki toner samemu ale jakiś układ wie i blokuje taki toner i dooopa.
zeeltom - Pon 29 Maj, 2023

Ostatnio miałem w naprawie hulajnogę z nietypową ładowarką z 5 pinami we wtyczce. Podobna sytuacja. Akumulatory były rozładowane poniżej minimum i ładowarka nie startowała. Po sztucznym podniesieniu napięcia pakietu nadal nie ładuje, a sama hulajnoga nie startuje. Znowu jakaś komunikacja i brak działania po podniesieniu napięcia. Jedynym ratunkiem wydaje się wymiana BMS, sterownika i ewentualnie ładowarki. Koszt około 350 zł (prosty zestaw bez wyświetlacza) o ile ktoś potrafi sam to pozamieniać. Przy koszcie samej firmowej baterii w granicach 1500 zł w górę, to i tak chyba się opłaca. I przy okazji następnej awarii naprawa będzie możliwa niskim kosztem.
Zaczyna się tendencja do produkcji sprzętu jednorazowego tak, żeby klient nie był w stanie sam naprawić usterki, tylko zmusza się go do zakupu nowego urządzenia.
Dlatego też nie jestem zwolennikiem jakichś wyświetlaczy, komputerów rowerowych itp.
W zupełności wystarcza mi zwykła bateria, zwykły kontroler i manetka z woltomierzem i stacyjką, lub ewentualnie PAS (ale bez tensometra). To ma jechać, a nie świecić jakimiś cyfrowymi bajerami, których nie da się naprawić.

W.P. - Wto 30 Maj, 2023

zeeltom napisał/a:
Jedynym ratunkiem wydaje się wymiana BMS
A czy po naładowaniu ogniw próbowałeś odłączyć zupełnie moduł BMS, by pozbawić go napięcia na dłuższą chwilę?
Nie sądzę by w strukturze była pamięć nieulotna, chociaż...

Nie tylko baterie tak się "zabezpiecza". Dziś większość sprzętu jest konstruowana tak, by był nienaprawialny. I nie dotyczy to tylko wszędobylskiej chińszczyzny.

zeeltom - Wto 30 Maj, 2023

Odłączenie napięcia nie pomaga. Pewnikiem coś siedzi w epromie.
borsuk - Śro 31 Maj, 2023

zeeltom napisał/a:
...
Zaczyna się tendencja do produkcji sprzętu jednorazowego tak, żeby klient nie był w stanie sam naprawić usterki, tylko zmusza się go do zakupu nowego urządzenia.
...

Ta tendencja to już jest od lat, a w przypadku baterii to nawet ma trochę sensu, bo baterie stają się w ten sposób idiotoodporne. Nawet na forum widać, że ludzie zaczynają grzebać w bateriach nie mając o nich najmniejszego pojęcia. Niestety uderza to również w fachowców, którzy sami mogliby coś zrobić.

zeeltom - Śro 31 Maj, 2023

Wymontowanie starych baterii i włożenie nowych nie powinno blokować BMS. A tak się dzieje.
WojtekErnest - Nie 09 Lip, 2023

Dziwię się dziwieniu.... Przeciez w laptopach wielu firm jest tak odc10 lat. A w rowerach firmowych takze od lat.
zeeltom - Nie 09 Lip, 2023

Powiedział bym, że laptopy były przed rowerami, ale co ja tam wiem ;)
To jest działanie przeciwko logice. A potem trzeba wszystko przerabiać na "normalną" elektronikę.

zeeltom - Pon 15 Kwi, 2024

Ta sama sytuacja. Tym razem w rowerze Sparta. Pomimo naładowania ogniw BMS jest zablokowany na amen. Zero ładowania, zero rozładowania. BMS do wymiany, bo rower na zasilaczu działa.
Przy okazji BMS. Zgodnie z opisem w (praktycznie całym) internecie ten BMS ma mieć balanser. Sprawdziłem na testerze BMS - nie ma balansowania. Ani na pustym kanale, ani pod napięciem. Przeładowałem nieco dwa akumulatory z tymi BMS i żaden z nich nie balansuje pakietu. Chińczycy ewidentnie kłamią w opisie tych BMS. Na naklejce można napisać wszystko. Rozebrałem ten BMS i w środku nie ma żadnych scalaków balansujących, jak w innych BMS z balanserem.



