To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - H - poziom napięcia hamulca
slow - Czw 22 Lut, 2024
Pojechałem kiedyś elektrycznym autem z kolegą. mieszka tuż pod sporą górką a auto było naładowane. na full.
w obd dongiel i aplikacja monitorująca
po ok 5km wspinaczki odczyt i zjazd w dół.
70% odzyskane
zeeltom - Czw 22 Lut, 2024
To nie to samo, co jazda lekkim pojazdem po płaskim terenie. Nikt normalnie nie hamuje przez 5 km.
slow - Czw 22 Lut, 2024
To zwykła droga powiatowa jakich w mojej okolicy sporo, którą dziennie jeździ pewnie ponad 1000 aut a nie jakiś szlak górski. Jadąc w jedną stronę tracisz kupę energii a w drodze powrotnej 70% z tego odzyskujesz.
r2d2 - Czw 22 Lut, 2024
A co to za kabiną jechałeś że odzysk na takim poziomie (bezpośredni?) miałeś?
Nie żebym się czepiał, ale baterie nie są w stanie przytulić tyle prądu ile emitują w tym samym czasie (a nawet 30% mniej). ale mogło mnie coś ominąć...
Z ciekawości pytam bo u mnie też albo z górki albo pod górkę.
zeeltom - Czw 22 Lut, 2024
To wygląda teraz tak, że jedziesz pod górkę 5 km, zjeżdżasz z górki 7 km i masz znów auto naładowane do pełna. Podziwiam sprawność baterii i prądnicy. Pewny jesteś, że to 70% a nie 7?
r2d2 - Czw 22 Lut, 2024
zeeltom napisał/a: | i masz znów auto naładowane do pełna. | No i 2km pod górkę xD
slow - Czw 22 Lut, 2024
Cytat: | A co to za kabiną jechałeś że odzysk na takim poziomie (bezpośredni?) miałeś?
Nie żebym się czepiał, ale baterie nie są w stanie przytulić tyle prądu ile emitują w tym samym czasie (a nawet 30% mniej). |
Jakiś nissan.
Poniżej 1C było więc chyba nie problem.
Cytat: | Podziwiam sprawność baterii i prądnicy. Pewny jesteś, że to 70% a nie 7? |
Nic o sprawności baterii nie pisałem. Pisałem tylko co podała aplikacja. A to co teraz możesz wyciągnąć z tej baterii to to co włożyłeś *sprawność.
Jestem pewien. Jeżeli twierdzisz że średnia z badań to 7% to chyba jest możliwe że w idealnych warunkach dla odzysku uzyskać te 70% przez 5 min. jeśli do tego dodasz resztę gości którzy cisną do końca a tuż przed skrzyżowaniem hamulec na maxa to średnia 7% może wyjść tak??.
zeeltom - Czw 22 Lut, 2024
Pomijam jazdę w górach. Na płaskim terenie ile razy hamujesz? Raz na jakiś czas przez kilka-kilkanaście sekund? Załóż, że jedziesz te 100 km dookoła komina, po okolicznych wioskach (bo sam tak często jeżdżę). W zasadzie, jak się człowiek rozpędzi i nic nie stoi na przeszkodzie, to się wcale nie hamuje. Wystarczy jazda rozpędem. To ile będzie odzysku z takiej jazdy? Stąd te wyliczenia dla odzysku. Góra kilka procent. Poza tym masa samochodu w porównaniu do masy roweru to są dwie odrębne sprawy. Ile odzyskasz energii na rowerze hamując co kilkanaście kilometrów przez kilka sekund?
r2d2 - Czw 22 Lut, 2024
Też tego nie widzę, skoro energia kinetyczna to masa x prędkość²/2 to skąd na takim silniku z magnesami trwałymi ma się wziąć taki odzysk, przecież tam produkcja prądu od obrotów silnika zależy (w kwadracie). Trzeba by hamować z dużych prędkości żeby coś wygenerować, bo masa się przecież nie zmieni. To pewnie Leaf był.
Pozdro.
zeeltom - Pią 23 Lut, 2024
Żeby ładować akumulator, to napięcie ładujące musi być wyższe, niż napięcie akumulatora, a to wiąże się ze stosowanie przetwornic step up. Nie wiem, jak to rozwiązano w autach. Może silniki są jakieś wysokonapięciowe i do jazdy wykorzystuje się przetwornice podbijające napięcie, a regen korzysta z wysokiego napięcia silnika, jako prądnicy i zasila bezpośrednio ładowany akumulator. Ale tu rozmawiamy o rowerach i pojazdach typu wózek inwalidzki. I tu odzysk jest nieco bez sensu.
fandaner31 - Pią 23 Lut, 2024
Raczej bym stawiał na przetwornice wysoko wydajne step-up.
r2d2 - Pią 23 Lut, 2024
specyfikacja tego Leaf'a
slow - Pią 23 Lut, 2024
Nie ma żadnych przetwornic. wystarczy odpowiednio kluczować tranzystory a napięcie na rozłączanych uzwojeniach silnika samo się odpowiednie wytworzy. Robiłem kiedyś taki projekt. ale potem użyłem do tego regulatora vesc który ma to juz oprogramowane w sobie. Z niewielkich obrotów można już wytworzyć odpowiednie napięcie a przy dużych obrotach dowolnie sterować prądem rekuperacji.
Oczywiście nie ma sensu wkładać kasy budować osobnych urządzeń dla tych 7% energii ale jak jest już coś takiego w sterowniku to dlaczego nie wykorzystać.
Np tu jest film gdzie gdzie koleś deskorolką jedzie przez las. Praktycznie nic nie hamuje a 2,5% energii jest odzyskane.
https://www.youtube.com/watch?v=LKSbWcJJG_0
Poddałem tylko lekką sugestię a widzę że włożyłem kij w mrowisko.
Ok nie było tematu.
Zapomnijmy o tym.
r2d2 - Pią 23 Lut, 2024
To nawet nie wygląda jakby miał z górki w tym lesie. Tak wygląda jazda z górki
Pozdro.
r2d2 - Pią 23 Lut, 2024
slow napisał/a: | widzę że włożyłem kij w mrowisko. |
No nie bądź taki skromny, to była raczej sztacheta w fizykę, i to z gwoździami ;)Także ten...
Pozdro.
|
|
|