To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Jaka manetka i czy zadziała?

Jimmy - Pon 01 Kwi, 2024
Temat postu: Jaka manetka i czy zadziała?
Dzień dobry.
Proszę o pomoc w temacie zapewne błahym dla fachowca.
Niestety to nie jest moja dziedzina i nie mam pojęcia co z tym zrobić.

Mam rowerek fabryczny bez manetki, 36V, silnik 250W z czujnikiem PAS przy korbie.
Do tej pory to mi odpowiadało bo wspomagania używałem tylko w razie konieczności.
Jednak kontuzja kolana uniemożliwia mi jazdę nawet przy niewielkim nacisku na pedały.
Sprawdzam czy jest możliwość instalacji manetki a jeśli tak to jakiej?

W wiązce przy kierownicy mam jedną do niczego nie podłączoną, wtyczkę.
Pomierzyłem napięcia na niej i poniżej jest rysunek z moich pomiarów.
Po chwilowym podaniu napięcia dla bezpieczeństwa przez opornik 10 kom na styk nr.4
silnik startuje ale tylko na chwilę, tak jak w przypadku otrzymania sygnału z korby.

Nie wiem dla czego nie mogę dodać fotki ok. 120kB więc opiszę moją wtyczkę.

styk 1 - +5V
styk 2 - masa
styk 3 - +42V
styk 4 - ? jak na niego podam napięcie to silnik na ok 2 sekundy startuje

r2d2 - Pon 01 Kwi, 2024

Odłącz tego PAS'a, odepchnij się (albo nie) i zobacz czy ruszy. Te chińskie sterowniki działają różnie. Rowerek PAS 250W fabryczny to aż za dużo informacji jak na ogarnięcie takiej awarii :razz:
zeeltom - Pon 01 Kwi, 2024

Jakie napięcie podajesz na 4? Manetka daje napięcie od około 1V do 4V.
r2d2 - Pon 01 Kwi, 2024

Można zastosować potencjometr 1k ochman i też zadziała.
zeeltom - Pon 01 Kwi, 2024

Niekonieczne do końca. Potencjometr poda napięcie do 5V a nowe sterowniki traktują to napięcie jako zwarcie i wyłączają napęd. Typowo sterowanie jest do 4,2V.
Jimmy - Pon 01 Kwi, 2024

zeeltom napisał/a:
Jakie napięcie podajesz na 4? Manetka daje napięcie od około 1V do 4V.


Miedzy +42V a masę włączyłem potencjometr i podawałem na styk 4 od 2,5 do 5V.

Problemem jest to, że silnik rusza ale tylko na ok 2 sekundy!
Aby cały czas się kręcił musiałbym co ok 2 sek. naciskać manetkę albo jakiś przycisk.
Podawanie napięcia na styk 4 w sposób ciągły nic nie daje.

Jimmy - Pon 01 Kwi, 2024

r2d2 napisał/a:
Odłącz tego PAS'a, odepchnij się (albo nie) i zobacz czy ruszy. Te chińskie sterowniki działają różnie. Rowerek PAS 250W fabryczny to aż za dużo informacji jak na ogarnięcie takiej awarii :razz:


Rower jest z 2016 roku więc już trochę wiekowy a symbol odczytany z kontrolera to:
KZQW22A-HT-005-0720C DC36V

To nie jest awaria bo rower działa jak powinien, to jest kwestia podłączenia do niego manetki.

zeeltom - Wto 02 Kwi, 2024

Jeśli kontroler nie ma wejścia na manetkę, to nic nie zrobisz. Pozostaje wymiana kontrolera na inny z wejściem na manetkę.
Jimmy - Wto 02 Kwi, 2024

zeeltom napisał/a:
Jeśli kontroler nie ma wejścia na manetkę, to nic nie zrobisz. Pozostaje wymiana kontrolera na inny z wejściem na manetkę.


Tylko do czego może służyć ta wolna wtyczka w wiązce przy kierownicy?
Jest w niej masa, +42V, +5V i zielony przewód na którym nie ma napięcia ale po podaniu silnik rusza na ok.1 sekundę?
Wszystkie urządzenia na kierownicy są podłączone: 2 hamulce, lampka, wyświetlacz/sterownik.
Do czujników przy korbie i do silnika idą przewody wprost z kontrolera.

zeeltom - Wto 02 Kwi, 2024

Nie zawsze wszystkie wtyczki kontrolera są wykorzystywane. Jak nie działa tam manetka, to nie zadziała i tyle. Jeśli upierasz się na manetkę, to pozostaje ci wymiana sterownika.
Jimmy - Śro 03 Kwi, 2024

zeeltom napisał/a:
Nie zawsze wszystkie wtyczki kontrolera są wykorzystywane. Jak nie działa tam manetka, to nie zadziała i tyle. Jeśli upierasz się na manetkę, to pozostaje ci wymiana sterownika.


Trudno, skoro się nie da to się nie da. Będzie tak jak było fabrycznie.

Zrobiłem próbę wyprowadzając przycisk pod palec na kierownice aby prowizorycznie, ręcznie podawać impulsy i sprawdzić czy to zadziała. Gdyby zadziałało to można być coś pomyśleć ale niestety nic to nie daje bo silnik nie pracuje w sposób ciągły tylko musi się wyłączyć aby kolejny impuls ponownie go włączył i jest szarpanie.

zeeltom - Śro 03 Kwi, 2024

W cenie około 100 zł kupisz sterownik uniwersalny z samonauką i obsługą PAS i manetką. Wymiana nie jest trudna.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group