Dodam, że sprzedawca tłumaczy się tym, że tak napisano w specyfikacji i koniec tematu. A że BMS nie balansuje, to nie jego wina.

W.P. - Pon 15 Kwi, 2024

zeeltom napisał/a:
BMS do wymiany, bo rower na zasilaczu działa.
To i tak dobrze. Gorzej byłoby gdyby BMS kontaktował się z procesorem kontrolera i tam zapisywał informację o konieczności wymiany baterii.
A do tego już prosta droga, kilka linijek programu więcej...

Na sprzedaży roweru czy hulajki zarabia się raz. Ale dzięki takim sztuczkom, oczywiście pod sztandarem zwiększenia bezpieczeństwa można powiększyć stadko klientów.
Dlatego ja także jestem zwolennikiem własnych konstrukcji, dzięki czemu nie muszę być niewolnikiem zastanawiającym się po co 5 pinów w złączu baterii.

fandaner31 napisał/a:
Podobna sprawa z tonerami do drukarek, niby się napełni taki toner samemu ale jakiś układ wie i blokuje taki toner
Trzeba dopełniać zanim czujnik toneru nie wykrył jego braku.
Nie przejmuj się, w nowych HP jest jeszcze lepiej. Domaga się dostępu do sieci, po czym komunikuje się z... nie wiem kim ale ten sprawdza pochodzenie wkładu z tonerem na podstawie zapisu w chipie dołączonym do kartridża. Efekt? Na drugi dzień nie działa wczoraj założony chiński zamiennik, choć wcześniej, tuż po założeniu wydrukował czysto kilka stron.

zeeltom - Pon 15 Kwi, 2024

Ta Sparta była przeze mnie przerabiana na zewnętrzny, "normalny" sterownik, bateria była wtedy sprawna. Nie wymagała komunikacji. Babka nie ładowała roweru przez całą zimę i bateria siadła. Teraz ma problem, bo rower nie działa. Muszę wymienić BMS na normalny. Ta bateria to tzw. "banan". Same ogniwa są naładowane do pełna. Ładowałem od tzw. doopy strony i się naładowała do 42V. przed ładowaniem miała 28V, dlatego BMS wyłączył pakiet.
W.P. - Pon 15 Kwi, 2024

M. in. dlatego konstruując 10S10P zrezygnowałem z BMS-a na rzecz balansera.
zeeltom - Pon 15 Kwi, 2024

Jaki masz ten balanser? Bez BMS nie masz ochrony przed przeładowaniem i zbytnim rozładowaniem, choć jeśli ładowarka ma prawidłowe napięcie i kontroler odetnie zasilanie przy zbyt niskim napięciu, to wydaje się, że aktywny balanser, bez BMS da radę.
W.P. - Pon 15 Kwi, 2024

No właśnie dzięki balanserowi mam ochronę przed przeładowaniem. Nie przekonują mnie BMS-y z możliwością balansowania. Wiem, że to możliwe, wszak na płytce widać rezystory włączane podczas ładowania by nieznacznie obniżyć prąd ładowania. Można programowo ustalić sposób balansowania. Wszystko zależy od pomysłowości piszącego program.
Jak by jednak na to patrzeć, taki sposób balansowania możliwy jest tylko przy ładowaniu małym prądem, czyli długo.

Kiedy jednak trzeba naładować szybko, a używam ładowarki o wydajności 14A to sposób balansowania trzeba zmienić. Dlatego dorobiłem balanser na tranzystorach.

Mam oczywiście odcinanie akumulatora przy niskim napięciu. Przyjąłem 33V, bym mógł wracać "na rezerwie" :wink: .



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group